RC-motorfiets Venom GPV-1

Ik blijf het wel gaaf vinden de mono ophanging van het achterwiel.

Ducati clubraces... ik heb ook twee keer gereden 1x assen 1x nurburgring dus wellicht treffen wij elkaar een keer daar!

verder lijkt mij dat jou Venom nu helemaal goed afgesteld is.

Al met je nieuwe gereden?

Zag er wel leuk uit, maar de achterbrug had geen downstop, zoals de Venom, dus als het achterwiel helemaal uitgeveerd was, kreeg de schokbreker klappen. Iedere wat heftiger crash werd die dan ook helemaal aan flarden getrokken. Na een paar keer vervangen (30 Euro) werd ik daar wel flauw van. Ik weet ondertussen een goede oplossing, en Motorradshop verkoopt die dempertjes nog steeds, dus ik zit er over te denken om hem weer eens op te bouwen. Want afgezien van dat het motortje lang stilgestaan heeft (en dus slecht geworden is van binnen) en die achterveer, is er verder nog niet zo heel veel mis met het ding.

Helaas, nee, nog niet gereden, humpfh! Moest op de postbode wachten voor wat heli-onderdelen, en die was nog niet koud voorbij, of het begon te miezeren. Morgen volgende poging. Hij wil wel rechtuit lopen, ik kan binnen ongeveer 6 meter rechtuit rijden....:p

Groet, Bert

Groet, Bert

Nou, omdat Rick er op zit te wachten:

Vandaag heeft den nieuwe Venom gereden. Vanmorgen was het droog en zonnig, dus in de auto gestapt, en naar mijn plekkie geredn. Telerustelling, de baan was zeiknat en er stonde plassen.

Beetje balen, en (moet toegeven Marten, mede door jouw prikactie, thanx)
dus met wat frustratie "de nieuwe" toch maar de baan op gestuurd.

Valt weinig over te zeggen: het reed gewoon goed. goed te sturen, stabiel en probleemloos. Wel een beetje oppassen met gasgeven in de bocht, maar verder OK. Remmen bleek wel totaal onmogelijk, maar dat komt voor het grootste deel omdat de standaard regelaar een volledig waardeloze rem heeft. Ik reed nog met de standaard valbeugeltjes, en dat beperkt de hellingshoek fors, dat moet gezegd worden.Met korte beugels was het gewoon geen doen geweest.

MAAR: binnen twee minuten begon de regelaar rare pulsen te geven, waardoor het bochtenrijden instabiel werd, en na 10 minuten hield de boel er helemaal mee op. Na drogen doet alles het weer, maar standaard: toch niet in de regen rijden.

Aan deze fiets heb ik veel minder heven doen dan aan de eerste, en ik kan niet anders zeggen dan dat het ding met die kleine aanpassingen gewoon perfect reed, en op droog zou het helemaal probleemloos zijn geweest.

Met de eerste Venom heel even geprobeerd, maar zelfs met het tamste programma in de zender (hij rijd dan net zo snel als de standaard versie, is de acceleratie nog te agressief. Gasgeven is dan gewoon een beetje een gok.

Verder kom ik er nu achter, dat ik met de stuurdemper van die eerste qua afstelling de verkeerde weg in ben geslagen. Daar moet ik helemaal overnieuw mee beginnen. Daarover later meer, al kan "later" zo maar 7 weken zijn, want ik moet binnenkort weer naar zee....:(

Anyway: aangezien ik het met de eerste Venom ook weer opnieuw moest leren, vertekent dat het beeld een beetje. Met de tweede Venom zeg ik: zo uit de doos in totaal een half uurtje werk om even de puntjes op de I te zeten, en dan rijd het gewoon, punt uit! Als je kunt rijden uiteraard, maar wat ik wil aangeven: aan het model ligt het beslist niet, als het niet lukt.

Groet, Bert

hahaha Bert een zeikerd ben ik he ;-)

Leuk weer jou bevindingen te lezen!
Moet ik toch maar beter mijn best doen met rijden. Als het goed is kan ik morgenmiddag en zondag gaan rijden, dus kan ik oefenen. Wel zag ik gisteren, toen ik even binnen bij mij op mijn werk ging proberen te rijden, rook uit mijn motor komen. Wat dat nou is :sad:

Mijn brushless set is toch besteld, dus zit ik daar niet zo over in!

Gr Rick

Zo, net even naar de parkeerplaats gereden waar ik altijd ga rijden en eindelijk mijn Venom even kunnen testen.

Ik moest alleen de stuurstang even goed afstellen, dit had ik uiteraard wel gedaan, maar bleef alleen maar rechter rondjes rijden, dus even aangepast.

Het rijden ging bij best aardig af, bij de tweede accu heb ik zelde de valbeugels aan de grond gereden. Rechtuit rijden gaat wel, maar is vrij lastig. Wat mij verbaast is dat hij weinig heeft van hobbels en oneffenheden in het wegdek.

Ik hoop dat mijn brushless setje snel binnen is. Dan denk ik dat het rechtuitrijden een stuk makkelijk gaat. Ik mis net dat kleine beetje vermogen met de standaard setting denk ik.

Eén minpunje wel is dat hij slecht tegen mijn autoband kan. Helemaal niets op de parkeerplaats te vinden, behalven mijn auto en... uiteraard moest ik net tegen mijn autoband aanrijden :-( Nu is mijn voorvorkpoot rechts afgebroken. Moet ik toevallig woensdag naar Duitsland in de buurt van RC-motorradshop dus daar schiet ik even aan. Wel gevaarlijk denk ik, denk dat ik niet teveel geld moet meenemen ;-)

Gr Rick

Ah, bij jou lukt het nu dus ook. Klasse!

Nog even oefenen, en dan kunnen we met zijn drieën een Venom kampioenschap organiseren:hammer:

Jammer van het voorpootje, maar het is vlot te fixen zodra je de onderdelen hebt. Stom he? dat auto's op een of andere manier "magnetisch" zijn. Ik had dat vrijdagochtend met de Marder. Die dook zo hard onder mijn voorbumper, dat ik met een stuk hout de auto wat heb moeten oplichten, om de Marder er weer onderuit te krijgen.... Bougie doormidden, kap kapot....

Rechtuit zal inderdaad beter gaan met snelheid, hij word er flink stabieler van maar je hebt dan ook meer ruimte nodig.

Groet, Bert

T,ja het gebeurt de beste! Ik heb ook al eens een Marder compleet aan zijn eind geholpen door een boom proberen om te rijden op volle snelheid. Gaat niet lukken kan ik je vertellen.

Een kampioenschap, tja ik weet de winnaar al denk ik ;-)

Wel een keer leuk om af te spreken om te gaan rijden denk ik.

gr Rick

Bert,

Ik ben even aan het zoeken geweest, maar wat voor oliedikte heb jij er voor in zitten?

Gr Rick

Laatst bewerkt:
Vandaag mijn nieuwe voorvorkpoot gehaald en er was een pakketje binnen gekomen.

Mijn nieuwe Reedy brushless set was binnen en direct even gemonteerd. Was vanmiddag lekker vrij dus kon ik lekker aan de slag.

In mijn voorvork heb ik andere olie gedaan 25W. Ik merk dat deze toch net weer even wat soepeler is dan de standaard 35W. Mede gedaan omdat ik thuis alleen 25W had en anders meteen naar de 50W ging dus...

Het Reedy brushless set laat zich gemakkelijk monteren. Je hebt geen andere motor pignon nodig. Deze past gemakkelijk en op het asje van de motor is een uitsparing voor de inbus borging.
Het enige wat ik even moest aanpassen is op de motorsteun het gat waar het asje door heen loopt. Dit gat is 8 mm en moet je opboren naar 10mm. Dit gaat gemakkelijk en dan past de motor er zo in.

Verder heb ik op de regelaar een traxxas plug gemonteerd zodat ik mijn lipo`s kan gebruiken van mijn E-revo.

Ook heb ik mijn ontvanger tussen het achterframe gezet deze kwam makkelijk los zodat deze het sturen beperkte.

Het instellen van de regelaar is erg gemakkelijk. Je hebt ook een aantal instellingen voor remwerking, gasopname (heb ik op soft gezet), reverse uitzetten, lipo safe, NiMH safe, etc. Het instellen gaat doormiddel van een programma doorlopen met knipperende led`s en piepjes.

Ik heb nu nog net gereden. Morgen ga ik dit wel doen, weer lekker een dagje vrij. Wel heb ik binnen even getest of hij het goed doet, pfff wat een power. Eerst op de zender mijn trottle even op 35% gezet.

Hier even een foto van hoe mijn Venom er nu bij staat:

img0221gk.jpg

Gr Rick

Hoi Rick,

Sorry, ik had die vraag over de oliedikte over het hoofd gezien. 25 wt olie in de voorvork is goed! Het is ook wat Chris Nicastro (de ontwerper) aanbeveelt als zijn uiteindelijke setup voor allround rijden. Ik heb het er ook in zitten, en bij mij liijkt dat ook perfect te werken.
Alleen even zorgen dat er niet teveel in zit. Als je de poot uit elkaar ebt, en je houd de buitenpoot met de opening omhoog, dan moet er net zoveel olie in dat het veertje onderin, nét met olie bedekt is, of als je hem iets stugger wilt hebben, maximaal tot vijf mm boven het veertje..... Meer niet, anders word de luchtkamer te klein en gaat de vork wat te stug veren. Dat merk je echt, dan gaat hij wat bokkerig en stuiterig rijden over kleine steentjes etc.

Past jouw motortandwiel (met 2.3 mm boring) goed op een 2 mm asje????
Lijkt me dat je dan een slingerend motortandwiel krijgt, en dat kan niet goed zijn voor het grote tandwiel. Of ben ik nu abuis? Volgens mij gaat dat echt niet, en met het vermogen wat je er dan op zet (die brushless is echt pittig hoor!) zou dat best eens fout kunnen gaan. Beter dubbelchecken of je motortandwiel niet slingert.

Uiteraard is de instelling van het gas erg persoonlijk, maar ik vond de soepele gasaanname op mijn regelaar erg vervelend door de wat onvoorspelbare acceleratie. Maar daar kwam ik pas achter toen ik de gasaanname lineair zette, een moeilijker fiets verwachtte, en een makkelijker fiets ervoor in de plaats kreeg. Nogmaals, het is erg persoonlijk denk ik, en met een gaslimit op 35 % zal het nu ook nog niet veel uitmaken.

Het was gisteren en vandaag erg mooi weer, maar ik kon helaas niet (en dat is erg zeldzaam). Balen!!!

Ontvanger moet toch achterin als je de remmenset gaat monteren, dus prima plekje daar.

Maar ik denk dat je met de power die er nu in zit, best wel veel fun gaat hebben. Ik heb nog steeds niet op 100% kunnen rijden, en ik denk ook dat dat met mijn beperkte talent er ook niet van gaat komen. Geeft niks, hij gaat me hard zat!

Groet, Bert

Ik heb net, tja ik weet het het is vroeg, een stuk gereden.

WAT EEN POWER!!! en dat op 50% Was wel goed te beheersen op 50%. Je merkt wel dat het koud is voor de bandjes. Wanneer je lekker op het gas gaat de bocht uit ben je lekker aan het driften. Wheelies maken doet ie gelukkig niet. Dan moet je echt alles op 100% zetten denk ik.

Helaas loopt dit set niet mooi onderin. Wanneer ik een kwart gas heb schokt de motor heel erg. Dit is wanneer je weg wilt rijden of wanneer je van het gas afgaat en bij een kwart gas weer gas wilt opnemen. Enig idee wat dit kan zijn?
Ik heb al mijn zender op 100% gezet om even te testen, diverse instellingen van de regelaar gebruikt, maar dit help helaas niet.

Het motortandwiel past echt perfect! Ik heb met een schuifmaat beiden asjes op het dikste punt opgemeten en dit is beide gelijkt. Het tandwiel gaat niet zweven.

Gr Rick

Gaaf he? Als je hem stabiel aan het driften krijgt, dan hoef je je in elk geval geen zorgen te maken over je achtervering. Die zou dan redelijk goed afgestemd moeten zijn. Waar je tegen deze tijd (als het driften leuk begint te worden) even naar moet kijken, is de opening voorin de kuip. Bij volle stuuruitslag raken de vorkpoten de randen van deze opening, en als je hier wat van de kuip weghaalt, krijgt je voorvork meer ruimte. Hij kan nu wat vrijelijker driften (de voorvork kan grotere drifthoeken blijven volgen), en je zult minder snel op je M... gaan!:cool:.

Als het motortandwiel goed past, dan kloppen de opgegeven maten van je motortje niet, want daarin staat toch echt 2 mm as. Maar dat geeft niet, alleen maar mooi, en beter teveel gecontroleerd dan in de soep gelopen.

Waarom je regelaar/motor onderin niet mooi loopt, kan ik je niet vertellen. Daar heb ik echt totaal geen verstand van. Ik heb mensen wel eens horen praten over de "ontstekingshoek" van de regelaar, en dat die er mee te maken zou hebben, maar ik weet echt niet of dat zo is. Ik hoop dat er hier mensen meelezen die daar wél verstand van hebben....

Als je in de (waarschijnlijk zéér nabije) toekomst op zoek gaat naar wheelies, is mijn advies om de gasaanname zo lineair mogelijk te zetten. Dat maakt het makkelijker het gas te beheersen, en dan heb je nog enigszins kans dat je hem niet bij het minste of geringste hard achterover tegen het asfalt smijt.

Have fun met je motor! Het zal in elk geval een verademing zijn dat je nu een bruikbare rem hebt, denk ik zo....

Helaas heb ik geen tijd meer om te rijden. Moet langzamerhand beginnen de boel weer op te ruimen om weer 7 weken vanhuis te kunnen:(. Tsja, de centen moeten zo nu en dan ook verdiend worden....

Groet, Bert

Ja, driften is echt gaaf!!! Zeker als het goed controleerbaar is!

Ik ben even aan het testen geweest, maar met het motortje is niet mis denk ik. Wel de regelaar heeft denk ik zijn beperkingen. Dus ik ga even kijken wat hier aan te doen is. Ik zal in een ander topic wel even, bij motoren etc, een postje plaatsen. Ik kan namelijk niets vinden van recenter dan 2007. Helaas staan daarin geen oplossingen.

Nu is het helaas geen rijden met de Venom. Wel jammer, want het ìs zo`n lekker weer!

Succes met klaarmaken en t,ja werken is toch ook wel lekker toch?

Gr Rick

Net nog even gereden, athans vanavond dan. Helaas gaat de motor nu ook op hogere toeren stotteren. De motor kom helemaal niet meer op toeren er is nu helaas helemaal geen rijden meer aan.

Ik heb even contact gezocht met de mannen van rc-motorradshop, wat een snelle reactie, en zij adviseren mij een 9 tands tandwiel met de standaard spur te monteren. Ik had nog meer nodig, dus dit heb ik meteen even besteld.

Gr Rick

Hoi Rick,

Kijk, zo leer ik ook weer eens wat, want zoals ik al zei, van brushless heb ik verder nagenoeg geen verstand. Dwing je de motor door zijn knieën zodat de regelaar het niet meer weet of zo? of gaf Gregor geen verdere verklaring?

Ben heel benieuwd of je nu wel een goed lopende motor hebt. Op zich wel weer jammer dat je wéér even moet wachten en "aanpassen" tot het goed is.

Wel vreemd dat er zoveel verschil tussen de verschillende setjes zit, want ik rij gewoon met de standaard tandwielen, en mijn motortje wil echt zonder stotteren heel langzaam lopen (je kunt met het achterwiel opgetild de omwentelingen ongeveer meetellen) zonder stotteren. Aangezien ik er geen verstand van heb, had ik min of meer verwacht dat álle brushless combo's gewoon goed zouden zijn. Zo zie je maar weer....

Het enige wat mij opgevallen is, is dat met opgetild achterwiel de motor bij gasgeven heel even begint te piepen, en dan met een tamelijk rukkerige beweging op gang komt, héél even vrij snel draait, en daarna is hij heel normaal en heel precies te regelen. Ik neem aan dat dat komt omdat bij stilstaande motor de regelaar nog geen signaal heeft, en dat hij als de motor rolt, wél soepel oppikt, want tijdens het rijden merk ik niks van deze "ruk" als ik van gas helemaal los weer voorzichtig gas geef, ook niet bij bijna stapvoets rijden.

Anyway, hopelijk kun je met het nieuwe tandwiel weer lekker rondscheuren:D, en driften en wheelies zullen met een kortere vertanding straks alleen maar beter gaan denk ik....

Groet, Bert

Nee hij gaf er geen verklaring voor, maar bij mijn e-revo ben ik ook wat met tandwielen aan het knoeien geweest en merk je wel heel veel verschil in motortemp. Nu heb ik een grote vertanding erop en merk ik wel dat deze onderin erg stoterig rijd, maar zo erg als nu op mijn Venom, dat dan weer niet!

Alles wat ik heb besteld is op voorraad dus hoop ik voor het weekend te hebben. Anders voor de kerst. Ben tussen kers en nieuwjaar vrij dus dat zal wel goed uitkomen.

Verder heb ik ook alu kroonplaten besteld, nieuw steuntje voor de achterste bodyklip (is afgebroken), nieuwe uitlaat (ophangbeugel is afgebroken), nieuwe spur tandwielen en nieuw voorspatbord (is nu al flink beschadigd). Kost allemaal maar weinig dus wel leuk om de heleboel netjes te houden.

gr Rick

Verder heb ik ook alu kroonplaten besteld, nieuw steuntje voor de achterste bodyklip (is afgebroken), nieuwe uitlaat (ophangbeugel is afgebroken), nieuwe spur tandwielen en nieuw voorspatbord (is nu al flink beschadigd). Kost allemaal maar weinig dus wel leuk om de heleboel netjes te houden.

gr Rick

Hee Rick, je hebt bij die kroonplaten toch ook wel de bijbehorende kogellagertjes besteld? Daar gaat hij een stuk mooier van sturen heb ik de indruk.

Inderdaad, het meerendeel van de onderdelen kost écht geen drol, en het weinige wat wel wat meer kost, vind ik nog steeds niet erg duur... (OK, het originele carbon frame is wel wat prijzig, maar dan heb je ook wel gelijk het duurste).

Groet, Bert

wat betreft het stotteren heb ik wel eens wat gelezen.
dit is wat ik me nog ongeveer kan herinneren, maar ik weet niet of het precies juist is

het principe is dat met drie magneten het anker een bepaalde kant wordt op getrokken door omstebeurt een magnetisch veld op te wekken.
deze trek kracht van een magneet heet vector o.i.d.

waarschijnlijk heb je een sensorloos setje, dus de regelaar weet niet in welke "vector" de motor zich bevind.
het betreft een 3 "fase" motor en als de verkeerde fase wordt aangestuurd gaat de motor de verkeerde kant op, maar omdat de regelaar een bepaald patroon de andere richting vast houdt is het een kwestie van tijd tot de motor de regeling van de regelaar gaat volgen.
het probleem is dat tot die tijd de motor verkeerde pulsen kan krijgen.
en dus kan stotteren.

het enige dat ik enigsinds zeker weet is dat het met timing te maken heeft.

dit is ongeveer hoe ik het mij kan herinneren, maar waarschijnlijk kunnen sommige personen het beter (of goed) uitleggen ergens hier op het forum.

Laatst bewerkt:
he hallo ik ben op zoek naar de oplossing voor mijn nieuwe venom bike ik heb een paar keer klunzig kunnen rijden met de motor maar ik vind de motor niet echt stabiel en ook het sturen van de bike vind ik niet echt vloeiend gaan. ik heb al verschillende nalopen geprobeerd maar ja dat is het ook niet helemaalm vind ik ik heb de achter shok ook al met een wat dunnere trinity olie gevuld en de voorvork met 30w maar ik vind het nog niet echt super de droop is ook slecht in te stellen vind ik maar ik heb veel forums gelezen maar heb nog geen oplossing gevonden baal baal wie kan mij helpen met de juiste of een basis set up voor de bike ik heb ook al verschillende banden besteld maar die komen pas volgende week wie kan mij helpen ?/?

Patrick,

Ik kan wel veel gaan typen nu, maar de beste oplossing is het doorlezen van dit forum. Bert heeft heel veel ervaringen beschreven en hiermee heb ik zelf ook de Venom onder controle kunnen krijgen.
Wat ik al een hele verbetering vind voor het sturen en rechtuitrijden is meer power! Met het Brushless setje wat ik nu heb ben ik nog wel even aan het knoeien, maar de eerste ritjes bevallen mij helemaal!!!

De voorvork kan heel soepel worden. Ik heb er nu 25W olie in en alleen het veertje onder de olie. Dus eigenlijk maar heel weinig olie. Dit is echt top en de voorvork plakt niet meer! Heb je de onderste kroonplaatschroefjes al iets losser gezet?

Succes,

Rick

Back