Recyclage plug

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door ISOLA2, 9 apr 2010.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Tuig is niet op schaal, komt van mijn vorig schip . Bedoeling is een goed varend RC model maken, als je op schaal bouwd ligd een RC model boven windkracht 2 BF op zijn kant . Ben nog wel zinnens een coolstof mast te maken 2.2 m , en deelbaar om gemakkelijker te vervoeren.
    De meeste RC eenheids klassen hebben 3 verschillende maten van tuig om aan de weersomstandigheden aan te passen. Wanneer na de uitbreiding van de electro er nog wat gewicht overblijfd komt er een diepere kiel met meer gewicht :).
     
  2. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Duidelijk verhaal!
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  4. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi René,

    Proficiat met de maiden.

    Ze heeft werkelijk een mooi vaarbeeld. :thumbsup:


    Droop
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt Droop, was bijna moeilijker om een filmtje te maken dan boot te bouwen :p smal kanaal draaiende wind tussen bomen en gebouwen en boot sturen op een schermtje van 6 cm :(
     
  6. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    vaar de mooi:D
    maar wat heb je eigenlijk gebruikt voor de stevigingen in het zeil.
    ik zat zelf namenlijk tedenken aan koolstof buis of staf.
    maar weet alleen nog niet welke dikte.:confused:
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dank je Mike, de zeillatten epoxy 2 x 300 gr glasmat lopen door tot aan de mast.
    Snij 2 stroken glasmat 5 cm breed en 5 cm langer dan je latten,doordrengen met epoxy en tussen P.E. folie en 2 plankjes klemmen na 1 dag kun je ze op de gewenste brete snijden voor mij was dat 10 mm.
    Voor een kleiner zeil is 5 à 6 mm genoeg ook kun je ander gewicht van mat gebruiken , even testen wat het beste is carbon is te stijf latten moeten kunnen buigen
     
  8. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    oke bedankt.
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Carbon mast

    Een begin gemaakt met de bouw carbon mast 20 X 12 X 2200 mm.
    Deelbaar voor transport

    Carbon mat 200 gr m² - strip van 30 X 1000 mm met bruine inpak tape aan een zijde beplakt om verschuiven van het weefsel tijdens het lamineren met epoxy hars te voorkomen.

    Deze tusen 2 lagen P.E. folie en een balsa kern 8 X 1000 mm in de mal geklemd, na uitharding is een carbon U profiel van 8.5/8 X 10 X 1000 mm het resultaat

    Op deze link foto's

    http://picasaweb.google.be/RENE.JOANNA/CarbonMast#
     
  10. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    mooi dat je een carbon mast gaat maken.
    Ik zal dit aandachtig volgen, daar ik een ander procede in ogenschouw heb om dit te maken.
    Van rexonamen heb ik een procedee, om om een piepschuimen mast een carbon mat ( in de vorm van een gevlochten slag) te maken.
    dus ik ben benieuwd hoe je dit gaat doen.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een doorsnede van het mastprofiel 12 X 20 mm. Groen U profiel buitenmantel - Rood en geel worden samen gelijmd en vormen een holle balk, deze worden samen in het groene profiel gelijmd, midden in geel word een groef gefreesd hier kan het voorlijk van het zeil worden geschoven. Als het eerste stuk van de mast klaar is ga ik met dat stuk van 1 meter een test doen, gewicht ? en op knik belasten profiel met 3 touwtjes steunen bovenop een gewicht plaatsen en meten hoeveel doorbuiging ik heb :confused:
    [​IMG]
     
  12. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    rene, ziet er veelbelovend uit.
    kijk nu al uit naar de resultaten.
    gr. jan
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2 U profielen samen gelijmd tot balk van 10 X 7 X 1000 mm
    [​IMG]
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voorlopig resutaat mastprofiel 11 X 18 X 1000 mm gewicht 52 gr
    Balkje in buitenmantel gelijm en open gezaagde zeilgroef
    Nog een week op kamer temp laten uitharden voor ik een kniktest met 30 kg doe
    [​IMG]
     
  15. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    rene,
    gaat goed!!.
    ik hoop dat als je de definitieve mast gaat maken, foto's en beschrijving op het forum zet.
    Zoals je weet moet ik straks ook een mast van 2,6 meter maken.
    Ik heb wel van herman een idee gekregen hoe zo'n mast te amken, maar alle ideeen zijn welkom.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voor de buitenmantel ga ik nog een betere mal maken, nu alleen met binnenmal gewerkt maar deze vervormd tijdens het aandrukken, epoxy hoopt zich op in de onderste hoeken en krijg dan een afgeronde balk ipv. een elips. De stijfheid in langs richting is te groot ga 16 ipv. 18 mm nemen.
    De buitenmantel is 2 X carbon 200 gr , dat blijfd zo voor de U profieljes ga ik er 1 ook met 2 X carbon 200 gr maken om een sevigere zeilgroef te krijgen.
     
  17. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Wat je ook kan doen is een grote en een kleine koolstof pijp tegen elkaar lijmen. Dan glad afwerken (met epoxy en microballoons) en daar een glaskous omheen trekken. Vervolgens de kleine buis (zeilgroef) open zagen.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ Skiff, heb ik ook al aan gedacht maar denk dat het gewicht op die wijze hoger is ? en michien dat deelbaar maken ook moeilijker is, rond verbindings stuk , bovendeel gaat draaien tov. ondermast ?
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    René,

    zoals skiff beschrijft heb ik ook mijn mast voor de VO70 gemaakt. wel zonder glaskous eromheen, gewoon 2 verschillende diameters tegen elkaar gelijmd en de "holte" opgevult met epoxy en microballoons. Gewicht is nauwelijks meer dan de 2 carbon buizen afzonderlijk. (kwestie van genoeg microballoon onder je epoxy te mengen)
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dennis heb je die mast deelbaar gemaakt of uit een stuk? met micro balloons heb ik al gewerkt , low densitie filler ( epoxy plamuur ) mee gemaakt schuurd gemakkelijk . Dit is echt een uitdaging om zo licht mogelijk te bouwen ;) .
     

Deel Deze Pagina