Rembertiturm van de sloop.

Nieuwe of opsterken met multiplex 1 of 0,5 mm… polystirol wil ook..
kan je ze in profiel schuren… geeft ook mooi resultaat.

Maak roeren ‘meestal’ uit epoxyplaat. Op de voorlijst en achterlijst toegeknepen. Moet dat van voren ronder zijn, dan een vulling uit carbon staf… zoals het uitkomt…
As er tussen, tip omgezet voor verband.
Bijeengetaped gaat er UHU Endfest tussen. En de zaak 10 minuten in de oven… en kan je er een eik me vellen…
Iets meer werk dan solderen…
Maar gaf wel een goed schaalaanzicht…
Vanaf de link hieronder wat plaatjes en verhaal... een reconstructie van de echte,
en leuk om te maken...

https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-11#post-4013810
 
Laatst bewerkt:
Je bent lekker bezig! Dat materiaal werkt wel fijn he, ik ben er ook erg blij mee, stuk fijner werken dan hout, en veel strakker..kan gewoon aan de keukentafel snijden en plakken..

Overigens wel wat anders dan een fregat..ga je hem nog mat aflakken? Dat hoogglans hoort toch niet helemaal bij zo'n werkschip(-; Heb de mijne ook met matte lak nagespoten,werkt erg mooi af en je ziet kleine onregelmatigheden een stuk minder goed.
 
Vanuit zeer veel bouwmateriaal kan je strak werken...
Met wat in het koppie gebeurd...
kan je de handjes sturen... en dat geeft het resultaat :)
 
Qua aflakken van mijn vloot(je) gebruik ik zijdeglans of Seidenmatt. Dat komt naar mijn gevoel het dichtst bij de werkelijkheid. Mat is me te doods. Maar ieder zijn meug natuurlijk. Wordt wel wat Hans! Gr. Klaas.
 
Nog wat aan het knippen en plakken geweest.
Brug deel denk nu wel waterdicht. Nu verder met het achterdek ook waterdicht te maken.
Moet eigelijk helemaal waterdicht worden. Dit bootje gaat ( na de proef vaarten ) met windkracht 10 te water.
20220506_203446.jpg
20220506_203438.jpg
20220506_203432.jpg
 
Hans, Valt de opbouw binnen de opstaande rand op het dek? Is er ruimte om dat andersom te doen? Nu loopt water dat tegen de opbouw komt achter de opstaande rand langs. Eigenlijk moet de opstaande rand binnen de opbouw vallen. Dan blijft het water buiten. Op onderstaand plaatje zie je hoe het bij mijn Bugsier zit. Een balkje op het dek rondom de opening en daarin een opstaande rand, die 5 mm boven het balkje uitsteekt. De opbouw klemt om de opstaande rand en wordt aan de voorkant met 2 boutjes geborgd. Aan de achterkant valt een haak onder het dek. Gr. Klaas.

20140526_095448.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is een centreer randje van 4mm de brug is aan de onderkant dicht. Deze dichte onderkant wordt met rubber afgedicht en met 2 boutjes aangedrukt. Al loopt de brug vol het kan niet in de romp komen.
 
Ik zie dat er Decaperm motoren in liggen, prima motoren, echter.... de tandwielvertraging maakt veel herrie. Ik zou voor andere motoren gaan zonder vertraging.

Groet,
Willie
 
Maar het loopt wel mooi zuinig. Goed smeren en de lagers in de gaten houden.
Want die willen ook wel slijten. En gaat het wrikken.

Maar de motoren worden nimmer heet. Warmte is straalkachel en niet voortstuwen.


Dan beste grote brushles met laag mogelijk kv…

En daar is ook wel wat over te vinden hier op het forum…

Heb zelf op een bootje 3 Makita’s aan boord. Straaljagers. Alle 3 bezig… gaat het gonzen… klinkt als turbines of snellopende diesels…

Stil heel mooi en rustig… dat wel…
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn betere brushles motoren er is zoveel keus heb geen idee welke. Ik zou dan voor de rembertiturm misschien wel 2x zo sterke motoren willen.
En in mijn Tomp denk 1.5x sterkere motoren.
In die KV's heb ik mij nog niet verdiept. Heb geen idee hoe sterk ze dan zijn. Is er ergens op het forum een tabel of zo iets.
Dus vervangers voor de decaperm's die 2x zo zwaar zijn.

Ps bij het varen was de boot wel open en dus een mooie klankkast. Kan later nog wel dempings rubber aan de onderzijde plakken.
 
Probleem bij mij is ‘altijd’ dat het model compact is, en snelle romp heeft,
en zo dus schaarse ruimte door de vorm van de romp.
En dan een niet overmaatse diepgang. Dus het zwaartepunt moet goed zijn, maakt het kienen.
En dat limiteert de diameter, de keuze in motoren.

Maar heb je een grote sleper of wat dan ook… dan is het niet zo een probleem.
Rem... titurm oogt ruim, geeft soelaas.

Algemeen… hoe kleiner de motor, des te hoger het kv, algemeen gesteld.
De draad dikte, de lengte... ofwel aantal wikkelingen bepalen het kv.
De diameter is al een indicatie. En kan een range aan kv's bevaten.
Meestal gekozen op wat praktisch is in de modelbouw. En dan vooral vliegtuigmodelbouw.
Daar zijn ze in den beginne het eerst ingezet.

Helaas was er 15 jaar gelee veel meer aanbod. Nu aardig aan het verschralen, ook zo jammer.
Er zit immers veel belofte in het type motor... en regelaar...

Dat lage kv kan je min of meer beschouwen als toeren per minuut. Vuistregel.
En handig als reken geven.

Daarnaast heb je te maken met het toeren gebied waarbinnen een propeller nog kan werken.
Die hebben ook zo hun grenzen. En de amperes die getrokken gaan worden, niet uit de hand
lopen, motoren straalkachels worden... en met 85 Cº ophouden te bestaan.
De mate van efficiëntie tot cavitatie aan toe, damp slaan, en de bladen verlatingsangst krijgen.
Maar ook in de lage toerentallen, stoppen ze met voortstuwen.
Is stapvoets draaien, dat je de bladen kunt tellen, zinloos.
Boven een bepaald toerental gaan ze pas stuwen.

Heb je hoogtoerige kleine motortjes… dan doen die het prima op kleine props,
zelfde diameter als motor… met diameter/spoed verhouding 1:1.

En in een Schnellboot geplaatst vaart het veel te hard... trekt ook stroom... maar het kan.
Echter in een sleper oogt het al bijna niet, is er ook geen aardigheid aan.
Maar zou goed kunnen trekken tot op zekere grens...
Zijn de toeren echt te hoog, dan zijn die toeren slechts zinvol te temperen met een reductiekast.

Elektromechanisch geeft dat ernstig veel voordelen. Maar de mopperkont spreekt rap over herrie…
tenzij je een goed maar thans kostbaar planetair er aan koppelt... of tweede hands weet te vinden.
Vroeger waren die er, ook niet eens duur, maar... wederom... wordt niet meer gemaakt...
Robbe en MP-Jet hadden mooie kastjes. En bijpassende motorflenzen voor montage.
Bedrijven sluiten deuren... het kan in de EU niet meer uit iets te maken... jammer.

Het Kv en spelen met voltage.
Immers kv gaat per volt. 6 of 12, het geeft ander toerental.
Verder, niet onbelangrijk, de motoren moeten ook binnen die gestelde voltages/amperages kunnen draaien en het vermogen leveren dat de schroef vraagt.
Zo een motor heeft ook zo z’n grenzen.
Is de motor goed beschreven, staat er ook de minimale amperage er bij om rond te kunnen gaan,
dan kan je bepalen of het geschikt is om in te zetten.
Dus dat vermogen moeten de accu’s kunnen leveren.
Bij de weg... kijk je in de echte wereld. Zit overal een reductiekast op…
anders waren we nergens gekomen… zelfs niet op een fiets…

Het is een hoop gepuzzel soms. En het is uit te rekenen.
Maar sommige verzanden in de berekeningen. Nu dus niet.

Maar voor de Rem…turm is er vast al iemand met een goed recept.
Daarop inhaken. Of info op fora over de grens.

Met de Decaperm heb je al een indicatie van grootte.
Dus kan je dat vergelijken met de in de handel verkrijgbare brushless.
Diameter zal in eerste instantie je normering zijn.

Bij een smalle romp, gedwongen kleine motor… 960 kv met een planetair 3:1…
Speedschroeven, ontstaat een vaartijd waar je een hangmat bij wilt gebruiken.
Zelfs met compacte accuruimte… zowel accu als motoren werken in hangmatmodus...
De props draaien op 1/3 van de snelheid van de motor.
Amperes die verbruikt worden troosteloos laag.

Een sleper kan je vol zetten met accu’s… kan je uit met een 1:1 aandrijving… grote laag kv brusless...
En met stevige propellers... dat wil wel lieren...
en het zijn de props die het vermogen in het water werken...

Maar waar de motoren?
eBay, HobbyKing, en een goede zaak is ook Lindinger in Oostenrijk
met een reeks uitstekende Joker motoren.
Brede keuze, en goed gedocumenteerd in pdf overzicht sheet.
De Jokermotoren zijn uitstekend, maar op specificatie ingekocht in China.

De buizen zijn al klaar voor je schip.
Grotere props aftoppen die nog met draad op de assen passen. Adviezen Roel volgen.
Motor van die orde van grootte of groter.
Laagst mogelijke kv wat ze hebben in het type.

Als de motor groter is dan de prop, maar nog zou passen in de boot,
dan die kiezen met het laagst mogelijke kv.
En ook dan... oversnelheid hou je toch…

Wat de getrokken stromen zijn is nu niet te gissen.
Maar is wel te meten. Met analoge voltmeters zonder geheugen.
Of digitale die je tussen brusless regelaar en accu in haakt. (Per motor 1 regelaar!)

HobbyKing had die Watt, Volt, Amperemeter altijd en zag je deze ook in elektrisch vliegende modellen terug. Kan je de verbruikswaarden meten... spanning etc.

Alleen met telemetrie kan je inzichtelijk meten, binnen een tijdpad, in een grafiek uit te lezen in software.
En vooral ook live aflezen als de zender die functies heeft.

Allerlei sensoren, naar een volledige meting, is vanalles door te meten. En kan zelfs GPS worden ingezet.
Echter neemt de hoeveelheid koper aan boord wel stevig toe en de portemonnee dunt ook iets straffer uit.

Maar het kan. Heb ik wat over geschreven in mijn FL-8 Flugsicherheitsboot… ook een Robbe model… En mijn reddingboot is aanstaande… maar ‘t wordt wel een behoorlijke kabelboom…
En in een vliegend elektromodel... alles gehangen met sensoren.

In het Joker motoroverzicht staat de aanloopstroom niet (meer)
Maar kan ik elders in een rekensheet achterhalen...

Praktijkgevalletje kleine motoren en inbouw...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-40#post-4104039

En hier behoorlijk power in het water... en totale overkill...
Maar zeer zuinig. In het water zal het modelletje wegstuiven... zullen zien.
Proefvaart vele malen uitgesteld...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-41#post-4107788

Reductie grofweg 3:1. Zulke motoren en 5:1 kan je zeer grote props zwaaien...
En met een zeer laag amperage. Maar dat gezoem blijft.
Is af te vangen met silent-blocks en ommantelen met dempingsmateriaal.
Daar zit best werk in... moet maar net allemaal uitkomen.
Zelf maak ik me er niet druk om.

Gr Bas
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb goede ervaringen met regelaar in link in combinatie met 750 KV motor. Regelaars iggen ook in Bas zijn Theodor Heuss.
https://m.banggood.com/nl/Double-Si...y=NL&rmmds=myorder&ID=516805&cur_warehouse=CN
https://m.banggood.com/nl/Racerstar...ku&utm_content=tanghao&utm_campaign=racerstar
Zonder vertraging spanning laag houden. Met 7,2 Volt kom je zo rond de 5.000 toeren. Zou de 30 A regelaars nemen.
Zonder vertraging trekken ze wel meer stroom. Heb geen ervaring met vertragingen. Daar weet Bas veel meer van.
Hobbyking levert ook een goede regelaar uit Europese voorraad.
https://hobbyking.com/en_us/hobbyki...D=48595&indexName=hbk_live_products_analytics
Kijk maar of je hier iets mee kunt. Gr. Klaas.
 
Misschien een rare vraag maar ik heb geen verstand van brushless motoren. Die motoren van banggood kunnen ook achteruit draaien?
En welke schroef kunnen deze trekken zonder vertraging. De rembertiturm heeft 55 mm 4 blads schroeven.
En in mijn Tromp 40mm 4 blads schroeven.
 
Laatst bewerkt:
De regelaars waar Klaas aan refereert heb ik ook in de Heuss.
En regelen verbluffend goed. Vooruit en achteruit.
Een brushlessregelaar is meer een minicomputer.

Hoe de brushless exact werkt staat wel op wiki.

Er gaan plus en min in, die mogen nooit en te nimmer verwisseld worden.
Komen drie draden uit, en die kan je wel wisselen.

Dat heeft voordeel met draairichting bepalen, hoewel dat met een computerzender ook geen probleem is. Maar lijdt niet tot schade.

Maar stel dat je 1 kanaal genruik, met een splitter, dan is het wel nodig een van die drie draden te wisselen.
Op twee kanalen kan je de motoren beter sychroon stellen. Geen motor is gelijk, en de regelaar ook niet. Hoewel deze opmerkelijk dicht op een zitten qua prestatie.

Uiteraard kan een navy regelaar vooruit achteruit, en komen de Amperes niet in grenswaarden om de regelaar te moeten koelen.

Dan heeft iedere regelaar een eigen bec voeding die stroom levert voor een ontvanger.

Echter je kan maar 1 voeding gebruiken op de spanningsbrug in de ontvanger. Deze bec voorzieningen gaan elkaar tegenwerken, en geven schade aan de regelaars.

Om nu tocht signaal te ontvangen uit de regelaar wordt de rode plussraad van slechts 1 snoer uitgepulkt en weg geklapt, en afgetaped. Signaal kan deze blijven ontvangen.

Die keuze van deze BangGood inkoop tov die van HobbyKing. Vroeger rijk aan keuze. Thans anders…

Deze regelaars kun je terug regelen naar een toerental waar ze geen thrust meer geven. Maar… de reductie speelt daar in mee bij mijn Heuss.

Ik heb bij de keuze motoren omgekeerd gerekend en binnen wat ik wilde aan accu’s, een maximum rpm op de props hebben. Propmaat, toerental en spoed kunnen een indicatie geven van snelheid. Benadering… een model heeft altijd te magen met zog werking…
Waterweerstand.

Deze motoren had ik nog liggen voor de FL8 die 50 mm speedschroeven heeft zitten. Daar zit nu 1.000 kv op. En
Maakt het model fractie sneller.

Maar bij de Heuss heb vooral gekeken of ik nog kleinere motortjes kon vinden met nog lagere aanloopsstroom.
Deze trekken iets van 0,8 a 0,9A. En wilde iets van 0,5A… maar moest ook voltage en watt kunnen verstouwen.
Hoe dan ook kom ik niet aan die grenswaarden toe.
Maar nu ingezet volstaan ook… dus…

Wat telt is snelheid van het schip en lage verbruik…
 
Laatst bewerkt:
Ja de techniek en hoe de brushless motoren werken snap ik wel. Het gaat mij er om dat ik geen idee heb hoe sterk de motoren zijn en of de dan wel goed in mijn boot werken. Dus direct op een 55mm schroef met 4 bladen. En evt. op een 40 mm schroef met 4 bladen.
Dat de motoren niet te ligt zijn.
Dat was in de jaren 70 en 80 makkelijker dacht ik klein bootje monoperm # dekaperm # hectoperm.
 
Hans, Met de 750 KV Racerstar en de HK regelaar heb ik een proef op 12 Volt gedaan in mijn Smit Finland. Daar hangen 60 mm schroeven aan in een straalbuis. Een Bühler motor verwijderd en daar de Racerstar gemonteerd. Had één ding over het hoofd gezien en dat was de 10A zekering. Langzaamaan ging het prima, maar toen overmoedig even het gas erop. De boot nam een run en toen klapte de zekering. De boot was te ver van de kant om met de werphengel terug te halen. Tot overmaat van ramp dreef ze ook nog onder een fontein door. Afijn, de boot uit het riet gevist, weinig water erin, zekering gewisseld voor een 20 A exemplaar en nogmaals testen. Op die ene motor ging de boeggolf over de verschansing en daar is de afdichting in het dek niet geschikt voor. Besloten om de Bühler terug te zetten en dan maar wat minder trekkracht. Later afgetopte schroeven met wat meer spoed gevonden, waardoor de trekkracht is toegenomen van 0,9 kg naar 1,5 kg. Daarvan geleerd dat de 750 KV Racerstar sterk genoeg is om een 60 mm schroef te kunnen mannen. Moet met een 40 mm schroef dus geen moeite hebben. Geen idee hoeveel stroom de motor trekt op 6 à 7 Volt. Schat ongeveer 4 Amp. Een vaarmaatje uit Maasdam heeft zo'n motor in zijn Fairplay V met een 60 mm 3 blads schroef in een straalbuis aan het roer. Voor zover ik weet loopt die op 7,2 Volt. Hier zie je haar varen samen met mijn Bugsier 3. Op de tweede video zie je haar ook nog eens. Gr. Klaas.


 
Laatst bewerkt:
Alle bedankt voor de informatie ben weer wat wijzer geworden. Moet er nog even laten bezinken zullen we maar zeggen . Maar ziet er wel interessant uit.
Gr Hans
 
Dus toeren per volt. En de hoeveelheid ampere's bepalen eigenlijk het vermogen van de motor. In volt x ampere = watt.
Wat is zo'n beetje een maximum schroef toerental voordat hij gaat caviteren ?
Weer een hele andere materie net al bij de accu's heb nu lifepo4 was ook helemaal nieuw voor mij zijn wereld dingen. Ook erg blij mee.
Gr Hans
 
Zo even de boot in ket kanaal voor een proefvaard. Roeren van 0.5 mm vervangen voor een dikte van 1mm iets steviger. Voor mijn gevoel is de snelheid laag maar zal best wel de schaal snelheid behalen. Ik kan nog iets grotere tunnel schroeven maken die van nu zijn 50 en 45mm ja ja die had ik nog liggen. Wel even stroom gemeten 5 ampère voor 2 motoren. Heb hier nog wel speling mee maar na een kwartiertje vol gas waren ze best wel warm. Maar als het niks wordt met deze motoren hebben we wel een mooi alternatief.
Screenshot_20220508-132918_Gallery.jpg
Screenshot_20220508-132901_Gallery.jpg
 
Back
Top