Probleem bij mij is ‘altijd’ dat het model compact is, en snelle romp heeft,
en zo dus schaarse ruimte door de vorm van de romp.
En dan een niet overmaatse diepgang. Dus het zwaartepunt moet goed zijn, maakt het kienen.
En dat limiteert de diameter, de keuze in motoren.
Maar heb je een grote sleper of wat dan ook… dan is het niet zo een probleem.
Rem... titurm oogt ruim, geeft soelaas.
Algemeen… hoe kleiner de motor, des te hoger het kv, algemeen gesteld.
De draad dikte, de lengte... ofwel aantal wikkelingen bepalen het kv.
De diameter is al een indicatie. En kan een range aan kv's bevaten.
Meestal gekozen op wat praktisch is in de modelbouw. En dan vooral vliegtuigmodelbouw.
Daar zijn ze in den beginne het eerst ingezet.
Helaas was er 15 jaar gelee veel meer aanbod. Nu aardig aan het verschralen, ook zo jammer.
Er zit immers veel belofte in het type motor... en regelaar...
Dat lage kv kan je min of meer beschouwen als toeren per minuut. Vuistregel.
En handig als reken geven.
Daarnaast heb je te maken met het toeren gebied waarbinnen een propeller nog kan werken.
Die hebben ook zo hun grenzen. En de amperes die getrokken gaan worden, niet uit de hand
lopen, motoren straalkachels worden... en met 85 Cº ophouden te bestaan.
De mate van efficiëntie tot cavitatie aan toe, damp slaan, en de bladen verlatingsangst krijgen.
Maar ook in de lage toerentallen, stoppen ze met voortstuwen.
Is stapvoets draaien, dat je de bladen kunt tellen, zinloos.
Boven een bepaald toerental gaan ze pas stuwen.
Heb je hoogtoerige kleine motortjes… dan doen die het prima op kleine props,
zelfde diameter als motor… met diameter/spoed verhouding 1:1.
En in een Schnellboot geplaatst vaart het veel te hard... trekt ook stroom... maar het kan.
Echter in een sleper oogt het al bijna niet, is er ook geen aardigheid aan.
Maar zou goed kunnen trekken tot op zekere grens...
Zijn de toeren echt te hoog, dan zijn die toeren slechts zinvol te temperen met een reductiekast.
Elektromechanisch geeft dat ernstig veel voordelen. Maar de mopperkont spreekt rap over herrie…
tenzij je een goed maar thans kostbaar planetair er aan koppelt... of tweede hands weet te vinden.
Vroeger waren die er, ook niet eens duur, maar... wederom... wordt niet meer gemaakt...
Robbe en MP-Jet hadden mooie kastjes. En bijpassende motorflenzen voor montage.
Bedrijven sluiten deuren... het kan in de EU niet meer uit iets te maken... jammer.
Het Kv en spelen met voltage.
Immers kv gaat per volt. 6 of 12, het geeft ander toerental.
Verder, niet onbelangrijk, de motoren moeten ook binnen die gestelde voltages/amperages kunnen draaien en het vermogen leveren dat de schroef vraagt.
Zo een motor heeft ook zo z’n grenzen.
Is de motor goed beschreven, staat er ook de minimale amperage er bij om rond te kunnen gaan,
dan kan je bepalen of het geschikt is om in te zetten.
Dus dat vermogen moeten de accu’s kunnen leveren.
Bij de weg... kijk je in de echte wereld. Zit overal een reductiekast op…
anders waren we nergens gekomen… zelfs niet op een fiets…
Het is een hoop gepuzzel soms. En het is uit te rekenen.
Maar sommige verzanden in de berekeningen. Nu dus niet.
Maar voor de Rem…turm is er vast al iemand met een goed recept.
Daarop inhaken. Of info op fora over de grens.
Met de Decaperm heb je al een indicatie van grootte.
Dus kan je dat vergelijken met de in de handel verkrijgbare brushless.
Diameter zal in eerste instantie je normering zijn.
Bij een smalle romp, gedwongen kleine motor… 960 kv met een planetair 3:1…
Speedschroeven, ontstaat een vaartijd waar je een hangmat bij wilt gebruiken.
Zelfs met compacte accuruimte… zowel accu als motoren werken in hangmatmodus...
De props draaien op 1/3 van de snelheid van de motor.
Amperes die verbruikt worden troosteloos laag.
Een sleper kan je vol zetten met accu’s… kan je uit met een 1:1 aandrijving… grote laag kv brusless...
En met stevige propellers... dat wil wel lieren...
en het zijn de props die het vermogen in het water werken...
Maar waar de motoren?
eBay, HobbyKing, en een goede zaak is ook Lindinger in Oostenrijk
met een reeks uitstekende Joker motoren.
Brede keuze, en goed gedocumenteerd in pdf overzicht sheet.
De Jokermotoren zijn uitstekend, maar op specificatie ingekocht in China.
De buizen zijn al klaar voor je schip.
Grotere props aftoppen die nog met draad op de assen passen. Adviezen Roel volgen.
Motor van die orde van grootte of groter.
Laagst mogelijke kv wat ze hebben in het type.
Als de motor groter is dan de prop, maar nog zou passen in de boot,
dan die kiezen met het laagst mogelijke kv.
En ook dan... oversnelheid hou je toch…
Wat de getrokken stromen zijn is nu niet te gissen.
Maar is wel te meten. Met analoge voltmeters zonder geheugen.
Of digitale die je tussen brusless regelaar en accu in haakt. (Per motor 1 regelaar!)
HobbyKing had die Watt, Volt, Amperemeter altijd en zag je deze ook in elektrisch vliegende modellen terug. Kan je de verbruikswaarden meten... spanning etc.
Alleen met telemetrie kan je inzichtelijk meten, binnen een tijdpad, in een grafiek uit te lezen in software.
En vooral ook live aflezen als de zender die functies heeft.
Allerlei sensoren, naar een volledige meting, is vanalles door te meten. En kan zelfs GPS worden ingezet.
Echter neemt de hoeveelheid koper aan boord wel stevig toe en de portemonnee dunt ook iets straffer uit.
Maar het kan. Heb ik wat over geschreven in mijn FL-8 Flugsicherheitsboot… ook een Robbe model… En mijn reddingboot is aanstaande… maar ‘t wordt wel een behoorlijke kabelboom…
En in een vliegend elektromodel... alles gehangen met sensoren.
In het Joker motoroverzicht staat de aanloopstroom niet (meer)
Maar kan ik elders in een rekensheet achterhalen...
Praktijkgevalletje kleine motoren en inbouw...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-40#post-4104039
En hier behoorlijk power in het water... en totale overkill...
Maar zeer zuinig. In het water zal het modelletje wegstuiven... zullen zien.
Proefvaart vele malen uitgesteld...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-theodor-heuss.268191/page-41#post-4107788
Reductie grofweg 3:1. Zulke motoren en 5:1 kan je zeer grote props zwaaien...
En met een zeer laag amperage. Maar dat gezoem blijft.
Is af te vangen met silent-blocks en ommantelen met dempingsmateriaal.
Daar zit best werk in... moet maar net allemaal uitkomen.
Zelf maak ik me er niet druk om.
Gr Bas