RES-Dart

Ik had in de tijdelijkheid blokje Depron genomen en in vorm geschuurd. Just in case. ..
Prop afknippen zou mijn eerste keus zijn. Wat is het totaalgewicht nu, vliegklaar?
 
Wat is het totaalgewicht nu, vliegklaar?
Dat is lastig te zeggen... de enige weegschaal hier in huis met het benodigde bereik zit aan de binnenkant van een keukenkastje geschroefd... ik schat 800 gram.
Moet toch eens een eenvoudige unster kopen.
Ik denk niet dat dit een tijdelijke oplossing is overigens.
 
Joh.... een digitale keukenweegschaal kost een tientje of zo...
Nauwkeurigheid tamelijk goed, en herhaalbaarheid ook.
Tenminste, als ik een model 3 keer op de weegschaal zet, geeft hij drie keer hetzelfde getalletje aan, en als ik twee dingen afzonderlijk weeg, en samen, klopt het rekensommetje ook. Tot op de gram....
Als ik 500 gram spaghetti koop en zonder verpakking weeg, zit dat er ook binnen 1 a 2 gram vanaf.
 
Als ik even spiek op het Duitse forum:
"Der Res-dart hat eine Flächenbelastung von 10-12 g/dm2." zo schrijft de ontwikkelaar.

"Gewicht fertig 549 Gramm >>>> 10 Gramm Blei sind zusätzlich für den SWP. nötig." zo schrijft een bouwer genaamd Andreas.

Bart, ik mag hopen dat je met het AUW (totaal gewicht) meer in de buurt van het pak spaghetti van Brutus uitkomt ;).
 
Eric, ik denk dat Andreas het heeft over de ongemotoriseerde versie. Daar staat tegenover dat ik die 10 gram lood niet nodig heb.
Brutus, het komt niet zo vaak voor dat ik een model wil wegen... laatste keer kon dat nog in stukjes op de keukenweegschaal maar daarvoor zijn deze stukjes te groot... ach ik kom vast nog wel es een geschikte tegen voor een krats.
Behalve voor dit forum vind ik het niet zo belangrijk. Of het ding nou 549 gram of een kilo weegt, vliegen zal het wel maar ik begrijp dat jullie het vragen.
 
De reden van de vraag... je hebt je best wel moeite getroost dit mooie toestel in elkaar te zetten. Vliegen zal het zeker, maar als je wilt dat de eigenschappen van dit toestel echt tot hun recht komen, dan ben je beter af met ongeveer 550gr dan pakweg 800gr. Uiteraard zal het met die 800gr ook vliegen, maar dan vliegt een vlakke plaat Depron niet heel veel slechter.
 
Eric, heus dat weet ik allemaal ook wel. Hou nou ff op waarheden als koeien te debiteren. Het punt is, als je een toestel bouwt dan ga je ermee vliegen, ook al lijkt het 10 kg te wegen. En vervolgens kom je er wel achter of het leuk vliegt of niet. Dus de wetenschap hoeveel het weegt is alleen interessant voor dit forum (en ev. voor iemand die wedstrijden wil vliegen).
Maar, ik heb zo'n piepklein zakwegertje en ik bedacht me dat het bereik van 1 kg voor deze gelegenheid genoeg zou moeten zijn. En dat was ook zo: 730 g, AUW exclusief de kleppen voor de luikjes.
 
Laatst bewerkt:
Brutus, het komt niet zo vaak voor dat ik een model wil wegen... laatste keer kon dat nog in stukjes op de keukenweegschaal maar daarvoor zijn deze stukjes te groot... ach ik kom vast nog wel es een geschikte tegen voor een krats.
Behalve voor dit forum vind ik het niet zo belangrijk.

Ik gebruik het hoofdzakelijk om bij de bouw er achter te komen wat ik doe, en wat wijsheid is (bijvoorbeeld bij de keuze om een romp te bespannen of te lakken, of de keuze tussen twee constructiemethodes). "Ter Leringhe ende vermaeck" dus....
Maar het is ook nauwkeurig genoeg om bijvoorbeeld 10 gram harder en 20 gram hars te mengen.

Naast het afwegen van de rijst als ik Nasi ga maken (macaroni/spaghetti hoeft niet afgewogen, die kook ik toch per 500 gram tegelijk), gebruik ik het ding dus ontiegelijk vaak voor hobbydoeleinden....
 
Sorry voor dit haperende verslag.
Vorige week heeft de ResDart "een soort van maiden" gehad. Hoewel ik de elevons had geprogrammeerd volgens aanwijzingen in de manual (+/- 12 mm) bleek dat véél te veel, opgegooid door een clubgenoot dolfijnde het toestel een eind over het veld (te grote uitslagen dus oei omlaag, oei omhoog, oei omlaag etc.). Uiteindelijk een niet fraaie landing maar de schade viel heel erg mee: de carbon vleugelpen van 7 mm gebroken, en een propblad. Ondanks de zeer lichte constructie verder helemaal niks. (rond het kortgemaaide vlieggedeelte van ons clubveld was het gras vrij hoog, dat heeft zeker geholpen).
Zit nu dus even te wachten op een nieuw propblad (die vleugelpen zal 2bros wel hebben) en dan zal ik de uitslagen aanpassen. Om te beginnen wat expo (weet niet meer zeker of ik dat er al in had), en misschien ook maar dual rate, daarna weer proberen. Maar ik ben ook nog een weekje druk met andere zaken...
 
Nee dat was ook volgens manual. Ach voor de volgende keer ben ik gewaarschuwd...
Maar ik vond het frappant dat er nauwelijks schade was, hij ging op één tip neer, ik dacht die vleugel is gekraakt.
 
Leuk hekje, maar waarom met hoekjes?
Daar zou een prop bij het starten weer net even wat weerstand kunnen ondervinden.

Mooi afronden lijkt mij beter.

Idee is op zich wel aardig (maar wel stuk minder geweldig dan kleinere prop)

Overweging:
Met nylon ziptie kan je ook hekje maken.
Is dunner, flex en blijft vanzelf mooi rond staan.
 
Het wil nog niet helemaal lukken met de ResDart... recent weer een poging gedaan. Meteen na de start brak er een propblad los... (merkwaardig, snap nog niet precies hoe dat kon).
Het toestel stallde en dook naar beneden de grond in. Schade valt mee, gebroken vleugelpen en een kapotte elevon pushrod. Komt weer goed...
Maar het gaat zoals met bijna al mijn vliegende vleugels: op de één of andere manier vragen ze altijd wat meer aandacht dan een klassiek model, geven wat meer gedoe... maar ja als het dan uiteindelijk vliegt loonde dat wél de moeite...
Zal zeer binnenkort toestel wegen op verzoek van Eric Laermans, en gewicht hier vermelden.
 
Heb dit draadje nog ‘s even doorgelezen en ben erachter (730 gr toch?). Ben nog wel benieuwd naar uiteindelijke setup... en vliegfilmpje wat niet meer lang op zich zal laten wachten ;).
 
Mijn weegschaaltje doet het weer... de ResDart weegt 635,5 gram AUW. Best wel licht hè, voor 200 cm span. Maar vandaar ook dat de vleugelpen brak toen hij onlangs tegen de grond ging...
Ik denk dat dit motortje er in zit (maar weet het niet helemaal zeker, beetje lastig nu): Turnigy Aerodrive SK3 2826 1000Kv
 
Laatst bewerkt:
Beplanking - welke delen verlijmen & waar plaatsen?

Ik ben ook aan de RES Dart begonnen, rechter vleugel. Bij de beplanking vraag ik me ook af welk deel waaraan verlijmd moet worden en waar precies te plaatsen.

In de afbeelding heb ik de delen een letter gegeven. Wie weet hoe ze aan elkaar moeten, laat svp weten!

Dank & groeten,

Arjan
 

Bijlagen

  • unnamed.jpeg
    unnamed.jpeg
    73 KB · Weergaven: 329
Sorry was op vakantie en zit op dit moment nog tamelijk in de opruimfase... ja dat was nogal puzzelen maar ik ben er uiteindelijk uit gekomen. Goed sturderen op de tekening en zo. Ik kan het aan mijn ResDart nu ook niet meer zien - zit onder de folie.
 
Back
Top