En toch is het slimmer (zeker als het waait) om de snelheid er zoveel mogelijk uit te halen. De glijhoek wordt dan aanmerkelijk kleiner, ook met kleppen.
Ik heb daar geen verklaring voor maar spreek je tegen
Als voorbeeld; als het 30km/u waait en je trekt jouw snelheid omlaag tot 30km/u dan hang je stil boven de grond. Je gaat dan langzaam naar beneden maar ook niet meer vooruit.
Zou je aanduiken tot 50km/u dan ben je wel sneller beneden maar ook een heel eind verderop. Met als bonus een portie snelheidsoverschot.....
Je daalsnelheid wordt groter maar de afgelegde weg ook. Precies wat je niet wilt op een klein veldje.
Het is voor veel mensen tegennatuurlijk maar toch echt de enige juiste optie; zit je te hoog dan moet je zoveel mogelijk de snelheid er uit halen, zit je te laag dan moet je aanduiken en zoveel mogelijk snelheid maken.
Wat ik ook veel doe is slippen, dat gaat echt verschrikkelijk goed om hoogte af te bouwen zonder snelheid te maken. Iedere zweefvlieger zou dat moeten oefenen.
Hij overtrekt dan erg snel waar dat aan ligt weet ik niet misschien dat jullie me dat kunnen vertellen.
Dat komt doordat je spoilers de lift verpesten op een deel van je vleugel. Effectief vlieg je dus ineens met kleinere vleugels die minder lift leveren (fijn om naar beneden te komen) maar ook een veel hogere vleugelbelasting hebben en dus sneller moeten vliegen om niet uit de lucht te vallen.
Dit is direct een misverstand wat vrij hardnekkig is bij spoilers; men denkt dat je er langzamer mee kunt. Maar dat is niet zo, je landingssnelheid wordt juist hoger. Met flaps is dat net andersom.
Als je je spoilers net boven de grond dicht doet zul je zien dat je ineens nog een heel eind kunt vliegen; doe je net boven de grond je flaps omhoog dan donder je gelijk naar beneden.