Restauratie KA 6E 4,Xm

ja klopt J, dit was op ons veld.

nog een paar plaatjes (zit m'n gulp nu dicht of niet ???) , Ik kan er geen genoeg van krijgen...van het vliegen ey :D.

Sailplane+Calc+Goede%2527s-2.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, ik kan hem zien.
Knap hoor, met zo'n dikke bak vanaf/op zo'n postzegel.
Dat snelle binnenkomen moet je nog wat aan doen, dat gaat je een keer opspelen (paaltje aan de andere kant oid.)

Waarvan akte, de laatste landing gistermiddag ging idem te hard en ik maakt een grondzwaai. Geen schade aan de kist, maar de richtingroerservo heeft de zwaai niet overleefd.....Naja.
Nu al! Jammer.

Ik heb op mijn Alpina het remklep-signaal ook naar mijn H-roer gemixt. Dat heb ik zo gedoseerd dat als ik met mijn tengels van de knuppels afblijf (behalve remklep uitzetten) de kist zijn neus met zo'n 10 graden naar beneden zet. Als ik verder niets doe, neemt de kist wat snelheid op, maar veel minder dan onder dezelfde hoek maar zonder die remkleppen uit. Maar het effect op de glijhoek is veel groter, die neemt misschien wel toe tot 30 gr! Tegen het einde (laag boven de grond [<2m]) geef ik up (beetje). Het verbaast me telkens weer hoeveel zwakker de werking van die remkleppen wordt als die snelheid (door het up-geven) is afgenomen.

Laatst bewerkt:
Dat verbaast mij ook altijd Dirk.
Ik heb ondertussen geleerd dat je als je te hoog zit gewoon met je spoilers of remkleppen uit flink moet duiken dan recht leggen hij heeft dan vrij weinig snelheid opgebouwd.
Zelf is mijn ervaring met spoilers dat je weinig up kan trekken tijdens de landing.
Hij overtrekt dan erg snel waar dat aan ligt weet ik niet misschien dat jullie me dat kunnen vertellen.
Zelf geef ik een bepaalde up stand tijdens de landing en regel ik de hoogte met de spoilers.
Dat land het mooiste.

Frank de vraag (gastvliegen) ligt bij het bestuur.

Dat verbaast mij ook altijd Dirk.
Ik heb ondertussen geleerd dat je als je te hoog zit gewoon met je spoilers of remkleppen uit flink moet duiken dan recht leggen hij heeft dan vrij weinig snelheid opgebouwd.
Zelf is mijn ervaring met spoilers dat je weinig up kan trekken tijdens de landing.
Hij overtrekt dan erg snel waar dat aan ligt weet ik niet misschien dat jullie me dat kunnen vertellen.
Zelf geef ik een bepaalde up stand tijdens de landing en regel ik de hoogte met de spoilers.
Dat land het mooiste.

Frank de vraag (gastvliegen) ligt bij het bestuur.

Mooi bertus, tnx ~!

Enneuh wat je zegt is precies mijn ervaring.....kleppen uit en dan langzaam de snelheid eruit melken werkt minder dan kleppen uit en dan duiken, dan vlak leggen en dan de snelheid eruit melken....gek eigenlijk.

iemand een verklaring ?

En toch is het slimmer (zeker als het waait) om de snelheid er zoveel mogelijk uit te halen. De glijhoek wordt dan aanmerkelijk kleiner, ook met kleppen.

Ik heb daar geen verklaring voor maar spreek je tegen :-)

Als voorbeeld; als het 30km/u waait en je trekt jouw snelheid omlaag tot 30km/u dan hang je stil boven de grond. Je gaat dan langzaam naar beneden maar ook niet meer vooruit.
Zou je aanduiken tot 50km/u dan ben je wel sneller beneden maar ook een heel eind verderop. Met als bonus een portie snelheidsoverschot.....

Je daalsnelheid wordt groter maar de afgelegde weg ook. Precies wat je niet wilt op een klein veldje.

Het is voor veel mensen tegennatuurlijk maar toch echt de enige juiste optie; zit je te hoog dan moet je zoveel mogelijk de snelheid er uit halen, zit je te laag dan moet je aanduiken en zoveel mogelijk snelheid maken.

Wat ik ook veel doe is slippen, dat gaat echt verschrikkelijk goed om hoogte af te bouwen zonder snelheid te maken. Iedere zweefvlieger zou dat moeten oefenen.

Dat komt doordat je spoilers de lift verpesten op een deel van je vleugel. Effectief vlieg je dus ineens met kleinere vleugels die minder lift leveren (fijn om naar beneden te komen) maar ook een veel hogere vleugelbelasting hebben en dus sneller moeten vliegen om niet uit de lucht te vallen.
Dit is direct een misverstand wat vrij hardnekkig is bij spoilers; men denkt dat je er langzamer mee kunt. Maar dat is niet zo, je landingssnelheid wordt juist hoger. Met flaps is dat net andersom.

Als je je spoilers net boven de grond dicht doet zul je zien dat je ineens nog een heel eind kunt vliegen; doe je net boven de grond je flaps omhoog dan donder je gelijk naar beneden.

Hmmmm ik begrijp wat je zegt....en met de kleine zweverts werkt dit idd ook...tis net omgekeerd.....met snelheid eruit melken zak je sneller....als je afstand wil maken dan moet je juist snelheid maken / duiken... misschien is het onervarenheid / angst ....kwestie van oefenen.

Slippen hebben we idd ook besproken...maar daar wacht ik nog ff mee...veel te eng :D

Ik kom liever aanduiken met spoilers open.
Je komt dan veel strakker binnen.
Zelf gebruik ik tijdens de landing de spoilers voor iets minder als de helft open.
Zit je te laag trek je ze dicht te hoog gooi je ze verder open.

Rolroeren omhoog heb ik op een schakelaar zitten (mini excel)
Ik heb er een hekel aan om naar mijn model te moeten lopen. :D

Arjan bedankt voor je uitleg van de spoilers/overtrekken.

verstuurd met mijn smartphone

@Arjan: 50 km/u i.p.v. 30 is inderdaad wel wat hard. 40 zou al veel helpen.

@Planck_Franck: remkleppen uit verdubbelt, of verdrievoudigt misschien wel de weerstand van je kist. Maar de weerstand loopt op met het kwadraat van de snelheid. Stel je hebt een kist met weerstand=2 tijdens normale vlucht. Ga je 2x zo hard, dan wordt de weerstand 4x zo hoog: 8 dus.
Nu met remkleppen uit. Tijdens normale vlucht wordt de weerstand 3x zo groot: dus 6. Nu ook 2x zo hard: 36!!!

Aangaande langzaam landen:
Er is een bijzonder effect bij het landen tegen de wind in (het moet dus waaien, anders gebeurt dit niet).
Hoe dichter bij de grond , hoe minder de windsnelheid. Stel eens dat het op 1m50 hoogte 3x zo hard waait als op 50cm hoogte.
Dus op 1m50: 6 m/s
op 0m50 : 2 m/s
De vliegsnelheid van jouw kist is 10 m/s, en met die snelheid kom je aanzakken op 1m50 hoogte. Dan is je grondsnelheid 4 m/s. Geleidelijk zak je verder, de windsnelheid neemt af tot 2 m/s op 50 cm hoogte. Hopelijk heeft je kist ondertussen al een beetje de neus laten zakken en wat extra snelheid opgepakt. Maar met een beetje pech geef jij steeds meer up om hem lekker horizontaal te houden ... en oeps toen was de snelheid opeens nog maar 4+2=6 m/s. En tja, bij 7 m/s overtrekt hij. Boem! Gelukkig maar vanaf 50 cm ....
Maar bij grote kisten kan dat toch nog heel vervelend uitpakken.

Dit is een reden om juist met iets overspeed aan te komen. Maar let op: "iets"!!!

Duidelijk ! het plaatje zegt het, het blauwe kistje vs het rode.....(ik heb tot nu toe de rode approach genomen.. en zou eigenlijk meer richting de blauwe willen ) Maar ja das oefenen, ik moet nog ff wennen hoe langzaam je deze kist kan vliegen. Heb ik boven wel geoefend, maar beneden nog niet toegepast.

Je moet juist meer duiken want de blauwe is een risico.
Ik doe het altijd een eindje voor het veld dan trek ik hem recht dan spoilers half open.
Dan vlieg je nog strak als je dan dichtbij komt zie je veel beter wat je doet.

Maar het ging over wat je moet doen als je te hoog zit. Het laatste stukje zo langzaam vliegen zou ik ook niet doen maar om een overschot aan hoogte kwijt te raken is aan duiken niet slim. Hoe langzamer je vliegt, hoe minder ver je komt.

Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Als je zulke grote remkleppen of flaps hebt dat je kunt aanduiken zonder snelheid op te bouwen (zoals mijn Libelle hihi) dan kun je gewoon naar beneden sturen.

Ik draai dan gewoon nog een rondje met de hoop nog een belletje te pakken.:p

Maar goed het kan op verschillende manieren.
Ben benieuwd wanneer Franck weer gaat vliegen.
Met geen thermiek in de lucht gewoon op 150 losgooien en veel landingen maken.

Back