Samson van artesania latona

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 19 apr 2020.

  1. Edge

    Edge

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Winschoten
    Schitterend
    Dit idee ga ik denk ik eerdaags stelen.
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  2. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Bedankt heren
    is toch stiekem een beetje veel soldeer opgegaan

    maar met een derde handje is het net gelukt een paar keer gehad het ene beugeltje vast het andere los.
    En dat een avond lang dus geduld is nodig haha.

    Ik ben benieuwd edge ik zou graag een nettere versie zien en vooral hoe dat dan wel lukt haha.

    Nu nog de groepen voor de verlichting en radar uitvogelen en dan de rest van het stroomgedeelte erin.
     
    Edge vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Een stukje dat niet te heet mag worden met solderen een nat watje of een schijfje aardappel op doen. En met een klein vijltje het teveel aan soldeer weghalen. Maar ook dat moet met Fingerspitzengefühl. Kwestie van trainen en het beheersen van brute kracht. Gaat je zeker lukken! Gr. Klaas.
     
    Edge vindt dit leuk.
  4. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat is een goeie klaas ik ga dat later nog een keer proberen lampjes blijven demontabel waarschijnlijk.

    Mijn vijltjes vond ik al klein maar ze zijn nog niet klein genoeg haha
     
    Edge vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je kunt een overschot aan tin ook wegsnijden met een heel scherp mesje of scalpel. Hele dunne plakjes snijden opdat het afgesneden deel weg kan buigen. Maar ook dat moet met veel gevoel en beleid.
    Probeer maar eens op een stukje afval. Gr. Klaas.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik heb nog wel geprobeerd wat tin weg te halen maar wordt toch een paar opnieuwe bouwen denk ik.

    Maar nu eerst de lampjes er demontabel opgemaakt.

    Dekverlichting maak ik een losse groep van die ik met een schakelaartje in de boot kan schakelen.

    2 deklampen zodat er wat zicht is op de sleephaak in het donker haha. 20200918_225319.jpeg 20200918_225307.jpeg 20200918_225253.jpeg
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Netjes hoor Bert, maar nu komt deze oude zeur weer muiten dat deze lampjes eigenlijk horen te hangen. Zie je nog kans om er een 90° bochtje aan te knutselen? Hieronder een plaatje met zo'n ding aan de brug van het schip waar ik als matroos en stuurman op voer. Het lampje diende als knipperlicht om verkeerde wal te varen. Was tegen de witte brug erg verblindend. Later functie gewisseld met een ankerlicht aan de kerstboom achter de stuurhut. Gr. Klaas.

    1963 Roelf met Bella.JPG
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik heb inderdaad een beetje gesmokkeld lampjes versie 2.0 wordt een project op zich dus dat ga ik later nog doen anders sla ik straks de tordie kapot door irritatie haha.

    Het vraagt erg veel geduld dat kleine soldeerwerk.

    Ik denk dat ik een keer dunne plaat of stripjes messing haal en dan daarmee een goede 90° hoekje maak.
     
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, En gewoon een stukje massief koperdraad, of messing werkt dat niet? Het lampje op de foto zat een 1/2 of 3/4 duims bochtje aan met de voedingskabel er doorheen. Het dek in de brug zat ter hoogte van het halfrond. Met massief draad of messing zit je natuurlijk weer te klooien met je kabeltje naar het lampje. Kun je geen korfje om een ledje lijmen en de pootjes van de led voorzichtig ombuigen? Eenmaal gemonteerd verf je de parallel lopende pootjes dicht. Gr. Klaas.
     
  10. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik hou die lampjes even voor toekomstige project wil tordie eerst vaarklaar hebben dan kan ik misschien nog bij smg ijmond een goede proefvaart doen dit seizoen.

    Maar een stukje messing rond buigen dat is misschien ook wel een mooie oplossing.

    Of een klein gleufke maaken in de basis van het lampje zodat ik een klein plaatje kan maken waar die dan aan kan hangen.

    Is best wel wat mogelijk maar ik moet nog kijken waarmee ik het kan misschien een kunststof plaatje die heb ik nog liggen.

    Bedankt voor de adviezen ik zal mn best doen.
     
  11. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gewoon een tijdje laten rijpen Bert en dan valt vanzelf het kwartje. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Tordie heeft nu verlichting.

    Dekverlichting en navigatieverlichting zijn apart te schakelen met de zender.

    De navigatieverlichting kan ik in de opbouw omschakelen naar losse boot of slepend schip.

    Varen gaat niet in het hondenbad van de action dus de echte vaart laat nog even op zich wachten maar nog geen water binnen gekregen.

    De kanaalscbakelaar deed het eerst niet na een hoop tobben en hersolderen belletje gepleegd naar de winkel.

    Kanaal 3 moest ik reverse zetten en kanaal 4 normaal en dan werkt het wel.

    Tot zover later gaan we verder nu moet donald zn rust houden haha 20200921_145025.jpeg 20200921_145128.jpeg 20200921_145135.jpeg 20200921_145154.jpeg 20200921_145220.jpeg 20200921_145243.jpeg 20200921_145306.jpeg
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hoor Bert! En voor zover ik kan bepalen ben je al een stuk handiger geworden met één en ander. En zo komt de lat steeds hoger. De bakken voor de boordlichten aan de binnenkant nog even zwart maken. Succes verder met het afwerken en veel vaarplezier. We zien vanzelf wel een filmpje. Gr. Klaas.
     
  14. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Mijn zus heeft ook wat bewegende beelden gemaak voor me.



    De boordlichten ga ik toch maar we zwart maken buitenkant laat ik ze wel messing vind ik wel wat hebben.

    Bedankt klaas dit is wel nadenkend varen achteruit is erg weinig haha.

    Zit nu een motortje in wat ik zelf heb gekocht denk dat ik toch de originele ga proberen hoop dat er dan iets meer porrie in komt.

    Oh en niet te vergeten geen water binnenboord haha. IMG-20200921-WA0015.jpeg
     
  15. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk, daar kun je toch maar weer trots op zijn Bert! Zou er alleen een zwaardere motor inzetten als je ook gaat slepen. En achteruit varen is met beleid best te doen. Beetje vaart maken en dan het roer laten "snijden" in de goede richting. Wat ligt er aan accu in en hoe groot is de schroef? Gr. Klaas.
     
  16. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Achteruit varen gaat langzaam maar zeker maar ik doelde meer dat ie lastig stil te trekkken is.

    Ik ga proberen de motor uit het bouwpakket er toch in te zetten kijken of dat beter gaat.

    Het schroefje is ongeveer 35 mm

    Maar ik had beter gelijk de boel anders kunnen bouwen
    nu ga ik misschien kijken om een andere schroefas en koker erin te bouwen over een tijdje. 1600800118548~2.jpeg
     
  17. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Na ff zoeken en wat gevonden.
    1ste plaatje nog met hak en oude roer .
    2de plaatje zo is het nu met eigenbouw roer.
    Mijn schroef is ook 3cm doorsnede.

    Er lag een grote 540 can in veelste groot paste ook niet goed, dus er uit gehaald.
    Had nog een 380 motor liggen uit een nikko auto.
    Deze is eigenlijk te snel (high speed) maar hij gaat er goed op.
    Denk een 280 motortje dat die best goed gaat.
    Wil zelf nog eens de schroef aanpassen naar 3 blads.
    Maar heeft geen prio is men uitleen boot.

    Heb geen recent vaar filmpje, zit nu nog wat extra gewicht bij in, zodat die iets stabieler ligt op open water.

    Maar ziet er zeer netjes uit :thumbsup:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bronsmotor vindt dit leuk.
  18. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    484
    Locatie:
    waar me werk is
    Ja de hak heeft een val niet overleefd.

    Is een mooi slepertje hoor ik denk dat ik ook ga kijken om de brug te verstevigen met een spantje ofzo.

    Ik ga het eens proberen met de originele motor dat is een langere 380 motor die ik had is toch effe te zwak.

    Misschien dat ik ook maar ga kijken voor een andere koppeling.
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2020
  19. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vooropgesteld, ik ben geen deskundige op gebied van schroeven en toerental.
    Wat mij vaak opvalt is, dat men kleine schroefjes gebruikt bij hoge toerentallen.
    Voor mij, zal de schroef door de hoge toeren "hees" slaan, d.w.z. zo snel draaien, dat het water wordt weggeslagen en de schroef draait in een luchtbel(vacuüm).
    Dit zeker bij het omdraaien van de draairichting, de schroef moet tegen de waterdruk werken van de voortgaande snelheid.
    Over toerental.
    Een aardige indictie is het nemen van de spoed van de schroef.
    Bj voorbeeld uit de Raboesch catalogus, schroef tweeblads ø35mm, stijging 35,9mm,bij elke omwenteling gaat de schroef theoretisch 35.9mm vooruit.
    Daar het rendement van een tweeblads schroef laag is, hooguit ca. 50%,( Handboek varende scheepsmodellen blz. 281). Dus effectief per omwenteling ca. 18mm/omw.
    Nu gevraagde snelheid b.v. 2,5km/uur geeft 41,67m/min. Dit gedeeld door 18mm/min geeft 2314 t/min.
    Een drieblads heeft een grotere efficiëntie, wat resulteert in een lager toerental.
    Daar het een scheepje is met verdingerromp wordt de scheepssnelheid bepaald door de romplengte.
    Deze is: V = 2,43 x de vierkantswortel uit vwl, of eenvoudig, alleen uitgedrukt in kilometers dan 4.54 x v waterlijn (in meters).
    Hiernaast de berekening van de schaalsnelheid: deze is de echte snelheid gedeeld door de wortel van de schaal.
    Ik zie zo vaak schepen met een hoogtoerige "vliegtuig" motor.
    Henk
     
  20. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.219
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Als je een sterkere motor neemt gaat ook je toerental omhoog. Ik zie een schroefje met relatief veel spoed. En zoals Henk al stelt, dat wordt lucht kloppen. Achter een sleepboot ben je het best af met een grote langzaam draaiende schroef. Maar daar hebben ze bij het ontwerp van het bouwpakket geen rekening gehouden. Je hebt een relatief klein schroefraam en de schroef moet ook nog zo'n 5% speling houden. Probeer een motortje te vinden met een hoog rendement bij een laag toerental. Kijk eens in het bouwverslag van mijn tankertje. Daarin ligt een heel klein brushless motortje met een HK 10 A autoregelaartje. Voor motor en regelaaar ben je ongeveer 20 Euro kwijt. Motortje loopt ongeveer 500 toeren per Volt. Kijk maar of het je iets lijkt. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
     

Deel Deze Pagina