Achteruit varen gaat langzaam maar zeker maar ik doelde meer dat ie lastig stil te trekkken is.
Vooropgesteld, ik ben geen deskundige op gebied van schroeven en toerental.
Wat mij vaak opvalt is, dat men kleine schroefjes gebruikt bij hoge toerentallen.
Voor mij, zal de schroef door de hoge toeren "hees" slaan, d.w.z. zo snel draaien, dat het water wordt weggeslagen en de schroef draait in een luchtbel(vacuüm).
Dit zeker bij het omdraaien van de draairichting, de schroef moet tegen de waterdruk werken van de voortgaande snelheid.
Over toerental.
Een aardige indictie is het nemen van de spoed van de schroef.
Bj voorbeeld uit de Raboesch catalogus, schroef tweeblads ø35mm, stijging 35,9mm,bij elke omwenteling gaat de schroef theoretisch 35.9mm vooruit.
Daar het rendement van een tweeblads schroef laag is, hooguit ca. 50%,( Handboek varende scheepsmodellen blz. 281). Dus effectief per omwenteling ca. 18mm/omw.
Nu gevraagde snelheid b.v. 2,5km/uur geeft 41,67m/min. Dit gedeeld door 18mm/min geeft 2314 t/min.
Een drieblads heeft een grotere efficiëntie, wat resulteert in een lager toerental.
Daar het een scheepje is met verdingerromp wordt de scheepssnelheid bepaald door de romplengte.
Deze is:
V = 2,43 x de vierkantswortel uit vwl, of eenvoudig, alleen uitgedrukt in kilometers dan 4.54 x v waterlijn (in meters).
Hiernaast de berekening van de schaalsnelheid: deze is de echte snelheid gedeeld door de wortel van de schaal.
Ik zie zo vaak schepen met een hoogtoerige "vliegtuig" motor.
Henk