Scania Topline 10x10/6 trekker met autolaadkraan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Waarom moet ik het weten ?
Jullie zijn toch de experts hierin , ik ben toch maar de dommerik dus dan weten jullie het wel beter zeker .

Waarom begin je dan meteen met een 5 assige scania met pendelas systeem en hydraulische kranen en weet ik het allemaal?

Koop dan eerst een standaard Tamiya kit en ga deze op den duur uitbreiden,maar begin niet meteen met hydraulische dingen te prutsen als je er geen verstand van hebt....

Ik weet wel dat messing zwaarder is dan aluminium .
Alleen wil ik hiermee bedoelen of zwaarder materiaal beter zou zijn tegenover lichter materiaal .
Kan er met lichter materiaal ook zwaare dingen getild worden of niet ?
Mijn voorkeur is nog steeds aluminium , maar zie dat meerdere kranen gebouwd worden uit messing dus is messing dan zoveel beter of niet .
Ik dacht dat als m'n laadkraan uit aluminium zou zijn , dat deze misschien ook wel bepaalde materialen op een hoogte zou kunnen neerzetten .
Zwaardere kranen zijn misschien wel sterker maar de 2 onderste cilinders ondersteunen de laadkraan , als de daarop uitschuivende arm delen te zwaar zijn dan houden de 2 cilinders toch geen stand of wel ?
Ben ik in die theorie verkeerd of niet ?

Hallo Steve,

Als jij een echt sterke laadkraan wil bouwen, dan moet je deze kraan van staal bouwen, dan weet je zeker dat je zware hijsen kan optillen.
Maar dan moet je wel een goede afstempeling hebben, anders ligt de truck heel snel op z'n kant.
Bovendien zal je dan met minimaal 30 bar. moeten gaan werken, anders gaat het echt niet werken !!!

Nogmaals Steve, ik denk dat het met jou kennis en geen machines niet gaat lukken om zelf zo'n zware laadkraan te bouwen.
Als ik jou was maakte ik van de Scania een kiepwagen met een Leimbach afzetsysteem, dan heb je een hele mooie combinatie die (bijna)niemand heeft, een 10x10/6 en kan je mooi rijden op demo's !!

Even een opmerking :

Je moet niet steeds naar anderen verwijzen dat wij de experts zijn en jij een dommerik, dit roept alleen maar wrevel op en dit lost niet op, zeker jou bouw-problemen worden hierdoor niet opgelost.
Wij zouden het moeten weten hoe jij de autolaadkraan moet bouwen en of wij maar even willen zeggen hoe jij het moet bouwen.
Ik respecteeer iedere modelbouwer wat hij en hoe hij bouwt, met of zonder machines, ik uit dit ook steeds in mijn postings, maar wat jij doet is allleen maar vragen stellen, maar je onderzoekt en ondernemet geen enkel actie om eeerst zelf eens rond te kijken of je geen antwoorden op je vragen kan krijgen.
Begin eerst eens met een goede basis te leggen wat je nou precies wilt bouwen en maak een goed bouwplan, want wat jij nu doet leidt tot niets !!

Je vraagt nog net niet aan ons of wij de autolaadkraan willen bouwen.
Als jij daadwerkelijk de autolaadkraan wil bouwen zal jij deze echt zelf moeten bouwen, dat kunnen wij niet voor jou doen.
Misschien is het verstandig dat jij eerst een cursus metaalbewerken gaat volgen, met daar achteraan een cursus basisbegrippen (CNC)draaien en frezen, zodat jij dit soort machines kan bedienen, alvorens jij zulke grote projecten gaat bouwen.

Als jij zo door blijft gaan met steeds maar opnieuw dezelfde vragen te stellen, zal er straks niemand jou nog serieus nemen en niemand meer op jou topic reageren !!

Laatst bewerkt:
hallo steve

waarom niet een leimbach kraan kopen??
als je al zoveel geld in je truck hebt gestoken, dan denk ik dat je die kraan ook wel kan kopen.
is opzich een leuk kraantje en kan rond de 3kg tillen en werkt op 15 bar dacht ik.
natuurlijk is de prijs het nadeel. [mischien niet voor jou?]
bijna 1400,00.
als je iets koopt leer je daarna in de praktijk erg veel.

net als mij.
had in het begin totaal geen verstand van hydrauliek.
heb nu sinds 3,5 week een hydraulische graafmachine en ben steeds meer te weten gekomen.

gr

Als het machines betrefd heb ik er wel enkele .
Ik heb een kleine freesbank en een kleine draaibank (maar deze laatste bediend m'n vader) .
Daarnaast heb ik nog een knip - rol - en plooiwerkbank waarmee een breedte van max. 1 meter te bewerken .
Dan een kleine en een grote kolomboormachine en wat ik het meeste van al nog wel eens gebruik is zo perform plooi - knipbankje van max. 20 cm werkbreedte en dat is het zowat wat ik meerendeels gebruik om iets dergelijks te maken voor m'n modelbouw .
Is dat dan niet voldoende ?
Alleen is het wat lastiger om vol freesbaar materiaal te verkrijgen in Belgie .
Ligt een beetje te ver uit de buurt om het er te gaan halen en moet dan alles tijdig bestellen .

met deze machines kun je zat maken.
alleen zijn de meeste hobbymachines niet goed genoeg.
zijn vaak erg zwak en kunnen niet veel hebben.
krijg binnenkort zelf een 6in1 unimat 1
alleen is helemaal niet voldoende om echt mee te kunnen werken.
heb hem gekocht omdat ik veel 1:50 doe en daar wel veel voor kan maken.

gr

Als het machines betrefd heb ik er wel enkele .
Ik heb een kleine freesbank en een kleine draaibank (maar deze laatste bediend m'n vader) .
Daarnaast heb ik nog een knip - rol - en plooiwerkbank waarmee een breedte van max. 1 meter te bewerken .
Dan een kleine en een grote kolomboormachine en wat ik het meeste van al nog wel eens gebruik is zo perform plooi - knipbankje van max. 20 cm werkbreedte en dat is het zowat wat ik meerendeels gebruik om iets dergelijks te maken voor m'n modelbouw .
Is dat dan niet voldoende ?
Alleen is het wat lastiger om vol freesbaar materiaal te verkrijgen in Belgie .
Ligt een beetje te ver uit de buurt om het er te gaan halen en moet dan alles tijdig bestellen .

Hallo Steve,

Deze machines zijn wel voldoende, maar doe er dan ook wat mee en begin de onderdelen dan ook zelf te maken.

Materiaal kan je voldoende bestellen bij : www.metaalwinkel.nl
Met div. winkels in Nederland, verstuurt ook naar België.
Veel keus en snelle levertijden.

Ga dit onderstaande topic maar eens goed bestuderen, dan krijg je een beetje de indruk hoe je de autolaadkraan kan bouwen en wat voor materialen je allemaal nodig hebt.

Maar let op, dit is echt niet zo eenvoudig om zo'n kraan te bouwen las je geen verstand van zaken hebt.

MAN TGX mit Palfinger Ladekran PK100002

Hallo ;

Ja de machines kunnen wel misschien wat te zwak zijn maar zijn goed genoeg voor mij en wat ik er mee frees of plooi .
Bij de kleinste frezen heb ik er wel wat moeite mee , de kleinste die ik nu gebruik is 6mm de anderen breken me iets te snel .
Jij maakt dan nog wel modellen op schaal 1/50 , sorry maar dat is veel te klein voor mij .
Heb hier wel een Scania Topline liggen op schaal 1/50 en ook wel 1/43 maar vind geen modelbouwer voor het model op schaal 1/43 .
Wilde graag een Scania Topline 6x4 longline hebben op schaal 1/43 met stuurbaar stuuras maar is me wat te klein om te bouwen .
Ook zocht ik naar iemand die de Palfinger PK 150002G met PJ170E jib zou kunnen bouwen op schaal 1/43 op een 5 assige vrachtwagen trekker zoals het model dat ik nu dus aan het bouwen be op schaal 1/14,8 (1/14,5) .
De meeste modelbouwers zijn op schaal 1/50 , jammer niet op een schaal 1/43 daar ik ook wagens heb op diezelfde schaal .
Kunnen jouw 1/50 trucks ook rijden want die heb ik ook wel eens zien rijden op zo een modelbouw beurs .

Dank u voor de metaalwinkel website .
Is een hele goede website met verschillende te verkrijgen materialen en onderdelen .
Dank u hiervoor .

Mvg,
Steve

hallo steve

de meest gangbare schaal voor trucks is 1:50.
heb ooit 1 bestuurbaar gemaakt met kleine motoren van de racebaan.
en is aardig goed geluk. [verbouwd van een wsi]
alleen heb ik daarna verkocht in houten.
een bestuurbare laadkraan in 1:50 heb ik nog nooit gezien.
maar is echt heel moeilijk.
ik spuit en bouw alleen 1:50 statisch

gr

Sorry ik bedoelde dat ik al vrachtwagens / trekkers zien rijden heb op schaal 1/50 .
Hebben misschen ook wel een laadkraan erop maar neen die werkt niet zo klein .
Bouw jij mogelijk ook laadkranen op schaal 1/50 of bouw je die niet voor anderen ?
Als ik afmetingen zou geven betreffende een 5 assige vrachtwagen trekker , zou jij die dan voor mij kunnen bouwen op schaal 1/50 ?
Mag ik jou deze onderdelen dan naar jou toesturen die ik heb of gaat dit niet om een 5 asser te bouwen met achteraan ook een stuurbare achteras ?

steve waarom ga je niet lekker zelf bouwen?

modelbouw is geen haast klus. Iedereen heeft zijn eigen tempo.

Weet dat het geen haastige klus is maar schaal 1/50 0f 1/43 is haast onmogelijk om zo iets kleins manueel werkend in elkaar te krijgen .
Het lukt niet altijd op schaal 1/14,8 (1/14,5) wat zou het dan op zo een minieme schaal gaan lukken .
Voor zoiets koop ik meestal kant en klaar modellen .
Zou wel graag mijn model op schaal 1/43 ooit willen hebben , maar om een bouwer op die schaal te vinden voor maar 1 exemplaar ervan is zeer zelden , alhoewel die er wel bestaan maar dan niet voor anderen willen bouwen wat wel begrijpelijk is .

Hallo ;

Even weer een vraagje .
Bestaan er aluminium laadbakken met neerklapbare zijpanelen en scharnierende achterdeuren en met een lengte van 300mm op 170mm breedte ?

Steve .

Ja Jordi ;

Daar heb je wel gelijk in , is alleen jammer dat nooit 2x dezelfde kan maken en altijd wil verbeteren wat bij de 1e minder goed zou zijn .
Dat systeem om een vaste zee container vast te zetten op een chassis , s dat ergens afzonderlijk aan te kopen ?
Is dit iets dat ook een container vast zet aan het chassis of gewoon maar de container op rust ?
Heb deze eens op een website zien staan maar weet de werking daarvan niet goed en of iemand dat systeem ook al eens gebruikt zou hebben .

Mvg,
Steve .

Er zijn er wel van die laadbakken op de Fechtner website , maar jammer genoeg zijn die daar van plastiek .
Ook bij Osswald zijn er wel mooie uit aluminium dan maar dan weer niet neerklapbaar aan de zijkant en scharnierend aan de achterzijde en zo is het altijd iets .
Jammer dat er bij de Osswald website geen afmetingen bij vermeld staan en ook niet in hun catalogus .
Dat vind ik wel jammer , zou handiger zijn .

Er zijn er wel van die laadbakken op de Fechtner website , maar jammer genoeg zijn die daar van plastiek .
Ook bij Osswald zijn er wel mooie uit aluminium dan maar dan weer niet neerklapbaar aan de zijkant en scharnierend aan de achterzijde en zo is het altijd iets .
Jammer dat er bij de Osswald website geen afmetingen bij vermeld staan en ook niet in hun catalogus .
Dat vind ik wel jammer , zou handiger zijn .

Dan stuur je toch gewoon een mailtje naar de beheerder en vraag je erom?:eek:

Heb ik al eens naar gevraagd maar zal nog enkele weken langer wachten voor dat ik er weer eens naar ga schrijven .
Zal misschien zijn omdat ik naar hun in het Engels schrijf daar ik geen Duits kan .
Bij al hun laad- kip bakken staan geen afmetingen bij en of zij er kunnen / willen bouwen met neerklapbare en scharnierende deuren is een geheel andere vraag .
Er bestaan al wel containers bij ScaleArt met scharnierende achterdeuren maar nog met geen neerklapbare zijpanelen .
Mag kosten wat het wilt , vind ze gewoon niet .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back