Scheepsschroeven zelf maken?

Vorm schroefblad, dit is dus iets waar ik echt geen benul van heb. Mijn oude scchroeven hebben een rechte kant en een bolle kant (zie foto)
Nu heb ik iets getekend als een gekapte schroef (boven zijde word uiteraard iets rond).
Doe ik dit goed en welke lijn moet ik aan houden?
15829697620247310316043892148268.jpg
20200205_201156.jpg



Grt peter.
 
Ik zou in algemeenheid eens een middagje achter het internet gaan zitten.
Plaatjes kijken naar schroefvormen.
Of de schroef geheel Marin verandwoord is? Kan, maar dan verzand je ook weer
als je niet goed door de materie komt. En testen in een caviatie tank? Met stroboscoop...
Gaat hem niet worden.

Hoe groot moet een schroefblad zijn? Dat komt voor uit uit de doelen die de scheepsbouwers gesteld hebben.
Hoe smal een blad moet wezen? Ook dat wordt berekend.
Disc Arial Ratio's etc. Hoe dicht is de schotel waar je naar kijkt. Hoe dichter het vlak, des te groter de tractie
maar kost ook vermogen. Bladweerstand.

Tijdje terug had je die vent die door Amsterdam voer met een Hydrofoil surfplank.
Elektrisch aangedreven, ging als een speer. Politie narrig... want dat kan en mag niet. (bedil-actie)
Ik dacht... moet vast een slimme prop achter zitten.
Was het ook... had een Graupner modelviegtuigprop, spoed onbekend, er op zitten!
Huh?! Ken dat? Ja het kan blijkbaar. Naca profielen.

Dus je zou zelfs een vliegtuigprop kunnen nemen, en van een bepaald deel het profiel jatten.
En afmallen. Gieten is staal of messing...

Ik verzin maar wat, maar je moet soms creatief wezen.
Vaiable Pitch props zijn lichter gecurved dan fixt oplossingen.
Bij de Enterpise waren dat vrij platte bladen met iets vertorking (methode Henk)

https://www.google.com/search?q=tug...=1438&client=firefox-b-d#imgrc=mHRFlHchBXquuM

Spitten, verzamelen, uitprinten, natekenen... etc
Eerst schetsen en kneden, dan uitwerken...

https://www.google.com/search?q=var...gXzj6foAg&bih=909&biw=1438&client=firefox-b-d

En hoe je het ook maakt, niets en niemand komt er later over te oordelen
of het historisch allemaal wel correct was. 'Ech nie'!

'Zelf' had ik een vierkante naaf genomen, daar 4 losse bladen voor gemaakt
zodat het een beetje lijkt op verstel-propel.. toch?

Wel... wij dromen verder! En jij mag puzzelen :-)

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
tja bas, ik heb gisteravond uren aan het zoeken geweest over schroeven van zee slepers.
op wikkie word aangegeven dat brede bladen een hoog rendement hebben maar veel weerstand leveren, lijkt me logies.
maar plaatjes van deze schroeven kan ik niet vinden, wel verstelbare maar geen fikst schroeven.
grt Peter
 
Enterprise had verstel props.
Er zitten een aantal vrij basic ogende props tussen in straalbuizen.
Iets dergelijks zat in alle slepers van die tijd.
We zijn al weer 50 jaar verder in moderne schroeven met skewed vormen.

Jij hoeft je geen zorgen te maken over grote weerstand. Dat model is geen forensenkano.
Met een redelijke blad hoek... pitch trek je de sloot achter de boot al leeg...

Je maakt de schroef bij benadering. De vorm van een verstel propel is vrij rudimentair.
Ben geneigd zelf eerst de profielstukken te vervaardigen. Een Naca.
Dan de verdraaiing methode Henk, dan het blad uit te zagen en bij te werken op de verjongingen...

In mijn hoofd on the fly...
Maar in de praktijk zal ik vast bijstellen.

100% rendement uit het blad haal je niet.. maar als je het een beetje als een beeldhouwer aanpakt,
kom je een heel end.

Hoe eenvoudig wil je het hebben? Plaatje van tante Damen.
oogt volledig maakbaar... Zijn welliswaar Schottels...
Maar de propjes ogen zeer deftig...

Nozzle_Propellers.jpg


main-qimg-dcf0f01cca34632ac2ff856dbddc27be


Ik hint je om je ideetjes gestalte te geven... niet dat het zo moet...

Groetjes Bas
 
Suggestie... begin gewoon met een stuk karton... geperst kaft karton... niet dat ribbeltjesspul
De vorm bij benadering vanuit de type plaatjes hierboven.
1:1 of de helft... uitknippen en torderen... Kijken wat er gebeurd met het materiaal.
Desnoods de hele prop even uit karton. Provisorisch model
Naafje uit vierkant balk hout... kijken hoe het gaat en staat?
Je hersens zijn dan al aan het beeldhouwen...

Als ik een bodem moet uitstukken van een oude bak... gaat de maatvoering eerst in karton...
dan pas in plaat.
Zeker als je het niet dagelijks doet is het een overdenkende methode...
Ooit zo een hele Austin Mini Bestel aangepakt....
 
100% rendement uit het blad haal je niet.. maar als je het een beetje als een beeldhouwer aanpakt,
kom je een heel end.

Deze vind ik heel leuk!
Dit is een prachtige relativering van wat mogelijk is bij varende modelschepen.
Je kan, in tegenstelling tot statische modellen, nooit 100% schaalcorrect bouwen.
Nu even terug naar de schroef.
Voor het varen op schaalsnelheid zijn de onderstaande gegevens belangrijk:
- Maximale snelheid van het originele schip.
- Het geïnstalleerde motor vermogen, bij sleepboten eigenlijk niet van toepassing.
- De diameter van de schroef in het originele schip, vertaald naar de diameter van het schaalmodel.
- Toerental van de schroef.

Voorbeeld:
Indien je met je schip op b.v. 3 km/u wilt varen, loopsnelheid, dan zal de schroef, gelijk de spoed van een schroefdraad, een bepaalde afstand moeten bereiken.
Denk aan een schroefdraad M6, spoed 1mm.
Indien jij met een schroeftoerental van b.v. 1000 omw/min een afstand wilt afleggen van 3km per uur, dan geeft dit een verplaatsing van 50m/min, ofwel 50m/min gedeeld door toerental 1000 omw/min geeft een verplaatsing per omwenteling van de schroef van 50mm per omwenteling.
Indien je er van uitgaat, dat een schroef van een modelbouwschip, door de slip, veel lager is dan 100%, dan moet je voor de compensatie een hogere spoed gebruiken.
In mijn geval, de Dockyard(gelijke schaalsnelheid) gebruik ik een verhoging van het rendement met 50%, spoed 70mm bij een schroef van 80mm.

Indien in jouw geval de diameter ven de schroef, modelsnelheid en aandrijftoerental bekend zijn, is de spoed van de schroef te berekenen.
Opmerking over bladvorm:
Het rendement van een modelbouw scheepsschroef is zo belabberd, dat de vorm van het blad eigenlijk niet van invloed is.
 
Even een stukkie karton gekipt :)

Goed idee van Bas.
Onderstaand een scan uit een van mijn leerboeken.
Hierop te zien het bladvorm en de doorsnede per hoogte.
J.P.P. MORRÉ - W.MOEËE, uitg. 1962, blz. 229, schroefblad..jpg


Dat de getoonde afbeelding is voor een driebladige schroef is alleen voor informatie voor een vierdelige schroef. De vorm en doorsnede blijven verhoudingsgewijs gelijk.
Voor meer leesplezier, zie bijgaand .pdf bestand.
 

Bijlagen

Dank stoomboot, heb um uitgetekend zoals uit je boek, zeer verhelderend :)
1582992471485219757713672594063.jpg
1582992619330859222204306609009.jpg

Helft uitgeknipt en op middelijn omgeslagen en uitgetekend. :thumbsup:
Breedste punt van het blad is 50mm.

Grt. Peter
 
nog ff een vraag, waarom worden de bladen getordeerd, en hoeveel moet dit zijn?
En ik zie bij mijn oude schroeven dat ze aan het eind minder scheppend staan, klopt dat?

groet peter
 
Laatst bewerkt:
hoi bas, het is een sleper geen snel varend schip, dit zijn volgens mij spiet proppen.
@ brutus.
ik heb zitten rekenen maar kom er niet uit, ik hou hele grote getallen over.
110 x pi (3,14) 345.4. dat 2x pi = 2169.112 doe vast iets fout :rolleyes:
hoek op de naaf is 45 graden. naaf 20mm
grt Peter
 
Ik meen dat ik nog ergens iets van een Smit brochure heb...
Smit Rottejeknor... dacht dat daar ook schoreven in stonden. maar dat moet ik opsnorren in oude dozen.
Dat lukt me nu niet...

Wat je ziet zijn geen speed schroeven.
Wel is het blad oppervlak aanzienlijk, dus een volle schijf zeg maar.
Bij uitstek trekkracht... om 1 reden... hoge bestuurbaarheid op de motoren bij uiterst belabberd weer.
Omdat het een reddingboot betreft. Maar met hoge spoed worden wel grote stappen gemaakt.
Dan zijn het 3 motoren op een rij. Middelste schroef heeft enorme spoed, de kleinere schroeven moeten dat bijbenen,
anders gaan ze remmen.

Moet ik schroeven ontwerpen, dan moet ik in de materie duiken, en het me eigen maken.
Bijkans een vastloper, nog niet aan toe gekomen.
Of je doet een timmermans oog.

https://www.google.com/search?clien...hUKEwitn-SRy_znAhVCuqQKHQM8DwoQ4dUDCAo&uact=5

 
van smit heb ik nix meer, ook de foto,s niet meer die ik in IJmuiden op de Enterprise genomen heb.
Maar zo ik al zei van scheepsschroeven heb ik geen benul.
grt Peter
 
Het is tevens een manier om een pasmal te maken.

Het een zelfde methode om een airoprop te maken.
Mooi werkstukje Isola!
Top!
 
Back
Top