Ik zou in algemeenheid eens een middagje achter het internet gaan zitten.
Plaatjes kijken naar schroefvormen.
Of de schroef geheel Marin verandwoord is? Kan, maar dan verzand je ook weer
als je niet goed door de materie komt. En testen in een caviatie tank? Met stroboscoop...
Gaat hem niet worden.
Hoe groot moet een schroefblad zijn? Dat komt voor uit uit de doelen die de scheepsbouwers gesteld hebben.
Hoe smal een blad moet wezen? Ook dat wordt berekend.
Disc Arial Ratio's etc. Hoe dicht is de schotel waar je naar kijkt. Hoe dichter het vlak, des te groter de tractie
maar kost ook vermogen. Bladweerstand.
Tijdje terug had je die vent die door Amsterdam voer met een Hydrofoil surfplank.
Elektrisch aangedreven, ging als een speer. Politie narrig... want dat kan en mag niet. (bedil-actie)
Ik dacht... moet vast een slimme prop achter zitten.
Was het ook... had een Graupner modelviegtuigprop, spoed onbekend, er op zitten!
Huh?! Ken dat? Ja het kan blijkbaar. Naca profielen.
Dus je zou zelfs een vliegtuigprop kunnen nemen, en van een bepaald deel het profiel jatten.
En afmallen. Gieten is staal of messing...
Ik verzin maar wat, maar je moet soms creatief wezen.
Vaiable Pitch props zijn lichter gecurved dan fixt oplossingen.
Bij de Enterpise waren dat vrij platte bladen met iets vertorking (methode Henk)
https://www.google.com/search?q=tug...=1438&client=firefox-b-d#imgrc=mHRFlHchBXquuM
Spitten, verzamelen, uitprinten, natekenen... etc
Eerst schetsen en kneden, dan uitwerken...
https://www.google.com/search?q=var...gXzj6foAg&bih=909&biw=1438&client=firefox-b-d
En hoe je het ook maakt, niets en niemand komt er later over te oordelen
of het historisch allemaal wel correct was. 'Ech nie'!
'Zelf' had ik een vierkante naaf genomen, daar 4 losse bladen voor gemaakt
zodat het een beetje lijkt op verstel-propel.. toch?
Wel... wij dromen verder! En jij mag puzzelen
Gr Bas