scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Vraagje ?????

Hoi heren modelbouwers met ervaring.

Nou heb ik weer zo'n onderdeel waarvan ik het voor het eerst zie in die uitvoering. Niet weet of dit echt zo bestaan heeft.
Of dat dit misschien een tekenfoutje is van de maker van deze tekening.

Voor dat ik dit ga bouwen.

Kent iemand dit type kimkiel ? Fotoos misschien ?

IMG_0562copy.jpg
 
Hoi heren modelbouwers met ervaring.

Nou heb ik weer zo'n onderdeel waarvan ik het voor het eerst zie in die uitvoering. Niet weet of dit echt zo bestaan heeft.
Of dat dit misschien een tekenfoutje is van de maker van deze tekening.

Voor dat ik dit ga bouwen.

Kent iemand dit type kimkiel ? Fotoos misschien ?

IMG_0562copy.jpg

Dat zijn zogenaamde slingerkielen
mvg
Frederik

12494aab60de050e8.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frederik,
En die slingerkielen zijn dus echt zo plat en hebben ook die T-vorm ?

Dat wordt dan weer een leuk soldeerklusje :-)
Han
 
Hoi Frederik,
En die slingerkielen zijn dus echt zo plat en hebben ook die T-vorm ?

Dat wordt dan weer een leuk soldeerklusje :-)
Han

Ik heb ze nog nooit in een t vorm gezien hoor
Lijkt mij ook tegen werken (snelheid)

Zijn gewoon platte strippen
En wel zo als dat ze in de lengte de minste weerstand bieden
 
hallo

ik moet frederik gelijk geven
een T profiel slinger kiel heb ik nog nooit gezien
wel een soort van driehoekige vin die uitsteekt of een klein plat stuk plaat
die platte stukken zie je meer bij kleine boten dan bij grote
daar er bij een groot schip meer druk op kont te staan lopen ze dus van de rompaf naar buiten spit toe

groetjes raf
 
zo'n T of I profiel ben ik ook nog niet tegen gekomen, wel heb ik wel eens een soort bulb profiel of hoek profiel gezien op de ice prince.
dat was op 60 mtr diep in het engels kanaal

Loek
 
zo'n lange stalen plaat heeft toch stijfheid nodig. op kleine bootjes zie ik vaak een rond profiel aan de rand gelast. Heb even geen foto's zo snel.
 
update'je ?

Gozerd,
Zou niet eens wat van de vorderingen laten zien. Kan je meteen je electronische experimenten tonen want dat blijft uniek.
Zwagerd
 
Ja, Ja, Ja, ja

And a real soap it is !

images1.jpg


Update komt er aan, ben vlijtig de diverse besturingsmodules aan het solderen.
D'r zit meer ruimte in een duikboot dan in die romp van mij.
Ik wacht dus nog even met het dek tot dat ik zeker weet dat alles benedendeks zijn definitieve plek heeft.

Alvast wat fotootjes.
Roeraandrijving via bowden kabel. Ruimte in midden van de boot heb ik nodig omdat aldaar op het achterschip een geschutstoren komt. Zelf maar wat scharniertjes in elkaar gefabriekt die in X,Y en Z- richting meedraaien. Dit om wrijving tgv. schuin naar elkaar geplaatste roerassen te compenseren.
"spannertje" in het midden om beide roeren achteraf evenwijdig te kunnen stellen. Als laatste, over een jaar of twee :-), een klodder soldeer of secondelijm er op en het zit als gegoten.

IMG_0608.jpg


IMG_0619.jpg


Hier dus en deel van het binnenwerk van een geschutstoren met het "getrokken" huis op de achtergrond.

IMG_0297.jpg



And below the main ingrediënt for the turrents.

IMG_0655.jpg


Is het toch nog een heel verhaal geworden.
 
't ken net , of net wel ?????

@Marco, ik zie je waarschijnlijk wel in biddinghuizen.

Gisteren het schip te water gelaten. Volgeladen met alle troep die er zo al nodig is voor besturing en kanonnen.
Het goede neiuws is dat de romp waterdicht is.
Wat minder is dat ik nog zo´n 750 gram over heb voor het dek en de opbouw.

een halve m2 polystyrol van 1mm dik weegt 500 gram.

Moet dus net gaan of net niet.
Er is nog wel wat speelruimte.
loodaccu vervangen door LIPO of AA/NiCad. Scheelt ook al weer zo´n 500 gram.

Of gewoon voor dat ik ga varen een paar kiepwagens zout in de plas voor wat meer opwaartse druk :D

IMG_0912.jpg


Ik kwam er al doende ook nog achter dat de tekening van de NVM ook niet helemaal klopt.
Het spantenplan is niet op schaal met de zij- en bovenaanzichten van het schip. Beiden staan wel op hetzelfde vel papier.
Dit foutje levert echter wel weer meer drijfvermogen en stabiliteit. Geluk bij een ongeluk dus.
 
Laatst bewerkt:
Hoi

En het grootste voordeel vergeet je helemaal te noemen !
Bijna al je gewicht ligt onder de waterlijn !!!!!!!
Beter kan toch niet.
Overigens, vergeet ook het gewicht van de reling e.d. niet. Lipo's kunnen altijd nog en zijn misschien nog niet zo'n gek idee. Maar mijn ervaring is dat er in de opbouw verhoudingsgewijs ook niet heel veel gewicht gaat zitten. dus met 500 gram kom je een heel eind. Ik zou alleen niet te veel verlichting aanbrengen maar dat hoort toch niet op zo'n schip.
Tot slot : eindelijk in bad met dat ding !!!! Hoe lang roep ik dat al niet.

@Marco : see you in Biddinghuizen als de HMS Tromp haar opwachting maakt.

Luc
 
Ik zou alleen niet te veel verlichting aanbrengen maar dat hoort toch niet op zo'n schip

Ik zat eerder te denken aan rookgeneratoren, slow woops, en dieptebommen.
Volgende keer maar schaal 1:72.

De eerste dekplaten liggen er net een uurtje op.
Afbouw is begonnen.
 
't dek zit d'r op. (Bijna dan )

't duurt even maar dan heb je ook wat.
Het ruwe dek zit er nu op. Nu nog even hobbels en bobbels er uit schuren, rondingen er mooi in brengen, polyester laagje er over en klaar.

Deksel op het achterdek gaat er als laatste in. Pas na dat de roeren operationeel zijn en gesteld zijn. Afwerken met een laagje plamuur en niemand dit het nog ziet. Als je er later toch bij moet, snijdt je de hele boel met een scalpel zo weer open.

IMG_0967.jpg
 
Back
Top