skipjack tussen door

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 8 apr 2010.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    je weet het mooi te vertellen.
    Neem die tekeningen eens mee naar Biddinghuizen.

    Hein
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja die komen zeker mee
    maar of dit nodig is

    She received a new seven-bladed propeller during a refit between 1973 and 1976—replacing the noisier five-bladed propeller with which she had set a trans-Atlantic underwater crossing record in an early return from a forward deployment in the Mediterranean -- quieted her considerably but also reduced her speed noticeably.

    kan je hier lezen http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Skipjack_(SSN-585)
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2011
  3. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    die tekening waar ze aan het roeien zijn met de Skipjack heb je die ook?

    Dat er een 1-2-3-4-5-6-7-8-9-enz enz blads schroef getest is wil niet zeggen dat hij ingezet is met een 5 blads schroef.
    De klasse heeft bij zijn militaire inzet met 7 blad sikkel schroef gevaren.
    Weet je ook waarom het een 7 blad sikkel is?

    Hein
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    moet ik het engels nu ook nog gaan vertalen ?????
    daar staat toch dat de skip met een 5 blads schroef heeft gevaren tot 1973
    en na de refit met een cikkel 7 blads
    het eerste jaar heb de test runs plaats gevonden in 1959 is hij indienst gegaan
    dus hij heeft 14 jaar rond gevaren met een 5 blads prop
    is da mischien niet lang genoeg of wa ????????
    Laid down: 29 May 1956
    Launched: 26 May 1958
    Commissioned: 15 April 1959
    Decommissioned: 19 April 1990

    van 1958 tot 1959 waren de test runs en hebben ze verschillende prop proeven gedaan
    dat ze met 1 en 2 blads gevaren heeft daar weet ik niets van ???? zal wel een verzinsel van iemand anders zijn vooral de 1 blads prop

    en zolang zijn ze nog niet gesloopt want ze hebben in de motten ballen gelegen tot 1996
    en dan zijn ze gerecicleerd
    dus om uw propprobleem op te lossen is mijn sub een model van de skipjack van 1960 en heeft dus een 5 blads prop

    kontent nu hahahahaha

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  5. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ja ja,
    en waar zijn de roeispanen?
    En waarom was het een 7 blads schroef Raf?
    Bij een 5 blads konden ze net zo goed hun sonar en de radio op BRT 1 of radio Donna aan zetten.
    Dan hoorde iedereen hun van kilometers ver aan komen.
    Dus je 5 blads kun je vergeten die maakte net zo veel lawaai als de "vuilkar" bij jullie.

    Hein

    hein
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2011
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    waarom een 7 blads geen enkel idee
    maar ik denk dat het helpt bij de cavitatie problemen aan de tips van de bladen te verminderen en zo dat de schroef minder lawaai maakt dan een gewonen schroef

    waarom amerikanen een 7 en russen een 6 blads prop gebruiken
    en de duitsers doen er nog een schepje boven op
    ik geloof dat de 212 een 8 of 9 blads heeft

    gr raf
    en wat heb je toch met roeispanen ????
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    @Hein

    je had gelijk wat de propellers betreft en toch niet helemaal
    hier een foto van de plannen die ik heb
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    uw duits is goed genoeg om het te begrijpen

    dus je ziet dat ik de skip met heeeeeeeeeeeeeeeel veel verschillende propellers kan laten varen

    gr raf
    en was da van die ROEISPANEN ???????
     
  8. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    er is zijn nog met meer verschillende schroef testen gedaan.
    Maar in militaire dienst was het de 7 blad omdat die zo stil is.
    Die nieuwere boten hebben nu nog meer bladen.
    En ze zijn stiller.
    Daarom is de 206 ook over gegaan van 5 naar 7 blad.
    Ik heb nog de 5 blad op de 206 zitten.
    De 7 blad gaat me de boot veel te snel.
    Die roeispanen vertel ik je maandag onder het genot van een glas champagne wel in Biddinghuizen.

    Hein
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    tijd voor nog eens een update

    de laatste tijd was er met de skip niet meer goed te varen
    duiken met de kop omlaag en dan meteen de bodem in
    liters water in de wtc maar geen enkel lek ???
    het wilde maar niet ophouden met ellende
    dus vandaag maar eens het droog dok in en kijken wat er aan de hand was
    de duiktank elektro vervangen door een bts dus dat moet goed zijn
    getest en zelfs bij geen ontvangst direct de tank aan het leeg pompen
    dus alles werkte naar behoren maar waarom dat stomme vaargedrag
    dan de wtc buis er maar eens uitgehaald
    en wat bleek ???;dat er vooraan een stukje styrodure ontbrak .
    dit was de reden dat de boot met de boeg veel sneller dook dan het heck
    maar waarom met de boeg naar beneden duiken dit stukje dat ontbrak kon worden opgevangen door de duikroeren ????
    bleek er ook een lood slab los gekomen te zijn ;en die schoof naar voor als de boot begon te duiken
    maar daar ik altijd de boot met het heck naar omlaag uit het water haal was niet te merken dat het lood bewoog
    allee alles terug vast gezet en morgen terug testen en hopen dat de ellende gedaan is

    gr raf
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    na de verfbeurt van marc zijn type VIID het zelf maar eens geprobeerd op de skip
    heel ontevreden ben ik niet maar met de materialen ter beschikking kon het niet beter
    ik heb een 20 jaar oude airbrush met onder beker en dan moet je met iets meer druk spuiten
    dus ik kreeg de lijnen niet zo fijn als bij mark zijn boot
    maar het ziet er beter uit dan zonder
    er zit nu ook een laag matte vernis over en die is nu aan het drogen
    hier het resultaat van mijn gespuit deze namiddag
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    het is wel direct een heel ander zicht en ik zal er aan moeten gewoon worden

    gr raf
     
  11. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    die roestsporen heb je mooi gemaakt.
    Maar het klopt niet.
    De Skipjack was bekleed met een soort rubber helemaal, dus kon je geen roest sporen zien.
    Je kunt wel verticale watersporen zien van het water.

    [​IMG]

    Je hebt ook de schroef veel te ver van de roeren zitten, en hij is te klein.
    De boot is ook rond en niet ovaal zo als jouw boot.
    Pak de tekening er anders maar eens bij.


    Hein
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2012
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    dubbel geplaatst
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    de skip is niet veroest maar er zijn wel lasnaden die niet anders kunnen
    mijn kleine schroef dat komt door die motor die ik er in heb zitten
    hij krijgt geen grotere rond zonder dat de boot begint over te hellen
    en dan wordt hij ook weer veel te snel en is het gekken werk om er onder water mee te varen
    ik heb nog een mooie 7 blad sikkel liggen en een 5 blad met gewone pallen maar hier is de boot ook veel te snel mee
    ik heb ook geen toplicht op mijn achterste roer maar het gaatje is er wel
    [​IMG]
    hier de skip nu eens met een drieblads schroef maar zo vind ik de kleuren weer niets
    ik heb deze als voorbeeld genomen wat de kleuren aan gaat
    [​IMG]

    het ovale daar hebben we het in een andere posting reeds over gehad
    en komt het scheef liggen ten goede
    dichterlijke vrijheid werd het genoemd dacht ik
    ook voor aan in het sail zitten de 4 gaatjes van de verlichting er wel maar de lampjes zitten er nog niet achter
    zou ik ook eens moeten aan beginnen om deze passend te maken
    en het materiaal hebben liggen dat is nog het strafste mijn gedacht
    toch eens klaar maken tegen volgend jaar
    gr raf
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    na de uitleg van Hein eens gaan kijken naar een andere motor
    de skip had een moderne reactor dus mijn boot mag ook een motor update krijgen
    als ik hem er in krijg dan ga ik voor de Robbe Roxxy 3548/05 borsteloos
    [​IMG]
    deze krijgt de prop die ik voorzien had gemakkelijk rond
    het blijft wel een 5 blad propeller want die vind ik het mooiste staan op deze boot
    een 40 amp regelaar komt er in te zitten dus power genoeg mijn gedacht
    [​IMG]
    ik hoop dat ik met deze setup mijn roeren aan mijn boot kan houden
    want dat durft nogal eens verkeerd lopen
    gr raf
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    nog wat tijd over dus ook maar meteen de steun mee in dezelfde toon gezet als de skip
    [​IMG]
    [​IMG]
    staat wat mooier op een tentoonstelling
    door de flits zie je natuurlijk alle kleine foutjes in de kunststof en ik heb geen rode primer meer
    dus kan ik het ook niet verhelpen
    gr raf
     
  16. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Tja Raf,
    een boot die rond is moet je ook rond maken.
    Als je zelf anderen steeds op foutjes wijst kun je zelf ook een reactie krijgen he.
    Ik wil je wel dat stuk van de tekening copieëren waar dus heel duidelijk te zien is dat de boot rond is.
    En ook waar de 7 blads schroef te zien is.
    En of je de 5 blads mooi vindt staan is niet belangrijk.
    De 7 blad is origineel.
    Of is dit creatieve vrijheid?

    En wat betreft jouw roest.
    Je hebt het mooi gemaakt.
    Maar het kan niet!
    De Skipjack is geheel de romp met rubber bekleed.
    En rubber roest hier in Nederland niet.
    In België wel?
    Je kunt wel verticale waterstrepen hebben maar geen horizontale.
    En onder de water lijn al helemaal niet.
    De Skipjack is van ander materiaal gemaakt dan de VII C klasse.

    Hein

    ps is vindt die vloertegeltjes op je standaard wel goed geplakt hoor.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo hein
    ik kan wel tegen je kritiek hahaha
    ik wijs andere niet op foutjes maar geef aan dat het soms ook anders is gebouwd
    dingen die gemakkelijk te maken zijn en een meer waarde geven aan de boot

    dat mijn skip niet rond is staat hier reeds een aantal postings geleden en is daar reeds voldoende uitgelegd en daar terug op in gaan geeft geen meer waarde

    zoals op de foto hier boven heb ik dus mijn skip in de kleuren gezet omdat IK deze tekening mooi vond
    je blijft maar zagen over die propeller maar ook dit is reeds met bewijzen reeds verschillende keren gepost de skip heeft verschillende propellers gehad van 3 tot 7 blad
    die van mij vaart dus in de periode dat hij een 5 blad schroef heeft gehad
    trouwens die prop van u is ook niet juist
    die moet een stompe achter kant hebben en die van u heeft een mooi puntje
    [​IMG]
    [​IMG]
    en ja die tegeltjes staan mooi bij de rest van de romp

    maar wat zit je nu steeds over roest bezig???
    op de skip zit aan kleur bumerzwart,primer rood ,groen , zwart van tamya om de lasnaden een beetje te benadrukken(wel iets overdreven maar dat komt door mijn oude pistooltje)
    dus hoe kom je op het absurde idee over roest

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2012
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    je draait er gewoon omheen.
    De Skipjack is helemaal met rubber bekleed dus je kunt geen roest zien.
    Want rubber roest niet.
    En op jouw foto's heb je een Skipjack gemaakt die "verouderd is".
    Met zichtbaar de sporen waar de boot gelast zou zijn op de spanten.
    Je hebt de romp in vierkanten verdeeld met je roest sporen.
    wat stelt het anders voor?
    In bericht 90 bedoel ik de foto's 1-2-3-en 4.


    En jouw schroef zit gewoon te ver van de roeren af.
    Bekijk je tekening maar en de foto's die er zijn.
    En kijk dan ook maar een goed naar de vorm van de romp.
    En dat berichtje van die Duitser, tja wat moet je er mee.
    Hete die soms Raf?


    "ik wijs andere niet op foutjes maar geef aan dat het soms ook anders is gebouwd
    dingen die gemakkelijk te maken zijn en een meer waarde geven aan de boot"

    Ik wijs jou alleen maar op de dichterlijke vrijheden die je hebt gemaakt en niet kloppen volgens de tekeningen.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo Hein
    maar waarom val je telkens in herhaling
    dat had je reeds gepost een paar postings hier voor
    het voegt geen waarde toe aan het geheel
    iedereen die een skip uit deze mal heeft is er tevreden mee zoals hij is
    een mobius skip kost 5 keer zo duur en vaart daarom niet beter
    dat de schroef ver van de roeren zit komt omdat dit een schroef van stefaan is en ik de romp aan deze schroef heb moeten aan passen
    lees "de as een beetje verlengen om de konische vorm te behouden"
    had ik dit niet gedaan dan verdween de schroef achter een vlak stukje romp en dat was ook niet mooi geweest
    als ik terug de originele schroef monteer dan moet ik dat stukje terug weg halen
    Lees "de as terug inkorten"en zit alles terug op zijn plaats
    de skip heeft verschillende kleuren gehad en dan bedoel ik alle 5 de boten van deze klasse
    rubber verven gaat ook niet goed dus ik betwijfel uw uitleg over dat rubber
    kom eens af met een afbeelding waar je duidelijk die rubber coating kunt zien
    want ik heb er eentje waar je de lasnaden wel op kan zien
    [​IMG]
    [​IMG]
    en mobius zijn boot met lasnaad en de 5 blads propeller
    en als je op deze foto goed ziet dan zie je een streep roest juist daar waar de kap van de uitlaat begint
    [​IMG]
    [​IMG]
    en bij deze foto moet niets bij staan die zegt zelf genoeg
    en als dat nog eens niet genoeg is

    LASNADEN
    [​IMG]
    [​IMG]

    en de laatste want ik vind er meer met lasnaden dan dat gij er gaat vinden met enige rubber coating
    [​IMG]
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2012
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik ben eigenlijk nog braaf gebleven met de veroudering
    [​IMG]
    want eigenlijk zien de boten er na een tijdje zo uit

    gr raf
     

Deel Deze Pagina