Sovereign of the Seas

Prachtig schip! Mooi gedaan.
Nu nog een foto zonder luxaflex en schaduw van tuigage. Dan wordt het geheel veel overzichtelijker.

Constant
De foto is inderdaad niet perfect, de flitser geeft het schaduw effect. Mijn appartementje is wat dat betreft niet erg fotogeniek:rolleyes: Maar als ze gereed is dan verzin ik daar wel wat op....
Dank voor het compliment.

Misschien een tip.
Alle foto's die ik maak van mijn schepen maak ik binnenshuis, vaak s'avonds met alleen kunstlicht, altijd zonder flits.
Overdag gaat dat het beste met een witte achtergrond. Een stuk gipsplaat overeind gehouden door een bankschroef, en zg. buizenklem. Of een groot stuk wit papier (achterkant van een poster) opgehangen aan tape.
Dan zet ik de camera, ik heb een heel simpel klein dingetje, op de witbalans: "bewolkt".
Bij kunstlicht zet ik hem op gloeilicht of tl licht, al naar gelang de omstandigheden. Je hebt dan geen last van schaduw, en je zult versteld staan van de lichtopbrengst op de foto.

De foto's die ik overdag maak zijn van de kwaliteit dat je de juiste kleur van het hout ed. nog hebt. In de avond met kustlicht of tl is dat niet altijd gewaarborgd, maar dan worden het vaak foto's om details vast te leggen.

Constant

Beste Piet,
Vandaag het hele bouwverslag doorgelezen. Dat was al een klus. Geweldig hoe jij alles hebt gemaakt maar ook vooral hebt toegelicht. Ik bouw nu nog aan de Groene Draeck (iets heel anders) maar ik ga zeker ook met de Sovereign beginnen. Ik heb via je site een berichtje gestuurd. met de vraag hoe ik het best kan bestellen. Verloopt nu alles via een Engelstalige bestel shop van DA? Welke site moet ik hebben? En kan jij zeggen met welk abonnement jij aan de slag bent gegaan? Welke kosten?

Nogmaals dank voor dit geweldige verslag.
Ik blijf volgen
gr
Marcel

Beste Piet,
Vandaag het hele bouwverslag doorgelezen. Dat was al een klus. Geweldig hoe jij alles hebt gemaakt maar ook vooral hebt toegelicht. Ik bouw nu nog aan de Groene Draeck (iets heel anders) maar ik ga zeker ook met de Sovereign beginnen. Ik heb via je site een berichtje gestuurd. met de vraag hoe ik het best kan bestellen. Verloopt nu alles via een Engelstalige bestel shop van DA? Welke site moet ik hebben? En kan jij zeggen met welk abonnement jij aan de slag bent gegaan? Welke kosten?

Beste Marcel.

Ik heb indertijd dit bouwpakket in een keer via marktplaats aangeschaft. Laatst zag ik bij ene rob uit Heerlen het volledige pakket nogmaals staan op marktplaats. wellicht een idee om daar eens op te letten. Je bent dan vaak veel goedkoper uiot dan dat je het hele pakket bij DA besteld, En de vraag is of het nog te krijgen is?

groet Arjan

Beste Marcel.

Ik heb indertijd dit bouwpakket in een keer via marktplaats aangeschaft. Laatst zag ik bij ene rob uit Heerlen het volledige pakket nogmaals staan op marktplaats. wellicht een idee om daar eens op te letten. Je bent dan vaak veel goedkoper uiot dan dat je het hele pakket bij DA besteld, En de vraag is of het nog te krijgen is?

groet Arjan
Ok dank voor de tip.
Was al flink aan t zoeken. Maar op dit moment nog even geen aanbod.
Gr
Marcel

http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zeventiende-eeuwse-gelagkamer.172574/
Voor vragen, omerkingen enz. die niet direct te maken hebben met het verslag van de Sovereign, hebben we een mooie topic in het leven geroepen (zie bijgevoegde link) waar je terecht kan met bovenstaande opmerkingen over DeA. en marktplaats enz. zo blijft ieders verslag ook daadwerkelijk een verslag over een model, hetgeen naar mijn mening de bedoeling is.
ok, helder.
dank voor de info

De laatste twee ra's met de zeilen van de fokkemast (bramzeilen) komen hier ook nog aan bod, verder laat ik nog zien hoe de kruisra word gezet (deze ra voert geen zeil) en het latijnzeil aan de kruismast. De grote-mast met ra's, zeilen en tuigage sla ik over in dit verslag, voornamelijk omdat ik onvoldoende data voor mijn foto's heb en omdat deze mast nagenoeg het zelfde word getuigd als de fokkemast. (dingen die afwijken in de tuigage laat ik wel zien)

Bramzeilen,
De beide ra's voor de bramzeilen zijn gemaakt van respectievelijk rondhoutjes van 3 en 2 mm dik en afgeschuind naar de nokken.(kijk even na aan de hand van de zeilen of de maat van de ra's klopt met de bouwbeschrijving, want ook hier waren deze duidelijk te kort).
Het bramzeil komt op mijn model net als de fok en het marszeil terwijl het bovenbramzeil geheel word opgerold zoals de bovenblinde. Ook van het bovenbramzeil heb ik een stukje afgesneden, zodat het opgerolde zeil niet te dik overkomt, zie plaatje,
Volgende stap is de zeilen aan de ra's naaien en de benodigde blokken zetten. (jammer dat de zeiltjes zo slordig zijn genaaid, maar dat had ik al eerder vermeld. Bij deze twee zeilen zijn ook de zomen véél te breed en niet in verhouding tot de rest) De zeilen zelf maken is echter geen optie, want ik ben een leek wat dat betreft en heb totaal geen sjoege van naaimachines, dus ik zou niet weten hoe ik dit moet aanpakken. Als alles is opgetuigd en aan de mast hangt valt één en ander wel weer mee, gezien de vorige zeilen die al op het model zitten.

Laatst bewerkt:
Het ziet er allemaal weer fantastisch uit Piet, ben zelf net klaar met de dekroosters, dus heb nog een lange weg te gaan, maar heb veel meer aan dit verslag dan aan de bouwbeschrijving van DeA ..

ook ik volg met grote interesse.
Mooi hoor
Ja wie niet:) En het gemak waar Piet dit mee ten uitvoer brengt, hij blijft mij maar verbazen, je word er stil van..........
Nu maar hopen dat dit verslag zo compleet blijft het is een prachtig naslagwerk voor velen van ons:thumbsup::thumbsup:
En Piet owee als ik nog eens richting zeeland ga, zet de koffie dan vast maar klaar......:confused::confused:

Piet, een vraagje: Als je iets moet maken op een modelbouwschip wat goed stevig moet zijn en waar wat kracht op komt. kun je dan beter Berkenhout of Notenhout gebruiken?

Piet, een vraagje: Als je iets moet maken op een modelbouwschip wat goed stevig moet zijn en waar wat kracht op komt. kun je dan beter Berkenhout of Notenhout gebruiken?
Arjan, ik ben niet echt wat je noemt een expert wat houtsoorten betreft, maar notenhout is volgens mij wat minder buigzaam als berkenhout, wat een stuk taaier is. Dus het is te zien waar je het voor nodig hebt. Misschien is dit meer een vraag voor de 17e eeuwse gelagkamer, ik ben er van overtuigd dat hier wel mensen zijn die hier meer verstand van hebben dan ik.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zeventiende-eeuwse-gelagkamer.172574/

Bedankt Piet, ga ik doen.
Het is niet erg om zo'n vraag hier te stellen hoor, maar bovenstaand topic heeft een meer algemeen karakter, dus m.a.w. daar kun je zo'n beetje voor alles wat je maar kan bedenken terecht. Ook voor allerlei vragen en/of opmerkingen die niet direct iets te maken hebben met een specifiek verslag, zoals jou vraag over houtsoorten.

Back