SS-Furie 1:25 Restauratie project

Erwin, Die heb ik ook gebruikt voor mijn coastertje. Vond het fijn spul om mee te werken. Voor het doseren gebruikte ik een digitale keukenweegschaal. Eerst even ingepakt in huishoudfolie. Gr. Klaas.
Klaas voor grote hoeveelheden weeg ik het ook af dat is niet te doen met een spuitje en anders goed tellen anders gaat het mis .
en dan heb ik het zelfde probleem als mijn pa!
 
Gaat bij mij ook op de weegschaal. Ik zoek eigenlijk nog een scale met een resolutie van 0,5 gram.
Verder heb ik nog een oude apothekersbalans, en die is zeer nauwkeurig bij kleine aanmaak.
Wel moet je met gewichtjes in de weer...

Morsen doe ik niet. :confused: Ik meng in bekertjesen bakjes van de yogurt... nootjes etc van de buurtsuper. Die bakjes zijn hier heilig, hebben status apparte. Knip daar dan de bodem uit, als bakje en dat gaan op de schaal.
Restant van de uitgeharde epoxy druk je later uit het bakje, en dan gaat het weer in hergebruik.
Overigens had ik het uitgezaagde stukje scheeps huid weer braaf terug in het gat geplaatst. Lijmtangen er op. 'Zaaggaten' afsmeren met zelf gemaakte epoxyplamuur (speciale micro-balloons aanlengen, en je krijgt een mooie pasta).
Licht laten uitharden totdat het tacky wordt, en dan verder met plamuren. Harden en uitschuren met grof, en dan kunnen er wat laagjes glasmat op?
Voor het plamuurdoel kan je ook 5 of 30 minuten epoxy nemen. Ook dat gaat samen met West of Polyservice, ook nat, of tacky. Edoch met de korte hardingstijd kan je sneller plamuurwerk verrichten en schuren. Later doe je dan het aflappen met mat.

Wel zijn bij mij de Vinyl (of nitryl) operatiehandschoenen 'verplicht', latex is uit den boze.
Omdat epoxy chemische zooi is. Hoop dat jullie dat ook doen.
Dus zeer strikt in. Was mijn handen in schoonmaakazijn en een scheut zeep bij aanraken.
Azijn maakt de 'natte' epoxy stuk, en zo trekt het niet in de huid. Met aceton of thinner gebeurt dat bijna intraveneus.
Aanbrengen meestal met daarvoor aangeschafte kwastjes. Heb daar een redelijke la vol van voor dat doel. Die gaan wel in de thinners en daarna in azijn en zeep, tot dat ze af zijn en de wilde haren gaan verliezen, dan zijn ze ook echt op.

West is zeker aan de prijzige kant, verder prima spul. Heb hier ook nog een blik van staan, en dat raakt wel weer eens op. Polyservice biedt uitstekende epoxiedjes. Algemeen bekend ook in MBF vliegtuigjesland. Mooi om rompen mee op te trekken.

Ziet er verder prachtig mooi uit. Succes. Want wat blijft is... "Wat een mooi model".
Ik ga weer volledig in de mee-lees stand! :worship:. Ik veroorzaak ruisssssz
Goed weekend, Bas
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik geen yoghurt lust heb ik me moeten behelpen met appelstroopblikjes. Kun je lekker stevig in roeren. Restant liet ik er na gebruik uitlekken. Zo waren ze een paar keer te gebruiken. Wat aceton en schoonmaakazijn bij de hand en de noodzakelijke beschermingsmiddelen. Omdat ik geen verder plannen met de epoxy had de kwasten niet schoon gemaakt. Schoonmaakmiddel haast duurder dan de kwasten. Belangrijkst is dat je de handelingen goed in je hoofd hebt en alle attributen grijpklaar. Gr. Klaas.
 
Handschoenen gebruik ik ook Bas en voor te mengen doppen van spuitbussen (zonder gaatje!).
Vandaag de laatste laag aangebracht en dan de stootrand nog opschuren de lak moet er nog af .de rand verwijderen gaat niet !.
De rand is gespijkerd en ze zijn omgebogen en ik kan er alleen door het stuurhut gat bij en niet bij de rest van het model laten zitten dus.
De manier van Marc werkt 2e laag aangebracht als de vorige nog niet is uitgehard.
 
Hallo Erwin,
Ik heb nog even nagedacht over het verhoog geplaatste kompas.
Ik kom niet verder dan dat het gedaan is om magnetische verstoringen van metaal delen in het stuurhuis te ontwijken.
Anders is het een mislukte ergonomische proef(nekpijn als je steeds naar boven moet kijken).
Groet Derk
 
Derk, Denk dat je het kompas hebt gezien op De Zeven Provincien. Als ik me goed herinner zat daar aan een stang een vergrootglas onder. Op de stuurstand heb je dan een kantelbaar spiegeltje staan en daarin zie je dan de vergrote kompasroos. Werkt goed. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Derk ik stuur je nog een foto niet van de 7 provinciën maar uit een stuurhut met een spiegel op het plafond waardoor de kompas was uit te lezen ,zoals Klaas het bedoeld .(mijn laptop is in reparatie dus die hou je te goed van me )
Maar doel je op de meerdere kompassen net zoals boven de stuurhut en midscheeps onder de tent?
 
Eerst heb ik de gaten van de patrijspoorten dichtgemaakt door er een 1,5 mm triplex plaatje erachter te lijmen en daarna de gaten dicht geplamuurd .
Deze patrijspoorten klopten niet en worden opnieuw geboord als de romp klaar is na de epoxy.
DSC_2075.JPG
 
De epoxy word versterkt door keper weefsel 160 gram per m2 zodra dit klaar is breng ik nog een laag epoxy aan zonder weefsel zodat je niet door het weefsel heen schuurt.
DSC_2070.JPG
 
Nu de romp is geschuurd en het overtollige epoxyhars is verwijderd ,eerst nog even het dek met verf afbijt middel ingesmeerd ,dit scheelt een hoop schuurwerk.
DSC_2168.JPG
 
Prachtig om zo'n restauratie te doen, ben ook druk aan de slag met een oude Tugboat op te knappen.

Even een vraagje; is deze sleeper van tekening gebouwd destijds, en zo ja, zijn die tekeningen nog ergens verkrijgbaar voor een 1:25 model?

Grt
Edwin
 
Bonuspunten zijn voor jou Ernst, helemaal goed! Zie dat Erwin ongeveer net zo denkt. Zal wel komen omdat ik een zoon heb, die Erwin heet. Gr. Klaas.
 
Back
Top