Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

CA scharniertjes vind ik helemaal ruk, deze gaan bij mij of vastzitten of kapot of ineens los omdat de lijm niet gepakt heeft. Deze scharniertjes gaan echt superlicht, ( de flaps van 2 gram vallen over hun eigen gewicht naar beneden; en ik kan ze lekker uithangen en wegnemen dit werkt zoveel prettiger bij al die crashes die ik gehad heb.. Dat is me het extra gewicht dubbel en dik waard... Overigens valt dat meer gewicht ook wel reuze mee..

Oh dat valt me enorm mee qua verschil in gewicht!! Had ik niet verwacht :yes:. Ik vlieg overigens 20 en 30 cc kisten met CA hinges, zonder problemen, gaat nooit los en oersterk. Ja CA zelf is rotspul, maar ik vlieg al 7 jaar met een 20cc dubbeldekker waarbij de rolroeren met CA hinges vastzitten en daar maken ik op vol vermogen snap rolls mee. Dat wegnemen van scharnierpinnen is wel een heel groot voordeel inderdaad! Zelf gebruik ik als ik kan kiezen tegenwoordig het liefst Robart hinges, maar dat is voor wat grotere kisten pas geschikt.

Bedankt voor de tip, ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Echter ik heb dit bewust gedaan want de echte Bobber heeft dit ook zo (grote gaten tussen de scharnieren) ik heb dit zelfs nog ergens in een post beschreven..

Ja dat had ik gelezen, maar je hinge gap is wel erg groot. Zeker 2x zo groot als de originele in schaal:

bobber.png


En als je dan gaat voor zo schaal mogelijk, zou een effectiever roer met ongeveer dezelfde vorm en afmetingen als het origineel mij meer schaal lijken dan een hele andere vorm en grootte maar waarbij je tenminste wel een schaal hinge gap hebt :rofl:.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ps.: bij kleinere modellen wordt vaak het hele staartvlak zo;n +10% groter gemaakt hoor, da's helemaal niet gek. Maar dan moet je eigenlijk alles in verhouding schalen, dan zie je het niet.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Klopt, dat heb ik niet gedaan en nu moet ik op de blaren zitten.. Ik denk ook niet dat het probleem de grote gaten zijn maar de totale oppervlakte is gewoon te klein en de open romp werkt hier dus ook al niet mee... Gaat helemaal goed komen zeker nu ik (eindelijk) weet wat het probleem is...
 
Allebei hoor, zowel oppervlakte als kleine hinge gaps maakt het roer effectiever. Als je toch een nieuwe gaat maken (richtingsroer) zou ik kleine uitsparingen voor je scharnieren maken, zodat ie iets dichterbij komt. Het is echt bewezen effectiever, kleine aanpassing, helpt een hoop.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Vandaag even op de quick and dirty manier een nieuw (groter) roer gemaakt.. Omdat ik er niet teveel werk aan wilde besteden heb ik alleen het stuurvlak aangepast..

Ik weet het is geen schaal maar ik wil niet teveel aandacht meer in de Bobber steken.. Zonder hele ingrijpende maatregelen ga ik deze Bobber niet onder de 250 gram krijgen... Wellicht komt er dus een Bobber broertje.....

Hier de foto's van de dag....

Ik heb de bestaande mal een beetje aangedikt eh voila een groter stuurvlak...

Zo en nu op naar de vliegwei...
20210725_131036.jpg
20210725_131043.jpg
20210725_163135.jpg
20210725_163144.jpg
20210725_164253.jpg
20210725_164258.jpg
20210725_164633.jpg


20210725_164637.jpg

20210725_182954.jpg

20210724_182402.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zojuist nog gaan vliegen, ideaal windstil weer, ik krijg de Bobber steeds beter in mijn vingers. Helaas geen camera bij me.. Geprobeerd de flaps af te stellen, hele flaps is nog steeds een uitdaging maar het gaat steeds beter, beetje up tegen het overtrekken aan door de lucht zwevend, ik schat met zo,n 10km/uur aan me voorbij vliegend precies wat ik wilde.. Nu maar eens bedenken hoe we dit onder de 250 gram gaan krijgen.. Ik zoek dus minstens nog 25gram... Wordt vervolgt..
 
Mooie aanpassing! Die hinge gap is ook veel strakker, ik wed dat je met dat grotere stuurvlak en toegenomen effectiviteit meer controle had op je richting. Gaaf om te zien hoe je het design steeds verder verfijnd hebt, jammer dat je de 250 gram niet gehaald hebt, was natuurlijk ook wel een stevige uitdaging met deze schaal. Ik kwam afgelopen week toevallig een site tegen waar ze allemaal balsa kitjes voor onder 250 gram verkopen, origineel Cox modelletjes veelal (Willy Nillies), maar die zijn een stuk kleiner. Hun cub is 76 cm span en veel simpeler. Wellicht zul je dus wat aan je schaal moeten doen, zou niet zo snel weten waar er nog substantieel gewicht af kan in je ontwerp. Blijf je Bobber project(en) met interrese volgen!
 
  • Like
Reactions: Cnn
Het kan natuurlijk altijd..
Hieronder de besparingen die ik nog zou kunnen doorvoeren..
Wielen van piepschuim, 10 gram
bespannen met Mylar/12 grams tissue 10 gram
Kleinere motor en prop 10 gram..
Landingsgestel 3 gram.. (Is sowieso een doorn in mijn oog) maar is te sterk verankert aan mijn romp..


Echter de vraag is of ik dit allemaal wil. Want het haalt de looks helemaal weg uit de Bobber..

Dus waarschijnlijk toch gewoon een maatje kleiner maken..

Alleen al alle aanpassingen en lijm die ik heb aangebracht aan de romp zijn ondertussen al zo,n 8 gram..

Ik ben er dus nog niet helemaal uit..
 
  • Like
Reactions: Cnn
Kan je de gewichten van de onderdelen eens geven, voor zover je ze hebt?

Ontvanger, kabels en batterij zouden ook nog kandidaten kunnen zijn misschien afhankelijk van wat je erin hebt zitten.
 
  • Like
Reactions: Cnn
motor 20 gram
prop 9050 12 gram
esc 6,8 gram
ontvanger 6 kanaals 7 gram
batterij 2s 600mah 32 gram
wielen 18 gram
landingsgestel 10 gram
servo,s 2x3,7 gram
servo,s 2x 2.5 gram
scharnieren 3 gram
struts 10 gram

vleugel compleet met struts en servo,s 98 gram.
romp compleet zonder accu 176 gram
 
Ja uiteraard, ik ga morgen bellen voor 200mah accu,s.
prop en wielen zijn in de maak, ziet er niet maar we gaan voor het gewicht.. 15 gram winst..
20210726_210958.jpg
 
motor 20 gram
prop 9050 12 gram
esc 6,8 gram
ontvanger 6 kanaals 7 gram
batterij 2s 600mah 32 gram
wielen 18 gram
landingsgestel 10 gram
servo,s 2x3,7 gram
servo,s 2x 2.5 gram
scharnieren 3 gram
struts 10 gram

vleugel compleet met struts en servo,s 98 gram.
romp compleet zonder accu 176 gram

Hoe zit je nu met het zwaartepunt? Heb je veel speling of moet alles zo ver mogelijk naar voren?
Trouwens welke motor (formaat, kv) zit er nu op?

Hier kun je op besparen:
Ik vrees dat de covering eraf halen niet zo'n succes wordt (weet niet hoe veel lijmresten achterblijven) maar bedekken met 2-4 micron Mylar levert waarschijnlijk best wat winst op, dat spul weegt echt niks.
Esc, kan makkelijk naar 3-4g met een quadcopter esc en een kleine BEC. Welk esc zit er nu op?

Je kan de ontvanger vervangen door een van de nieuwe 6 kanaals AEORC ontvangers, die wegen ongeveer een gram of twee (of minder), je zal dan wel nieuwe connectors moeten gebruiken of je moet de servos direct solderen.
Je kan besparen op de prop als je iemand vindt die gestoord genoeg is om een lichte carbon prop voor je te maken. (Misschien is er ergens nog wel een te vinden in Duitsland ofzo) anders moet je een kleinere motor met hogere kV+kleinere prop gebruiken.

Ik weet niet of je een overschot hebt aan Servo torque, maar ik heb zelfs op 1.2m modellen 1.7g en 1.9g servos gebruikt. De 1.25m kist was ook nog een stuk sneller dan deze bobber. (3s foam pylon racer, woog maar 230g met 3s 550mah)

Die wielen kunnen veel lichter! Je maakt je eigen wielen en dat is een goed idee. Gebruik zo'n passer achtige circel snijder of zet je onderdeel op een boor/draaibank en schuur ze rond. Daarna kun je details erin schuren door het schuurpapier met verschillende hoeken vast te houden. (Eigenlijk gewoon draaibank werk) spuit ze daarna zwart en ze zien er prima uit!

Als je ruimte hebt met je zwaartepunt kun je gerust naar een kleinere accu. Afhankelijk van hoe veel stroom je model nu trekt zou je makkelijk naar een 300mah of 250mah kunnen. De 80c 2s 300mah accu van GAONENG ofwel GNB is een beest.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Door de zware motor en prop kan ligt de accu op het zwaartepunt, dus daarmee kan ik alle kanten uit..

ik gebruik nu een motor van 20 gram
Screenshot_20210726-214505_AliExpress.jpg


Die heb ik gekozen omdat hij een 5090 prop trekt..

ik heb ook nog een 1306 liggen uit dezelfde serie maar ik vrees dat die net te licht is.. Wielen en prop ben ik al mee bezig..

p.s. op jouw advies gebruik ik nu alleen nog maar xt30 stekkers, wat een verbetering t.o.v. die rooie krengen..
 
Ik had eerst 1.5 grams linear servo s in de vleugels maar dat was geen succes.. Als ik tegen de flap blies kreeg de servo het al niet meer getrokken..
 
Ik had eerst 1.5 grams linear servo s in de vleugels maar dat was geen succes.. Als ik tegen de flap blies kreeg de servo het al niet meer getrokken..
De 1.5g servos zijn alleen wel echt veel minder krachtig dan 1.7g of 1.9g servos.

De 2.0g HobbyKing servos zijn trouwens gek genoeg een stuk minder krachtig en betrouwbaar dan de 1.7g servos...

Anders kun je overal 2.5g servos gebruiken, maar het klinkt alsof je daar niet heel veel meer kan winnen.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Door de zware motor en prop kan ligt de accu op het zwaartepunt, dus daarmee kan ik alle kanten uit..

ik gebruik nu een motor van 20 gram Bekijk bijlage 450607

Die heb ik gekozen omdat hij een 5090 prop trekt..

ik heb ook nog een 1306 liggen uit dezelfde serie maar ik vrees dat die net te licht is.. Wielen en prop ben ik al mee bezig..

p.s. op jouw advies gebruik ik nu alleen nog maar xt30 stekkers, wat een verbetering t.o.v. die rooie krengen..


Kijk dat is nog eens goed nieuws, weer iemand over naar de xt30! Veel makkelijker en veel lagere weerstand, goed werk!

Hoe veel gas heb je nu nodig om rond te vliegen? Gebruik je alle stuwkracht die de motor kan leveren of kun je met minder af?

Ik ga eens kijken of ik nog een goede kleine quadcopter motor kan vinden die zo'n grote prop kan hebben
 
Back
Top