Ik ben heel benieuwd hoe je de ballon hebt opgesloten ? Zou je daar wat foto's van kunnen laten zien?
Ik heb vanmiddag weer een rompje gemaakt.
Deze keer voor mijn Supergee. Ik wil mijn Supergee in de kleuren 'kevlargeel" en rood maken. Het rompje hars ik met gekleurde epoxy. Ik heb geen idee hoe dit uitpakt met geel kevlar als weefsel voor de romp. Dat weet ik morgen.
De lay up is:
25grams glas (voor een mooie buitenkant)
160grams kevlar
60 grams kevlar, alles weer onder 45°. (weet trouwens niet of het handig alles onder 45° te plaatsen in dit geval.
Wat je NOOIT moet doen, 160grams kevlar overmaats maken en in de mal denken af te knippen. Daar kreeg ik een dikke nek van en ben dan ook benieuwd hoe het rompje er straks uit ziet....
Goed, de ballonenkwestie. Eerst wil ik kwijt dat ik niet weet of ik alles op optimale wijze uitvoer. Vooralsnog lijkt het te werken.
De voorbereidingen. Een mal in de was (nog niet uitgepoets zie ik nu op de foto..). Een Q350 ballon doormidden geknipt en de blaaspijp in de aanslag:
Ik trek de ballon over de blaaspijp en tape deze met PVC-tape vast. Het stukje ballon wordt door het oprekken over de blaaspijp twee keer zo lang. De PVC tape bubble maak ik dik genoeg om klem in de mal te zitten. De eerste 15mm van de mal heeft extra lengte om een slorigdige start van de rompdeelnaad mogelijk te maken. Deze overlengte haal ik er later weer af.
Als de mal gesloten is blaas ik de ballon op naar zo'n drie bar. De overtollige epoxy wordt er, zoals je ziet, uitgeperst.
Ik denk dat het verstandig is de ballon buiten de mal even helemaal op te pompen. Eventuele lekkage is dan zichtbaar. Vanmiddag kwam ik er achter dat de ballon lek was toen ik de ballon in de mal oppompte. Dat is echt hatelijk. Ook heb ik het al eens meegemaakt dat een ballon klapte tijdens het oppompen in de mal. Om die reden denk ik dat je de PVC-tape niet te strak moet hebben daar waar de ballon begint op te blazen. Ook moeten er geen kinken en dubbelingen op die plaats zitten. Verder de blaaspijp op kan de tape strakker aan getrokken worden.
Dan het opblazen van de ballon zelf. (is misschien een wazig verhaal voor jullie)
Ik maak(te) me zorgen over het loze stuk ballon wat onstaat als je de ballon opblaast. Het opblazen van de ballon gaat als volgt: De ballon begint op te zwellen tpv het tape. Daarna zwelt de ballon steeds verder naar voren op, een soort "tepel" vormend. Dat niet opgeblazen deel van de ballon groeit mee naar voren, de neus van de mal in. En dat vindt ik dan vreemd. Het lijkt geen probleem te zijn dat dit loze stuk ballon zich in de mal bevindt. Het wordt toch ook aangedrukt. Toen ik de mallen opende bij het rompje voor Dennis bleek duidelijk dat de ballon niet egaal opgezwollen was, maar dat de "lange" tepel verdraaid klem had gezeten.
Is dat bij jullie ook zo?