En ook van de allereerste motor uit het draadje, de FXi46 (http://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/page-13#post-3739318) is er een kleine update: de 11 x 6 prop is vervangen door een 11 x 5, wat als gevolg heeft dat de Calmato nét even wat vriendelijker vliegt, met weliswaar een merkbaar iets lagere topsnelheid, maar wel een veel betere gasrespons, een merkbaar betere trekkracht (verticaal klimmen gaat niet, maar prophangen wel), en wat het meest prettig is, een veel vriendelijker gedrag in de landing.
Moest je die kist voorheen uiterst omzichtig, laag en vanaf grote afstand, met zo weinig mogelijk snelheid aanvliegen omdat hij anders het hele veld over zweefde, en daarna boterzacht neer zetten omdat hij anders stuiterig werd, kun je nu van veel hoger en korter indraaien, het gas dicht trekken en hoogte kwijtraken zonder snelheid op te bouwen, de daling is nu vrij simpel te controleren door meer of minder gas te geven, en de neiging om weer op te stuiteren en door te vliegen eigenlijk helemaal weg....
De huidige eigenaar is blij met de verbeteringen.
Moest je die kist voorheen uiterst omzichtig, laag en vanaf grote afstand, met zo weinig mogelijk snelheid aanvliegen omdat hij anders het hele veld over zweefde, en daarna boterzacht neer zetten omdat hij anders stuiterig werd, kun je nu van veel hoger en korter indraaien, het gas dicht trekken en hoogte kwijtraken zonder snelheid op te bouwen, de daling is nu vrij simpel te controleren door meer of minder gas te geven, en de neiging om weer op te stuiteren en door te vliegen eigenlijk helemaal weg....
De huidige eigenaar is blij met de verbeteringen.