TF P51

Pfff nog lang niet.. ik bouw niet zo vaak.. als ik bezig ben dan is dat meestal de hele dag ik kan niet vanuit werk ff een paar uur knutselen, dat is te kort voor mij... misschien moet ik dat binnenkort wel gaan doen want het gaat mij ook een beetje te lang duren.. En ik zit ook alweer naar iets anders te kijken :-s
 
ja drama,
bij mij ligt er al weken een stabilo klaar om ingedekt te worden, dus mijn P47 zal wel ergens in 2012 vliegen ofzo.....

Vanaf de 20e 3 weken vakantie, waarvan de laatste week gewoon thuis dus DAN......misschien
 
Oke, bij deze zoek ik iemand om mij te helpen de Robart retracts te installeren... Heb er helemaal geen ervaring mee en wil het niet gelijk verknallen.. Het maakt niet uit als ik naar je toe moet komen... Ik zoek dus gewoon iemand die me met deze stap wil helpen.. Hierna kan ik verder met het indekken van de vleugel, het uitlijnen ervan op de romp en het hoogteroer, kortom, dan kan ik verder en is die volgend jaar met Oss een heel eind...
 
Ik moet van het weekend werken dus eventueel zou je wel langs kunnen komen.
 
Hee Gary,

moet zondag de hele dag werken dus ben zowiezo van 8 tot 17 daar maar het kan ook wel eens van 8 tot 20 worden.

tussendoor kan ik wel eens gestoord worden door de telefoon en het afrekenen maar dat zal wel geen probleem zijn.

Als je komt dan is hier het adres:
Vliegschool Hilversum
Noodweg 47
1213 PW Hilversum

Grt,
Berto.
 
Laatst bewerkt:
Oke is goed!! Moet het thuis nog ff verkopen maar ik kom langs in de middag.. Hoeft niet meteen gedaan te worden, jij bent aan het werk! Neem aan dat ik ook de vleugel mee moet nemen? Kan die daar blijven staan als het niet af is? Zal ik wat gereedschap meenemen? De onderkant van de vleugel is nu beplankt..
 
Neem mee wat je mee kan nemen, gereedschap hebben wij wel maar is niet altijd even fijn.

Neem zeker de vleuegl mee en we kijken wel als het niet lukt of je hem dan were meeneemt of dat we hem daar laten staan.

Zie ik je zondag wel :-)
 
Leuk om te zien, een nieuwe impuls in het project !

Misschien dat ik de kit ook ga aanschaffen, maar dan na 1 december bestellen in Amerika.

Scheelt al snel 80 euro (zelfs met verzendkosten...)

Tenzij iemand een goedkope leverancier in Nederland weet.

Prijzen voor de TOPA0110 varieren hier tussen de 189 en 272 euro.
 
Mmm bij Tower kost ie omgerekend €120,- grote doos dus ook weer $60-$100 mja invoerrechten komen er dan ook bij.. Ja het is ff rekenen en vergeet de invoerrechten niet.. Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld meteen de motor koopt dat je dan wel VEEL goedkoper uitkomt.. Hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt.. Die dollar begint helaas weer op te krabbelen...
 
vanaf 1 december volgens de nieuwsberichten vrij tot 150 euro... nu moet je officieel invoerrechten betalen + btw vanaf 22 euro.

Verzendkosten vanuit usa relatief laag, dus apart het toestel en apart de motor en wat meer verzendkosten...
 
Het Berto heb de tekening er nu wel bij :-s

643048cc0cba47017.jpg


Zie de subtiele markering... Zo zou het volgens de tekening moeten.
643048cc0cba6e944.jpg

643048cc0cba93f49.jpg


Wij hebben het zo, zonder de strut te zagen komt het wiel meer naar het midden uit en staat ie dus ook hoger (wiel ingeklapt)
643048cc0ce3338d9.jpg

Zo zou de deur wel passen
643048cc0ce368c5f.jpg

Er moet zo'n 1,5cm er van af denk ik..
643048cc0ce38fce2.jpg


Zo zou het zijn als het volgens het boekje wordt gemonteerd, er moet veel van de strut af en dan komt ook weer te laag uit naar mijn gevoel..
643048cc0cf3b86b8.jpg


Ik monteer die retracts zoals het nu is en haal 1,5-2cm van die struts af...
Dremel scoren...

Hoe doe je die smiley's?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Let wel even op de totale stand van de kist met de nu wat langere struts :teacher:
En meet dit eerst goed uit voordat je echt de wielbakken gaat maken anders moet je straks alles weer verplaatsen.

Het zal wel gaan maar meten is weten.
 
past de o.s. FS 91s II 4 takt ook in de kit? Het lijkt me dat de motorsteun voor OS standaard is. Misschien nog iets aanpassen aan het toestel?
 
Ik moet nog kijken wat het gaat worden.. Het moet iig een motor zijn die helemaal weg valt onder de kap dat is mijn 1e criterium..
 
Verder gegaan deze week na hulp van Berto.. Dremel gescoord en zelf de struts af durven zagen.. Van beide 1cm toen met tape vastgezet en de romp erop gezet. Als het goed is staat het niet te hoog en komt het richtingsroer niet op de grond.. Mocht het nog teveel zijn dan kan er altijd nog een half centimetertje eraf.

643048d29d2c23ce1.jpg


De retracts zitten nu nog met 2 van die Graupner servo schroeven vast.. Is het beter om ze met die dikke meegeleverde vast te zetten of zijn die dunne beter?

643048d29d2c4cd69.jpg


Mja er zijn wat kleine foutjes ingeslopen maar het is niet onoverkomelijk.. Zal de ervaringen maar meenemen naar een volgend project.. Voelt toch wel beter denk ik als je een foutloos project maakt.. Van de buitenkant zal dr hopelijk niet veel van te zien zijn..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Gary,

Volgens mij gaat het helemaal goed komen met het landingsgestel :p.
Tis een hele klus, en met meten wordt de meeste tijd versleten :teacher:.

Heb zelf bij de spit de retracts vastgezet met M4 schroeven, daarvoor plat afgevijlde M4 inslagmoeren aan de andere zijde van het montagebalkje ingelamineerd. 'K heb het niet zo op houtschroeven.
Vlieg zelf hetzelfde toestel met een vast onderstel. Wil in de toekomst ook hierin retracts zetten.

O ja :idea:, als je er nog bij kan zou je de gaten in skin aan de onderzijde (t.b.v. de vleugelvastzetbouten) aan de binnenkant van de vleugel kunnen op dikken met nog een stukje 2 mm. balsa. In de praktijk zijn de gat-randjes van ± 1,6 mm. heel kwetsbaar.

Controleer ook hoe de luchtcilinders er van binnen uitzien (je kan ze openschroeven). Bij mij was er eenje van binnen helemaal aangekoekt met hard verdroogd vet.

Succes met de verdere bouw.
Gr. Ronald
 
Back
Top