TF P51

Het is binnen... hulde aan de oprichter van UPS!!!

bestelling.JPG

Nu kan ik volop bouwen EN tekenen, elke avond wat te doen dus!!!

Hi Gary,

Die zwarte mechanieken heb ik ook in mijn Graupner P-51 zitten (1m80)
Heb je wel de 85 graden versie besteld?
Ze zullen je niet tegenvallen.
Jammer dat je de poten niet uit de VS kon laten meekomen, want hier in Nederland snap de importeur nog steeds niet wat een lage Dollarkoers betekend.
De mijne kwamen via Hobby In, en van de prijs sloeg ik stijl achterover. (wetende wat ze in de VS kosten).

Wil je fitness gaan doen met die handpomp? ;-)

Groetjes,
Rob

Het zijn 90 graden benen, 605HD, volgens het boekje.
De struts komen eraan, het moet uit een depot uit een andere staat in Amerika komen, kost niets extra, alleen wat langer wachten...
En tja, hier kopen doe ik niet meer, er komen wel verzend- en invoerkosten bij maar die heb ik met de aanschaf van alleen de OS75 AX (staat in gemotoriseerd) er al uit... De rest is "gewoon" tegen dollarkoers...

Ben weer lekker bezig met de "Stang"...
Zou verder bouwen en dan de fotos plaatsen maar zet er nu vast een paar...

De vleugel is vast...
vleugel5.JPG
vleugel6.JPG

"Landing gear rails" en "front spacer plate"
vleugel7.JPG
vleugel8.JPG

Verkeerde wielen besteld :| :( ze mogen maximaal 3 1/4 zijn voor deze struts... ik heb 3 3/4... gare engelse maten...
strutwiel1.JPG
wiel.JPG

Daar gaat je "winst" Gary.

Zonde van de wielen maar wie weet komen die nog een keer van pas.
En zo gaar zijn die engelse maten niet als je maar goed oplet wat je nodig hebt ;-)

Zorg voor de landing gear rails voor wat extra versteviging, deze zijn iets te licht uitgevoerd en willen en redelijk vlot onderuit breken met een te harde landing heb ik hier en daar vernomen (al heb ik bij mij er nooit echt last van gehad maar dat kan ook aan de piloto gelegen hebben.............. neh, denk het niet :lol: ).

Succes met de bouw in ieder geval.
ps. het staartwieltje komt morgen jouw kant op :oops:

Mja de winst had ik uit de OS75 voor mn 4Star... Ik kijk zaterdag in Dortmund voor wielen... Maakt niet uit van het staartwiel... Heb in 1 keer heel veel te doen... tekenen, vleugel afbouwen...

Vraagjes...:
Hoe moet ik die struts vastmaken in de retracts???
En welke ontvanger is beter om te nemen? Deze Modellbau Lindinger Onlineshop of deze Modellbau Lindinger Onlineshop ?
Welke is geschikter voor deze kist? Er komen 2x aileron, 2x flap (evt met Y harnas), 1x gas, 1x hoogte en 1x rudder en 1x landingsgestel op... En kan dat gewoon met een 4,8v 2000maH ontvanger accu?
En heeft iemand nog een tip vwb de aanschaf van een soldeerapparaat/bout? Kan het gewoon een van de bouwmarkt zijn?

Laatst bewerkt:
Hee Gary,

ik zou voor de C17 gaan, zelf goede ervaringen mee.
en een 4,8V 2000mAh is voldoende.

Voor de struts zou ik eens bij mijn kist moeten kijken, dacht dat het met een inbus zat.

Heren... vraagje:

Ik heb gisteren op de beurs in Dortmund deze ontvanger gehaald

normal_ontvanger2.JPG

Toen ik vanmorgen echter de ontvanger zelf ging inspecteren zag ik het volgende :|
Een of andere geel spul zit op een pin van kanaal 7... het spul is hard, net uitgedroogde lijm en het is moeilijk te verwijderen... VET BALEN!!!
Vraag is: Kent iemand dit of heeft iemand dit eerder gezien bij Graupner ontvangers? Weet iemand eventueel hoe het verwijderd kan worden? Ik ben eigenlijk van plan om het aangetekend terug te sturen met een kopie van de bon en een (nieuw) vervangend exemplaar te vragen. De ontvanger is nieuw, tenminste, ik kocht het in het doosje en de Graupner-verzegelingsstickers zaten er nog op... heeft iemand enige raad?

ontvanger4.jpg

Mijn advies;

Geen risico nemen en terug sturen! Nieuw is nieuw en moet goed zijn.

Gr. Teus

Hoi Gary,

Die struts hebben een beetje werk nodig.
- je moet eerst de strut op de goede lengte afzagen.
- dan maak je de meegeleverde bus in de strut. Ik heb die van mij niet gesoldeerd, maar met UHU-Plus bij 180 graden uitgehard. Dat houdt tot nu toe prima. Eventueel de bus eerst groter boren ivm met metrisch verenstaal.
- 2 gaten voor de inbusbouten moeten geboord en getapt worden. De inbusbouten heb ik vervangen door een versie met metrische draad die dan makkelijk te tappen is.
- Het mechaniek heeft in het scharnierpunt een inbus zitten, deze is niet metrish. Ik gebruik in mijn werk vaak Imperial inbus, dus die had bij de hand. Anders is het een probleem. Ik zou dan in elk geval een geodkoop setje kopen, of alleen deze sleutel.
- Een stuk van het veerstaal van de oude poot moet gebruikt worden om de verbinding te maken tussen de strut en het mechaniek. Deze heb ik vervangen door een metrische maat en heb het gat in de bus van de strut groter geboord.
- Op dat stuk veerstaal van +/- 4-5 cm heb ik plaatselijk een plat kantje geslepen wat verdraaien in de poot en in het mechaniek moet voorkomen.
- Alle inbussen werden geborgd met Locktite, dat leek me wel nuttig.

Even wat werk dus, maar het resultaat mag er zijn.

Suc6
Rob

Zo gaat het er straks ongeveer uitzien.
Petie_in_Landing_KLein.jpg

Laatst bewerkt:
Maar eens wat gedaan. Vond het wel een beetje lastig dat er geen uitleg was hoe het staartwiel precies vast moest. Ik denk dat het zo goed is...

Dubbel rompspant ervan gemaakt en de retract op kersenhout vast gezet.
64304867ad7e83220.jpg

Staartwiel zit erin, net als de rest van de rompspanten.
64304867ad7eab31c.jpg

Close up...
64304867ad7ed5044.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik volg deze topic al een tijdje, ook toen ik nog niet geregistreerd was als lid. Nu vind ik persoonlijk ook de Mustang en Spitfire de mooiste RC schaalmodellen die er zijn en ondanks dat ik een beginner ben wil ik toch alvast rond kijken of ik niet een Mustang P51 kan aanschaffen. Het bouwen kost toch vrij veel tijd dus dan heb ik nog tijd zat om te oefenen met mijn Graupner Taxi :).

Nu train ik ook wel eens op mijn simulator (aerofly pro deluxe) en daar zit ook de Mustang in en de PT40 (die komt het meest overeen met mijn Taxi). Nu vind ik persoonlijk de Mustang veel beter vliegen en kan ik met de mustang ook simpel opstijgen, landen, draaien, hele rondes op de kop vliegen etc. terwijl ik het vliegen met de PT40 veel stijver vind gaan en moeizamer omdat het allemaal vrij langzaam reageert.

Nu weet ik dat dit allemaal op een simulator is maar heeft dit model nou echt zulke fijne en goede vliegeigenschappen en is het een goede keus als 2e vliegtuig ?

Verder, keep up the good work, ik heb er alle vertrouwen in dat het een fantastisch vliegtuig word ;).

Shit... Ik heb gewoon een fan... :|

Bouwen duurt inderdaad lang ja en als ik jou was zou ik genoeg sparen om alles in 1 keer te kopen... Het is iig handig als je gelijk je landingsgestel aan kan schaffen, zo kan je doorbouwen. Is ook een vrij dure kist, heb ik me in het begin op verkeken... Weet het nu voor de volgende keer.

Ik heb als 2e kist een SIG 4 Star 60 en niet gelijk een andere warbird. Die is bijna 2x zo zwaar als een trainer, een veel sterkere motor en een bijna symetrisch vleugelprofiel en die reageert en doet alles VEEL beter dan mijn Calmato...
Maja het hangt er ook van af wat voor motor je in die P51 doet... Hij is iig zwaarder en heeft een ander profiel dan dat van een trainer... denk dat het zowiezo strakker vliegt maar hoe het zit met kunstjes dat weet ik niet, ga het toch schaal vliegen en alleen een beetje realistisch mee vliegen...

Denk niet dat je het als 2e kist moet nemen want met je 2e ga je ook nog wel brokken maken...
Als ik zondag niet ga vliegen ga ik proberen te bouwen...

PS: Ik zoek iemand die me wilt helpen met het inbouwen van het landingsgestel...
Heb het nog nooit gedaan en dat met die struts lukt ook niet...

Als 2de kist raadt ik zo`n TF P51 ook af, de kist is toch een stuk gecompliceerder en dus ook zwaarder dan en trainer.
Daarnaast zijn de vliegeigenschappen veel kritischer en minder vergevingsgezind dan een Trainer.

Maak dus zo`n stap als Gary met bijvoorbeeld een Four Star er tussendoor dan zit je al wat safer.

Tja Gary, je mag natuurlijk alitjd wel eens bij mij langs komen maar dan moet je naar Huizen crossen ipv Weesp.

Misschien iemand op de club eens aanspreken?

Hey bedankt heren!!! Ik maak de romp af, doe zoveel als ik kan voordat ik de vleugel dan af ga maken!!! Op de club zijn er niet veel schaalvliegers, alleen Ralph ken ik dan. Er is weleens iemand met een warbird maar dat zijn van ARF-jes... Voor zover ik me kan heugen heb ik geen TF kist bij ons op de club gezien...

Zoals gezegd weer wat gedaan vandaag als ik niet zou gaan vliegen...

Inbouw buitenbuis
64304870f44061657.jpg

Ga het meespuiten in de kleur van de romp
64304870f4408c237.jpg

Balsa 3hoek balkjes en vormers voor de "radiator keel" ingelijmd
64304870f440b1ff7.jpg

Volgens TF kan je het nat lijmen met CA. Bij mij zit het nog alleen met plakband vast. Als het droog is lijm ik het met UHU.
64304870f4537fe57.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
ga beginnen aan TF P47 dus ook dit is interessant! heb nu abbonnementje

succes met de bouw, ik blijf kijken!

Ik heb een vraag mbt het installeren van de tailwheel air cilinder...
Moet de afstand voor de uitslag echt exact zijn of maakt het niet zoveel uit? Als die maar in en uit kan schuiven? Of moet het HELEMAAL in en uit kunnen schuiven? Raakt die cilinder zn druk wel kwijt als het zo is geplaatst dat de stang maar voor de helft uit kan schuiven?

En klopt het dat de schroefmaat voor de buis van de cilinder "2-56" is?

Back