Zoals Raf al aangeeft heb je inderdaad meer ruimte in de zogenaamde droge boten met luiken, en je hebt wat meer ruimte voor het maken van wat extra dingen die bij een buisvormig WTC problemen gaan geven.
Zo ben ik begonnen met de schnorkel, in tegenstelling tot de VIIC gaat deze rechtstandig op en neer, en bestaat uit twee rvs buizen die voor de aanvoer en afvoer zorgen.
De type XVIIb had een ringswimmer kop, die moest uiteraard weer nagebouwd worden, affijn foto's dan maar.
Alle losse componenten die ik gemaakt heb tot nu toe, op de achtergrond een deel van de documentatie om dat te kunnen doen.
De kop zelf is een dop van een shampo fles, precies de goede maat, ik heb aluminium gaas gebruikt van een spatscherm voor de koekepan om de wasmatten te imiteren.
Deze wasmatten werden gebruikt om de radargolven te absorberen, althans dat was de bedoeling, in de praktijk lieten de matten vroegtijdig los door het zoute water, latere uitvoeringen werden gemaakt van hout of een vroege vorm van polyester.
Alle delen in elkaar gezet voor een proefpassing, de afmetingen zijn nog niet juist, maar het is een goede test om te zien of ik nog wat moet wijzigen.
Wat een priegelwerk was omdat ik de rvs buis niet wilde beschadigen, was het plaatsen van het uitlaatscherm, eerst de uitsparing voorzichtig uit de buis geslepen en op maat gevijld, daarna het koperen inzetstuk in de vorm gebogen en op maat gemaakt, verlijmd met 2K lijm, dit stukje wil ik functioneel houden voor later.
Het gedeelte waarop de kop komt en de buizen samenkomen is nog niet klaar, hier moet ik nog wat dingen toevoegen, zoals een steun en wat verstevigingsringen.
Om een goede indruk te krijgen hoe dat op de boot staat, heb ik de set vastgetaped in de toren, de tekeningen gebruikt voor de juiste hoogte, ik ben al druk de hersenen aan het pijnigen voor het maken van een mechanische lift om alles in de toren te kunnen trekken.