Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Daar ik zit te wachten op spullen van alie, maar even wat toebehoren voor de boot aan het maken.
Zo zou ik een sleeptros over kunnen zetten met mn kraan op een andere rc boot die bijvoorbeeld stil is gevallen.
Maar om een lijn vast te krijgen op die boot moet je iets van een haak hebben, die heb ik geprint en een mooi oogje aan gemaakt. Je weet maar nooit met een vaardag :D
20200706_143356.jpg

Of te wel ENTERENNNNN :p
Grt peter

Zo'n dregje heb ik gemaakt van koper en is met 1,5 meter lijn af te schieten vanaf mijn Bugsier 3. Allemaal mooi, maar je moet het wel bij je hebben als een andere boot dienst weigert. Maar beter mee, als om verlegen. Meestal heb ik een uitschuifbaar werphengeltje (met dreg) bij me. Morgenavond kun je tuigen en je mast verankeren. Succes verder! gr. Klaas.

Tnx klaas :)
Komt standaart op de boot, ik kan hem met de kraan overzetten naar de andere boot.
Jenever ken tel :D
Grt peter

Met dank aan klaas die me touw opstuurde de verstaging in mn mast gemaakt.
Scherp touw trouwens au.
20200707_152211.jpg

Grt peter

Ik bemerk dat er op dyneema draad rek zit (sorry klaas), ik kan de mast toch wat heen en weer halen.
Vandaag mijn 0,5mm rvs draad binnen gekregen, dus dat maar eens proberen.
Busjes van messing pijp gemaakt met diameter 0,6 binnen, die wat eiig gemaakt en zo de kabel er door gestoken.
Klein lusje en met een tang plat geknepen, spannen gaat ook makkelijk, dus die staan als een snaar zo strak.
Kan er zo gitaar op spelen :D
20200708_150021.jpg

Grt peter.

• Like
Reactions: k-k
Inmiddels bezig met de beplanking van het achterdek, plakke plakke meten meten :D
Helft is af, morgen de rest.
20200708_215443.jpg

Achterzijde moet nog schuin opgeschuurt worden !
Grt peter.

Gister en vandaag mijn accupakket samen gesteld, 5 accu van 7,5 ah 12volt aan elkaar gesoldeert met 4mm messing staf.
Dus voorzichtig gemaakt, ff uitschieten en je hebt sluiting, boel geisoleert dus nu veilig.
Accu,s zitten in een kist met draagband, kan dus in 1x de boot in en uit. Nu ff wachten op de stekkers.
20200710_143208.jpg

Grt peter.

Nu ik eens naar de specs van mijn motoren kijk kunnen ze tussen de 30 en 60 ampere trekken.
Dus maar een paar relais er tussen prakken, dit gaat mijn schakelaar niet trekken.
Buurman lief aangekeken en ik mocht in de relasdoos grabbelen :). Ff zoeken en ja hoor hebbes.
Door gemeten, doen het en trekken 0,3 amp weg.
15943880802623614661996815506850.jpg

Grt peter.

Henk ze staan parallel, dus 12 volt.
Dus de spanning is 12V. Volgende opmerking.
Nu ik eens naar de specs van mijn motoren kijk kunnen ze tussen de 30 en 60 ampere trekken.
Wil je daarom een autorelais er tussen zetten, terwijl je zelf aangeeft:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/aandrijf-probleem.269780/page-4#post-4017456
Dat de door jouw gebruikte regelaar tot 150A bij 12V geschikt is.
Dus waarom een relais, als volgens jouw opgave de regelaar meer dan twee keer de maximale stroomsterkte van de motoren aankan.
Groet, Henk

Nee henk, dit is voor de voeding NAAR de 2 vaarregelaars, dat kan je niet door een schakelaar leten lopen die verbrand.
Relais waren dus niet ok, dat waren voorgloeirelais, die onderbreken na een 2 minuten, nu wel de goede uit de bak geplukt.
Grt peter.

Nee henk, dit is voor de voeding NAAR de 2 vaarregelaars, dat kan je niet door een schakelaar leten lopen die verbrand.

Dus je bedoelt een "Hoofd schakelaar"?
Voor mij is dit een beetje overbodig.
Indien je een hoofdschakellaar wilt toepassen, dan zal je ook de maximale stroom moeten afzekeren.
Elke vaarregeling heeft een kleine schakelaar om de regelaar aan te zetten. Indien je deze niet bekrachtigd/verschuift, komt er geen spanning op de motoren.
De kleine schuifschakelaar geeft, naast de voedingsspanning voor de ontvanger, ook de interne besturingselementen in de regelaar vrij. Dus na het overhalen van de schakelaar kan de stroom naar de motor gaan.
Bij gebruik van in jouw geval twee vaarregelingen moet bij de andere de middelste rode draad uit de connector naar de ontvanger verwijdert worden.
Er mag slechts één regelaar de ontvanger voeden.
Groet Henk

Zoveel trekken die motoren per regelaar niet? Lang niet!
Je zou ze wel met een schakelaar kunnen bedienen... zodat via het relais de hoofdstroom loopt.
Zou ik per motor er ook een ampere meter tussen zetten...

Ja kan ook gewoon stekkeren. Accu naar regelaar. Gaat in het vliegtuig ook zo.
Soms heb je er standaard zelfs schakelaars aan zitten... aan de regelaar... verschilt per merk.
Maar de regelaar gebruikt dan wel iets stroom, maar de motor kan niet aanslaan, veiligheid.

Schakelbord is wel deftig natuurlijk. Aanleggen ervan is leut. Waarom niet.

Bij modelvliegtuigen met hoge vermogens wordt de BEC niet meer aangesloten.
Ontvanger en regelaar zijn galvanisch gescheiden. Fikt er een BEC door, dan gaat de rest van de elektronica niet mee in de val. Die elektronica wordt apart gevoed met een ontvangeraccu.
Is er kortsluiting in de motor... blijft de zaak gewoon controleerbaar.

Laatst bewerkt:
Ik wil bij uitschakelen absoluut geen spanning op de boot hebben, en ja zekeringen te over in mijn knoert.
Ik heb het bij campers (als bedrijf gedaan) al zo vaak gepruts gezien dat ik dit iig ok heb.

Ik heb beiden motoren een tijd op 1 accu laten draaien en kon nouwelijks een vermindering aan volts in de accu meten.
Maar dit is natuurlijk onbelast, als ik ga varen er mee zullen we het wel beleven :)
En van die bec weet ik henk, bij 1 ontkoppeld.
Grt peter.

Laatst bewerkt:
Ik heb beiden motoren een tijd op 1 accu laten draaien en kon nouwelijks een vermindering aan volts in de accu meten.
Maar dit is natuurlijk onbelast, als ik ga varen er mee zullen we het wel beleven
Als je alles al hebt ingebouwd is het natuurlijk lastig of veel werk.

Je had natuurlijk dit vooraf al kunnen uitproberen.

Men neme een motor en schroef.
Knutselen die met wat huisvlijt op een plankje of zo, regelaar en accu er aan.

Men neme vervolgens een grote emmer water, (om meteen meerdere druppels in één keer af te vangen ;)).
Men plaatsen de grote emmer water op den weegschaal.

Steken in den emmer water de schroef geheel onderwater waarbij de motor droogt blijft.
Houd deze stevig en goed vast.
En toeren de motor op.
Met een ampère meter of zo kun je dan de opgenomen stroom aflezen.
En op de weegschaal zie je bij uitgeschakelde motor wat de emmer water weegt en bij ingeschakelde motor wordt de stuwkracht er bij opgeteld.
Tenminste als de schroef de juiste kant op draait.

Draait de schroef de andere kant op (boot vaart achteruit) dan wordt de stuwkracht er vanaf getrokken.

Tijdens de vaart, dus als er een schip voor ligt wat voortgestuwd wordt door de schroeven, dan is het maximale opgenomen vermogen die tijdens de (statische) test gemeten is.
Altijd lager.

Dat is idd een idee, echter de schroefassen zitten al 34 jaar in de boot, en om nu de boot in een super grote emmer op de weegschaal te zetten lijkt me geen goed idee :p.
Maar idd een mooie test had het wel geweest, maar een amperre meter bezit ik niet (niet zo,n zware iig).
Grt peter.

Gister en vandaag mijn accupakket samen gesteld, 5 accu van 7,5 ah 12volt aan elkaar gesoldeerd met 4mm messing staf.

Misschien je vraag ook even stellen op het Forum:
Accu & laad techniek
Ik heb vraagtekens bij het trekken van de stroom uit de parallel geschakelde accu's.
Iedere accu heeft zijn eigen inwendige weerstand.
Dus iedere accu zal een ander aandeel leveren in de afgegeven stroom.
Verder het opladen van 5 parallele accu's.
Hoe weet je of elke accu, 6 cellen per accu, goed geladen is?
Alleen gevoelsmatig. Henk

Back