Vragen aan Stoompomp.

Zo aan het schema de werking van dit geheel te beoordelen lijken mij T 1 2 en 3 een BC107 en de stuurtor van het relais zal een BD139 zijn. Dit waren vrij algemene torren in die tijd.Tegenwoordig zijn er moderne torren die het ook uitstekend zullen doen. Stel deze vraag in de rubriek electronica en de adviezen vliegen je om de oren.

Groetjes Hans.
 
Wat voor ic heb je gebruikt Type graag en welke Type Transistoren zijn gebruikt

Het gebruikte IC is een LM3900, zie bijgaand datablad.
Voor de transistors heb ik de NPN transistoren gebruikt, die ik nog in mijn naaimandje had en wel de goedkope BC107B en de 2N2222.
De versterking maakt niet uit, want ze worden vol opengestuurd.
Verder bijgevoegd een foto van de schakeling zoals door mij gebouwd.
Aan de linkerkant de connector voor de meetelektroden, ook getoond één van de twee elektroden, in dit geval de voor de laagwaterdetectie.
Aan de rechterkant de connector voor de uitgangen.
De connectoren zijn gekocht bij Conrad.

SAM_2364.JPG

De schakelaar op de print is er naderhand opgezet ter vervanging van de uitwendige parkeerschakelaar.
In de Dockyard gebruik ik de door de stoommachine aangedreven voedingspomp, zie bijgevoegd stoomschema.

Voor het sturen van het voedingswater heb ik een motorbediende bypass afsluiter gemaakt en door poolomkering van het schakelrelais wordt de afsluiter open- of dicht gestuurd. Indien niet inbedrijf, dan moet de afsluiter in de openstand staan, daar anders de O-ring dichting op de plunjer door langdurende belasting kapot wordt gedrukt.

SAM_0876.JPG

Onderhand is dit bijna het artikel zoals ik geschreven heb in de Modelbouwer 2015, nr 8.
Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.
 

Bijlagen

Een volgende stommiteit van mij, denk ik ?





Omdat ik géén draadkussens had die paste op de gasaansluiting van de stuartbrander, dacht ik er een nieuwe busje in te solderen.

Zonder moeite kon ik de delen uit elkaar verwijderen,dus ik dacht er zit een rubberdichting tussen die ik kan hergebruiken.

Nee, niks rubber om te hergebruiken maar een soort van zwarte pasta. Wat voor iets weet ik niet?







Vandaag was ik bij een vriend ,die juist een waterpomp in de auto had gestoken en daarbij volgend produkt heeft gebruikt.



datasheet :

Toepassingen: Reinzoplast is bij uitstek geschikt voor het afdichten van oppervlakken die onderhevig zijn aan trillingen. Zo kan deze kit worden gebruikt voor het afdichten van fijne en zeer fijne onderdelen in motoren, transmissies en assen en het afdichten van schroefdraden. Daarnaast is het geschikt voor pompen en krachtwerktuigen.

Reinzoplast is bestand tegen temperaturen van -50°C tot +250°C (korte piektemperatuur +300°C) en is zeer goed bestand tegen:



  • benzine
  • diesel
  • olie
  • vetten
  • smeermiddelen
  • antivries
  • water
  • gas
Omdat dit afdichtingsmiddel niet uithardt, kunnen samengevoegde delen relatief gemakkelijk weer worden losgemaakt, zelfs na langere tijd en blootstelling aan hoge temperaturen. Bovendien kunnen de oppervlakken zeer gemakkelijk worden schoongemaakt met Re-Move (dikke lagen eerst verwijderen met een spatel). Dit is niet mogeiljk bij volledig uithardende afdichtingsmiddelen.



Nu is mijn vraag, kan ik dit product gebruiken om de gasbrander terug gasdicht te maken (ipv dat zwart spul) ,

EN dit product gebruiken in plaats van Loctite om mijn schroefverbindingen die onder stoom staan dicht te krijgen (zowel de leidingverbindingen als appendages op de ketel).

Grote voordeel van dit product is denk ik dat het niet uithard zoals loctite en dus gemakkelijker demonteerbaar;


Wat denken jullie ????
 
Waarom geen teflontape?

Ik houd niet van geklieder met kit.
Het is een drama om het los te krijgen en een nog groter drama om het daarna weer dicht te krijgen: je moet namelijk eerst alle oude kit wegpunniken.
 
Waarom geen teflontape?

Ik houd niet van geklieder met kit.
Het is een drama om het los te krijgen en een nog groter drama om het daarna weer dicht te krijgen: je moet namelijk eerst alle oude kit wegpunniken.

Is de temperatuur vlakbij de gasvlam niet veel te hoog voor de teflon?
 
Is de temperatuur vlakbij de gasvlam niet veel te hoog voor de teflon?

Het mooie van een vlam is, dat deze brandt op enige afstand van de brander. Daarom komt de vlamtemperatuur zeer beperkt/vertraagd bij de brander behuizing.
Gewoon voorbeeld: de gasbrandets van een huis kookgastoestel. De vlam/hitte komt ook niet bij de houders van de gaskranen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de rode gastape loctite 55 gaan halen, we zullen zien.

Ik merk wel dat gewone blauwe teflon op die kleine schroefdraadjes zetten niet mijn ding is. Ofwel ben ik te kritisch.

Kan het eigenlijk alleen maar weten als er stoom komt op te staan.

Zondag , na de stoombeurs, zou ik al het materiaal moeten hebben om de stoominstallatie af te werken en dan eens proberen om de stoomketel op te starten en kijken of alles dicht is.
 
Draad bemonstering,
Van bericht no. 62
Links zijn proeven van hardsoldeermetaal,
rechts proeven van aluminium zachtsoldeermetalen.
De linkse zijn al geanalyseerd de rechtse nog niet.


De rechtse drie solderingen zijn net terug van de meting.
(En nog een paar andere hardsoldeer monsters.)
Verrassend, rechtboven en in het midden kan ik niet noemen.
Vrij bekende legeringen.
Rechts onder Tin heel mooi duurzaam glanzend = sn58 en pb41,88

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Vragen aan Stoompomp bericht no. 62
Klopt.
Lang geleden, nu pas laten meten.
Sorry.
Ik verwijs ook naar die bewuste foto.
Maar
Niet echt belangrijk.
Willum
 
Hier even verder over de BEC van een ESC te gebruiken voor de voeding van een andere motor. Hieronder de reactie van Bas.

Nieuw
Je haalt de plus pool los. Puls en aarde blijven aangekoppeld.
Daar ben ik het wel mee eens, maar dan gebruik je de losgehaalde + draad uit de ontvangerkabel als + (normaal vaaraccu) naar de ESC van de te voeden voortstuwingsmotor.
De - voor die ESC tap je dan af van de - aansluiting van de ontvanger. Op zich wel te volgen en op elkaar aan te sluiten, maar niet zomaar met stekkertjes in elkaar te steken.
En je moet er erg in hebben dat die ontvangerdraadjes de gevraagde stromen aankunnen. Maar als het werkt, waarom niet? Gr. Klaas.
 
BEC + als voeding? Maar de min op de ontvanger? Gaan er vast gekke dingen gebeuren?

Zou dat scheiden, en dat kan makkelijk.

Dus alleen de BEC als voeding de rode draad, voor de ontvanger, als je een apparte ontvangervoeding hebt.

Altijd Slechts 1 voeding op de ontvanger.
BEC + accupakket gaat ook fout.

Bij meerdere regelaars op 1 ontvanger, die van BEC zijn voorzien, 1 mag er voeden.
BEC’s mogen elkaar niet tegenwerken, want de BEC’s pijpen door, met geluk heb je alles aan flarden, kortgesloten.

Gaat er een BEC stuk in zo een situatie, staat bijkans de volledige accuspanning op je ontvangst systeem! 12v , 24v? Roept u maar.

Brand door de kortsluiting het BEC circuit door. Dat is dat als een flitslampje door je apparatuur, gaat alles mee in de val....

Menig kist is door een verkeerd of overbelast gebruik naar benee gekomen. Alles doorgefikt... tm servo’s

Bij extreme modellen in de vliegerij, regelaars die zeer grote stromen verwerken, dus ver over de 100A in de voortstuwing, wordt er een optokoppelaar tussen regelaar en ontvangst circuit gezet.
Zaken zijn dan galvanisch gescheiden. Kortsluiting in regelaar tast niet de ontvanger aan.

Fikt een regelaar door, zal de kist bestuurbaar blijven tot brandens aan toe... moet geen uren duren, maar voldoende voor een veilige gecontroleerde landing.

Bij zeer zware systemen worden zelfs de servo’s afzonderlijk gevoed, en niet via de brug van de ontvanger.

Je kan de BEC voeding van een regelaar benutten voor een extra motortje met eigen regelaar, een servo is niet anders dan een voortstuwing, maar alleen binnen de grens of piekwaarden die de BEC aankan, het ontvangercircuit kan verwerken.

Dus licht belastende functies in een model...

Heb ik staks een model met functie op 6v, geschakeld via servo die op een knopje drukt, en ompolingen via switches, voor heen en terug, alles op 6v? De vaaraccu op 12v?
Dan moet ik die circuits scheiden.
- Functie accu 6 volt,
- Ontvanger 5V via BEC of eigen voedingsaccu, 4,8V.
- Vaaraccu 12V voor motoren en afgetapt voor functie.

Het functie circuit kan ik voeden op gewenste spanning met een losse UBEC vanaf de vaaraccu.
 
Laatst bewerkt:
Ooit had ik in mijn Bugsier 3 een vaaraccu en een ontvangeraccu zo met diodes aan de laadplug gekoppeld dat ik ze gezamenlijk kon laden. Zo uit het hoofd aan elkaar gesoldeerd. Ging jaren goed, totdat er eens een draadje los raakte en ik me niet meer kon herinneren hoe het zat. Dus alles eruit gesloopt en overgestapt op een regelaar met BEC. Maakte het vele malen envoudiger. Althans het laadgedeelte. Sinds de verlichting werkend is gemaakt met een draaiende radar en geluid via een Beier module is het gebruikersgedeelte weer complex. Maar nu wel met wat schemaatjes. Gr. Klaas.
 
Commentaar en adviezen zetten aan tot nadenken.
Ik heb besloten om niet de BEC spanning van de snelheidsregelaar te gebruiken voor aandrijving van de voortstuwing van de Theodor Heuss.
Indien er iets verkeerd gaat, dan is de snelheidsregelaar overleden.

Als alternatief wil een goedkope 6V stepdown regelaar gebruiken, bij voorbeeld:
https://www.banggood.com/3A-UBEC-Mo....html?rmmds=search&ID=519697&cur_warehouse=CN
De borstelmotor van de Theodor Heuss trekt nog geen 1,5A.
De besturing gaat er waarschijnlijk als volgt uitzien:
- Voeding 3LIPO, 11,1V
- Uitzetaandrijving van de hulpboot 12V reductie motor, snelheidsregelaar 3LIPO met BEC voor de ontvanger.
- Voorstuwing, borstel motor 12V, stepdown regelaar 12-6V, snelheidsregelaar 2LIPO met verwijderde rode draad, geen BEC.
De 12V motor van de voortstuwing draait op 6V, daar indien op 12V het schip ver boven de schaalsnelheid vaart.
Maar voordat ik ga bestellen, ga ik morgen toch testen of het anders kan.
Op mijn zender kan ik grenzen, eindwaarden instellen. Kijken of deze optie ook bij regelaars werkt.
Voor informatie over de Theodor Heuss, zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/theodor-heuss-rettungskreuser.267619/
 
Ik heb deze UBEC van HK... die geeft je ruimere marge... zal nimmer overbelast raken
En je kan hierop een drietal voorstuwingen laten draaien.
Ik heb er ooit 2 van gekocht om te testen. 1 ervan zit in een modelvliegtuig met 5x 4kg Multipex digitale zuipschuit-servo's
en voldoet uitmuntend. Wordt gevoed door 2S ontvangerlipo

iets duurder dan Banggood... maar ik kan je budget niet inschatten. Miskoop zal het zeker niet zijn. 20A... supersafe!
https://hobbyking.com/en_us/yep-20a-hv-2-12s-sbec-w-selectable-voltage-output.html

1) Ik vul zo nog even verder aan...

De motor... toerental op de as... want ronddraaien kost vermogen.
Hoe hoger dat getal, des te meer weerstand. Ook het rendement van zo een motor speelt mee.
Een oude Nauto-Craft getest. Aan de as op het droge, een toerenval van 1.000 toeren.
Ik zet aan de as een Mabuchi 400 op 6V, wel op reductie 3:1, en een toerenval van 100 toeren.
Een reductie geeft natuurlijk een beter koppel af...

Monoperm Super met Pile, op 9,9V er op, 3:1, en een toerenval van 200 toeren
(astoerentallen van rond de 3500 toeren afgestemd op hoge spoed van de schroeven)

Ik meet spanning, stroom en toerentallen met een toerental metertje op infrarood en reflectie plakkertjes...

En omdat ik er nog totaal niet uit ben waarmee ik zelf en met welke spanning ik wil varen...


2) Vul zo weer verder aan...

Hoofdaccu (11.1V) voedt UBEC (step down) voedt de aandrijf motor op 6V.
De BEC van de regelaar kan daarmee de ontvanger voeren en alle aangesloten servo's
om schakelaars mechanisch te bedienen. Rode draad blijft zitten en voed de ontvanger met spanning.

De voeding voor reductiemotor, voor uitzetten bijbootje, zal dan via de hoofdaccu gaan lopen.
Anders via de ontvanger.
Wordt het te zwaar, dan zou je met een tweede reductor, die je op het oog had, de bijboottechniek kunnen voeden op de gewenste spanning.
Een eigen circuit dus. Via servo's geschakeld
Er zijn legio van dit soort motoren in allerlei tempo en voltage, kost ook een scheet en drie knikkers. Kan je dat op 12V gestuurd skippen.
https://de.aliexpress.com/item/2038029098.html

3) vul zo weer verder aan... pauze :)

Oude dame toch eens gangbaar maken... is is uit '65

Installatie draait op 6V

https://www.modelbouwforum.nl/threads/simprop-contest-vaarregelaar-info-gezocht.268191/#post-3990963

Kreeg de kriebels. Komen overigens verdomd fraaie dingen uit je handen! Mag wel effe geschreven worden!
 
Laatst bewerkt:
Dit is een mooi meetinstrument voor zwavelwaterstof.
Daar ik altijd wil weten, wat het meet principe is, heb ik diverse pagina's doorgelezen, echter geen inzicht in de meetmethode.
Misschien zit er in het instrument een patroon, die reageert met H2S en een signaal afgeeft. Indien zo, dan is levensduur beperkt door de hoeveelheid opgezogen H2S. Misschien geeft het meetinstrument aan, wanneer de meetcel verzadigd is.
Hopelijk kan je mij nog meer informatie geven. Indien een uitgebreid antwoord, om dit draadje niet te belasten, dan kan je je antwoord geven op mijn draadje :https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-20

Ik denk dat het simpel uitgelegd werkt als een stroompje die loopt en beïnvloed wordt door h2s. Portable h2s meters moeten elk jaar vervangen worden omdat het membraan en dergelijke verzadigd is. Dus wat je zegt klopt. Onze meter wordt jaarlijks gekeurd. Of de cel dan vervangen wordt weet ik niet. Het ding werkt in ieder geval langdurig. Het is niet zo dat hij na blootstelling aan h2s onderhouden moet worden ofzo. Bij de LEL meting weet ik dat het werkt door middel van een soort verbranding waarbij de vrijgekomen temperatuur/energie wordt omgezet in een LEL waarde. H2S zal niet veel anders werken.

Sent from my digital H2S meter using modelbouwforum.com. (geintje! :hammer:)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top