Wederopbouw van de JS1 1:3.

MLIlkj.jpg


Afgelopen weekend is ook weer aardig wat bereikt. Dirk heeft met zijn machine de kernen gesneden. Het ziet er superstrak uit. En nogmaals bedankt Dirk!

Bio ethanol is in huis gehaald. Gisteravond de twee verbinders van de buitenpanelen gesopt. Ze liggen nu onder het elektrisch deken. Vanmiddag/vanavond kunnen ze op maat getrimd worden.

Volgende dat op het programma staat zijn de capstrips voor de liggers van de middenpanelen.
 
@serge pot : ik vind het erg leuk om verslag te doen, dus ik ga er zeker mee door.

Vrouwlief draait een avonddienst. Dan kan ik natuurlijk lui gaan Netflixen op zaterdagavond, maar beter stekker ik nog even door...

Jzt9XJ.jpg


De verbinders zijn uit de mallen bevrijd. De 600mm lange middenverbinder is met ca.650 gram een indrukwekkend ding geworden. De verbinders voor de buitenpanelen zijn ook erg strak uit de mal gekomen. Zowel de V-stelling als de pijlstelling én het taps weglopen van de capstrips waar ze tussen moeten zit er goed in. Ik meen ook goed het effect te kunnen voelen van uitharden bij temperaturen rond de 40 graden. Wellicht heb ik in het verleden te weinig gebruik gemaakt van m'n elektrisch dekentje.
De drie verbinders moeten nog wel op lengte gezaagd worden.

qFpmCH.jpg


Voorbereidend werk voor de eerste capstrips is het controleren of de knik klopt. De middenpanelen zijn qua bovenaanzicht wel netjes trapeze, maar het dikte verloop van de profielen is dat niet. In ProgeCad had ik vast gesteld dat de sprong 2.96mm zou moeten zijn die de onderste capstrip moet maken. Met een dunne kevlar vislijn heb ik die 3mm inderdaad vast kunnen stellen.

in5upm.jpg


Van zulk nauwkeurig snij werk wordt ik een gelukkig mens @DirkSchipper !

Nu kan ik de mal voor de (onderste) capstrips af maken.

Tevreden, maar voor vandaag ben ik er klaar mee.
 
SAZ0Lg.jpg


De eerste capstrip zit in de mal onder vacuüm. Helaas is er ergens een dusdanig lek dat de noodpomp continu moet lopen.. Maar goed dat er een noodpomp in m'n systeem zit die continu kan lopen.

Het lamineren ging verder erg goed. Voor het eerst met de langzame hars/harder gewerkt van HP Textiles. Dat geeft echt rust! Nu het elektrisch dekentje er weer op. De temperatuur zal langzaam oplopen en dan morgen de schade eens bekijken.

Nog wat anders. Voor de schuimkernen had ik 1000 gram gereserveerd. Dat blijkt 750 gram te zijn.
De middenverbinder had ik ook geschat op 1000 gram, maar blijkt 640gram te zijn. De verbinders van de middenpanelen pakken met 85gram per stuk ook gunstiger uit.
 
Nog wat anders. Voor de schuimkernen had ik 1000 gram gereserveerd. Dat blijkt 750 gram te zijn.
De middenverbinder had ik ook geschat op 1000 gram, maar blijkt 640gram te zijn. De verbinders van de middenpanelen pakken met 85gram per stuk ook gunstiger uit.

Dus je moet grotere ballast kamers maken?
 
Het systeem zelf is prima gebleken! Maar zoals ik nu de mal afgedicht heb klopt het niet. Het probleem zit op de kopse kanten. Dat moet ik anders afdichten.
 
Even zomaar een idee, is een rovingtränkvorrichtung, ik weet het NL woord niet, niet iets voor je?
Al die honderden meters die je met een kwastje moet doen, dan minimaal 10 minuten in laten werken.
De profies hebben een soort ding waar ze vanaf de rol de rovings door een bedje epoxy trekken en dan zijn ze aan het einde verzadigd.
Aan het begin zit soms een soort kam waarmee ze de rovings beter spreiden zodat de epoxy er nog makkelijker intrekt.

GJ
 
@GJVO : ik heb daar wel eens op mijn manier serieus over nagedacht. Ik zag als grootste nadeel dat het mogelijk zo'n plakkerig kledderzootje zou worden steeds met die natte rovings in je handen. Daarbij komt dat je heel goed op moet letten hoeveel van welke roving lengte al verwerkt is in je capstrip. De capstrips zijn trapsgewijs op gebouwd. In het geval van de middenligger gaan er 13 stuks 50K rovings over de volle lengte (1810mm), daarna steeds korter, zo dat er aan de wortel 34 rovings van 50K uit komen. Ik ga gegarandeerd de tel kwijt raken als ik dat via zo'n installatie moet lamineren. Daarbij, zoals HP de rovings opgewikkeld heeft, daar kan ik een huilbui van krijgen. Laat mij dan maar op mijn gemakkie knippen en de rovings netjes zo strak mogelijk en op volgorde klaar leggen. Het uiteindelijke soppen van 1 capstrip voor de middelligger kwam gisterenavond uit op 1.5 uur soppen.
 
plplkR.jpg


Een eerste capstrip is een feit. Met ca. 255gram zo'n 60 gram lichter dan begroot. En dat straks 4x maakt 240 lichter.

Op de vermeende plek van de breuk zit nu 28x3mm=84mm^2. Dat was 35mm^2. Ik zal de rovings wel niet helemaal lekker verdeeld hebben want in post #104 schatte ik het nieuwe oppervlak op 63mm^2.

Nou. Nog 3 te gaan. Niet echt de leukste fase.
 
Die langwerpige box functioneerd als bouwhelling en is absoluut recht en niet getordeerd. En al zou die het zijn kan ik via mijn werkbank de box uitlijnen om hem zo goed mogelijk te krijgen. De topplaat van de box is eenvoudig te vervangen. Ik kan er dus wanneer nodig in schroeven etc. Dat kan straks handig zijn als ik de v-stelling met pijlstelling uit moet lijnen.
 
Ik heb volgens mij een volledige rol maar dat werkt niet noodzakelijk goed hoor. Vaak gedraaid en niet meer mooi vlak tegen de tijd dat ik het er af heb.
Maar goed, er valt mee te werken. I feel your pain Berrie, nog even doorzetten! Resultaat is mooi.
 
De eerste rol van 250mtr 50K roving is ruim op. De vier capstrips voor de middenpanelen zijn klaar.

2wDKQi.jpg


Ik heb even geen zin meer in rovings knippen. Daarom vanaf nu aan de slag met de kernen.

Even uitstapje: de JS1 TFA wil ik wat beter kunnen remmen. Daarom zal de grote flap onder scharnierend worden. Meer uitslag is dan mogelijk. Ook kies ik voor een andere uitvoering van de spoilers. Er zat '2-stöckig' op met een lengte van 500mm. Ik kies voor '3-stöckig', lengte weer 500mm. Dat levert ca.20% meer oppervlakte op. Een lengte van 450mm kan ook. Maar dat levert maar ca.7% meer op.

Terug naar de kernen: één middenpaneel bestaat uit 4 kernen. Ik wil de spoilers in handen hebben om te zien of ik voor het verlijmen van de kernen vast ergens in een horizontaal tunneltje moet voorzien. Dus van de week de spoilers maar bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top