Wederopbouw van de JS1 1:3.

Ik heb nog wel zo'n flexibele as voor op een Dremel, dan kan je als een Maag/Darm/Leverarts die een scopie doet de romp in.

Maar je kan het beste eerst de binnenkant doen want dan heb je vlees om aan de buitenkant wat weefsel te pakken en te plamuren.
Dan afwerken met vorgelat of schwabbellack en dat polijsten.
Zo doen ze dat ook bij 1:1 zwever reparaties.

GJ
 
Ik wilde eerste de binnenkant doen om twee redenen;
1) het is het lastigste deel van de reparatie, want ik moet tot 900mm diep weefsel 'insemineren'. Bij voorkeur kies ik er altijd voor eerst het lastigste deel van een klus te doen.
2) Als er glas aan de binnenkant zit heb ik vlees om de buitenkant te schuren en opnieuw op te zetten met glas. En volgens mij zit er ook een strook carbon aan de zijkanten.

Schuurwerk heb ik gedaan met een lammelenschijf op een as. Een collega had een mooi stukje gereedschap gemaakt. Inmiddels zit het glas aan de binnenkant erin. Twee plekken hebben wat nawerk nodig.

Ik wacht op twee reserve onderdeeltjes voor mijn Dremel en dan ga ik de buitenkant beetpakken. Rondom in 4 stappen om voldoende sterkte tijdens de reparatie te waarborgen.
 
Ik begrijp nog niet zo goed waarom.
Kan je dan niet beter er tijdelijk een matje aan de buitenkant leggen om vervormen tegen te gaan?
Ik bedoel als je er met een dremel in gaat wordt a de door ca gelijmde naad slapper.
b je moet de romp draaien om er bij te kunnen dan breekt hij sneller verwacht ik.
Dan kan je toch beter eerst de buitenkant doen?

@ edit we posten gelijk;)
Het antwoord is dus al gegeven.
 
Berrie, ga je de gerepareerde romp vliegen of maak je een nieuwe van de gerepareerde?
Want als je de gerepareerde gaat vliegen moet je ook nog een beetje op gewicht letten.

GJ
 
@GJVO : ik denk dat de gewichtstoename verwaarloosbaar is. Maar het is inderdaad een erg aantrekkelijk, doch bewerkelijk, idee om een negatieve mal van de romp te bezitten. Ik ben er nog niet helemaal over uit al denk ik dat de meest logische stap is om deze romp te vliegen.

Modellen 1:3 van de JS1 uitgerust met elektroaandrijving wegen rond de 18kg. Mijn sleepversie zat op 14.5kg. Als de nieuwe sleepversie 15.5kg weegt is dat dus nog steeds prima.

@Bertus ik heb alleen de strook glas op de deelnaad weg geschuurd. Verder wat uitstekende splinters en dat was het.
 
De grote reparaties aan de romp zijn gedaan.

De methode zoals te zien in de reparatie video van Terlet werkte geniaal voor de grote reparaties! Als iemand de mensen kent die deze video hebben gemaakt bedank ze maar namens mij. Bij deze de tipgever ook bedankt.

Eerst heb ik de binnenkant verstevigd. Vooraf schuursessie aan de binnenkant: gescheurde deelnaad weefsel verwijderen en de rafels van de andere scheuren. Ik heb het glas via de bakpapier methode op maat gemaakt, op ruim plastic over gedragen en dat de romp ingebracht. Dat laatste viel niet altijd mee, met die kleffe lappen en stroken glas. Maar met wat extra hulp van mijn vrouw lukte het meeste. Een tweede sessie was nodig. Het glas voorzie ik overigens van een laagje ingedikte epoxy want aan de binnenkant kom je toch tegen ruw/open weefsel. Daarmee zit het glas dan overal goed aan.

SOuD2C.jpg


Uitwendig heb ik in drie stappen alles voorzien van glas, en waar nodig, een stukje carbon. Er zit namelijk een carbonstrook aan weerszijden van de staart over de lengte van de staartboom.

Op de geschuurde plek vervolgens de benodigde lapjes glas afgetekend:

hricAR.jpg


De stukjes folie op z'n kop neergelegd en daar glas op gelegd. (natuurlijk leg ik weer eentje niet op zijn kop waardoor de zwarte stift uit loopt door de hars...) Na het harsen knip je de contour uit en plak je dat op de romp. Werkt echt top!

0AvnkN.jpg


Als de lapjes er op zitten smeer ik nog even wat verdikte hars er op. Ter voorkoming van pinholes. Daarna span ik een stuk plastic over de reparatie. Dat druk de zaak een beetje aan en maakt het vast wat glad.

5yC5AY.jpg



Wat minimaal nog volgt aan de romp reparatie:
Een paar kleine scheur reparaties.
Eerste keer vijlen/schuren
Plamuur schuursessies van de reparatieplekken
Stickers verwijderen
Helemaal schuren
Voorbereiden voor het coaten.

Maar ik kan de romp nu beetpakken zonder dattie kraakt en wappert. Als beloning van mijzelf mag ik nu de Grunau Baby vliegklaar gaan maken. ;)
 
Dat ziet er al weer veel gezonder uit zo.
Fijn dat de romp te redden is.
Nu kan je de vleugels op jou manier maken.
10 jaar geleden zou ik denken waar begin je aan.
Nu weet ik dat je straks een kist heb waar de orginiele JS 1 jaloers op is.
Vol verwachting klopt ons hart.
Ook voor he andere project.
 
Berrie, ik zou de romp niet plamuren maar er een laag witte vorgelat opzetten.
Na een dagje uitharden kan je dat schuren en daarna polijsten, dan is het glad en gelijk aan de rest van de romp.
En het is enigszins flexibel dus breekt het niet zoals plamuur.
Zo repareren ze ook 1:1 zwevers.
Vorgelat is eigenlijk gewoon ingedikte kleefvrije polyesterhars.

GJ
 
Kleefvrije polyester hars? Hoe zet ik dat vast dan? ;)

Ik vind het een goed idee, want dat dekt wellicht de zwarte carbon vlek goed af. Bovendien heb ik er nog nooit mee gewerkt, dus dat is leuk.

Ik zoek trouwens een machientje om te schuren en te polijsten wat niet de hele wereld kost. Heb je ergens ervaring mee?
 
Een schuurmachientje wat zou kunnen werken is een mouse.
Daar zit ook een schuimvelletje bij waar je polijstpasta op kan doen.
Maar ideaal is dat niet maar het werkt wel.
Kost maar een paar tientjes verwacht er de wereld niet van.

Ik spuit altijd erg dun wat zwarte lak op de romp.
Als je dat weg geschuurd heb heb je alles geraakt.

Zelf heb ik een keer een reparatie setje gekocht om een bad te repareren.
Gelcoat verschillende fijntes schuurpapier en pasta.
Ik vond dat met een schuurkurk goed te doen.
 
Kleefvrije polyester hars? Hoe zet ik dat vast dan?

Met plakband?
Nee, een normale polyesterhars blijft een plakkerig oppervlak houden, de vorgelat droogt kleefvrij op.
Je kan ook topcoat PS60 van polyservice nemen, lijkt er een beetje op en droogt ook kleefvrij op.
Voor de zekerheid even op een proefstukje proberen.

Herman Buitelaar heeft een polijstsetje voor koplampen, dat kan je in een accuboormachine zetten.
Is ook niet zo groot, 75mm diameter en kost bijna niks.
https://www.hbm-machines.com/produc...ewerkplaats1/hbm-koplamp-polijst-set-compleet
Ik ga er volgende week 1 halen.
En anders een hele set met machine.
https://www.hbm-machines.com/producten//hbm-profi-polijstmachine-schuurmachine-op-accu-75-mm

Polijstpasta van 3M is het beste maar wel kostbaar.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik koop nooit meer iets bij Polyservice, veel te duur en de epoxy is echt giftige zooi en slechte kwaliteit.
Als ik een pot opentrek dan krijg ik meteen rode vlekken.
De polyester is wel goede kwaliteit, ik heb destijds mijn 1:1 speedboot van hun polyester en weefsels gebouwd, en die bleef ook boven de 100km/u heel.
Maar als je goede en goedkope epoxy en weefsels wilt moet je naar www.hp-textiles.com
Zelfs met verzenden is het veel goedkoper dan Polyservice.

Ja dat setje ziet er goed uit, ik heb doffe koplampen in mijn MR2 dus ik denk dat ik maar de complete set bestel, incl machine.
Dat werkt toch lekkerder dan met een accuboor.

GJ
 
Ik wil de romp en vleugels (na het baggen ditmaal) uiteindelijk in de DD lak zetten. Dat levert PolyService ook.

Wat verschilt dit van gelcoat?
 
Gelcoat blijft plakkerig dat moet je echt in de mal gebruiken als eerste laag.
De vorgelat is meer een topcoat, om de vezels af te dekken, het is wel een beetje dezelfde dikte al gelcoat, ook vullend.
DD lak vind ik lastig spul.
Je moet het echt spuiten om een mooi resultaat te krijgen.
Je moet ook de juiste dikte maken anders werkt het ook niet.
Zelf zou ik eerder 2K autolak gebruiken, of even bij een lokale spuiterij vragen of ze hem kunnen spuiten als er een witte auto gespoten gaat worden.

GJ
 
Een auto spuiter blaft er teveel op, die kijken niet naar gewicht maar puur naar dekking en vloeien. Voor de rest ik lees dapper mee en leer.
 
Serge, dat valt wel mee hoor, als jij aangeeft dat ie dun moet spuiten dan doet ie dat wel.
En het hoeft maar een beetje geneveld te worden, de ondergrond is, anders dan bij een auto, al wit.
DD-Lak is nog veel zwaarder dan een dik gespoten laag autolak.

GJ
 
Keuzes.....

Het liefst krijg ik een of andere techniek zelf onder de knie. Ik wil niet afhankelijk zijn van een (auto)spuiter. Ik ga niet voor het allerhoogst haalbare qua glans etc.

2K lak uit de spuitbus heb ik al geprobeerd op de ADAMAS romp. Technisch een prima oplossing. Wel heb ik één bus nodig gehad voor één smalle romp van net twee meter lang. Hoeveel bussen gaan er op de vleugels en romp van de JS1?? Bovendien, mijn grootste punt: als je wilt spuiten heb je echt een specifiek ingerichte ruimte nodig. Kortom, ik vind spuiten echt een gedoe.

Het plan is de vleugels weer van vol carbon te maken, met een dun glaslaagje aan de buitenzijde, zoals eerder geschreven. Dat levert een zwarte ondergrond op waar het wit RAL 9003 op moet komen. Geen idee hoe goed de dekking is van DD lak. In ieder geval houdt ik de onderkant zwart en hoeft alleen de bovenzijde van de vleugel gecoat te worden. Veel beter voor de zichtbaarheid en dat scheelt ook weer zowat 1.5m^2 lakwerk.

Als ik het goed heb is DD lak een PUR lak. En DG FLugzeugbau adviseert dat ook..https://www.dg-flugzeugbau.de/bibliothek/polyurethan-lackierung-die-bessere-alternative

Dat moet toch onder de knie te krijgen zijn met wat oefening...
 
Laatst bewerkt:
DD lak is een polyurethaan lak (Desmodur/Desmophen).
Maar dat moet je ook spuiten want als je het met een kwast of roller erop gaat zetten dan wordt het dik en zwaar en niet glad.
Mijn oude buurman had zijn boot met een roller gedaan, 1 grote sinaasappelhuid.
Verf spuiten is niet zo lastig, ik heb die grote Nemesis toen ook zelf gespoten in parelmoer wit en dat zag er superstrak uit.
En de kleine heb ik toen met waterbasis gespoten met daaroverheen een thinnerbasis blanke lak.
Ook als een spiegel.
Als je een garage hebt, maak de wanden en vloer nat, dan heb je geen last van stof, leg plastic op de vloer en hang de romp op.
Dan een paar dunne lagen nevelen en klaar.
Je hebt ook van die hobbyhallen, bijvoorbeeld in Amsterdam, daar kan je een spuitcabine huren.
Vaak is er ook wel een mannetje die het voor je wil spuiten of je wil helpen.
In Amsterdam is het de Heining in Sloterdijk.
http://www.hobbyhal.nl/

GJ
 
Back
Top