De grote reparaties aan de romp zijn gedaan.
De methode zoals te zien in de reparatie video van Terlet werkte geniaal voor de grote reparaties! Als iemand de mensen kent die deze video hebben gemaakt bedank ze maar namens mij. Bij deze de tipgever ook bedankt.
Eerst heb ik de binnenkant verstevigd. Vooraf schuursessie aan de binnenkant: gescheurde deelnaad weefsel verwijderen en de rafels van de andere scheuren. Ik heb het glas via de bakpapier methode op maat gemaakt, op ruim plastic over gedragen en dat de romp ingebracht. Dat laatste viel niet altijd mee, met die kleffe lappen en stroken glas. Maar met wat extra hulp van mijn vrouw lukte het meeste. Een tweede sessie was nodig. Het glas voorzie ik overigens van een laagje ingedikte epoxy want aan de binnenkant kom je toch tegen ruw/open weefsel. Daarmee zit het glas dan overal goed aan.
Uitwendig heb ik in drie stappen alles voorzien van glas, en waar nodig, een stukje carbon. Er zit namelijk een carbonstrook aan weerszijden van de staart over de lengte van de staartboom.
Op de geschuurde plek vervolgens de benodigde lapjes glas afgetekend:
De stukjes folie op z'n kop neergelegd en daar glas op gelegd. (natuurlijk leg ik weer eentje niet op zijn kop waardoor de zwarte stift uit loopt door de hars...) Na het harsen knip je de contour uit en plak je dat op de romp. Werkt echt top!
Als de lapjes er op zitten smeer ik nog even wat verdikte hars er op. Ter voorkoming van pinholes. Daarna span ik een stuk plastic over de reparatie. Dat druk de zaak een beetje aan en maakt het vast wat glad.
Wat minimaal nog volgt aan de romp reparatie:
Een paar kleine scheur reparaties.
Eerste keer vijlen/schuren
Plamuur schuursessies van de reparatieplekken
Stickers verwijderen
Helemaal schuren
Voorbereiden voor het coaten.
Maar ik kan de romp nu beetpakken zonder dattie kraakt en wappert. Als beloning van mijzelf mag ik nu de Grunau Baby vliegklaar gaan maken.