Wederopbouw van de JS1 1:3.

Bekijk bijlage 437379 Bekijk bijlage 437379
Twee kleine tips:

Iets wat mij hielp niet/nauwelijks te hoeven schuren als de ligger in de kern geplaatst wordt: de ligger op de kern leggen, een plakbandje aan de zijkant van het mes en dat langs de ligger halen.

EwME4d.jpg


Wat mij hielp daar waar ik op de kevlar wikkeling schuurde: iets verder door schuren, nat maken met epoxy, stukje plastic er op en dan goed aangewreven uit laten harden. Dan blijf het kevlar de volgende behandeling onder het maaiveld.

uKPV8x.jpg


Nu de keuken grootdeels klaar is en de lock down nog een feit ga ik weer volgas verder.

Het schuurwerk aan de middenpanelen is voor 99% gereed. De laatste 1% komt vlak voor het baggen.

Nu eerst de webbing aanbrengen. In de flap komt deze 2mm achter de scharnierlijn. In de vleugel wat verder naar binnen zodat er ruimte is voor de dichtlip.

Alle roeren laat ik aan de onderkant scharnieren. Daarom snij ik de webbing ook vanaf de onderkant in. Langs een rechte liniaal én m'n kevlar draad.

(Overigens heb ik gekozen voor een roerdiepte van 20% van de koorde.)

De strook schuim die vrij komt schuur ik per kant 0.3mm dunner zodat de dikte van de webbing gecompenseerd wordt. Dat is makkelijker te doen dan je zou denken.

lnsYrH.jpg


De plaat diagonaal 193grams carbon voorzie ik van schildertape. De webbing teken ik daar met een fractie overmaat op af en snij het uit. De overmaat haal je weg met een paar halen van het schuurblok.

GLHKAb.jpg


Met schuimvriendelijke alleslijm is de webbing in de kern gelijmd.

XgcWG7.jpg


Het linker paneel is zo'n beetje gereed voor het baggen.

Over één detail moet ik nog eens nadenken. De flap is zowat 1.8mtr lang. Wordt de flap stijf genoeg? Hij krijgt een wortel en eindrib. Ergens halverwege zal de hevel onder en bovenhuid verlijmen. Zou het zinvol zijn extra 'ribben' te plaatsen?

Hoi Berrie,

Ik denk dat het schuim meer doet dan je denkt. Destijds "100" jr geleden maakten wij voor onze F3B modellen de flaps zo torsiestijf als mogelijk. Zeker ook omdat de aansturing aan 1 kant zat. De huid bestond uit 80 grams kool diagonaal en kevlar diagonaal (meen ook 80 gram). Juist middel een dun strookje schuim kregen we een behoorlijke verbetering van de stijfheid. Ik hoop dat de foto duidelijk is.Bekijk bijlage 437379 Bekijk bijlage 437379
 
@Nogravity : Bedankt voor het delen van je ervaring met de schuimlaag in de flap. Ik hoop over niet al te lange tijd te kunnen vertellen hoe de lange flap geworden is.

De romp draait aan het spit. Werkt prima!

wN1A6s.jpg


Het eerst doel is de reparatie van de breuk midden in de romp vloeiend te schuren. Ik heb daarvoor een latje genomen waar met dubbelzijdig tape waterproof schuurpapier opgeplakt zit. Makkelijk verwisselbaar. Een stukje van het schuurpapier vandaan zit een plakbandje gewikkeld om het latje. Zo hou je de randen van het schuurpapier los van het oppervlak en kun je vloeiend schuren. In lengte richting.

OnswOg.jpg


Tussentijds is met één veeg het nat geschuurde oppervlak schoon. Als je dán wat water op het oppervlakte spuit en met de hand glad strijkt kun je het nat spiegelende oppervlakte goed bekijken of het strookt. Zeker als je laag over het oppervlakte kijkt én er iets rechts in laat weerspiegelen.

W4LeJi.jpg


Ook een SuperAssilex schuurlapje K-400 getest. Waanzinnig! Die heeft totaal geen moeite met de harde 2k lak van de romp!
:banana:
 
Ga je het geheel spuiten of eerst lokaal bijwerken met gelcoat of zo? In dat laatste geval: houd rekening met een verdikking die je op de rand nog weer weg moet schuren!
Ik neem aan dat je voor "alles in 1 keer" gaat - in dat geval prima om het meteen glad weg te schuren.
 
Ik ga voor de 'kale' plekken nalopen met spuitplamuur. Daarna RAL9003 in de benodigde hoeveelheid aanbrengen.
 
De voorbereidingen voor het baggen zijn begonnen.

Een regenachtige zaterdagmiddag en een rolletje hond geven daar genoeg rust voor...

Als eerste is het knippen van de buitenste laag glas aan de beurt. Gelukkig kon ik in het ADAMAS draadje teruglezen dat de buitenste laag uit 25grams glas bestaat.

0hV0xH.jpg
 
De totale vleugel krijgt de volgende weefselopbouw. Van buiten naar binnen:
-25grams glas (90°)
-193grams spreadtow carbon HP Textile (45°)
-50 grams glas (90°)
-50 grams glas (90°)

Het carbon onder 45° snijden gaat het beste op de grond. Eerst even goed stofzuigen want de hond is in de rui. De nieuwsgierige viervoeter ook maar even, met een beloning, vast gelegd.

Daarna vier stroken van voldoende breedte afgetaped en uitgeknipt.

pbmQVq.jpg


Van de vloer naar de werkbank:

NggfAM.jpg

Het hoekstuk dat over schoot word gebruikt om de stroken carbon te verlengen.

Twee rovings uit het doek trekken en de overlap maken. Met tape op de randen zit het weefsel weer vast.

zNms6t.jpg


Werkbank afdekken met de folders die over schieten van folderwijk van een van onze kinderen.
Één laag van het binnenste glas breng ik dmv spuitlijm aan.

Reden: het zeer losse 45° spreadtow weefsel handelbaar maken.

Het rolletje glas, de spuitlijm en een scherm om de overspray wat te sturen ligt klaar.

o6InX5.jpg


Een mist spuitlijm en het glas kan uitgerold worden.

9kLLHX.jpg


Na het uitrollen strijk ik de boel vast met de folie strijkbout.

fpetmo.jpg


Daarna mylar er op en aftekenen met een 0.5mm potlood.

T0ZC7m.jpg


Het tussen resultaat:

jlbjhC.jpg


En eenmaal uitgesneden:

EBn1fU.jpg


Op deze wijze worden 12 stukken voorbereid.
 
Laatst bewerkt:
Wat ontzettend slim met dat glasdoek om het carbon bij elkaar te houden. Ga ik volgende keer ook zo proberen.
Waarom 2x 50 gram aan de binnenzijde?
 
Waarom 2x 50 gram aan de binnenzijde?

Ik wil een iets robustere vleugel. Hoe zwaarder een paneel, hoe kwetsbaarder bij dunnere huid. En het gewicht mag het toch hebben. Daarom wat meer glas. En 50grams heb ik liggen. Ooit een hele dik rol gekocht...
 
De voorbereidingen voor het baggen zijn getroffen. Ruimte begint een issue te worden...

Gewaxte mylars liggen klaar op de ene werkbank. De rolletjes glas, kevlar scharnierband en plakken carbon voor de tipvleugeltjes en middenpanelen.

k4xBVf.jpg


Op de andere werkbank liggen vaccumzakken en moet gewerkt worden.

mPZwCO.jpg


De breather voor het middenpaneel heb ik buitnlangs voorzien van een grof touw. De hoop is dat hierdoor het vacuüm makkelijker verspreid door de lange vacuüm zak.

gNiC1f.jpg


Morgenavond eerst een tipvleugeltje baggen. Het plan is de eerste laag, die ik laat geleren, met het snellere epoxy systeem van EMC te doen. De eigenlijke huid dan met het langzamere systeem van R&G. Die gaan vast wel goed samen.

Vacuumslangetje sloot eigenlijk wat te los aan over het aansluitbuisje van de zak. Het slangetje met een vlammetje warm gemaakt en uitgerekt. Na afkoeling is de diameter kleiner geworden.

Ik ben er klaar voor!
 
Laatst bewerkt:
Het eerste tipvleugeltje is uit de zak. Onafgewerkt weegt het ca.58 gram. Het voelt zeer stevig aan.

KgHUBw.jpg


De eerste bag sessie voor de middenpanelen is achter de rug.

Linkerpaneel onderzijde was als eerste aan de beurt. Flaps zullen scharnieren aan de onderzijde, dus de kevlar strook moet mee geharst worden.

aZQzWX.jpg


Tijdens het soppen/baggen is het maken van foto's niet echt te doen. Hier in beeld de eerste glaslaag voorzien van ruim hars.

LO6w8u.jpg


En uiteindelijk het hele zaakje in de zak. Voorbereidingen voor de gewichten had beter gekunt... ;)

SHgdnS.jpg


Hopelijk wordt de achterlijst strak recht. Heb er geen zeker gevoel over. Morgenavond weet ik het.

Leuke achtergrond info: Microsoft PowerPoint - Sweden_Convention_2014.pptx (segelflyget.se)
 
Laatst bewerkt:
Ben een klein beetje teleurgesteld. Onderzijde eerste middenpaneel is niet zo strak geworden. De kreukels in de zak hebben zich doorgezet naar de gebagde huid. De eerste laag glas is toch niet helmaal dicht. Niets meer aan te doen, tenzij onderzijde plamuren/schuren/spuiten. De achterlijst lift ietsie van het onderbed. Maar dat krijg ik nog wel goed. Het dikke koord heeft op één plekje helaas iets in de weg gezeten en er voor gezorgd dat de huid de neuslijst niet helemaal gevolgt heeft. Een lastige.

re27fi.jpg


Ook erg vervelend is dat de epoxy onder vandaan over de kern is gaan kruipen.

jx5ImC.jpg


Niet onoplosbaar. Maar moet effe wat handigs bedenken hoe dit weg te schuren.
 
Laatst bewerkt:
Jammer. Toch teveel epoxy gebruikt helaas. Dat blijft altijd een moeilijke inschatting.
Maar dit krijg je wel weggeschuurd. Het is wel weer wat extra werk.
 
Ai, kleine tegenvaller maar gewoon doorgaan.

Was je van plan de onderzijde vleugel kaal carbon te houden? Ik denk inderdaad dat je ruwweg de keus hebt tussen
accepteren (het zal er niet minder om vliegen!!) of plamuren, schuren en spuiten. Dat laatste kan natuurlijk prima
maar niet in zichtcarbon ...

Mocht je gaan voor negeren (kan ik aanraden :-)) kan ik als oppepper wel even een paar detailfotos sturen in strijklicht
van mijn supra vleugel, doen voel je je weer helemaal OK! :koud:
 
Het verbaasd me Berrie dat die deuken in het oppervlak zijn ontstaan. Door de mylar heen dus.
Dat kan niet door het vacuum gebeurd zijn tlijkt me. De druk daarvan is niet groter bij een kreukel. Dus moet het ontstaan zijn door de druk van al die gewichten op de negatiefschalen.
Het zal voor het vliegen niet uitmaken maar ik kan me voorstellen dat je er flink van baalt.
Ik zet zelf altijd eerst een heel klein beetje vacuum op de zak, zodat ik die volledig stak kan trekken en strijken. Daarna pas het volle vacuum.
Maar ik geloof niet dat ik jou de fijne kneepjes van het vaccuum baggen hoef uit te leggen ;-).
Prachtig project weer. Ik volg het met veel plezier!
 
Back
Top