Bekijk bijlage 437379 Bekijk bijlage 437379
Hoi Berrie,
Ik denk dat het schuim meer doet dan je denkt. Destijds "100" jr geleden maakten wij voor onze F3B modellen de flaps zo torsiestijf als mogelijk. Zeker ook omdat de aansturing aan 1 kant zat. De huid bestond uit 80 grams kool diagonaal en kevlar diagonaal (meen ook 80 gram). Juist middel een dun strookje schuim kregen we een behoorlijke verbetering van de stijfheid. Ik hoop dat de foto duidelijk is.Bekijk bijlage 437379 Bekijk bijlage 437379
Twee kleine tips:
Iets wat mij hielp niet/nauwelijks te hoeven schuren als de ligger in de kern geplaatst wordt: de ligger op de kern leggen, een plakbandje aan de zijkant van het mes en dat langs de ligger halen.
![]()
Wat mij hielp daar waar ik op de kevlar wikkeling schuurde: iets verder door schuren, nat maken met epoxy, stukje plastic er op en dan goed aangewreven uit laten harden. Dan blijf het kevlar de volgende behandeling onder het maaiveld.
![]()
Nu de keuken grootdeels klaar is en de lock down nog een feit ga ik weer volgas verder.
Het schuurwerk aan de middenpanelen is voor 99% gereed. De laatste 1% komt vlak voor het baggen.
Nu eerst de webbing aanbrengen. In de flap komt deze 2mm achter de scharnierlijn. In de vleugel wat verder naar binnen zodat er ruimte is voor de dichtlip.
Alle roeren laat ik aan de onderkant scharnieren. Daarom snij ik de webbing ook vanaf de onderkant in. Langs een rechte liniaal én m'n kevlar draad.
(Overigens heb ik gekozen voor een roerdiepte van 20% van de koorde.)
De strook schuim die vrij komt schuur ik per kant 0.3mm dunner zodat de dikte van de webbing gecompenseerd wordt. Dat is makkelijker te doen dan je zou denken.
![]()
De plaat diagonaal 193grams carbon voorzie ik van schildertape. De webbing teken ik daar met een fractie overmaat op af en snij het uit. De overmaat haal je weg met een paar halen van het schuurblok.
![]()
Met schuimvriendelijke alleslijm is de webbing in de kern gelijmd.
![]()
Het linker paneel is zo'n beetje gereed voor het baggen.
Over één detail moet ik nog eens nadenken. De flap is zowat 1.8mtr lang. Wordt de flap stijf genoeg? Hij krijgt een wortel en eindrib. Ergens halverwege zal de hevel onder en bovenhuid verlijmen. Zou het zinvol zijn extra 'ribben' te plaatsen?
Hoi Berrie,
Ik denk dat het schuim meer doet dan je denkt. Destijds "100" jr geleden maakten wij voor onze F3B modellen de flaps zo torsiestijf als mogelijk. Zeker ook omdat de aansturing aan 1 kant zat. De huid bestond uit 80 grams kool diagonaal en kevlar diagonaal (meen ook 80 gram). Juist middel een dun strookje schuim kregen we een behoorlijke verbetering van de stijfheid. Ik hoop dat de foto duidelijk is.Bekijk bijlage 437379 Bekijk bijlage 437379