Wederopbouw van de JS1 1:3.

Haha, de ophangconstructie breekt en de vleugel is nog heel :hammer:.
Bizar hoe ver zoiets door kan buigen zonder te breken.

Blij dat ik geen arbo-verantwoordelijke ben bij JS. Slopen ze bij die laatste test nou de hoofdligger aan de wortel-kant?
Ik zag niet wat er brak. Angstaanjagend hoe ver die vleugels kunnen buigen.

Het blijft ontzettend fascinerend, die lange slanke buigzame vleugels:

De vleugel van de oude JS1 net op de werkbank gehad. Deze op dezelfde wijze belast als het nieuwe middenpaneel. Qua stijfheid voel ik geen verschil. (eigenlijk wel jammer....)

De inbouw van de spoiler bij de oude vleugel is doordat de opbouw totaal anders is niet te vergelijken. De huid van de oude vleugel is steviger doordat het een weefsel-herex-weefsel huid is.
De nieuwe vleugel is schuim met een dun laagje carbon/glas. Dat vangt piekspanningen anders op. Ik sta er nu zo in dat ik voor de optie 2 inlijmmethode ga.

Iets anders, maar mag hier ook wel passeren.. Een jaar of 18 geleden heeft een leerling van de zilverschool tegen betaling voor mij een Grunau Baby gemaakt. Deze was een paar weken geleden van de schoorsteen gevallen en gebroken. Hij is weer gerestaureerd:

llyWgh.jpg

Niet te geloven die eta. Hij buigt nog veel meer dan het 1:2 model zo te zien. Je krijgt in ieder geval niet snel een grondzwaai zo...

Ik ben ruzie aan het maken met de middenpanelen. Er zit inderdaad PU lijm in de kabelkanelen. Met paneellengte van 1850mm is dat echt lastig om dan kabels door te trekken. Ik ga wel winnen, maar niet vanzelf. Het duurt effe.

Daarom wat afleidend vermaak gedurende het wachten:

Er wordt al voorzichtig gekeken naar de afwerking. Of het onderstaande gaat worden weet ik nog niet. Het is een denkrichting.
BWUPMA.jpg

Gaat het niet met een stofzuiger en een draadje wol?

Nee, de PU blokkeert de boel. Ik ben met staal en carbon staafjes aan het porren. Gelukkig kan ik tpv de opening voor de spoilers het schuim weghalen en zo doorgang creeren. Daar zal ik wel weer blokjes schuim terug moeten plaatsen. Maar dat is te doen.

Met een stalen of messing buis een lange gatenzaag maken door er tandjes aan te slijpen. Eventueel 2x 1 meter aan elkaar solderen.
Dan moet wel de buis recht zijn.
Je kan ook een soort gatenzaag maken van een koper buisje van bijvoorbeeld 2 cm lang, en daar 2 meter verenstaal aan solderen.
Dan kan hij wel buigen en je kan draaien.
De buiten kanten van de tanden bot maken dan beschadigen ze het kanaal niet.

Ik heb inmiddels Ø2mm en Ø2.4mm staven van 1000mm lang. (da's meer dan lang zat). Hopelijk is er in m'n lade nog wat aan buisjes op voorraad welke toepasbaar zijn.

Dank voor de ideeën!!

Iets anders, maar mag hier ook wel passeren.. Een jaar of 18 geleden heeft een leerling van de zilverschool tegen betaling voor mij een Grunau Baby gemaakt. Deze was een paar weken geleden van de schoorsteen gevallen en gebroken. Hij is weer gerestaureerd:

llyWgh.jpg

Die is gaaf zeg. Zoiets zocht ik voor n wisselbokaal. Prachtig.

( ik mag even geen herrie maken, dus tijd om weer een kleine update te schrijven)

Tijdens m'n zoektocht naar een buisje voor een zaagboor stuitte ik op een vergeten stukje gereedschap. Een lange as waar Dennis tandjes op gemaakt had zodat we in de Skyfall vleugels kanalen konden boren. Dat stuk gereedschap heb ik nu gebruikt. Dit komt goed.

Servobakje en ruimte in de vleugel voor de spoiler servo zijn voorbereid om te verlijmen.

WXjxGw.jpg

Maar eerst de kabels trekken, maar voor ik dat kan moet eerst de servo opening voor de flapservo. En voor dát kan wil ik eerst de servolagers binnen hebben:

https://www.rcsolutions.ch/index.php?show=140

Er zijn ondertussen nog genoeg kleine klusjes te doen. Zoals alle blokjes maken om de servos in vast te schroeven.

qVXpN1.jpg

Als de spoilers straks ingebouwd zitten dan kan je niet meer bij de drie kwiklinks die in onderstaande afbeelding te zien zijn:

X2bdxi.jpg

Daarom heb deze geborgd. Verbinding spoiler / kantelschijfje is geborgd met borglijm. Je moet goed opletten dat deze verbinding de juiste lengte heeft. Dit is essentieel om de lock goed te laten werken. Het werkt mooi. Kwiklink richting servo is geborgd met borglijm én borgmoer.

De servokabel is uit de oude linkervleugel gehaald. Nu maar eens gaan kijken of de pin bezetting van de Sub D connector te bepalen is. Dan neem ik die 1:1 over.

Ik kan even niet lekker verder met de middenpanelen. Dus aan de kant geschoven en de tippanelen gepakt.

Eerst maar eens kijken hoe zo'n IDS setje werkt.

ykxjmy.jpg

Het ziet er prachtig uit. Maar hoe kies je nu de juiste hevel op je servo? Hoe werkt het bij aileron hevel?

Effe puzzelen..

lengte kiezen was bij mij een beetje trial en error - ik kon het niet goed genoeg meten vooraf. Mits je de pinnetjes er niet helemaal doorheen drukt is dat niet erg, je kunt wel wisselen.

Tips:

- kijk even wat filmpjes over de montage van IDS, dat helpt.
- NIET, ik herhaal NIET de pin er helemaal indrukken tot je helemaal klaar bent.
- Dus echt NIET. ;-)
- Gebruik spelden of iets dergelijks (dunner dan de pin) om proef te passen.
- Voor het verljimen van de roerhoorn kun je twee pinnen deels insteken, 1 van elke kant.
- De knik zit bij mij tegenintuitief (wel aan de servo kant). Even proefpassen hoe hij het beste werkt bij jou.

Back