37. Dakrand van de brug en 3d-printen van de boegbolders.

In zijaanzicht loopt de bovenkant van de dakrand in een strakke lijn van voor (11mm hoog) naar achter (0mm). Na wat meet- en rekenwerk weet ik de maten van ieder van de 9 delen. Die maak ik van 1mm dik abachi.
Eerst plaats ik de 4 delen die in de lengterichting van het schip staan. Daarna de 2 stukjes daar tussenin. Tenslotte het middendeel aan de voorzijde om te eindigen met de zijstukken aan de voorzijde.
Ik gebruik hiervoor sneldrogende Bison alleslijm. Na het uitharden van de lijm alles lichtjes geschuurd met korrel 100.
De broer van mijn schoonzuster heeft een Creality Ender 3D Pro printer en ik heb gratis (alleen voor niet commercieel gebruik) het software pakket Fusion 360 voor thuis gebruik gedownload.
Na 3 dagen oefenen met als hulp verschillende Youtube instructiefilmpjes wist ik genoeg om aan de slag te gaan, tenminste dat dacht ik.

Na nog eens twee dagen had ik mijn eerste mijn eerste ontwerp klaar

dat de dubbele bolders aan de stuurboord- en de bakboordzijde van de boeg bevatte en stuurde ik de .slt file met het eindresultaat naar mijn aangetrouwde 'broer' op.

Hij haalde die file door een slicer programma dat het ontwerp in dunne horizontale plakjes snijdt van 0,12mm. De resulterende file stuurt de printer aan die, met (in dit geval) wit PLA plastic via een verwarmde doseerkop, het gesmolten plastic laagje voor laagje schrijft.
De kop beweegt verticaal en de tafel waarop het werkstuk wordt gemaakt beweegt horizontaal in 2 richtingen.
Ik denk dat ik zelf ook een 3D-printer ga aanschaffen, want ik heb nog meer projecten waarvoor ik hem kan gebruiken. Degene die ik hierboven noemde kost nu ca € 200,- en een rol PLA van ca. 300m kost ongeveer € 20,-.
Voor dit werkstukje is ca 1,70 meter PLA draad gebruikt.