Zeesleper SMIT ROTTERDAM schaal 1:50 zonder bouwkit bouwen.

Nu je toch aan het snijden bent zou ik nog een paar meer steunen achter de verschansing zetten. Het voorschip is daarmee beter bedeeld. Geen kritiek hoor! Eerder een beetje beroepsdeformatie van me. Gr. Klaas.
 
@k-k : Was ik ook inderdaad van plan Klaas, maar dan wanneer de beplating tegen de reling zit. Op het echte schip zaten er wel 20 aan iedere kant. Denk niet dat ik er zoveel inzet, want dat zou wel eens rommelig kunnen worden.
 
Gewoon op gevoel doen Willem. Gaat het best als de verschansing erop zit. Wordt best mooi zo! Gr. Klaas.
 
34. Hekwerk van het sleepdek maken - deel 2.

Het beplaten van de reling van het sleepdek gebeurt in 2 fasen. Daarnaast wordt ook de steven in vorm geschuurd.
foto353-10062022.jpg foto354-10062022.jpg
De eerste laag aan de stuurboord kant. Nadat de spanten en de reling zorgvuldig van (niet te veel) lijm voorzien zijn, kunne de klemmen, tape en spelden als vanouds hun werk doen.
De tweede laag is in lengte iets groter dan de eerste dus voordat die geplaatst kan worden, moet er eerst flink gesneden en geschuurd worden zodat de spuigaten van het 2e deel precies over die van het eerste deel passen.
De tweede laag is makkelijker te verlijmen. Die fixeer ik gewoon met heel veel tape en een enkele speld hier en daar.
foto355-10062022.jpg foto356-11062022.jpg
Ik kan het niet laten en ben alvast een beetje begonnen met schuren aan de steven en de reling aan de stuurboord kant. Alleen maar om te kijken of de overgang naar het reling hekwerk voldoende vloeiend is.
foto357-12062022.jpg
Nadat de bakboord kant op dezelfde manier is voorzien van het reling hekwerk kan ik helemaal losgaan om de steven en de relingen. Korrel 80 geeft een hoop balsa-poeder en dat bewaar ik voor het vullen van kieren en gaatjes als ik aan de afwerking van de romp en de dekken begin. Gewoon flink mengen met D2 voor boven de waterlijn of D3 voor onder de waterlijn totdat je tandpastadikte hebt verkregen.
foto358-12062022.jpg foto359-12062022.jpg foto360-12062022.jpg
Na nog meer schuurwerk met korrel 100 is deze klus voor zover gedaan. Ik ben een tevreden mens, maar realiseer me dat er nog een heleboel werk op me te wachten ligt.
 
36. Wat extra werk aan de romp en het interieur van de brug.

Dia1.JPG foto362-18062022.jpg foto363-18062022.jpg foto364-18062022.jpg
Om de waterweerstand te minimaliseren waren de boegschroeftunneluitgangen bij het echte schip naar achter toe uitgediept. Dus de Dremel gepakt en gefreesd binnen de rode stippellijn op de 1ste foto.
De overgang van kunststof naar balsa en dan naar abachi is nu goed te zien. De roosters die bij de boegschroef werden aanbevolen zijn natuurlijk te groot.
Nadat ik ze cirkelrond getrimd heb, passen ze precies klem in de tunnel. Als de huid straks bekleed is met keperdoek en epoxy dan zet ik ze erin nog voordat de epoxy is uitgehard. Zo blijven ze schoon en zitten ze daarna muurvast.
foto365-25062022.jpg foto366-26062022.jpg foto367-26062022.jpg
Nog wat detail toegevoegd aan de brug. Het is maar een improvisatie, maar er zit van alles op: knoppen voor de verlichting van de sleper, radar met twee echo's, snelheidsregelaars voor de diesels en zo voort.
Wat bemanning er in: vooraan de kapitein, daarachter de navigator/marconist en daarachter de sleeptechnicus. In het geval van zeeslepers is deze laatstgenoemde meestal de 1e of de 2e stuurman.
"Poppetje gezien . . . kastje dicht". Het dak is erop gelijmd.
foto368-26062022.jpg
Een half transparante overlay van een stukje Billing Boats tekening op mijn foto, met het oog op toekomstig werk: het positioneren van roeren, straalbuizen, schroefassen en schroeven en hoe eng ook :eek:, . . . gaten maken in de romp.
 
Laatst bewerkt:
37. Dakrand van de brug en 3d-printen van de boegbolders.

IMG_6697.JPG IMG_6698.JPG IMG_6700.JPG
In zijaanzicht loopt de bovenkant van de dakrand in een strakke lijn van voor (11mm hoog) naar achter (0mm). Na wat meet- en rekenwerk weet ik de maten van ieder van de 9 delen. Die maak ik van 1mm dik abachi.
Eerst plaats ik de 4 delen die in de lengterichting van het schip staan. Daarna de 2 stukjes daar tussenin. Tenslotte het middendeel aan de voorzijde om te eindigen met de zijstukken aan de voorzijde.
Ik gebruik hiervoor sneldrogende Bison alleslijm. Na het uitharden van de lijm alles lichtjes geschuurd met korrel 100.

De broer van mijn schoonzuster heeft een Creality Ender 3D Pro printer en ik heb gratis (alleen voor niet commercieel gebruik) het software pakket Fusion 360 voor thuis gebruik gedownload.
Na 3 dagen oefenen met als hulp verschillende Youtube instructiefilmpjes wist ik genoeg om aan de slag te gaan, tenminste dat dacht ik.:(:mad::oops:
boegbolders-0.jpg boegbolders-1.jpg
Na nog eens twee dagen had ik mijn eerste mijn eerste ontwerp klaar :) dat de dubbele bolders aan de stuurboord- en de bakboordzijde van de boeg bevatte en stuurde ik de .slt file met het eindresultaat naar mijn aangetrouwde 'broer' op.
boegbolders-2.jpg boegbolders-4.jpg
Hij haalde die file door een slicer programma dat het ontwerp in dunne horizontale plakjes snijdt van 0,12mm. De resulterende file stuurt de printer aan die, met (in dit geval) wit PLA plastic via een verwarmde doseerkop, het gesmolten plastic laagje voor laagje schrijft.
De kop beweegt verticaal en de tafel waarop het werkstuk wordt gemaakt beweegt horizontaal in 2 richtingen.
Ik denk dat ik zelf ook een 3D-printer ga aanschaffen, want ik heb nog meer projecten waarvoor ik hem kan gebruiken. Degene die ik hierboven noemde kost nu ca € 200,- en een rol PLA van ca. 300m kost ongeveer € 20,-.
Voor dit werkstukje is ca 1,70 meter PLA draad gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
38. Stootrand of kadebuffer latjes maken.

Ik heb de houten latjes bij de lokale bouwmarkt gekocht, maar die zijn natuurlijk niet op de goede maat. Dus eerst maar eens die goede maat uitrekenen.
IMG_6704.JPG
Door de 1:75 tekening van Billing Boats op te schallen naar 1:50 kom ik op de volgende maten. Driehoekige latjes van 7x4,5mm en een rechte lat van 13x4,5mm
IMG_6705.JPG IMG_6706.JPG
De breedte van de rechte lat moet smaller gemaakt worden van 18 naar 13mm. Dat wordt dus frezen.
IMG_6707.JPG IMG_6708.JPG
Ik heb alleen een bovenfrees dus die tover ik om tot provisorische tafelfrees. Na enig piekeren en zagen heb ik de juiste aanslag om 13mm over te houden.
IMG_6709.JPG
Met mijn super korte nano sluitertijd en zeer hoge mega gevoeligheid weet ik deze foto te maken:koud:. Het is alsof de boel stilstaat. Geintje, want het staat ook stil:rofl: :stout:.
IMG_6713.JPG IMG_6714.JPG IMG_6715.JPG
De 3-hoekige latten ontstaan door heel veel schaven met de minischaaf en meten totdat het genoeg is, met het eindresultaat op de laatste foto.
Hoe deze latten tegen de romp worden bevestigd, bewaar ik voor een volgende update.
 
39. Stootrand of kadebuffer latjes maken (vervolg).

Nu dat ik de latjes af heb, moeten ze in vorm gebracht worden alvorens ze op de romp kunnen worden bevestigd.
foto381-23-072022.jpg foto382-23-072022.jpg foto383-23-072022.jpg
De voorzijde van de stootrand wordt is dunner geschaafd alvorens inkepingen te zagen om te zorgen dat de lat mooi meebuigt met de romp.
Omdat het buiten bijna 40 graden was, zag ik het niet zitten om te gaan stomen. 6 inkepingen was genoeg.
Ook aan de achterzijde komen inkepingen om te zorgen dat de lat me omhoog loopt met de kromming van het sleepdek.
foto384-24072022.jpg foto385-24072022.jpg
De drie inkepingen worden tegen elkaar gehouden door het spijker-malletje terwijl de lijm uithardt.
Na het uitharden zaag ik de inkepingen in de lat om te zorgen dat ook deze achterkant met de romp meebuigt en dan breekt het latje o_O .
Geen paniek, het is weer te lijmen en als het straks tegen de romp gelijmd zit, is er niets van te zien.
foto386-26072022.jpg foto387-26072022.jpg
Met de inkepingen aan de voor- en de achterzijde is de lat gereed om gelijmd te worden. Ik moet alleen nog bedenken hoe ik die lat kan fixeren tijdens het uitharden van de lijm.
 
Laatst bewerkt:
40. Stootrand of kadebuffer latjes maken (vervolg).

Nu dat de lat gereed is kan hij aan het schip bevestigd worden.
foto388-26072022.jpg foto389-28072022.jpg
Bakken met schroeven, spijkers, bouten en moeren een veel strak aangelegd tesa tape houdt de lat op zijn plaats.
Na een paar uur kunnen de driehoekige latten er op. Lijmklemmen en bungy-elastiek houden de achterkant in bedwang
foto390-28072022.jpg foto391-28072022.jpg foto392-28072022.jpg
Het eindresultaat is niet slecht, maar enig plamuur- en schuurwerk is nog wel nodig.
schroeven en assen.jpg
Om verder te kunnen met de romp moet ik schroeven en assen bestellen om te bepalen waar de aanzetpunten moeten komen voor de straalbuizen, de schroefas-doorvoeren en de roer-assen.
relingpalen en draad.jpg
Om door te kunnen gaan met de bovenbouw heb ik relingpaaltjes en draad nodig zodat ik na het plaatsen en schilderen de schoorstenen definitief kan bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
40. Stootrand of kadebuffer afmaken en sleepdek-reling voltooien.

Stuurboordkant was klaar maar nu nog achter en bakboord.
foto393-29072022.jpg foto394-29072022.jpg foto395-29072022.jpg
Ook het latje voor op de steven is vele malen ingezaagd om de gehele ronding te kunnen maken.
Schilderstape en lijmklemmen houden het zaakje stevig op zijn plaats tijdens het uitharden van de lijm. Na een uur of 2 verwijder ik het tape zodat de lijm kan ademen en verder uitharden. Tenslotte gaan ook de klemmen er af.
foto396-30072022.jpg foto397-31072022.jpg foto398-31072022.jpg
Voor de bakboordkant herhaal ik de methode van de stuurboordkant. Zonder foutjes en tegenslagen gaat deze kant een stukje rapper.
smit-london-2.jpg foto399-04082022.jpg foto400-05082022.jpg foto401-05082022.jpg
Op de foto van de Global Change (Smit London) is te zien dat de reling helemaal doorloopt tot in het dek erboven.
Eerst lijm ik 4mm extra balsahout tegen de binnenkant van de 2mm dikke romp.
Nadat het voldoende is uitgehard om te bewerken, schuur ik het overtollige hout met de Dremel weg. Daarna gebruik ik een dun schuurlint om de ronding er in te schuren.
 
Laatst bewerkt:
Schitterend hoe mooi je bouwt.
Ga je volgen.
Zeker ook omdat ik zelf gevaren heb op het zuster scheepje de Smut London.

Mvg ronald
 
Back
Top