F5B meeting verplaatst!!!!!!

Heren, even een trieste mededeling.

Ik ben er de 19de niet bij.

Er moet helaas toch een keer gewerkt gaan worden. Hoopte dat weekend vrij te zijn en dan met het vliegtuig naar Amsterdam te vliegen maar het zit er niet in. Ik moet zondag gewoon naar Alicante vliegen.

Laat vooral weten hoe het gaat!!!

Jos
 
Das nou jammer, we hadden al speciaal mais in laten zaaien ;-)

We houden trouwens op 5 september nog een electro fly inn, misschien dat je dan kan.

De andere deelnemers aan de meeting op de 19e stuur ik komend weekend nog een update en ik post hier nog een routebeschrijving.

De Hawk is klaar, zit nog op de motor te wachten.
Helaas gisteren mijn zender opgerookt dus daar moet even een nieuwe voor komen.

De andere hotliner vliegt ook en ik sta nu op het punt om een vleugel te gaan lamineren, dan hebben we nog een hotliner, de romp is klaar en daar gaat een Hacker B507L-6,7:1 in.

Tot de volgende keer!

GJ
 
Dag GJ,

De andere hotliner vliegt ook en ik sta nu op het punt om een vleugel te gaan lamineren, dan hebben we nog een hotliner

Gaarne een lamineerverslag ter lering ende vermaak!
De F5B-klasse moet goed geadverteerd worden! Laten zien dat het heel erg leuk is.

Had je bouwfotoos van de Staufenbiel-Hawk?
Hoewel? Valt er iets te bouwen wat te bouwen aan zulks een IKEA-by proxy kit?
Meeste tijd kost het wachten op de overzeese onderdelen... de TNT-post....

Groet HB
 
Lamineerverslag kan ik wel maken, maar dat doe ik wel bij de volgende, ik heb nu te veel haast.
Bij de Hawk is niet veel te bouwen, Gerben heeft hem voor me opgebouwd.
Dat komt neer op servo's inplakken, kabels doortrekken en stangetjes naar de roeren trekken.
Dat heeft ie in 1 avond gefixt.
Ja, nu inderdaad wachten op motor, maar er komen geen china dingen in.
Regelaar is een Markus SL85 en de motor een AXI 2820/8 met 4:1 gear.
Prop en spinner van Freudenthaler.
Axi mailde vandaag dat de motor afgestuurd is, dus over 5 dagen hier.

Ik ga weer plakken.

GJ
 
Het hardwaresetup klink als een smakelijk recept.

Ik houd het een tandje lager.
AXi 2217/9DPG + Jeti Spin 44 + program box, Prop 14 x 10 of 14 x 12
3s 3250 PolyQuest en 3x Graupner DES 428 digi's (Hyperion) 2 kg
De Wilco is erg netjes en voorzien van alle kleindeeltjes.
Aandrijving volgens het Hobby Lobby recept (2008)

Levertijd zeer vlot, 3 dagen
Wachten is op HobbyKing en de doorstoming bij neerlands post.

Overigens: Het zou me niet verbazen als de Hawk ook van dezelfde producent komt. Over het gewicht? Denk dat geen Wilco (of Hawk) het zelfde gewicht geeft. Vermoed dat de toleranties in de productie van dit soort modellen rond de +/- 25 gram zullen liggen? Wellicht ook niet.

Jammer van de vleugel... ik vindt het een zeer interessant onderwerp.
 
Laatst bewerkt:
Oh, dan heb jij een tam aandrijvinkje.
Net even met Gerben zitten brainstormen, ik heb nog een andere AXI, die ligt al hier.
Dat is een 2826/08 PG4, die gaan we maar gebruiken, op 6S Kokam 2400.
Ongeveer 850 watt, Pitchspeed 34 m/s .

En op verzoek (ik ben nog alles aan het voorbereiden, weefsels snijden, alles klaar zetten) maar ik heb vanmiddag al een foto gemaakt van hoe de mallen erbij liggen, vorgelat zit al weken in de mal.

ialo1.JPG

ialo2.JPG


Als mensen dat leuk vinden neem ik de mallen wel mee naar het veld, de 19e, kunnen jullie ze zien.

GJ
 
Welke vleugel is dat nou GJ? De Iolamite?

Wat betreft motoren en setup. Tja ik begon zo'n 5-6 jaar geleden ook met een Flyware buitenloper met RFM 14.5x10 en 10 Sub C cellen in een Simprop Selection. Dit was een zeer leuke hotliner maar is niet te vergelijken met F5B vliegen.

De meeste mensen jagen er nu wel 1750W.min door in rond de 30 seconde. Dat komt neer op 4500 Watt piek. Tijd voor een binnenloper met vertraging van kwaliteit.

Jos
 
NB,

Dat wil trouwens niet zeggen dat een goede setup veel moet kosten en zeker de oh zo dure Lipo pakketten niet. Heb tijdens mijn afwezigheid een pakketje van Hobbycity binnen gekregen.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy 2650mAh 6S 30C Lipo Pack $53.95

NIET TE VERWARREN MET

Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2650mAh 6S1P 30C $58.52

Die Flightmax pakketten hebben namelijk dunnere draden vs 10AWG op de Turnigy's en de cellen zijn ook niet zo goed wat ik heb begrepen. Ik zet er trouwens zelf 6mm goud stekkers aan van goede kwaliteit.

Vandaag even een kleine test gedaan. Heb hem aan een "milde" setup gehangen en wat korte (2 seconde max) static bursts gegeven. Heb meer dan 1/3 van de Energy limiet gebruikt en het pakket was niet warm geworden. De data van de Unilogger geven aan dat er geen grote verassingen zijn wat betreft vermogen. Hij geeft van af het begin (eerste burst) al volledig vermogen en wel zo'n 230 ampair met 20.5 volt dus 4.7KW peak. Das dus geen katten pis!!!

Morgen hopenlijk na het werk even een test vluchtje maken.

Ik zou nu niet meteen zo'n pakket gaan bestellen, wacht nog even tot ik wat meer gegevens heb. Maar ik denk dat we nu toch op het moment zijn gekomen waarbij je niet meer de laatste, beste en duurste Lipo's hoefd te kopen om F5B te kunnen vliegen. Dat betekend toch een behoorlijke kosten reductie over een vlieg jaar.
 
Laatst bewerkt:
@jos... Let je wel even op de stock status? Beiden in de min.
@ GJ. Wil rustig beginnen. Heel houden en later een steviger aandrijving.

Zoals ik er nu tegenaan kijk vind ik het jammer dat er geen meerdere klassen in het F5B gebeuren zijn.
Sportklasse en een touringklasse.... met een lager gewicht en vermogen en financieel lagere instap?... Minder spectaculair, maar meer de nadruk op vliegvaardigheid en tactisch inzicht en behendigheid, dan op techniek.
Uitgaande van de low-end kisten. rond de 200 euro, vast gewicht etc.
of... een handicap-regel.
Krijg je zoiets als een (olympische) standaardklasse.
Hum... Zou iets zijn voor de spelen als die naar Nederland zouden komen :-)
 
Er bestaat wel al zoiets.

In Berg op den Heist vlogen ze F5-2. Das een soort van afgeleide klasse van de voormalige 7 cellen F5B. Er werd ook F5F gevlogen met behoorlijk wat deelnemers. Check the webpagina voor een leist deelnemers. www.mash.be

Bij F5-2 kan je geloof ik met F5B kisten vliegen (F5F zijn verplicht groter, 36dm^2 vs 27dm^2 voor F5B) maar met enkel 2S 5Ah Lipo. Een simpele doch goede formule.

Voor ons gevoel was het allemaal erg langzaam en saai. Maar ja, GJ en ik zijn wel echte speed freaks en nogal wat gewend met F5B en DS history.

Wat betreft in stock bij HC, die Lipo's gaan erg hard maar elke week wel weer een lading in stock. Ik heb dus al een 6S 2650mah Turnigy pakket binnen en ga die dus even goed testen de komende dagen. Ik hou jullie op de hoogte.

Jos
 
Die F5-2 klinkt leuk, tot je hoort dat ze daar ook met 200A+ en ++ vliegen. Dan is er weinig low-cost meer aan...

Er zijn de zweefwereld zowieso weinig instapklassen: F3J, F5B je zult toch een behoorlijke investering moeten doen om leuk mee te kunnen draaien.
Instap kun je altijd, voor een redelijk beperkt bedrag, zolang je maar niet wilt winnen. Want als je dat wilt, tsja dan zul je moeten investeren (en trainen natuurlijk).

Gerben
 
Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. Meer een kwestie van wennen en schikken in de gerelateerde bedragen. Alles is relatief.
Met het modelvliegen in dit klassement ben je dan nog goedkoop af (wat heet).
Met F3A is het alweer een stuk pittiger.
Ga je wedstrijdzeilen (1:1) 470 klasse of FD, noem maar wat... dan heb je het over schier andere bedragen... of neem klassiek rallyrijden...
High end kamera...? In drie jaar belastingtechnisch afgescheven? Zit je met een body al op 1800,- euro... Kan daar wel centjes mee verdienen... dat wel.

Speed freak?... snelheid is verslavend... Ja!
We zullen zien waar het schip strand.

Ik hoop dat er met de draadjes flink wat aan ervaring en informatie naar boven komt.
 
Ik moet het allemaal nog zien, goedkope lipos die het doen...
We hebben echt honderden euro's aan spullen getest, in het begin lijkt het het net zo goed te doen als de Kokams en andere merk lipo's.
Maar als je dan na een paar keer laden, ontladen, belasten, etc gaat meten dan blijkt dat goedkoop weer eens duurkoop was.
Zelfde verhaal met servo's, ontvangers, regelaars.
Ook al uitgeprobeerd, tot je kisten ineens spontaan uit de lucht vallen, blijken de goedkope spullen toch niet zo lekker te werken.

Dan weer over F5B:
Ik heb al voorgesteld om een instapklasse op te starten, vliegklare kist, inclusief motor, regelaar, servo's komt dan op maximaal 400 euro.
Je hebt dan ongeveer 700 watt tot je beschikking.
Dat vliegt best leuk hoor.

Het echte F5B kost gewoon geld maar je hoeft helemaal geen enorme vermogens weg te stoken.
Ik weet zeker dat de piloot, coaching en training veel belangrijker zijn dan vermogen.
Dat is ook wat ik van de toppiloten hoor, je kan met een gekochte kist met gewoon verkrijgbare spullen redelijk in de top meevliegen.
Maar je moet wel talent hebben, trainen en goed gecoacht worden.
Als je niet traint of geen talent hebt dan kan je de snelste, duurste kist van het veld kopen maar nog steeds onderaan eindigen.
Voorbeeld, zet Schumacher in een Force India auto en hij zal in de top tien eindigen.
Zet mij in een Ferrari en ik lig meteen na de start in de vangrail.

Ik ga volgend jaar met gewoon gekochte spullen meevliegen in de F5B.
Voor die tijd hoop ik met wat ervaren piloten getraind te hebben.
Mijn vliegklare kist zal rond de 1700 euro zijn, hoop geld voor de meeste mensen maar ik rook niet...

Wat die "instapklasse" in Belgie, ik schrok me ook kapot, 2-300A op 2S.
Dat is net zo duur als F5B, geen alternatief dus.

Laten we eerst eens kijken of er mensen te vinden zijn die in een instapklasse willen deelnemen.
Heiko Greiner zei al tegen mij, je moet eerst mensen hebben die mee willen doen en ook mensen hebben die het willen organiseren anders is de klasse bij voorbaat al dood.
Dus als je meteen mensen in de F5B wil hebben dan is de klasse al meteen dood, je vind niet genoeg mensen die even 2000 euro neertikken om in een wedstrijdje te kunnen vliegen.

Als er mensen zijn die op 19 juli de Hawk gevlogen hebben en dit wel een leuke klasse vinden dan kan ik wel iets goedkoper aan de spullen komen, als promotie.

Maar laten we eerst maar eens de 19e afwachten, kijken wie er komt en of er animo is voor dit soort vliegtuigen.

GJ
 
Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. Meer een kwestie van wennen en schikken in de gerelateerde bedragen. Alles is relatief.
Met het modelvliegen in dit klassement ben je dan nog goedkoop af (wat heet).
Met F3A is het alweer een stuk pittiger.

Maar bij de F3A kun je tenminste goedkoop instappen, er is mee gedaan met modellen die vliegklaar rond de 200€ zitten (acromaster, mentor, kleine ding van hezik), en ik ben met <500 totaal toch 6e geworden in de B, maar de kist is niet de beperking.
Hoewel je met een duurdere (grotere) kist wel 'makkelijker' hoog eindigt.


Het is gewoon verschrikkelijk moeilijk een instapklasse te maken welke zorgt voor gelijke performance met een weide range apparatuur voor weinig geld.
We zijn hier met De Q500 mee bezig, en het is echt verschrikkelijk lastig.
Op het moment zitten we rond de 300-500€ voor het totaal maar koop je een erg dure regelaar met dynamische timing en de laatste generatie Hyperion of kokam dan ga je sneller dan wij op het moment gaan.
We hebben nu een vastgestelde motor (2stuks) en aantal cellen (5s lipo). Mocht je thuis een mooie 6s lipo of 9s A123 setup hebben liggen moet je alsnog investeren in een 5slipo, en een vastgestelde motor, dat maakt het duur.

Enige wat zou helpen bij ons is een vermogen limiet die in vlucht gehandhaaft word door.
Of wat helemaal de oplossing zou zijn is een vastgestelde prop en toerental die elektronisch gehandhaafd word (en een minimaal gewicht om onderbemeten accu's tegen te gaan).


F5D heeft nu al een energi limiet, en volgens mij gaat zoon setup redelijk lang mee als je hem eenmaal hebt. (vergeleken met vroeger)
Dit beperkt de kosten al enigszins, enkel de aanschaf blijft hoog.

Ik hoop echt dat jullie een mooie instap klasse kunnen maken, veel succes.
 
Tjonge wat een discussie weer.

Hier een beetje history voor die gene die het niet weet. Goed, op dit moment ben ik dus de enige die F5B vliegd uit en voor Nederland.

Als jij denkt dat ik veel geld heb dan heb je het goed mis. Heb wel een lening van 120.000 euro voor mijn opleiding en elke maand draai ik net kiet zonder dat ik wat aanschaf. Dat komt op dit moment onder anderen door die slechte wisselkoers van pond naar euro. Maar ook omdat ik voor ongeveer de slechts betaalde werkgever werk in Engeland.

Ik ben dus in 2008 net zoals GJ nu gaat beginnen met een simpele gekochte kist gestart. Heb dan wel meteen 2x een Surprise S11 gekocht. Mocht ik er 1 meteen kapot vliegen dan heb ik nog wat voor de rest van het jaar was het idee.

Helaas had ik zo de smaak te pakken dat ik besloot te kijken of ik naar het WK mocht gaan. Heb toen maar op het laatste moment een Avionik B1 aangeschaft zodat ik toch een goeie kist met flaps had. Dat kon allemaal net met mijn Spektrum DX7 zender. Heb het helemaal niet zo slecht gedaan in Kiev.

Afgelopen jaar heb ik best veel gevlogen en ook best veel rompjes beschadigt bij de landing enzo. Ik vindt het dus een goed idee als wij binnen F5B Nederland iemand hebben die goedkoop die rompjes kan maken zodat dit niet een groot probleem is. Als je dan ook een keer pech hebt of een regelaar in de fik zet, dan hoef je niet die romp weer zo goed als mogelijk op te lappen maar dan pak je gewoon een nieuwe van de stapel.

Het testen van setups en apperatuur gaat natuurlijk gewoon door. Maar ik kan wel zeggen dat ik nu zo veel data heb vergaard dat ik een goed advies kan geven voor een setup die (A) competatief is en (B) heel blijft.

Ik zeg er nu meteen bij, een goede motor kost geld. Das is nu eenmaal zo. Of je koopt een Plettenberg voor 400 euro of een Neu of een Hacker voor wat minder maar dit is gewoon een investering die je moet maken. Dat valt eigenlijk best mee als je het gaat bekijken wat mensen zo in een jaar uitgeven aan hun vrije tijd. Daar zie ik jullie zelf al wat over denken. Bij een motor is het nog zo dat je die volgen jaar ook gewoon weer kunt gebruiken. Dat wil zeggen als je hem niet sloopt en als die motor dan nog is wat jij zoekt. Anders verkopen en een andere kopen.

Een regelaar kost ook een paar duiten en helaas zijn deze dingen nog niet 110% betrouwbaar maar kan het zijn dat er eens een keer wat fout gaat. Zelfs al vlieg je Plettenberg en Schulze. Reken er gewoon op dat je 1 keer per jaar een nieuwe regelaar moet kopen en dan kan het alleen maar een positieve verassing zijn als het een keer niet hoefd.

Wat betreft de Lipo's. GJ, ik weet wat je bedoeld, gezien ik vanaf de eerste generatie die arme dingen al zo aan het af beulen ben dat het eigenlijk iets weg heeft van Genoside. :) Maar we zijn nu toch echt op een punt aan gekomen waarbij een Lipo pakket zeker een jaar F5B vliegen mee kan en eigenlijk is het niet de bedoeling dat je er volgend jaar nog mee vliegt. ;)

Ik kan voor TEAM NEDERLAND wel wat regelen bij Thunder Power. Dan moet je denken aan 50% reductie en een paar gratis pakketten voor het WK. Maar op dit moment ziet het er naar uit dat het wellicht Turnigy gaat worden.

Net even gevlogen met dat 6S pakket van 54 dollar en ben er echt blij mee. Ik heb hem op een 34 seconde setup (6S 3300mah TP Pro Power) gezet en bij 35 seconde stopte de motor er mee. Zit nu te kijken op de Unilog en ik zie weinig verschil tussen bijde packs. Het voltage onder belasting is nagenoeg gelijk en een tikkeltje (5%)minder stroom. Tijden het vliegen merk je wel dat de kist 100 gram lichter is en hij klimt echt sneller omhoog wat waarschijnlijk ook minder stroom betekend.

Na de vlucht heb ik meteen de Lipo er uit gehaald en de temperatuur gemeten van alle onderdelen. De Lipo was net warm in de hand en dat klopt ook wel want de meter gaf net 40 graden C aan. De regelaar was koud met 30 graden zowel de fets als de caps. De motor was ook net 40 graden maar die kon ik moeilijk meten zo in de neus.

Tja, misschien doet dit pakket het niet het hele jaar. Of als ik zo een grotere prop er op ga zetten dan komt misschien de rook er uit. We zullen het zien.

Jos
 
Jos, als je nog eens gaat testen, warm het pakket eens op tot 40 graden voor de vlucht, kijken wat ie dan doet, misschien komt er dan wel 5% meer uit.

Over rompjes en zo, dat is geen probleem, die sop ik wel.
Ben nu de Ialomita vleugel aan lamineren, vannacht om 4 uur was ik klaar met de eerste laag en sandwich, heeft de hele dag onder vacuum gestaan en ben het nu aan het afwerken.
Denk dat ik donderdag de vleugel af heb.
Gerben heeft de romp en stabilo al helemaal opgebouwd.

Even een update, net bij Gerben geweest, nog wat onderdelen gebracht voor de Hawk.
Als alles meezit dan kan ie morgen vliegen.
Vandaag een nieuwe zender gehaald (Jos rookt regelaars op, ik zenders) dus ik ben er klaar voor.
Gerben heeft voor zijn hotliner ook weer een verse prop en een nieuwe mooie spinner, kijken of er nog wat meer uit te halen is.
We gaan met zijn hotliner maar niet hoger in stroom, de regelaar is een Markus SL80 en die wordt nu al belast tot 150A, dus zit wel een beetje aan het maximum.

Als het morgen allemaal vliegt dan maak ik wel een filmpje, hebben jullie een idee wat de lowbudget F5B kan.
Zal ook kijken of ik de logger er nog even in kan hangen.

GJ
 
Oh nog een ding. Wat betreft een "instap klasse".

Het probleem was bij F5B dat er altijd wel iemand was die een beetje meer power heeft dan de andere. Een ander prop of een ander merk accu of een andere motor. Zo klote we lekker wat aan. Dat is de helft van de lol er van. Tot dat de battery oorlog zo veel ging kosten dat iedereen er mee ophield.

Nu hebben we dus een Energie limiet in F5B en dat betekend dat je een 500 grams Lipo maar voor 50% leeg trekt. Daar zijn die Lipo's dus heel blij mee en hadden we die limiet niet dan zou er wel iemand zijn pakket tot 10% ontladen en dus veel meer POWERRRRR hebben. Vervolgens wel elke vlucht een andere Lipo omdat de rook er uit komt. :)

De reden waarom Luc nu bijvoorbeeld de Duitsers voorbij vloog in Heist op den Berg was omdat hij beter vloog en beter gebruik maakte van zijn energy. Niet omdat hij betere apperatuur vloog. Gewoon een kwestie van goed oefenen en je huiswerk doen.

Begin je met een instap klasse dan krijg je het oude probleem weer terug. Niemand vliegt met de zelfde energy en dus kun je eigenlijk de uitslagen niet vergelijken. Tenzij je dus wel een Unilog of andere Energy limiter er in gooit. Maar omdat het een instap klasse is moet het dan dus met minder energy ofzo. Neem je dan dezelfe eisen aan de kist wat betreft minimum oppervlak, zodat mensen met F5B legale kisten komen vliegen, zodat ze daarna makkelijk door kunnen stromen naar F5B. Is het toch wel nog steeds het geval dat de motor setup niet door kan naar F5B omdat die dus geoptimaliseert was voor de instap klasse met minder energy.

Met andere woorden. Als we nu gewoon meteen F5B gaan vliegen met z'n allen. Als jij wilt komen vliegen en je bent er niet zeker van dat je meteen met zo veel vermogen wilt vliegen, dan doe je dat toch lekker niet?! Gooi er een celletje Lipo minder in en dan heb je als het niks wordt tenminste nog een leuke veilige "F5B" Hotliner waar menig clubgenoot jaloers op is.

Wat beteft F5F en de grotere kisten die daar voor nodig zijn. Ik denk dat dit alleen meer kosten met zich mee brengt. Het is een idee als jij niet zo goed kunt zien misschien. Maar bedenk, is het dan wel verstandig om dit soort kisten te vliegen?
 
GJ,

Het voor verwarmen van Lipo's is eigenlijk alleen nodig wanneer de opbouw van de cellen zo is dat deze niet dezelfde weerstand heeft bij wat koudere temperatuur. Bij de generatie van voorig jaar was dit dus een HOT issues. Met de Lipo's van nu is het een ander verhaal.

Je zag voorheen als je de Lipo niet voor verwarmde de stroom en het voltage onder belasting de eerste paar klimmen van klim op klim stijgen. Tot dat de Lipo uit zichtzelf warm was geworden en dus in eens minder weerstand had.

Die Lipo van Hobbycity gaf met de 20 graden dat het hier gisteravond nog was al meteen vol vermogen bij de eerste keer motor aan. Er was geen oploop van stroom en voltage tijdens het testen op de grond. Ik zag dus het nut er niet van in om hem heet te stoken voor de vlucht.

Sterker nog, omdat hij maar zo licht is wilde ik voorkomen dat hij de 50 graden zou halen tijdens de vlucht. Dus heb ik hem maar koud gevlogen. Op de Unilog kan je ook zien dat hij niet warm hoefde te worden. Als ik wist hoe, zou ik er hier een foto van plaatsen.

Heb hem net weer vol geladen..... 1400mah van de 2650mah totaal capaciteit. Dat zou toch eigenlijk ook best moeten kunnen zonder problemen.

Jos
 
Ik weet zeker, dat als je geen instapklasse maakt dat je geen mensen krijgt.
Er zijn wel mensen die zeggen dat ze misschien wel gaan vliegen maar je hebt minimaal een man of 5 nodig om te trainen, dat ga je niet redden met F5B dus, in Heiko zijn woorden:
Dan is de klasse dood voordat hij begint.

Dus je moet een goedkope klasse hebben.
En dat is ook best goed te handhaven.
Met autootjes kan het ook, dus kan het ook met vliegtuigen.
Ook geen gedoe met limiters, gewoon een technische keuring.
Je mag gebruik maken van 1 type motor.
Een maximaal aantal en capaciteit cellen.
En op de prop laat je een formule los, diameter x pitch.
Verder maak je een keuze uit bepaalde modellen.

Zodra je echte F5B kisten toe gaat laten dan is het eind zoek.
Dan maak je het duur.
 
Back
Top