Tjonge wat een discussie weer.
Hier een beetje history voor die gene die het niet weet. Goed, op dit moment ben ik dus de enige die F5B vliegd uit en voor Nederland.
Als jij denkt dat ik veel geld heb dan heb je het goed mis. Heb wel een lening van 120.000 euro voor mijn opleiding en elke maand draai ik net kiet zonder dat ik wat aanschaf. Dat komt op dit moment onder anderen door die slechte wisselkoers van pond naar euro. Maar ook omdat ik voor ongeveer de slechts betaalde werkgever werk in Engeland.
Ik ben dus in 2008 net zoals GJ nu gaat beginnen met een simpele gekochte kist gestart. Heb dan wel meteen 2x een Surprise S11 gekocht. Mocht ik er 1 meteen kapot vliegen dan heb ik nog wat voor de rest van het jaar was het idee.
Helaas had ik zo de smaak te pakken dat ik besloot te kijken of ik naar het WK mocht gaan. Heb toen maar op het laatste moment een Avionik B1 aangeschaft zodat ik toch een goeie kist met flaps had. Dat kon allemaal net met mijn Spektrum DX7 zender. Heb het helemaal niet zo slecht gedaan in Kiev.
Afgelopen jaar heb ik best veel gevlogen en ook best veel rompjes beschadigt bij de landing enzo. Ik vindt het dus een goed idee als wij binnen F5B Nederland iemand hebben die goedkoop die rompjes kan maken zodat dit niet een groot probleem is. Als je dan ook een keer pech hebt of een regelaar in de fik zet, dan hoef je niet die romp weer zo goed als mogelijk op te lappen maar dan pak je gewoon een nieuwe van de stapel.
Het testen van setups en apperatuur gaat natuurlijk gewoon door. Maar ik kan wel zeggen dat ik nu zo veel data heb vergaard dat ik een goed advies kan geven voor een setup die (A) competatief is en (B) heel blijft.
Ik zeg er nu meteen bij, een goede motor kost geld. Das is nu eenmaal zo. Of je koopt een Plettenberg voor 400 euro of een Neu of een Hacker voor wat minder maar dit is gewoon een investering die je moet maken. Dat valt eigenlijk best mee als je het gaat bekijken wat mensen zo in een jaar uitgeven aan hun vrije tijd. Daar zie ik jullie zelf al wat over denken. Bij een motor is het nog zo dat je die volgen jaar ook gewoon weer kunt gebruiken. Dat wil zeggen als je hem niet sloopt en als die motor dan nog is wat jij zoekt. Anders verkopen en een andere kopen.
Een regelaar kost ook een paar duiten en helaas zijn deze dingen nog niet 110% betrouwbaar maar kan het zijn dat er eens een keer wat fout gaat. Zelfs al vlieg je Plettenberg en Schulze. Reken er gewoon op dat je 1 keer per jaar een nieuwe regelaar moet kopen en dan kan het alleen maar een positieve verassing zijn als het een keer niet hoefd.
Wat betreft de Lipo's. GJ, ik weet wat je bedoeld, gezien ik vanaf de eerste generatie die arme dingen al zo aan het af beulen ben dat het eigenlijk iets weg heeft van Genoside.

Maar we zijn nu toch echt op een punt aan gekomen waarbij een Lipo pakket zeker een jaar F5B vliegen mee kan en eigenlijk is het niet de bedoeling dat je er volgend jaar nog mee vliegt.
Ik kan voor TEAM NEDERLAND wel wat regelen bij Thunder Power. Dan moet je denken aan 50% reductie en een paar gratis pakketten voor het WK. Maar op dit moment ziet het er naar uit dat het wellicht Turnigy gaat worden.
Net even gevlogen met dat 6S pakket van 54 dollar en ben er echt blij mee. Ik heb hem op een 34 seconde setup (6S 3300mah TP Pro Power) gezet en bij 35 seconde stopte de motor er mee. Zit nu te kijken op de Unilog en ik zie weinig verschil tussen bijde packs. Het voltage onder belasting is nagenoeg gelijk en een tikkeltje (5%)minder stroom. Tijden het vliegen merk je wel dat de kist 100 gram lichter is en hij klimt echt sneller omhoog wat waarschijnlijk ook minder stroom betekend.
Na de vlucht heb ik meteen de Lipo er uit gehaald en de temperatuur gemeten van alle onderdelen. De Lipo was net warm in de hand en dat klopt ook wel want de meter gaf net 40 graden C aan. De regelaar was koud met 30 graden zowel de fets als de caps. De motor was ook net 40 graden maar die kon ik moeilijk meten zo in de neus.
Tja, misschien doet dit pakket het niet het hele jaar. Of als ik zo een grotere prop er op ga zetten dan komt misschien de rook er uit. We zullen het zien.
Jos