Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

Dat had ik nog niet laten zien, accu zit aan twwe kanten vast. bij het
motorschot schuift het acciu plankje onder een bevesteging. En dan
schroef ik er twee bouten in ( dit is overkill had er ook 1 kunnen zijn )

accubevestegging.jpg


accupack.jpg


Door het plankje rondom af te ronden shuift hij heel makelijk onder de
bevesteging. De plankjes voor de verhoging van de bevesteging lopen toe
naar mate je dichter bij het motor schot komt, waardoor het plankje
uiteindelijk niet meer kan verschuiven. Maar ook niet exact er in gestoken
hoeft te worden.

Bart,
 
Bart,

Kleine tip:
Die boutjes die uit je schot steken kunnen je accu perforeren in geval van een crash.
In mijn (kleinere) yak heb ik een stukje balsa over/om de moertjes gelegd, wat in het ergste geval de lipos zal opvangen en voor zover mogelijk de schade zal beperken.

Groet,
Gerben
 
Mooie oplossing, zal binnenkort aan aan mijn accu montage moeten beginnen.
De accu gaat wat verder naar voren, dus het zal er iets anders uit zien.

Ik vond nog een leuke regelaar montage met die mount, dit is wat ik waarschijnlijk zou doen met doen met die motor mount.The new Axi 5345-16 with a Hacker motor mount... - FlyingGiants Forums

Als je nu naar die metalen versie kijkt, daar wordt met name de trek-belasting overal of door metaal gedaan of door een schroefverbinding.

Bij jou wordt de gehele trekbelasting over 4 relatief kleine lijmvlakjes gespreid.
Idd, dat is het grote nadeel van mijn manier, maar 12cm hoek met een toch best redelijk oppervlak, gewoon simpelweg gelijmd met 24uurs epxie kan al heel wat hebben. Het is nu al erg stevig, en ik denk dat het zo zou kunnen vliegen.

Ik zou dan ook niet matjes om de hoeken doen, maar driehoekslatjes inlijmen aan de binnenkant.
Waarom?
Wat zijn de voordelen van aan binnenkant hout tov buitenkant koolstof?


Er komt trouwens zoiezo iets over de buitenkant, om de lijmverbinding niet te zien. En iets verf over al het zichtbare hout tussen het koolstof.

Je hebt die steun erg netjes gemaakt, maar ik zie het voordeel niet tov. een conventionele steun en vrees wel nadelen.

Die metalen versie is wel 20 gram lichter te krijgen en heeft nog 1 klein voordeel; hij werkt mee aan de koeling.

Hij heeft enkele voordelen, de accu kan verder naar voren en meer lucht tegen de voorkant van de motor. En ja, hij vergroot het metalen oppervlak niet, maar ik denk dat ik (eventueel nog met een stukje depron erbij) meer directe koeling krijg. Enige is nog een een uitgang voor de lucht...

Grootste voordeel is dat het een soort proef is voor een thrust vector motormount, zal de eerstkomende tijd niet gebeuren, maar lijkt me erg leuk om mee te experimenteren. En even het geld voor een plettenberg systeempje neerleggen is niet mogelijk.
 
Ik heb de turnigy motor die nando gebruikt en de K-force 120 amp regelaar ook liggen met de bedoeling een sukhoi 140 van sebart te 'bouwen'.. nu ik dit zie is die keuze niet meer zo zeker..

@ Bart,

welke servo's gebruik jij, dat heb ik niet terug kunnen vinden.
 
Tja, als je lekker wat vermogen wil is dat een prima 10S setup. Maar de 5Kg ga je dan denk ik niet halen.

Zoals ik al vanaf de 1e post zei, deze setup is erg licht, waarschijnlijk te licht voor deze kist.

Als ik een 2 meter 3D kist setup zocht zou ik denk ik 8s kiezen, en lekker licht houden. Maar de gemiddelde vlieger is misschien wel beter af met een 10s setup. Meer vermogen en vliegtijd, minder zwaar belaste motor en accu.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag langs komen in bergeijk Jan, kun je hem zien vliegen.
wordt de tweede vlucht. :-)

Servos, rond om HS 7955TG spanning komt van 2x A123

Bart,
 
Inderdaad Bart,

pff, was het echt mooi weer en heb ik visite... zal es wat surfen of er voor's en of tegens zijn voor de 3 mogelijkheden.. de sebart sukhoi 140 of de EF Yak en dan nog de 74 of de 88 inch..

was er eigenlijk al uit, de sebart moest het zijn.. nu dus echt niet meer.

Groet,Jan
 
Tja, als je lekker wat vermogen wil is dat een prima 10S setup. Maar de 5Kg ga je dan denk ik niet halen.

Zoals ik al vanaf de 1e post zei, deze setup is erg licht, waarschijnlijk te licht voor deze kist.

Als ik een 2 meter 3D kist setup zocht zou ik denk ik 8s kiezen, en lekker licht houden. Maar de gemiddelde vlieger is misschien wel beter af met een 10s setup. Meer vermogen en vliegtijd, minder zwaar belaste motor en accu.

8cellen met de turnigy 63 64 sk? welke prop dan?
 
Haha, 'leuk' he, keuzes...

Voor 3D kan je met die motor en regelaar idd alle 3, bij de 88" is een goede accu ook erg belangrijk en lijkt mij (puur een schatting) F3A-x syle vliegen minder makkelijk, waar de 188-2m kisten het f3A wel zouden lukken.
De EF yak 74, als het helemaal mijn keuze zou zijn niet, dan toch de ef extra 78" gewoon omdat hij kleiner is en relatief zwaarder, en een iets ouder ontwerp dan de 78. Of de SU29 S140. volgens een meting die ik ergens heb gelezen (en ik in het 'nieuw van EF' draadje heb gelplaats) is de EF 78 extra lichter. En wat ik Donatas met die kist heb zien doen op filmpjes was zeer indrukwekkend. Hij lijkt een tikkie meer 3D'erig, wat misschien betekend dat hij minder strakke lijnen kan trekken. Dingen die niet op film te zien zijn helaas. Dat maakt de keuze ook zo lastig.
Met de S140 weet je iig zeker dat je een geweldig vliegende veelzijdige kist hebt.
 
8cellen met de turnigy 63 64 sk? welke prop dan?
Nee niet met de 6364, dan zou je nauwelijks voordeel hebben van de lichtere accu, de motor is ook lichter en heeft een hoger kv.

Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 270Kv / 2100W $53.19
Deze is het geworden, maar nog niet getest dus kan ik ook geen prop noemen. Er word denk ik begonnen met een 18X10
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-65A 400kv Outrunner (Eq: 4030 AXi) $45.95
Zat op een funtana S90 met 17X10, 84A geloof ik, power zat voor 3D en F3A-C.

250g accu en 250g motor verschil telt toch op, zoon 10% van je vliegtuig af.
Alleen zit je dan tegen de max van de motor (over de spec's heen) en tegen de max van de accu (onder de spec's) En je neemt 20% minder energie mee dus kortere vliegtijd.
De gemiddelde vlieger zal beter af zijn met 10s denk ik, en de top piloten doen het ook, Derk vliegt de S140 ook met 10S, maar dat kan ook te maken hebben met de 10S f3a accu's die ze al hebben.
Ik weet niet 100% zeker wat ik zou doen, zou best 8 kunnen zijn als ik vanuit niks een setup moest bouwen voor de 140.
 
TGY AerodriveXp SK Series 50-65 270Kv / 2100W $53.19[/url]
Deze is het geworden, maar nog niet getest dus kan ik ook geen prop noemen. Er word denk ik begonnen met een 18X10
TURNIGY 50-65A 400kv Outrunner (Eq: 4030 AXi) $45.95[/url]

Ik weet niet 100% zeker wat ik zou doen, zou best 8 kunnen zijn als ik vanuit niks een setup moest bouwen voor de 140.

Hey nando,

dat is nu precies de gein, bovenstaande motoren heb ik allemaal.. we hebben ze getest op een sukhoi van 182 cm van Lindinger met 6 en 8 cellen.. de 50-65 is een leuk ding maar red het niet om 1500 watt te genereren op 6 en 8 cellen en de sk weet bij ons ook geen 2100watt te stomen..

we hebben een 18x10 met 8 cellen getest en dan pakt de 50-65 sk max 52 ampere. met 17x10 en 18x8 neemt het 47 ampere.

kortom, ik ben geen electro kenner maar bedenk toch dat dit te weinig is..
 
Heel simpel gezegd, prop groter maken tot de motor te warm word...
En niet te veel naar watt of stroom kijken zolang het om de motor gaat, dat is voor accu's en regelaars handig, een motor eigenlijk enkel temperatuur direct na de vlucht.

Die 50-65A 400kv van mijn link zat iig boven de 2KW, 8s 84A met 18X8.
Was een iets oudere versie met nog een 6mm as (daardoor niet al te stevig).
Wel met accu's die de stroom makkelijk kunnen leveren en dus hun spanning goed houden, 5000 25C flightmax. Met die oude hxt 4100 was het een stuk minder, kwam wel uit de hoover, maar niks bijzonders.
Het toestel kon nu (met weinig wind) een flatspin op hoogte houden...:mrgreen:

Je schreef SK, dan zal je deze bedoelen? Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w $39.95
Andere motor...
 
nee, ik bedoelde de door je genoemde 50-65 sk 270kv.. we zijn er nog niet uit dus.
Ik heb me gehouden aan het door HC opgegeven maximaal op te nemen vermogen. men geeft daar op dat 60 ampere max is.. jij laat de motor 82 A consumeren alsof het niks is..

ik moet waarschijnlijk nog effe doorkrijgen dat het net als met methanol motoren is.. net even armer zetten voor de laatste paar extra toeren..haha. gaat de helft minder lang mee maar de pret is 4 voudig.
 
Inderdaad Bart,

pff, was het echt mooi weer en heb ik visite... zal es wat surfen of er voor's en of tegens zijn voor de 3 mogelijkheden.. de sebart sukhoi 140 of de EF Yak en dan nog de 74 of de 88 inch..

was er eigenlijk al uit, de sebart moest het zijn.. nu dus echt niet meer.

Groet,Jan

Sebart komt ook nog met een 2m20 Sukhoi voor 't einde van't jaar dacht ik..
 
nee, ik bedoelde de door je genoemde 50-65 sk 270kv.. we zijn er nog niet uit dus.
Ik heb me gehouden aan het door HC opgegeven maximaal op te nemen vermogen. men geeft daar op dat 60 ampere max is.. jij laat de motor 82 A consumeren alsof het niks is..

Specificaties moet je je niet teveel van aantrekken, zeker niet wat betreft stroom. Dat is inderdaad voor belang van je regelaar en accu's, maar voor de motor totaal niet relevant. Warmte is de belangrijkste graadmeter.

gaat de helft minder lang mee maar de pret is 4 voudig.

Een electromotor gaat pas 'de helft langer mee' als de temperatuur te hoog wordt. Boven een bepaalde temperatuur gaan magneten demagnetiseren.
 
niet te veel van aantrekken? is dat zo.. weer wat geleerd.
Tijdens het testen viel me op dat de rpm van de motoren inderdaad redelijk overeind blijven in vergelijking met brandstof.
ik bedoel dat een brandstofmotor met een grotere prop minder rpm gaat maken en een electro daar veel minder last van heeft maar dan meer stroom gaat trekken..
Als ik het dus goed begrijp kan ik zover gaan met meer stroom trekken tot de rpm omlaag gaat.. dan overbelast de motor?
 
Back
Top