Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 9 sep 2008.

  1. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Word aan gewerkt, deze week drukke week, vroeg weg laat thuis.
    1 ding scheelt alle stangetjes en landings gestel hoef ik niet opnieuw uit te vinden!

    Eigenlijk alleen snijden en gaan, maar wil nu ook ietsie meer carbon door de staart, bij het rollen ( wat als een kurketrekker ging!) bedacht de staart dat hij een seconde later moest gaan draaien...

    Wil m nu nog net iets steviger maken en kijken of dat z'n uitwerking heeft.
    Dat is 1 voordeel van crashen, de volgende keer bouw je m weer anders ;)
     
  2. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    zie ook mijn fotos aan 1 kant van vleugel tot staart driehoeken met carbon;)
     
  3. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ik wil ze er in gaan lijmen, liefst zo min mogelijk buiten de romp, dat kan alleen maar kapot.
    Hij is al uitgetekend op het depron, morgen misschien vast uitsnijden.

    Word vervolgd :)
     
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ok, ik kan me zoniet voorstellen hoe je dat dan wilt doen, maar ben benieuwd.;)
     
  5. JiB

    JiB Guest

    tlijkt me dat wat Vinny voorstelt zinniger is. Gewoon een reep depron tegen de romp aan lijmen zodat je een driehoek (als doorsnede) krijgt. Koolstof is natuurlijk heel erg geil, maar tenzij je je 1mm spul gaat splijten kom je waarschijnlijk zwaarder uit, en een hoop van de sterkte van het koolstof kan je toch niet gebruiken. (je depron scheurt namelijk veel eerder)
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    dat beetje carbon wat ik erin hebt, weegt volgens mij niet meer dan een plaat depron daar. kijk maar een sgoed naar mij foto, heb vanaf de achterkant vleugel tot staart paar staafjes, totaal zit er met hoogte roer versteviging minder dan een staafje in;) en het zijn holle staafje, niet massief;)
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Uhm, ja darom vliegt elke wedstrijdpiloot met koolstof, omdat het geil is. :roll:
    0,3mm, 0,5mm 0,7mm is allemaal te koop, nooit koolstof splijten, is nergens goed voor.
    Zelfs bij 1 mm is het nog lichter dan depron op 45° en VEEL stijfer.
    Die kleine 2 meter 0,7 die je nodig hebt voor zoon shocky kost je ~3€ bij de hobbyin, het totaal, depron+koolstof kost ~een tientje.
    En dat vliegt zoveel beter dan voor 3euro minder met een flexibele constructie en meer gewicht.
    Het gaat niet om sterkte, het gaat om een STIJF geheel, dat wanneer je een rol maakt je staart niet een 8ste achterloopt.
    Set word "sterker" (of nouwja, het gaat minder snel kapot) als het lichter is, dan heeft het minder impact bij een crash.

    Daarnaast kun je het steker maken door 3X0,13 langs de zeikanten te doen, dan scheurt het depron niet meer, kost je iets gewicht maar ik denk dat je in totaal nogsteeds rond het gewicht van de depron constructie zit. En dat is naast veel stijver ook nog eens veel sterker.
     
  8. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nou ja, om een voorbeeld van mijn gedachten te geven, hier issie dan.
    Het hoogte en richtings-roer moeten nog uitgesneden worden.
    De boel opschuren, passen en meten, en dan lijmen.

    De herstart van de Xtra330 is in ieder geval geboren... :)
    Het motortje dat er op zit is krachtig genoeg dus een grammetje meer of minder in de staart geloof ik dan wel.
    Tevens had ik op mijn vorige model ook driehoeken langs de staart gelijmt, dat wil ik deze keer ook weer doen, maar dat bepaal ik pas als ie weer in elkaar zit, dan kan ik ook meten hoe de verstevigingen hun werk gaan doen.


    [​IMG][​IMG]
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    heb je hem uit drie of zes mm gesneden? en waarom zit er zo veel carbon in? is volgens mij echt niet nodig, zeker die in de staart neit...

    vincent
     
  10. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    6mm,

    Omdat de staart aan het torderen was tijdens de rollen die ik maakte, wilde ik eens proberen om dit tegen te gaan door er wat carbon in te duwen.
    Was wel een grappig gezicht, je liet het toestel rollen en een seconde later bedacht de staart dat ie ook mee moest komen...

    Verder vloog hij erg goed, maar dit is meer voor de hobby, eens kijken of dit uit gaat maken of niet.
    Anders weer een keertje een "midair"met bobbert en dan weer terug naar de teken tafel ;)

    Ik zie dus vanzelf wel wat dit op gaat leveren, ik hou het forum op de hoogte van mijn bevindingen.
    Vragen en opmerken zijn natuurlijk altijd welkom :)
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik heb mijne ook uit 6mm, maar dit gaat neit egtr aaan stevigheid helpen denkt ik hoor... kan je veel beter net als ik met dun hol carbon wat"driehoekjes"maken, is waarschijnlijk ook lichter...
     
  12. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven


    Oh ja en om bovenstaand natuurlijk...... ;) ;) ;)
     
  13. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Ach, wat noem je lichter 10 gr, 20 gr? ik geloof het wel, dan maar 10 sec minder lang in de lucht...
    Tevens heb ik geen holle pijpjes liggen :( en deze stripjes van 6mm wél vandaar eigenlijk.

    En wie weet, we gaan het ( snel) meemaken hoop ik :)
    Maar bedankt voor de tip! ;)
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zoals je het nu hebt gebruikt is het koolstof redelijk nutteloos...
    Zoiets bedoelde ik met koolstof gebruik: [92159] bouwverslagje-sultimate

    Dat spul in de verticale en horizontale rompdelen doet niks, en in de vleugel had je het veel beter gewoon langs de voorlijst of vlak erachter min of meer recht kunnen doen, die kromming naar achter zie ik het nut niet van.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ben ook benieuwd, wie weet!!! vliegtijd zal niet veel schelen, maar meer vliegsnelheid, en zwaartepunt, wat 10 gram achter is tientallen grammen vooring;) maar ding vliegt super, egt heel leuk!! en als je geen holle pijpjes hebt, daar hebben ze modelbouwinkels voor uitgevonden;)
     
  16. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Destijds mijn 1e vlieger gemaakt met die kromming er in, waarom? geen idee, wel aan vast blijven houden eigenlijk.
    Maar indd. als je t goed bekijkt heeft het geen meerwaarde, staat wél geil ;)

    Ik hoop eigenlijk dat ie wat minder gaat torderen door die stukjes in de staart, wellicht dat het geen f***k uitmaakt maar wederom, t staat wél..... ;)

    Ben nog beginner, dus waarschijnlijk als hij z'n crash heeft gehad komt het niet meer op die plek terug :)


    Word vervolgt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Zolang je geen arm creerd zal de boel bijna net zo snel blijven torderen.
    Zoals Nando al zei is het redelijk nutteloos.

    Driehoek constructies halen veel meer uit en dan kan je het bijna met niets aan materiaal behoorlijk torsievast krijgen.

    Voorbeeld. Een balk van 10x10cm massief is bijna net zo hard als 10x10cm hol (met acceptabele wanddikte. Gaat om de afstand van af het middelpunt niet om de hoeveelheid materiaal. Al neemt de sterkte wel iets af maar het materiaalgewicht veel meer.

    Eiffeltoren bestaat ook uit driehoekjes.
     
  18. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ik moet toegeven dat het klopt :oops: heb hem ff in elkaar geschoven zonder te lijmen, ga dus ook nog wat driehoekjes zetten.
    1 ding is zeker de staart is wél stevig :)

    Morgen of overmorgen wil ik hem grotendeels in elkaar hebben, dan post ik wel ff een nieuwe foto van de vorderingen :)
     
  19. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nou hij is klaar, ff de bovenkant een kleurtje gegeven, dat is toch makkelijker vliegen dan alleen maar wit...

    De staart lijkt toch nog wat stijver als voorheen, morgen de maiden en dan weten we meer :)

    [​IMG]
     
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    paar vraagjes:
    meot je niet je stuurstangetjes naar achter verstevigenen?
    heb je nu de staart met driehoekjes?
    ikk zie iets van wielkapjes op het langdingsgestel, is dit niet heel zwaar?
    wat is het vliegklaar gewicht?
    en had je hem nou op 75 of 100 procent gemaakt?

    igg, ziet er goed uit, daar ga je weer lol aan hebben!!;)
     

Deel Deze Pagina