Bouwverslag De Havilland DH-82A Tiger Moth ⇨ G-AGHY | c/n 82292

EDIT
konijnehok was niet van bas

hhmmm sorry

Bas bedoelt iig dat die Moth van kaal af nu weer heel mooi wordt
 
Laatst bewerkt:
Bas, bedankt!, maar een wrak was het inderdaad niet hoor! In principe had ik er na de overname mee kunnen gaan vliegen, maar het is mijn keuze dat ik de kist niet "op ga vliegen" maar weer in nieuwstaat wil brengen en er details aan toe wil voegen zodat ze een sportschaal model wordt.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Update

.
De onderkant is aan de beurt:

full


De interne hoogteroerhevel ingebouwd:

full


De ball-link en shackles geborgd met een extra moertje omdat ik er straks niet meer bij kan (onder de folie):

full


Nu de kabels tijdelijk naar de staartvlakhevels leiden en de geleidebuisjes in de romp maken:

full


Zo zien de richtingroerhevels er nu uit (de hoogteroerhevels hebben alleen flensjes aan de voet):

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zag op de 1:1 foto's dat er bediening buiten de kist loopt.
Ga jij dat ook doen (al dan niet functioneel)?

b
 
@Henri, bedankt voor de tip! Drupje CA er nog over en het komt inderdaad helemaal nooit meer los! Ben altijd wel erg voorzichtig met CA en bewegende delen, want `t zit zo allemaal vast. ;)

@ Bram, zeker! De hoogteroerkabels komen halverwege de romp naar buiten zoals bij het orgineel, dit staat ook zo op de TC tekening. De TC tekening wijkt af van het orgineel met de richtingroeraansturing. Deze ga ik aanpassen zodat de hevel in de romp ook door de romp naar buiten komt en op orginele wijze het richtingroer aanstuurt. Dat had de vorige eigenaar ook zo aangepast, ziet er realistischer uit.

Groeten, Ramses
 
@ Bram, zeker! De hoogteroerkabels komen halverwege de romp naar buiten zoals bij het orgineel, dit staat ook zo op de TC tekening. De TC tekening wijkt af van het orgineel met de richtingroeraansturing. Deze ga ik aanpassen zodat de hevel in de romp ook door de romp naar buiten komt en op orginele wijze het richtingroer aanstuurt. Dat had de vorige eigenaar ook zo aangepast, ziet er realistischer uit.

Groeten, Ramses

Benieuwd naar de fotos ;)
 
Update

Oke Bram, hierbij: ;)

Eerst van een stukje draadstaal de verbinding tussen de hoogteroeren gemaakt en de scharnieren van de staartvlakken er met epoxie ingelijmd:

full


Dit was/wordt de stuurhevel voor het richtingroer. Vond de eindstukken die door de rompzijkant komen om de externe kabels aan te sturen wat breedt. Om de hevel niet te verzwakken alleen de eindjes die in het zicht komen smaller gemaakt:

full


De staartvlakken bijna klaar:

full


Je kan wel zien waar deze kist z`n naam vandaan heeft. De vormen van de staartvlakken lijken wel mottenvleugels:

full


De doorvoerbuisjes over de kabels geschoven en de kabels tijdelijk opgespannen om de plaats van de buisjes te bepalen:

full


Zo komen de eindjes te zitten bij de hevel:

full


en vastgelijmd:

full


De trek- en duwkabels zouden elkaar net raken, de buisjes voorkomen slijtage op het kruispunt:

full


Tijdelijk opgespannen:

full


Zo komen ze uit de romp. De buisjes moeten nog worden afgekort:

full


Nu is het vastzetten van de achterzijde van de buisjes en het maken van doorvoeren waar de bespanning straks op aansluit aan de beurt:

full


Verder met de aansturing.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan wel zien waar deze kist z`n naam vandaan heeft. De vormen van de staartvlakken lijken wel mottenvleugels
Nou, of je nou een De Havilland Tiger Moth, een Dove, of een Mosquito bekijkt, ze hebben allemaal die kenmerkende staartvlakken. Da's helemaal De Havilland.
Maar mooi toestel hoor.
 
Klopt, kenmerkend De Havilland! Het kielvlak/richtingroer van m`n DH-T.10 Chipmunk heeft ook die kenmerkende vorm, maar de staartvlakken van de Tiger Moth vind ik persoonlijk het meest sierlijk en de mooiste lijnen hebben.

[EDIT] Tigermoth:

Large-53-Virgin-Tiger-Moth-Illustration-Grammia-virgo-L.jpg


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat de geschiedenisboeken over de naam 'Moth' zeggen:

Captain de Havilland had other interests than aviation, and one of them was insects, notably butterflies and moths. Moths, or most of them, fold their wings back along their bodies when at rest, and de Havilland arranged for his pH. 60 to do the same, so you could tow it on the road behind a car, and keep it in an ordinary garage. All the DH 60 then lacked was the dignity of a name. But surely there was one ready-made! The Moth.

gr.

Frank
 
Update

.
@ Frank: Mooi hoe meerdere interesses elkaar beinvloeden!
@ Bart: ter vergelijking (ze lagen toch al naast elkaar ;) ), staartvlakken van een DH-T.10 en een DH-82A:

full


Een gootje gemaakt om het stukje bowdenkabel goed mee vast te zetten:

full


In de romp gelijmd en gestut.

full


De geleidebuisjes zitten nu ook achter vast:

full


De exit voor de hoogteroerkabels. Alleen de triplex rondjes maken contact met de bekleding straks. De rondjes moeten nog wel geschuurd en bewerkt worden voor een soepele doorvoer van de hoogteroerkabels:

full


De bewerkte richtingroerhevel en een nieuwe vleugel bevestigingsplaat van 5mm vliegtuigtriplex met daarin de slagmoer voor de vleugelverbinding en een kunststof bus voor de richtingroerhevel:

full


In de romp gelijmd en het draadstaal tussen de twee romp/tuidraadbevestigingen teruggesoldeerd:

full


Nu nog het luikje voor de accu maken en dan alles goed schuren:

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Thanks Bram!

De aansluiting van de stringer op de buik liep tot de achterkant van de ondervleugel:

full


Maar op onderstaande foto is duidelijk te zien dat e.e.a. heel anders zit. De stringer loopt van "2" naar "1" en is dus een heel stuk korter. Het vlakke stuk "B" met twee railtjes direct achter de ondervleugel is een mooie plek voor m`n ontvanger te plaatsen achter een luikje:

full


Eerst het vakje voor de accu afgemaakt:

full


met het dekseltje erop:

full


De aangepaste achterzijde:

full


met het vakje voor de ontvanger in de maak:

full


Het vakje voor de ontvanger afwerken, doorvoeren voor de antenne en de servokabels maken en dan verder met het landingsgestel.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
netjes en practical scale ;)
Heb je al beeld hoe je het met de stringers (zo heten ze toch) gaat doen? ikv op en afbouwen.

Bram
 
Hoi Bram, het systeem van Toni Clark is heel eenvoudig om op- en af te bouwen. De verspanning blijft vast aan de romp met de vleugelstruts daaraan vast. Met 8 imbusboutjes is de gehele verspanning vastgezet. Zal er tzt foto`s van laten zien.

Groeten, Ramses
 
Back
Top