Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    ligt daar nou een klodder dinopoep naast het cockpitkapje ?

    :D:D:D:D:D
     
  2. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Paul,
    Ik gebruik deze ook, tot nu toe in één van m'n vliegtuigen.
    Maar ik vind het een heel geklooi om ze weer los te trekken. Ik loop altijd met een schroevendraaiertje te pielen.
    Hoe doe jij dat?

    gr. Patrick
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Na het solderen wat smeltlijm om de draadjes, dan kun je hem wel goed vast pakken zonder dat je de draadjes weer lostrekt of afbreekt.

    [​IMG]
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja, of je fabriekt er met epoxy een soort houtje aan als handvat
     
  5. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Het zogenaamde " Hans Meij" handvat...:).....voor de intimi alom bekend
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En voor de niet intimi's, wij gebruiken de "Hans Meij" toevoeging als iets met zorg en heel mooi is gemaakt. Luikjes, verbindingen, whatever :) Ik denk dat mijn stekkerdoos in de edelweiss ook het predikaat "Hans Meij" mag hebben. "Hans Meij" betekend vaak wel dat dingen wat/veel zwaarder worden :)

    Volgens mij kennen we ook het tegenovergestelde, dat is het "Spaan" predikaat. (als alles maar hopperdeflop aan elkaar geplakt is) De kisten van Spaan vlogen overigens vaak wel goed, en waren soms zelfs heeeeeeel bijzonder ;-)
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    3/4 van die junge leuten zijn vervroren of gedood in het oosten.
    De rest die het konden navertellen hebben weinig leuks ondervonden tijdens hun onderkomen in Siberië.
    Of wat oom Dolf de Duitse jeugd allemaal heeft aangedaan.
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Je weet zeker dat je alleen last heb van je rug ? :D
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Robbederop

    [​IMG]

    Koelopening in kapje gemaakt en stekkers vleugel klaar.
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2013
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik zag bij BIGGS een mooie manier om vleugelhoezen te maken...maandag dus maar even naar de Gamma.

    Vleugelhoezen maken
     
  11. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Hetzelfde als Arjan ;-).
    Pas wel op met een schroevendraaiertje. Als er nog spanning op staat is de kans groot dat je 2 of meer pennetjes raakt met kortsluiting als gevolg...

    Groeten,

    Paul.
     
  12. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Waarvan akte!!!!!!!!
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ook niet vergeten, spanningsvoerende kant (ontvanger)...altijd het vrouwtje :)
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Waarom is dat...? zoals je op mijn plaatje ziet heb ik het eigenlijk altijd andersom. De kant aan de ontvanger is de kant met de pennetjes (als je naar het omhulsel kijkt is dat dan weer "vrouwelijk" maar ik neem aan dat je naar de pennetjes van de stekker zelf moet kijken)
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dat is om te voorkomen dat spanningsvoerende delen in contact met elkaar kunnen komen. Bijvoorbeeld; je accu (met 2 mannetjes) op een stalen tafelblad leggen. Dat is overigens ook de reden dat bij bijv. 220 volt stekers de mannetjes aan de apparaatkant zitten en niet in de wandcontactdoos.

    Ik heb overigens de klepjes in de edelweiss wat afgesteld, een klepje ging toch net iets verder open. Het enige wat nog rest is de vleugelverbinding, ga ik zo mee verder.
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Een mannetje kun je perongeluk kortsluiten door aan te raken. Als je het mannetje aan de vleugelkant zet staat er nooit spanning op als je de pennetjes kunt aanraken (tenzij jij je accu's in de vleugel inbouwt ... :rolleyes:).

    Bij 220V is dat nog een tikkie verstandiger. Denk je eens in: het stopcontact mannetjes ... Kleine kinderen ontdekken dan alle hoeken van de kamer binnen 2 seconden ... :(

    Dirk.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    ah zo. Nou steek ik gelukkig meestal de vleugels op het vliegtuig vóórdat ik de accu aansluit en er mee ga vliegen, en die groene MPX stekkers zijn wat dat betreft ook nog eens beveiligd doordat het groene plastic om de pennetjes zit dus het zal niet snel mis gaan :)
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zo hoort het eigenlijk ook bij de stekkers van regelaar naar motor. Mannetjes aan de motor, vrouwtjes aan de regelaar. Dan kan er (ook niet perongeluk) kortsluiting optreden omdat de draden van de regelaar los hangen en tegen elkaar aan zitten (en toevallig ook nog je gas open staat) ...

    Dirk
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Btw vraagje voor de meer ervaren zweefmannen. Ik heb nu op de ailerons geen differentieel ingesteld. Dit gaat vast wel goed met maidenen en als de boel gaat haken dan corrigeren we dat wel met rroer, maar ik was benieuwd of jullie evaring hebben met diff en dit soort zwevers.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Differentiaal kan nooit kwaad en vliegt beter. Begin bijvoorbeeld met naar beneden 2/3 van naar boven, ook voor de maiden (dus bijvoorbeeld: 15mm omhoog, 10mm naar beneden).
     

Deel Deze Pagina