het hele probleem van de stock klasse is de ETS en de NOMAC..
De ets is alleen maar een commercieel grapje op de zakken van Uwe en Scotty te vullen. De race is hartstikke gaaf omdat er veel (inter)nationale rijders op afkomen, maar meer als dat is het niet.. Maar hier kan je nog voor kiezen, omdat het vrij geisoleerde wedstrijden zijn. Maar nk's en clubwedstrijden zijn dat niet
Maar de Nomac heeft zulke domme regels dat je alleen maar met elektro licentie mag stemmen en het jaar verreden moet hebben dat er dus niks gaat verranderen. Nomac fanboys komen vanzelf weer met de flauwekul dat het begint bij de clubs, maar die gaan zich aanpassen naar de specificaties voor een NK om de drempel maar laag te houden. Clubwedstrijden passen zich automatisch ook weer aan. Zo simpel is de realiteit..
In een ander topic was het niet de plek om te discuseren over dit onderwerp want als je deze pagina's doorleest lijkt het alsof er van alles aan de hand is en voor beginnende rijders zal dit zeker voor nog meer verkeerde vraagtekens zorgen.
Maar ik ben het eens met Roelof dat de definitie van stock, zoals hij deze interpreteert, moet zijn dat iedereen met de zelfde specificaties rond tuft. En ik denk dat hij dit ook duidelijk probeert te maken. al dan niet op de verkeerde manier?
Waarom is er niet gekozen voor een motor die gewoon niet open kan? Ben je al het grootste deel van het gezeik kwijt. Reden, DE ETS!! en het excuus dat men veelal deze spullen bezit is ook flauwekul, want ze geven zat uit per jaar dus een motortje van 30 euro kan er best nog wel vanaf..
Waarom word er voor een vertimebare Speed Passion motor gekozen?? Reden: Lees al het bovenstaande..
Ze zullen zich bij Speed Passion een fles champagne openen eind dit jaar, want er worden weer 1000 motortjes verkocht. Zelfde naam, iets andere stator , rotor en sensor en weer een mooie jaaromzet..
Dat er er geklooit word met motoren is duidelijk, in hoeverre dat gebeurd zoals is vermeld door sommigen weet ik niet, maar het samenstellen van een motor van oude en nieuwe motoren is gewoon een feit. Maar wat is binnen het toelaatbare van de regels en wat niet. Die discussie blijft zolang je met deze motoren blijft rijden. Want er verandert zoveel dat er niks concreets vast te stellen valt..
Dus wat is de oplossing.. Want we discussiëren voor een oplossing lijkt me?
Volgend jaar houd de nomac op met deze motoren.. Kijkt wat er bij de Nederlandse importeurs voor mogelijkheden zijn voor een goede vervanger zodat deze gemakkelijk in elke hobby winkel in NEDERLAND te koop is uiteindelijk. Een simpele keuze van 2 en laat die door een simpel formulier ook op alle clubs stemmen (zodat niet iedereen naar een nomac vergadering moet waar je de helft van de avond in slaapt valt..) En je hebt een oplossing voor je stock klasse probleem!
Voordat iemand over regelaars begint..Ook hier geld hetzelfde verhaal.
En de mensen die de ETS heilig verklaren.. Als er toch ergens flink word valsgespeeld is het daar wel. Xray en yokomo pompen er bij elkaar flink wat euro's tegenaan voor scotty en uwe.. denk je dat zij dan moeilijk gaan doen als er een xray rijder meerdere regelaars gebruikt dan toegestaan? of de stickers overplakt op nieuwe bandjes.. het rook in Cran Canaria meer naar paragon dan naar zonnebrand olie.(was hier zelf niet bij maar dit is mij door verschillende rijders verteld die aanwezig waren) Maar ze doen er geen reet aan zolang er maar niet door de sponsoren word gezeurd. Goede rijders eindigen altijd wel waar ze ongeveer horen maar tussen de top 20 en de nummer laatste gebeurd van alles.. Toffe wedstrijd maar er moet niet gedaan worden als ze daar roomser zijn als de paus..
Edit: moet hier wel nog even aan toevoegen dat op de mach bv. bij clubwedstrijden er ook snelheidsverschillen zijn. Er is hier tijdens de paas race en de zac naar gekeken en de verschillen waren er wel, maar het waren er meer die "hard" gingen en er waren er ook meer die "zachter" gingen. Dit is voor een deel aan accu's auto's en rijders te wijten maar ook een beetje aan het samenstellen van motoren van orginele speed passion onderdelen met wat men in het bezit heeft.. Ik doe dit zelf ook. En iedereen die ik ken die goed kan rijden doet dit ook. Geen uitzonderingen. Maar dat mag in mijn ogen. Vind het solderen van sensoren en al die andere genoemde zaken wel degelijk een verkeerde vorm van valsspelen maar die vallen vanzelf wel op denk ik zo..