Ad bedankt! Fantastisch dat je deze informatie hebben kunnen bemachtigen, wekt wel alweer een hele hoop nieuwe vragen op mbt de poorten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Blijken dat nu dezelfde tekeningen te zijn maar dan een iets andere weergave?
Heeft Ab ook gemeld op welke bronnen de vorm van de poorten is gebaseerd?
Maar laten we de filosofie even laten voor wat hij is. Je argument was onder andere dat de zijkanten van je poorten misschien niet helemaal verticaal zouden staan. Dat moet ook niet. De poorten werden (letterlijk) gehakt nadat het onderste dek was aangebracht. De onderkanten van die poorten werden parallel gelegd aan het dek, dat bijna per definitie glooiend was. Om dan een vierkant luik te blijven krijgen (en vierkant waren ze), moesten de zijden van de poort meekantelen. Dat valt je zo haast niet op, maar bestudeer de tekeningen van de Vasa maar eens en je zult zien dat het zo is. Niemand heeft gezegd dat de zijkant van een poort samenvalt met de zijkant van een stut of oplang. Ik heb op de Vasa poorten gezien die duidelijk aan de zijkanten met een klos waren aangevuld omdat op die plaats even geen verticaal hout was te vinden. Geen probleem voor de bouwer, hij voegde gewoon hout toe waar dat nodig was.
Het zijn in ieder geval geen simpele varianten van dezelfde tekening. De spantposities zijn verschillend, evenals het aantal waterlijnen en verticalen.
Heeft Ab ook gemeld op welke bronnen de vorm van de poorten is gebaseerd? Op van de Velde tekeningen zie je het niet terug en het lijkt me meer werk om de poorten schuin in de spanten te verwerken
Maa nu de geschutpoorten, volgens hoving zouden deze dus vierkant zijn dat is niet wat mij logisch lijkt
Wil jullie nogmaals de tip geven om zijn boek "Nicolaes Witzen, Scheep-Bouw-Konst Open Gesteld" ISBN 90-5194-109-9 te bemachtigen. Dit betreft een 15 jarige studie van de boeken van Witzen en van Yk, in mijn geval noodzakelijk om beide boeken sowieso te begrijpen. Jammer genoeg is het boek is bijna niet te krijgen.
bol.com heeft em voor zo'n €100 in het engels. Stevige lectuur
En de info is inderdaad niet eenduidig en de experts zullen ook van mening blijven verschillen. Ik denk dat je er niet aan ontkomt een variant te kiezen die je het meeste aanspreekt en die te blijven volgen. Misschien met een paar aanpassingen naar eigen inschatting.
Ik had hem eerst ook op mijn lijstje staan, maar Dirk heeft me met zijn Utrecht gemotiveerd om op die manier de Walcheren uit te gaan werken (hiermee leg ik de lat wel erg hoor en het zal nog wel even duren. Eerst nog een paar modellen om alles beter in de vingers te krijgen)
Met alle respect heren, je moet toch wel van heel goede huize komen om de woorden van Hoving in twijfel te trekken.
Dat verbaasd mij dus: In Leleystad is er iemand met de 1:1 bezig, die zal toch niet op de gok begonnen zijn. Zonder gekheid, die zullen toch eerst alles besproken hebben voor ze startten?
Dat verbaasd mij dus: In Leleystad is er iemand met de 1:1 bezig, die zal toch niet op de gok begonnen zijn. Zonder gekheid, die zullen toch eerst alles besproken hebben voor ze startten?
Gezien je prestaties met de Dolphyn hoef je niet zo lang te wachten met de Walcheren!
Als we alles zonder onderbouwing van elke professor aan zouden nemen zouden we als mensheid niet echt opschieten.
Als de poorten inderdaad vierkant waren dan suggereren de tekeningen van vd Veldes bekijkt lijkt de onderkant van de poort gelijk te liggen met de waterlijn en de poorten volgen dan echter wel de bolling van het dek.
Ofwel we zullen het nooit exact weten ik ga in ider geval nog even over de poorten van mijn schip nadenken
Erger nog, de eerste versie is compleet afgebroken en er is opnieuw begonnen.
Da's een feit. Al meen ik me te herinneren dat hun eerste lijnenplan problemen opleverden en dat ze daar een nieuwe versie van hebben moeten maken
Barkman je hebt me niet geïrriteerd het is meer een standpunt van mij persoonlijk
Stockholm staat ook op mijn verlanglijstje![]()
Weer nieuws van het "speurfront".
Ik vond vanmorgen een email van Cor Emke in mijn IN box. Een heel prettig en mededeelzaam bericht.
Hij werkt aan de tekeningen voor de 7P zoals deze nu in Lelystad wordt gebouwd. Maar omdat de vorderingen minimaal zijn werkt hij er ook niet veel aan. Ondanks dat geeft hij aan dat de tekeningen in een vergevorderd stadium zijn, ook qua interieur.
Als voorbeeld stuurde hij een pdf van het lijnenplan mee. De in mij bezit zijnde lijnenplannen zijn volgens hen gedateerd. Hij tekent deze met een CAD programma, en als hij ze in pdf opslaat en ik ze in een svg programma (in mijn geval Inkscape) open, dan zijn alle lijnen nog steeds als vectoren beschikbaar. Dat is natuurlijk een enorme vooruitgang ten opzichte van gescande tekeningen die je dan moest importeren en overtrekken. Verder ook geen last meer van tekeningen die een ietsiepietsie schuin gescand zijn of zelfs wat "skew" zijn, wat een heerlijkheid!!!
Als ik met deze voorbeeldtekening overweg kon was hij wel bereid om de complete set van (tot nu toe) 19 tekeningen op te sturen.
Ik heb hem ondertussen geantwoord, natuurlijk met de bevestiging dat ik ze graag ontvang. Verder ook gevraagd hoe ik de tekeningen moet behandelen en of ik ze aan anderen mag doorsturen. Ik hoop vanzelfsprekend op een positief antwoord, maar als hij aangeeft dat er copyright op zit en ik ze uitsluitend voor eigen gebruik mag gebruiken dan heb ik dat uiteraard te respecteren.
Ik wacht weer in spanning af, maar we zijn een eind gekomen in een paar dagen!!!
Groet,
Ad