Peter,
We zijn benieuwd en wachten af.
In de tussentijd blijf ik problemen houden met de tape scharnieren van de OFA. In het draadje van Erik Laermans "Depron plank" is het probleem uitgelegd.
Vanmiddag haalde ik de vleugels uit het bobbeltjesfolie en wat bleek; ook het 48 mm tape komt los van de roeren en vleugel zonder dat er nog mee gevlogen is.
De oorzaak is nu duidelijker, niet alleen het buigen van de vleugel en de stijfheid van het roer veroorzaken het loskomen van het tape, de druk op de rudderhorn van de zak waarin de vleugel is opgeborgen drukken deTesa tape los.
Om niet te veel schade aan te richten heb ik in het roer en de achterlijst een kamertje gemaakt voor CA scharnieren van Great Planes. In de 1,5 mm achterlijst weggesneden ca. 12 x 30 mm, achter de 5 x 4 achterlijst een blokje balsa geplakt. Op dat blokje een plaatje 0.4 mm triplex om het dikte verschil tussen de 1,5 en 0,5 mm scharnier op te vangen. Dan het scharnier afgedekt met weer een plaatje 0,4 mm triplex.
In het roer een kamertje ca. 1 mm diep in de vorm van het scharnier en 0,4 mm diep in de vorm van het plaatje triplex.
De rest van het Tesa tape heb ik laten zitten. Het vormt een mooie afdichting van de roerspleet.
Als het triplex het CA scharnier niet beschadigd hoop ik een goede oplossing gevonden te hebben.
Fred
We zijn benieuwd en wachten af.
In de tussentijd blijf ik problemen houden met de tape scharnieren van de OFA. In het draadje van Erik Laermans "Depron plank" is het probleem uitgelegd.
Vanmiddag haalde ik de vleugels uit het bobbeltjesfolie en wat bleek; ook het 48 mm tape komt los van de roeren en vleugel zonder dat er nog mee gevlogen is.
De oorzaak is nu duidelijker, niet alleen het buigen van de vleugel en de stijfheid van het roer veroorzaken het loskomen van het tape, de druk op de rudderhorn van de zak waarin de vleugel is opgeborgen drukken deTesa tape los.
Om niet te veel schade aan te richten heb ik in het roer en de achterlijst een kamertje gemaakt voor CA scharnieren van Great Planes. In de 1,5 mm achterlijst weggesneden ca. 12 x 30 mm, achter de 5 x 4 achterlijst een blokje balsa geplakt. Op dat blokje een plaatje 0.4 mm triplex om het dikte verschil tussen de 1,5 en 0,5 mm scharnier op te vangen. Dan het scharnier afgedekt met weer een plaatje 0,4 mm triplex.
In het roer een kamertje ca. 1 mm diep in de vorm van het scharnier en 0,4 mm diep in de vorm van het plaatje triplex.
De rest van het Tesa tape heb ik laten zitten. Het vormt een mooie afdichting van de roerspleet.
Als het triplex het CA scharnier niet beschadigd hoop ik een goede oplossing gevonden te hebben.
Fred