Snow-boot

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Peter Den, 7 aug 2015.

  1. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
    Peter,
    We zijn benieuwd en wachten af.
    In de tussentijd blijf ik problemen houden met de tape scharnieren van de OFA. In het draadje van Erik Laermans "Depron plank" is het probleem uitgelegd.

    Vanmiddag haalde ik de vleugels uit het bobbeltjesfolie en wat bleek; ook het 48 mm tape komt los van de roeren en vleugel zonder dat er nog mee gevlogen is.

    De oorzaak is nu duidelijker, niet alleen het buigen van de vleugel en de stijfheid van het roer veroorzaken het loskomen van het tape, de druk op de rudderhorn van de zak waarin de vleugel is opgeborgen drukken deTesa tape los.

    Om niet te veel schade aan te richten heb ik in het roer en de achterlijst een kamertje gemaakt voor CA scharnieren van Great Planes. In de 1,5 mm achterlijst weggesneden ca. 12 x 30 mm, achter de 5 x 4 achterlijst een blokje balsa geplakt. Op dat blokje een plaatje 0.4 mm triplex om het dikte verschil tussen de 1,5 en 0,5 mm scharnier op te vangen. Dan het scharnier afgedekt met weer een plaatje 0,4 mm triplex.
    In het roer een kamertje ca. 1 mm diep in de vorm van het scharnier en 0,4 mm diep in de vorm van het plaatje triplex.
    De rest van het Tesa tape heb ik laten zitten. Het vormt een mooie afdichting van de roerspleet.

    Als het triplex het CA scharnier niet beschadigd hoop ik een goede oplossing gevonden te hebben.

    Fred
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Morgen(ochtend) op de LVS ....
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Een kistje van18gr/dm2 met een dubieus profiel gaan invliegen bij windkracht 6 a 7 pal west aan de LVS?
    Lijkt mij super-cool als "iemand anders" dat doet;)!
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga er zijn. Geef maar op!
    (garantie tot de eerste grasspriet.....)
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Dat is wel grappig... ik hoor Peter Den over een 'dubieus profiel'. En ik denk onmiddellijk aan het min of meer symmetrische profiel van als ik me goed herinner de Dizzy Bird van Fotor, inmiddels al weer wat jaartjes geleden. Die vloog toch eigenlijk meer dan behoorlijk. Paar jaar later heb ik 'm zelf ook gebouwd en dat vloog prima.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    We waren er met 7 man. Niemand zonder schade .... :D
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn Dizzy Bird had zeker geen symmetrisch profiel, die was wel degelijk gewelfd. Vloog inderdaad prima voor een depron geval.

    Vandaag had zeker 'interessant' geweest met de Snowboot. Tjonge, waaide best heel hard....
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Voor de wat onschuldiger lezertjes: ik heb al eens gesteld dat de Snowboot bij bf5 wel aan zijn tax zit. (en bij bf3 ook al leuk vliegt) dus mij hoor je hier niet over..
    Het nadeel van zulke lichte modellen is zeker dat een stuurfout direct heel veel controle-verlies oplevert: je waait zo een heel end weg: LVS is dan de bosjes in waar je niet mag komen en de Maasvlakte is over het hek dat bijna niet te nemen is.

    Voor beginners en licht gevorderden (waar ik mijzelf qua vliegvaardigheid veiligheidshalve maar bij reken) is Bf5 best al behoorlijk serieus.
    Windkracht 6 a 7 vereist toch wel een zeker niveau aan vaardigheid; als gekende routiniers allen schade hebben zegt dat wel iets. (maar wel: respect mannen!:beer:)
    In dit licht trouwens: hoe deden de Alula's het vandaag?

    De term ''dubieus profiel'' kan gezien worden in het kader van ironie trouwens.
    De Dizzybird heeft inderdaad een gewelfd profiel: je verkijkt je er snel op.

    Ik blijf gewoon rustig op redelijk (proef)vliegweer wachten.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Zoals belooft even een melding van de eerste proefvluchten van mijn Snowboot met symetrisch profiel met flap.
    Om maar direct met de deur in huis te vallen: dat viel dus niet mee!
    Ik kreeg het ding dus totaal niet aan het vliegen dus voor de geinteresseerden: ik zou dit voorlopig even niet navolgen.
    Wat een ellende.: ik ben gewend dat een Snowboot gewoon vliegt en niet deze rampspoed.'
    Voor meer details: zie het theorie draadje
    Na een fors aantal pogingen met 3 verschillende zwaartepuntsliggingen was ik totaal gesloopt van het tegen het duin opklimmen na oppikken van het strand.

    Ik geef het als leerproject nog niet helemaal op omdat na tot een beetje inkeer gekomen dit eigenlijk wel weer vragen oproept, maar daar hoop ik in het theorie-draadje wat respons op te krijgen.
    Maar voorlopig: dont try this at home!:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2015
  11. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Peter,

    Bedoel je bier niet de eerste vliegpogingen met je SnoBoot met symmetrisch profiel?

    Groet

    Houtjesplakkeer
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Oeps! Gecorrigeerd o_O
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Eindelijk de symmetrische Snowboot weer eens kunnen proberen: verslagje in het theorie katern.
    Maar.... nu vloog het dus wel en viel niet tegen!
    het is nog te vroeg om te stellen: Go symetric!!!;), maaaar slecht was het zeker niet en enigszins volgens verwachting (sneller)
    Zijn er, al of niet door dit draadje al wat meer Snowboot ervaringen?
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo Peter,
    Wat leuk dat je symetric-Snowboot zo lekker vloog. Volgens mij doet daar de derde wet van Newton zijn werk, actie = reactie, althans dat is wat ik heb begrepen van een voornaam RC Piloot die ervoor studeert. Kortom, zelfs een vlakke plaat met een in vorm geschuurde voorlijst kan het soms verrassend goed doen :).

    Valt mijn ultra-light helling-zwever ook onder de definitie Snowboot?

    [​IMG]

    Zelfs met harde wind aan een superslechte helling heeft deze plank me al erg veel vliegplezier bezorgd. DS'en achter de helling bleek net iets te hoog gegrepen. Bouwtijd: 2 - 3 avondjes. Wingload: <6,5gr/dm².
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx Eric,
    Dat maak je natuurlijk zelf wel uit
    Voor mij is eenSnowboot een plank met de outlines van het orginele ontwerp van Coussot en met het orineel gebruikte profiel.
    Constructie maakt niet uit.
    Alle rechte ongeveer 1mtr planken met koorde 26, maar liefst voorzien van de originele vinvorm zijn wat mij betreft Snowboot- varianten.
    Ik denk zelf overigens dat een Snowboot met pw106 een veelbelovende variant kan zijn; in my book zou dat dan een Snowboot-pw106 heten.
    Maar leuk dat je experimenten steeds succesvoller verlopen: dit is waar het bij modelbouw in mijn opinie over gaat en niet over; welk blokje schuim van de RTF chinees moet ik kopen.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Geweldig! Eens, dat kopen moet maar 's afgelopen zijn ;). Schijnbaar heb ik intuïtief de juiste koorde gekozen, de staart kan ik nog wel 's aangepast worden. Misschien wel leuk binnenkort het PW106-airfoil te gaan proberen. Zou dat met de geringe wingload van 165gr (op 100cm span x 26cm koorde) iets uitmaken tov bijv de HS130 die op dit model zit? [En dan kijk ik even met een schuin oog naar de prachtige analyse van Rick NL]
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2016
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Voor de diehards en Francophones : Jean-Louis Coussot heeft een kitje van een gemoderniseerde Snowboot uitgebracht:
    http://www.jlc-aviation.fr/aéromodélisme/les-dossiers-de-construction/snow-boot-reloaded/

    Weet nog te melden dat we nog steeds met de Snowboot vliegen; gisteren nog aan de Maasvlakte en nog steeds met veel plezier.
    De versie met symetrisch profiel is inmiddels toch afgedankt: bleef een ambivalente versie.
    Vloog soms goed maar soms ook hopeloos.
    Gesloopt omdat ik de servo's nodig had.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Alhoewel ik niet de indruk heb dat dit draadje lijdt aan overmatige belangstelling blijf ik toch volhouden.

    Afgelopen week zijn we met een klein ploegje op de Cap Blanc Nez geweest.

    één opmerking mijnerzijds behoeft correctie: de Snowboot handhaaft zich uitstekend bij meer dan BF6 (gemeten BF6.5)

    @houtjesplakker en ik blijven onverminderd enthousiast voor de Snowboot: ik heb geweldig genoten, helaas heeft mijn oude Snowboot een volle duik op het rotspad niet overleeft.

    Vleugel eenvoudige schade maar romp beyond repair.

    Ik heb nog een rompje liggen, dus dat komt in een paar dagen goed.

    Vriend Nico (zonder voorafgaande hellingervaring) vloog zeer verdienstelijk onder deze omstandigheden met mijn tweede, aan hem uitgeleende Snowboot.

    Inmiddels volgende plannen: oude Snowboot wordt gerepareerd maar ik laat het idee van vin op een sticky varen: wordt gewoon weer een rugvin.

    Ik bouw nog een versie met PW109

    Blijft voor ons toch een raadsel dat deze eenvoudige kistjes: weinig materiaal, weinig kosten, weinig ‘’Bau-aufwand’’, geringe kwetsbaarheid, makkelijker te vliegen dan men denkt en goed repareerbaar zo weinig belangstelling kennen.
    IMG_4146 (2).JPG
    Snowboot II in de handen van Nico op een 70mtr hoog BF6
     
    Bruno van Hoek en Justus vinden dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De tekening ligt al tijden klaar voor als ik een gebrek aan bouwinspuratie zou hebben. Hij is er dus nog niey maar weet zeker dat ik hem wel een keer gebouwen hoor!

    P.s. klein beetje mierenn##ken (aangezien je zelf ook een redelijk precies bent qua principes op aerodynamisch vlak) windkracht 6,5 bestaat niet. De beaufortschaal geeft een bereik aan waar binnen windkracht 6 valt. Hoger is 7, lager is 5.
    Als je duidelijker wil aangeven hoe hard het waait kan je beter m/s of knopen gebruiken
     
  20. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    : maar terecht en helemaal waar:koud:
    Ik wilde aangeven dat we gevlogen hebben bij Equihen plage (dinsdag werd de Cap gesloten) waar het snel opliep van 5BF naar 6BF.
    Woensdag op de cap begon het spelletje met net 6BF maar liep in de loop van de dag op naar, tja hoe noem je dat dan, geen 7 maar hoog in de 6BF.
    Mijn Snowboot was toen al out of order maar Hans en Nico vlogen toen wel en succesvol.
     

Deel Deze Pagina