Graupner Bell 212 restauratie

Leuk Steven dit projectje, ik heb trouwens ook een oldie gekocht en ga deze zondag ophalen. Daar zit nu ook een brandstof motor op, deze laat ik voorlopig wel zitten en misschien bouw ik hem later alsnog om naar elektro. Ik zal komende dagen wel in "mijn" draadje melden welke het is :-)
 
Ik gok dat het een Kavan is.

Mijn Bell 212 gisteren:


Ik zie dat hij momenteel wat schokkerig is, dit zal ik in youtube aanpassen (stond op automatisch stabiliseren).
 
Laatst bewerkt:
Na enige tijd van wachten wordt er vrijdagmiddag een doos afgeleverd. De inhoud is behoorlijk compleet. Eigenlijk mist er enkel een busje die tussen het hoofdtandwiel en onderste lager moet. Stangetjes met kogellinkjes kunnen we ook wel zelf maken ,dus deze brug is genomen.

What's in the box?
y4m9umRdBVwU7mEKKBKL4mRup75oaTOMLXzrseE8ikarJgCT121Kvq-KqMjOPJKx0wWEArrripapolFGHDLOMYZXFq-cskRKtWMYIGhXInmbO59Iy5t_y0VY59xN5_hH4HWpnvX3e_-WyPtcr3g0HrkzyyVpTr_rvJzewBkU9zB3rCvuUwyAYWykQUetNWblasi


Hierboven het overzicht.
Hieronder het hoofdmechaniek, koppeling , pitchstang,verloop naar staartaandrijving.

y4m8KxZi9QNSF2937QevexPzAFCx1OV812ztOS9R6ID7kaniIYYajrDt1k8Va-ImXDCQ9aBFn8p5aY5igP3x0Hf82gDp52AMCArfvV8Y1aDNOfpOw8Yh0rn7MbBoHzhO40drOgUtp_o-ZM9ZmG3WFHLEomgiKKEyX5jyUqzA_F3RW6ftMynrtm2cYNZqAFKBgDp


Hoofdtandwiel. Hij heeft een hele aparte scheve vertanding zodat de staartaandrijfas langs de hoofdrotoras kan lopen.

y4m63s9ILChkilPxhTQvFn1VAdpubrLUUB3JavguoWOINCVONOFvs2DBF-sjkT__pK-pcemxLpfE8DQu_MqDWkt9Uriv9ZvSzk-Bd3oOfKePJ0axJi3bhfM9K9GO8ITYFBROy6Hw4O_FH0wEvZFOpCjP7S9M_543I755KnmPWrX2eknT-QpnnIoA2pr8gpczaac


De hoofrtrotorkop. 1 van de eerste ontwerpen met collective pitch. Bij deze kop wordt de pitch via een stang door de hoofdrotoras bedient. Via de tuimelschijf wordt dus enkel de cyclic doorgegeven. Er is dus alleen maar indirecte cyclic sturing.

y4mLjZUSFZW3-JS6QVPfWQ6-HRu1VrXEf3Mw9qyRDgcAitTZ7tjFE8pzLhRd65wScOXDvkuwP71EXUTx0IwhG1h60j38vT74XzPGx0VBszyBuYhqemMHkxN94xJ5_BUZvCHeCJZO_U7NyrSjNJJw9-elhNlEGs98ys0-BVTpipCXBBK-OwMfFB5fwZukhpLjUTe


De daarbij behorende paddles. Blijkbaar zijn deze ooit eens doorboord om gewicht te besparen.....

y4mwFbUYZ8ag0a7rKTuc6FGNdIsWiGuyGlkyTZIcKIWY6Qvi2jlNiofPiUBXkO22iuV6Ug0yp2fBVPRpgeMHX_vIydl7YaiTx-e1bMUwgOzecuZZB1kYT85YULsTBx82viD9XuD0Ty-EBATEPFBFBYxWD0VzuP9I1inR-cRmz-LCdgwxoM2d-v-vj5cgbTWjf4C


De tuimelschijf en de tuimelschijfmeenemer.

y4mbGl_RToxN1aFuX5P4YBO3rYnfNKBG3SC-r4KBgIm0xTYDGzOiu5HUdWgxJCY58dD0X7EteZhDsLSMUS7NxNNxebZWcUg3EYaMkaslju5ZbhMUYscXTdT8BOFUjvBIHWVmxPAmbNNaDOvC6c0j4AnMtRr8t3oWtGMHhyLNtGp7-EmxXueRh-tbKtd87FkikXn


Een hoofdrotoras en een bijbehorende pitch stang en een lange pitchstang die bij een lange hoofdas hoort. Die heb je dus alleen nodig als je de lange hoofdas hebt en wilt gebruiken.

y4mJaVUa6HOo0I_LX0FpZLAiiVg49ysHCL46x5hYXsB1VO2fXDK_0s8J8BRwtlR_sWCBZ7H22uiKeKqMPiPVNNq-4f40wZLsAtMQOnJi-AKlw620S4gUrVnKCh-fAiTCUANYJc2MvIhEVINrrZzGgYuezSFMWJHXVoBLJrbBt8hzvZFfMzBbDGxsAKyIQ9NU1RU


Heckrotormechaniek, een oude en een nieuwe....

y4mMk7hPRGcRsnPgTo9alvpx1wRim1UyJl4mXpDkr81Mvk-jUh-CeLwBooAs7rlmLmDBnxuC2ENErPPU526QfW6gC7Wne23U-XIypNOOlmtGhuxv6UNCTvAxwTRvDJaZqQFGD8i01ut3UMcFylDCESw_5rEZZqrNjMrlhtBCL8PfxbClTdaJjr3fLgo1Qws4O_n


Staartbladen, effe opknappen en tzt vernieuwen...

y4mT_uEAavC0Qkprr18iWcRrHJosFCqxY8XZOSE9BU3XVc9inOMWkrR4zSXyiYSoHSTv5mgRXWcPZ8wQlYf6v12Q_0y5TtaIALpBK8vd2Wxi53iXjHYiM6y4QSwFSgWPe94mehHfPDnDY2GMz9ES_S33ryY65bE3MFcKY3LDAKHPy4PKZzU1EdEhmsLzDXjf3nD


Aandrijfstang van de staart:

y4mapx6U5XmY7ktY74eVo9R7q4bEjM5n6cKYna7BOLXVDVX7bkYRr-ua3U33734oS1Bwcdp6x78BgkDS4YR2wKoPShlsM2guP9l9ORtxy7Pifx5rS_tfr6es8zz2Bu7A2Oh6l2Amkk7xlLY3edqT9qf3mGaCK6gzD5HCHjJvPZixj1NUYRJ8b2TzS7qGQn6AbuW


Lagerhouder voor het bovenste lager, De korte en de hoge voor de langere hoofdas indien je die hebt en wil monteren.

y4mzvUmI0x7VlidOcxEPUPoGVGKmSKtS4ncsv6c75tnk2aJfOcNquVXmPPQO0fmmz5TcniRgDfcBDdrJx8AWkqkZS5DoPJdheroAUNj0X-IidQ7ZaXVphQKcBO6Q1fUfQ2hUMMemP9P1ZOnD03HIwA6uRSBOxUaYTLUrUc7M2YENxGk0KztcBypVRF-wTHLTmHN


En nog wat onderdelen voor het geval ik toch wat met brandstof wil doen. Ik zat al even te kijken of het achterdeksel zou gaan passen in een super tigre 60 die ik nog werkloos heb liggen. Dat zou op zich kunnen maar dat brengt dan wel weer heel veel knutselwerk met zich mee.

y4mTmW_kpXkixW-1MDPpZAMxVmStfJJq513Ta7bBFtBAfysH1e-OiiZmaJOjUullirSVjNAcUNhJqo7LbZeJNVRJuErlaPmNAHbO4ByisxEK2LFKYiCGYxscOG3WSA6WA1x9aiLUSCYZUub2-4zBZuESevf8zkuec05TczWVYToabbTlorEAJ6c3M_9ahyVrOBP


Voor elektro zit ik te denken aan een ongeveer 550 Kv motor op 8s. Ik heb nl nog 2 stuks 4s accu's liggen die dit schip wel omhoog moeten kunnen tillen.

Kalm aan,......
S.
 
Laatst bewerkt:
Puntje van aandacht: Ik zie het excentrische steunlagertje niet, waarmee je de tandspeling instelt. Die heb je per sé nodig, want het hoofdtandwiel zelf is te slap om de tanden in elkaar gedrukt te houden....

Het uitboren van de paddels was in die tijd heel gebruikelijk om een vlottere cyclische respons te krijgen, want door de pure Hiller-aansturing is het systeem een beetje "wazig" in de cycische respons. Stuurt prima maar je moet wat langer wachten voor er wat gebeurt, en dus een beetje meer vooruitdenken....
 
Een oom van mijn vrouw heeft 10 jaar geleden een 2e huisje erbij gekocht wat hij door de ligging makkelijk aan zijn camping koppelen kon. Echter heeft hij er op de zolder een romp van de Graupner Bell 212 gevonden. Nu dan toch eindelijk stond het ding em zo in de weg dat ie naar mij is gekomen. Dus hier issie:

IMG_0648_zpskeexmwue.jpg


De romp is helaas volledig ontdaan van het mechaniek en die is nooit gevonden. Dus voor mij nu de zaak om mechanische delen op te sparen en de romp te herstellen. Dat zal nog een flinke klus worden. Zoals bijna gewoonlijk is de staart geraakt door de rotor en er is voor zover ik zien kan alleen maar plamuur aan de buitenkant op gemeerd. De staart is nogal belangrijk bij deze heli omdat de staartrotor er bovenop zit. Hij moet dus absoluut stevig zijn. Mijns inzien zal er dus een glasmatje in moeten. Ik heb de balsa achterlijst verwijderd om dat beter te kunnen bekijken. En het wordt lastig. Er lopen ook 2 messing buisjes door de staart en daardoor kom je er slecht met een glasmatje langs, maar het moet toch. Gezien het stabilo ook vernieuwd moet worden hoop ik er via die gaten er ook bij te kunnen.
Eerst nog maar wat foto's.

IMG_0649_zpsc3x5vwy4.jpg
IMG_0646_zpsgvtbw9bf.jpg


Servohuis:

IMG_0643_zpscespqzib.jpg


Staartschade:

IMG_0645_zpszivb3ecn.jpg


Niet eens zo'n erge smeer bende, Ik verwacht dat hij niet eens veel gedraaid heeft.

IMG_0650_zpstpy9vmcm.jpg


Groeten,
Steven
Hoy maatje misschien een idee (als je nog materiaal hebt) om eerst een mal te maken van de heli
 
Mooi Steven! Op het eerste gezicht lijkt er weinig te missen. Als je de maat moet weten van dat missende busje dan geef je maar een gil. De rotorkop heeft de bladhouders ook al geborgd zitten zie ik, erg belangrijk anders vliegen ze eraf.

Hoe zit het met rotorbladen? Ik heb een hele bos splinternieuwe dus ik kan evt. wel een setje missen. Mocht je toch op brandstof willen dan heb ik daar ook nog een aantal motoren voor liggen.

Die 550kV lijkt me een beetje weinig. Wij krijgen goede resultaten met een 800kV motor op 6S.

@harkalt: Er zijn nog gewoon nieuwe replica rompen te krijgen in Duitsland. Voor dat geld kun je er zelf geen maken.
 
Ik hou me aanbevolen voor een setje rotorbladen Marco! Het geld is even een beetje op dus ik wacht er wel nog even mee. Er is even goed nog genoeg te doen aan de romp en servo inbouw en het passen en proberen van het mechaniek.
Ook de elektromotor moet nog even wachten. Brandstofmotor? klinkt verleidelijk, maar is het wel verstandig? dan moet zo'n stamo wel donders goed lopen....... ik investeer denk ik toch liever in een elektro aandrijving.

550kv heb ik berekend met 8s. met als doeltoerental 1600rpm. dat is denk ik wat jij met de 800kv met 6s ook maakt....

groet,
steven.
 
Hoi Steven,
Die rotorbladen lopen niet weg hoor. En er is een duidelijke reden waarom ik ook voor de probleemloze elektro aandrijving gekozen heb boven de (zelfs nog nieuwe) Stamo motoren die ik heb liggen.

Hoe kom je bij 1600 toeren? De 212 loopt niet harder dan 1200-1300rpm op de kop anders krijg je mega bladspoor.
 
Weet ik eigenlijk niet, Waarschijnlijk teruggerekend van jouw 800kv en 6s. Daarmee kun je ook ongeveer 16000 toeren maken. En ik meende me te herinneren dat de tandwiel verhouding ongeveer 1:10 is......
Het is goed dat je het meld, ik zal er rekening mee houden.
 
Misschien weet je dit al, maar je moet met die oldies even een omschakeling maken. Waar wij met de moderne heli's vrijwel continue hoge toeren draaien en op pitch dalen en stijgen, heeft een oldie zoals de 212 een hele beperkte pitchrange die alleen dient als ondersteuning voor het varierende rotortoerental. Dus tis een beetje een toerengeregelde rotor met collective support.
 
Brandstofmotor? klinkt verleidelijk, maar is het wel verstandig? dan moet zo'n stamo wel donders goed lopen.......

Die motor loopt goed... ik heb er twee jaar mee gevlogen, en in die twee jaar is hij me nooit afgeslagen (weet ik zeker, ik kon óók in die tijd nog niet autoroteren, en de heli is wel gecrasht, maar doordat ik hem in de clubkeet boorde, niet door motoruitval).

Zolang de O-ringen in de carb goed zijn, de lagers van de koelfan (i.v.m spoellucht lekkage) en de plug in orde, slaat die uitsluitend af bij de overgang van stationair naar toeren, maar dan vlieg je nog niet. in de lucht blijft hij gewoon lopen.
 
Ik heb in de eighties een mega trauma opgelopen door slecht lopende nitromotoren. Ik heb er eerlijk gezegd ook geen gevoel voor. Maar wellicht dat ik toch nog eens een andere 212 opbouw met brandstofmotor. Als ik ergens in de verre toekomst een heleboel andere projecten eerst afgemaakt heb. Spullen en ideeën zat....:)
 
Goede keuze, elektro vliegt-ie geweldig. Probleem-parts zijn het hoofdtandwiel en de 1,2mm aandrijfdaad voor de staartrotor. Die is nl ca 1,1m. Ook zijn bijna altijd de bladassen krom (die dingen met aangegoten bladhouders).
Goede keuze, elektro vliegt-ie geweldig. Probleem-parts zijn het hoofdtandwiel en de 1,2mm aandrijfdaad voor de staartrotor. Die is nl ca 1,1m. Ook zijn bijna altijd de bladassen krom (die dingen met aangegoten bladhouders).

De aandrijfsnaar naar de heckrotor is inderdaad lastig verkrijgbaar in Nederland, de handelsmaat is hier 1000 mm en je hebt iets meer nodig. Ik heb ze op eBay.de gevonden bij seller:andys-bastelshop. Zijn daar ruim op voorraad met een lengte van 1500 mm. Kosten: 4.50 voor 3 stuks.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 333
Laatst bewerkt:
Even verder met de Bell.
De staart moest m.i. goed onder de loupe genomen worden dus eerst maar even slechter maken ,....

Eerst de staartrotorplankjes eruit, nu blijkt dat inderdaad de staart wel weer goed te richten zal zijn.

y4mwQXyXX89sCG8KLGfIEabriJLuZSemkcEzJcPhxgfsAuwTCXsFsyedBZdOeiQO12juz7D84UcXL6tv6fccwilGqiO7v8mENIwFz0NR51yiDEVRYL4ZE8LH7WywHDnvgjGEw-1bXEHUt3DGJsk4wkgwTH2Q4Bs9hnZNrKEi2SX18IREBReogPJPxQxFq4HymSe


Hier het plankje, ook de gaten van de staartrotor zitten niet echt in lijn met de staart maar zover ik zien kon wel met de aandrijfstang....

y4mXr9-K4qvGL9P2YWkQVwDx1Sx0EGPOK8pDodi0XIv7ysWAwmntrg9rmCJ5QtiRiFescI0KGn_fMvJay6WnMewfLPQMPdaOC-W-2atUkEY0GuOeqa7Wx10MiWtTys1-wwbWP-dx5BwvQuQGoKL5ZUl9ZkK8ItYV0TPimot22-W4mSHKA4KYop23_X5vgQpLd5r


Binnen houtwerk verwijderd op het stukje wat de buisjes vasthoud na...

Toen maar eens het mes onder de loszittende stukje op de staart gezet. Voila, de hele bovenkant kwam er zooo af....
Nu een kale bovenkant.

y4mJVVdTqzEErzAdtKJ4cCQDBnL6G382ZlpMYxu00PEGPLA-rX4EdBYvKiQb-0L-tV0i2HzklLx7v8OszWISga8fHZJ55vGqGVACddeDKJUkA284aUcukspeZA6-x2RjdVLwf-Dv__BiZg0g5mzySQ3Q-2kcP3CAqkiSagemzh2DzCvUx6bv5GBW9yPt7ITxQ30


behoorlijk dun geworden. Ik wil toch serieus proberen em van binnenuit te repareren....

y4mEMzWZ1fLN-W0fv8wzQ8Dy14vxUpTO0bvKjB6TO39eWPrzXzEWdmx11j0-HiwK1LXYCedkUQqmBPuWPqMsVEAcwRuaDoFJboyY-yyhIpazqCShicH5c02A88me_nWs1KHDV3jFwSNwubM9YJvG8lb8q19Pf8PVQivQ1D6x4KGedcWrxAuB6svkUDv5FlFqPNe


wat er van de staart afkwam......

y4mqgEw3I0NzwdWuK8L-3RkNw9pAEgWI1JogjFha9p79AfBnw-xmiVfXi34sz-BFahcdwzrAudjMZsLfSoT0p-unAL7m-bpvVo-R5cred9pWMQvcPlrR5ANUO2A14vaEFoM1oPu00-JgsH2nYPZs9dqf69_A9-5Xr1kwSiyh0dKFS8rfXyzB2wKLka37cWmvTo0


poeh hé, volgende keer meer....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top