Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Mijn vraag is , waar kan je zulke printplaat nog kopen tegenwoordig ???
Groetjes
Ronny
Hallo Ronny,
De fa waar het door mij gebruikte printplaat wegkomt is bungard.de. Het grote probleem blijft om het thuis te krijgen. Platen zijn 510 x 1100 mm in verschillende diktes en koper bedekking. Verzendkosten zijn dus hoog en ook het materiaal is niet goedkoop. Ik zie dat Mohawk ook een adres achter heeft gelaten. Deze is ook nieuw voor mij. Het hele gebeuren met printplaat is nieuw voor mij, dus erg veel meer kan ik er ook nog niet over vertellen.
 
Ik snap niets van deze commotie over contact corrosie.
Dus ik kan geen stoommachine, bestaande uit messing en brons met koperen stoomleidingen en stalen krukas op een aluminium ketelvloer monteren?
Hoeveel verschillende materialen wil je hebben?
 
Laatst bewerkt:
aluminium en koper eten na verloop van tijd elkaar op, hangt er dus van af hoe dik is het materiaal en hoe lang moet het mee gaan?
plaats gewoon een scherm tussen de 2 en je probleem is opgelost ,Verf , vet , rubber, ........ ,alles is goed en dik hoeft het ook niet te zijn, als ze elkaar maar niet raken.
Is gewoon de wet van de natuur, vgr Marc
 
aluminium en koper eten na verloop van tijd elkaar op, hangt er dus van af hoe dik is het materiaal en hoe lang moet het mee gaan?
plaats gewoon een scherm tussen de 2 en je probleem is opgelost ,Verf , vet , rubber, ........ ,alles is goed en dik hoeft het ook niet te zijn, als ze elkaar maar niet raken.
Is gewoon de wet van de natuur, vgr Marc

Hoe te doen in een modelstoommachine?
Belangrijk is een contact d.m.v een contactvloeistof/medium om de metaalatomen uit te wisselen.
Zelfs in Rotterdam, bij het "Ding" voor de Bijenkorf in Rotterdam, heeft het jarenlang geduurd voordat het regenwater verontreinigd met duivenpoep( bijna ideale reagens) het geheel heeft aangetast.
Vraag: Resultaat in modelbouw?
 
Hallo allemaal,

Nog niet echt noodzakelijk maar toch even een beginnetje gemaakt met de cargorail. Waarom dan? Ten eerste vind ik het werken met messing gewoon erg leuk, daarnaast gebruik ik voor de eerste keer printplaat. Reden genoeg voor mij om dit even te proberen. De bovenpijp van de cargorail moet uiteraard nog verder gevormd worden. Dit kan echter niet eerder dan wanneer de achterkant verder gemodelleerd is.

P1000208.JPG


Hier dan even de manier waarop ik de cargorail samenstel. De staanders zijn voorzien van 2 gaten rond 2 mm. Hier doorheen gaan de 2 mm liggers van de onderkant. Deze zijn op hun beurt weer voorzien van 1 mm gaten waar de korte verticale stafjes van 1 mm rond in komen. In de onderste pijp zijn de gaten doorlopend, in de bovenste pijp de gaten alleen aan de onderkant. In de dekplaat heb ik een gaatje van 2 mm geboord. Voor elke staander een hulpstukje gedraaid. deze past enerzijds in de staander en anderzijds in het gaatje wat in het dek is geboord. In de midden van dit hulpstukje een flens laten staan zodat, als het gemonteerd is, de staander op een verbreding staat. Dit is op de volgende afbeeldingen wel te zien.
P1000209.JPG


En als ze dan alletwee dryfit geplaatst zijn ziet het er zo uit.
P1000210.JPG


En van iets dichterbij...
P1000211.JPG


Aan Stuurboord zijde de berghouten op maat gemaakt. Deze ga ik vanavond vastlijmen met epoxy, dan kan ik morgen weer verder.
P1000212.JPG


Ook aan Stuurboord zijde de waterinlaten gemaakt, althans de gaten hiervoor. Komen nog roosters voor uiteraard. Aan de achterkant van het berghout heb ik van Styreen een Fender samengesteld. Zal daar nog een betere foto van nemen. Is goed gelukt.
P1000213.JPG


En niet erg boeiend, maar zo ziet het er aan de binnenkant uit.
P1000214.JPG


Dit waren de stappen tot nu toe. Hoop in de volgende Up-Date de berghouten aan de Bakboord zijde gemonteerd te hebben en te kunnen laten zien hoe de roosters voor de waterinlaten er uit zien.
Tot de volgende keer.
 
mooi werk. wordt vast weer een prachtig schip.
Dat witte op de bocht aan de achterkant wort toch niet de rubber fender he. Je zet er toch wel echt rubber op toch.
 
Je bent weer netjes bezig, fender ziet er goed uit , al kan je hiermee wel niet echt schokken mee opvangen.
Zal ook wel niet nodig zijn, het is per slot van rekening geen bots-boot .
veel plezier met het vervolg, Marc
 
mooi werk. wordt vast weer een prachtig schip.
Dat witte op de bocht aan de achterkant wort toch niet de rubber fender he. Je zet er toch wel echt rubber op toch.
Bedankt Jan,
Ik ga zeker mijn best doen. Wat betreft de Fender, was wel de bedoeling Jan. Echt rubber is nog een probleem voor mij. Misschien dat ik tijdens de bouw nog wat tegenkom. Zo niet, dan is dit een redelijke vervanger denk ik. ;)
 
Als je zo doorgaat wordt het geen twee-jarenplan Sjoerd! Ziet er allemaal weer gelikt uit.

Dank je Solex,
De einddatum staat niet vast hoor. Maar gezien de Sovereign is dit een inschatting van mij. Misschien duurt het minder lang, maar voor hetzelfde duurt het langer. We gaan rustig door en zien wel waar we uitkomen.
 
Bedankt Jan,
Ik ga zeker mijn best doen. Wat betreft de Fender, was wel de bedoeling Jan. Echt rubber is nog een probleem voor mij. Misschien dat ik tijdens de bouw nog wat tegenkom. Zo niet, dan is dit een redelijke vervanger denk ik. ;)

mail ff een foto van de fender
 
Alweer vakmanschap Sjoerd,
blijf de post volgen (soms een beetjes op de achtergrond, maar ik blijf volgen hoor)

Bravo
 
Ik volg ook Sjoerd, kijk elke week weer uit naar je updates! Wordt weer een pareltje zo...

P.S. Ik heb hier tientallen m2 rubber 1 mm liggen, een paar groefjes erin frezen en je hebt een mooie fender, collega vaarders vinden het wel fijn als je hun lak niet beschadigd bij het helpen duwen ;)
 
"gezien de Sovereign is dit een inschatting van mij."

Denk dat je met de ervaring en oplossingen in de Sovereign juist veel tijd bespaard aan programmeren, uitzoeken, materialen (leds, bedrading etc etc) waardoor je misschien eerder klaar zult zijn.

Of je bedenkt nog veel meer van die prachtige constructies natuurlijk, dat zit er ook wel in.....
 
Back
Top