De draad van fanaat.

DSC01562.JPG Hier alvast de schaarbeweging! uit één van mijn stoomboeken 1915.....
DSC01562.JPG
DSC01558.JPG
 
Deze Von Krauss & Co locomotief-tekening was het voorbeeld voor het bouwen van onze miniatuurlocomotief "The Little One" begonnen omstreeks 1938 en
in 1944 werd de eerste proefrit gereden......
 
1942...De "The Little One" stoomlocomotief vordert steeds,hier moet de stoomketel nog worden afgewerkt.....voor deze foto-opstelling kwamen de twee vormkasten goed van pas,in deze vormkasten werden alle bronzen onderdelen gegoten o.a.de cilinders.
De vlampijpen in de stalen stoomketel zijn van roodkoper.
 
Hoi Fanaat, het zal niet makkelijk geweest zijn om in de oorlog aan alle materialen voor deze machine te komen. Zit daar niet een goed verhaal aan vast?
 
Hoi Fanaat, het zal niet makkelijk geweest zijn om in de oorlog aan alle materialen voor deze machine te komen. Zit daar niet een goed verhaal aan vast?
Nu ben ik geen verhalenschrijver Zeiler,maar zal proberen om mijn herinneringen betreffende het door mijn vader gebouwd locomotiefje "The Little One" te beschrijven,dankzij dat ik het vanaf mijn jeugdige leeftijd van 8 jaar in 1938 meestal ook in de werkplaats/hobbyruimte bezig was en meehielp met bijvoorbeeld het klinken van de stoomketel,mijn vader klonk en mijn werk was dan,de ketel vasthouden om dan de te klinken nagel goed laten dragen,en dat waren geen koperen klinknageltjes,nee nee,deze stalen klinknagels werden eerst aangetrokken,vervolgens geklonken daarna gebold met een voorhamertje.........
word vervolgd.
 
  • Like
Reactions: jef
Dit toekomstig stoomketeltje is niet geklonken,maar is alleen geschikt voor een lage stoomdruk.....een beginners-stoomketeltje met weinig poespas.
 

Bijlagen

  • ketelromp 9 diam.50 mm..JPG
    ketelromp 9 diam.50 mm..JPG
    245,1 KB · Weergaven: 335
Dit toekomstig stoomketeltje is niet geklonken,maar is alleen geschikt voor een lage stoomdruk.....een beginners-stoomketeltje met weinig poespas.

Sjef,.
Stop s.v.p. met het rapporteren over een modelketel met een gefelste middennaad over de lengte van de ketel.
In mijn antwoord op je draadje:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-draad-van-fanaat.222507/page-22#post-3908993

haal ik ook de kennis van je vader aan:

Je vader had toen al voorzien om de ketel te maken uit naadloos getrokken koperen pijp.

De discussie over deze door koud vervormden felsnaden met gevaar op haarscheurvorming heeft al genoeg elende op het Forum opgeleverd.
Onder de huidige regelgeving mag je een modelketel, met beperking tot het volume, belasten tot 3 bar. Indien er een ketel op de (tweede hands) markt komt, die maar opgestookt mag worden tot 1 bar en de nieuwe eigenaars, volgens de regelgeving, opstoken tot 3 bar? Wie is dan verantwoordelijk voor de schade?
 
Laatst bewerkt:
Sjef,.
Stop s.v.p. met het rapporteren over een modelketel met een gefelste middennaad over de lengte van de ketel.
In mijn antwoord op je draadje:

https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-draad-van-fanaat.222507/page-22#post-3908993

haal ik ook de kennis van je vader aan:



De discussie over deze door koud vervormden felsnaden met gevaar op haarscheurvorming heeft al genoeg elende op het Forum opgeleverd.
Onder de huidige regelgeving mag je een modelketel, met beperking tot het volume, belasten tot 3 bar. Indien er een ketel op de (tweede hands) markt komt, die maar opgestookt mag worden tot 1 bar en de nieuwe eigenaars, volgens de regelgeving, opstoken tot 3 bar? Wie is dan verantwoordelijk voor de schade?
Hier ben ik het helemaal niet mee eens Henk,welke stoommachine modellbouwer gaat een gebruikte (2e hands) stoomketel aanschaffen,het zijn meestal verzamelaars van oude speelgoed stoommachines....hetzelfde kun je stellen,je koopt en gebruikte z.g.a.n.40 km autootje en daar ga je 70 km/per uur mee rijden en de remmen redden het niet met deze snelheid...net voor die overstekende kinderen of/en een bejaarde,dat is met geen geld goed te maken,zo lust ik er nog wel ééntje Henk....al is het nog geen carnaval...alaaf...alaaf !!
 
Deze vergelijking loopt aan alle kanten mank. Stoompomp heeft wel degelijk een punt.

Op een 40km-autootje staat aan alle kanten 40 km en er zit een begrenzer op. Als je die eraf haalt en het ding opvoert... ja, dan ligt het aan jou.
Als je in jouw keteltje groot "MAXIMAAL 1 BAR" graveert en er een 1 Bar veiligheidsventiel opzet, heb je je best gedaan om de gebruiker iets duidelijk te maken.

Maar ineens een veilig keteltje maken zou de beste oplossing zijn.

Geniet van je carnaval! :)
 
Deze vergelijking loopt aan alle kanten mank. Stoompomp heeft wel degelijk een punt.

Op een 40km-autootje staat aan alle kanten 40 km en er zit een begrenzer op. Als je die eraf haalt en het ding opvoert... ja, dan ligt het aan jou.
Als je in jouw keteltje groot "MAXIMAAL 1 BAR" graveert en er een 1 Bar veiligheidsventiel opzet, heb je je best gedaan om de gebruiker iets duidelijk te maken.

Maar ineens een veilig keteltje maken zou de beste oplossing zijn.

Geniet van je carnaval! :)
Bedankt "HeliKoper"voor je advies,alleen heb ik het keteltje inmiddels klaar en zelfs afgeperst op 9 bar,jammer dat al mijn werk nu voor niets is gebeurt en ik was al zo blij,nu kan ik het wel schudden met al die k.t stoomketeltjes...modelbouw is altijd mijn hobby geweest,maar overal zitten voortaan de zogenaamde boek-geleerde die meestal nooit met hun hoofd samen met de handjes iets hebben gemaakt (zie citaat #466) schandalig...en juist deze mensen jagen een beginnende modelbouwer weg.. nu ga ik maar bekijken waar mijn werkstukje (stoomketeltje) nog voor kan dienen jammer jammer.....
 
Ik heb netjes uitgelegd waar jouw zelf bedachte 40km-autootje-vergelijking mank liep. Als jij dat leest als brutaal en onzinnig, kan ik daar weinig aan doen.
Hier had ik duidelijk moeten vermelden dat het om het citaat #466 gaat,dus zeker niet om jou bericht citaat #495 sorry HeliKoper!



Maar het zijn optisch mooie keteltjes. Dat dan weer wel. :)
 
Back
Top