Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dat Bert daar ook mee kampt, die Saphir vliegt erg neutraal.
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, Willy, met gas regel je hoogte. etc
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je wel in die "zoveel seconden rechtuit" niet een boom, gebouw of andere no-go-zone tegenkomen, en anders heb je HE-LE-MAAL geen flikker aan zo'n regeltje.... Dat regeltje ken ik namelijk al 35 jaar....
    Dat soort dingen koop ik ongeveer net zoveel voor als wanneer de oude rotten zeggen: "Ja, maar JIJ moet sturen, want dat doet dat vliegtuig niet voor je".... Is ook zo'n leuke dooddoener waar je niks mee kunt. Je kunt nu eenmaal uitsluitend sturen op basis van informatie, wat voor informatie dan ook, en als je kist je niet vertelt dat hij snelheid verliest, weet je ook niet dat je de neus wat moet laten zakken....
    Geheel correct.... Met geen enkele andere kist uit mijn luchtvloot heb ik ook maar enige moeite... OK, ik prik hem niet op een 3 meter breed landweggetje neer, maar met een gewone tweebaans auto weg heb ik weinig moeite. Het probleem is geheel en al de inschatting van de snelheid en hoogte boven de baandrempel, want iedere 10 cm hoogte meer of minder, is minimaal 10 meter verder landen...
    Het is ook de reden waarom ik extreem slecht met gestabiliseerde heli's of heading hold gyro's overweg kan.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bij wind mee of wind tegen veranderen de seconden ook rap, ikzelf vlieg wat dat betreft op gevoel, een schatting op basis van de inkomende gegevens. Hoogte, snelheid, enz. Probeer het hoogteroer met rust te laten, kleine correcties.
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja dat bedoel ik. Steeds een beetje minder gas, dan zakt hij vanzelf.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Dat mag je wel zeggen, ja!

    Dan ligt 'ie heel snel in de akker . . .

    Steeds een beetje minder gas, dan zakt 'ie steeds harder ! :)

    Bij iedere stand van de gasknuppel hoort een bepaalde stijg-/daalsnelheid.


    jan.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die secondenregel gebruikt elke wedstrijdvlieger die doellandingen op tijd moet maken dus dan zal ie wel niet zo gek zijn.
    En die hebben ook geen motor, dus dat is nog veel lastiger.
    En er staat niet ineens zomaar een boom, die dingen doen er jaren over om te groeien.
    En ja, je houdt ook de afstand in de gaten, als het windkracht 6 is en je vliegt wind mee dan hou je daar rekening mee.
    Maar de meeste mensen vinden windkracht 4 al kritisch worden dus dan kan je gewoon tellen.
    En meer gas is niet altijd meer hoogte, je kan ook met sleepgas landen, dan hou je druk op je roeren.
    En je kan een Calmato echt vreselijk langzaam laten landen alleen moet je even op hoogte kijken hoe langzaam, als hij nog reageert op de roeren dan vliegt ie nog.

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Hoge akkers zeker daar bij jullie?
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Helemaal NIET mee eens!
    Ja, het is een igestudeerd programma, wat je eindeloos oefent, en kan dromen.
    Maar... Probeer maar eens in ELKE windomstandigheid en kracht (crosswind van voor, crosswind van achter, en alles ertussenin) een perfct ronde en symetrische looping, twee keer achter elkaar te vliegen, die op de zelfde hoogte, en diepte begint, en ook eindigd. en alle andere figuren dan ook nog ff....
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Om dat patroon echt goed onder de knie te krijgen vraagt volgens mij nog al wat oefening. Ik zal me er eens aan wagen als sultan of kaos klaar is. Ergens moet je toch eens beginnen.
    Maar feilloos? Dat zal denk ik niet meer lukken. Hoeft ook niet meer...
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    En dan ook nog netjes in de lijn van de jury. Als je dat kan ben je een baas.

    Over het heli vliegen, er zijn idd veel 3D piloten die het precies hooveren nauwelijks beheersen maar wel een show kunnen neerzetten waar je mond van openvalt. Deze vliegers trainen vooral op de figuren en niet op het eindeloos boven een pylon hangen. Vroegah. toen ik nog een paar keer met F3C meevloog wegens gebrek aan deelnemers in de B klasse, scoorde ik mijn punten met de hooverfiguren. Ik was dan ook Ned. kampioen in de A klasse.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga er vanuit dat de meesten (ook Jan) hier hobbymatig bezig zijn.
    Waarom zou je jezelf allerlei nagenoeg onmogelijkheden op de hals halen?
    Ik vlieg niet eens een looping, omdat ik daar de lol niet van inzie. En wat moet ik met een rol?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Duh.... :rolleyes:

    Maar die boom staat er, met een beetje pech WEL "opeens" als je blind je secondenregeltje aanhoud op een voor jou onbekend veld, he? Dan doe je je vijf seconden op het benedenwindse dwarsrak, en na drie seconden duikt die boom op in je "in focus" blikveld en blijkt dat je toch wel iets aan die 5 seconden moet doen anders draai je recht die boom in.... Weg fraaie routine.
    Ik ben héél voorzichtig wat aan het oefenen nu, en ik meende dat ik wellicht niet perfect, maar toch wel een héél klein beetje kon sturen.... Is toch een dramatische des-illusie....
    Daar moeten nog LITERS benzine doorheen voordat daar ook maar iets "toonbaars" uit gaat komen...

    Je MOET niks.... maar het is gewoon leuk om te doen (zelfs met een Calmato al) en ik kan er inderdaad ondertussen best aardig de lol van inzien om de tweede lus precies over de eerste te proberen te leggen, of om een langzame rol zo "recht" mogelijk te maken, wat zelfs met een F3A kist bepaald nog niet meevalt...

    Zoals het nu staat, lach niet, ben ik al blij als ik de retracts kan bedienen zonder die kist een rare zwabber te laten maken....
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hier in de buurt zeggen ze: stilstand is achteruitgang.......in dit geval: uitdagingen houden de hobby leuk en levendig.
    Jij probeert toch ook steeds sneller en schneller te vliegen? Iedereen heeft z'n eigen uitdagingen.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb de laatste 7-8 jaar dat ik vloog voor 99% van de tijd op onbekende velden gevlogen.
    Ik ken maar 1 veld in Nederland waar een boompje staat in de vlieglijn en ja, ook dat kan je ontwijken, ook met de seconderegel.
    Maar OK, als meervoudig wereldkampioenen dat doen dan zal het wel niet goed zijn en zal ik het wel verkeerd geleerd hebben.
    Ik zou alleen niet weten hoe ik anders exact op 10 minuten op een stip zou moeten landen.

    Wat betreft kunstvlucht, die wedstrijden vind ik al helemaal niet interessant, dat is een jurysport.
    Als je een bepaalde naamt hebt (of had) dan had je al extra punten voordat je 1 meter gevlogen had.
    Dan kan je nog zo goed vliegen maar die persoon zal altijd, volgens de jury, beter vliegen.
    En ik blijf er bij, het is een ingestudeerd trucje, de een zal het wat beter beheersen dan de ander.
    Maar stel, 1 kant van je rolroerservo valt uit of 1 kant van je stabilo wappert eraf, krijg je je kist dan aan de grond?
    Dat bedoel ik met beheersing, reageren op onverwachte situaties.

    Op les leerden we mensen rugvlucht, puur om te kijken hoe ze reageerden, of ze hem er heelhuids uit konden halen.
    En dat staat niet in het brevetprogramma maar als je het even niet meer weet ligt je kist zo op zijn rug en als je dat nog nooit meegemaakt hebt dan is dat best eng.

    Maar al dit geldt nog niet voor Jan, die moet gewoon eerst vertrouwen krijgen in het model.
    Wat dat betreft vergelijk ik hem met Willy (sorry).
    Die crashte zijn kist als ie het even niet meer zag en bij landingen ging het ook fout.
    Ik ben een middagje naar het veld gegaan, even wat tips gegeven en moed ingesproken en hij is niet meer gecrasht.

    En met de hotliner Ion heeft ie ook al gevlogen, volgens sommige mensen was hij daar nog lang niet aan toe maar onder rustige begeleiding kan iedereen dat soort modellen ook vliegen.

    GJ
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.173
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... OLC heeft 5 op een rij in het landings circuit. De bomen zijn berucht.
    Advertentie werkgelegenheid: boktorren gezocht geven geen respons.
    De bomen zijn berucht op hun aanzuigende werking op modelvliegtuigen.
    Ze komen er uit als repen friet...
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeker, maar ik leg mij zelf geen verplichting op.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ben lid geworden in Maasdriel, omdat de dichtst bij zijnde boom op een kilometer afstand staat :D.

    Op een dag kwam er een goede vriend, op de fiets, naar het veld om even te helpen. Wij rommelden wat met zenders, ontvanger, kabeltjes, modes, etc.
    Na enig experimenteren waren wij het er over eens goed-bezig te zijn. Even later vloog ik zo zijn fietstas in.

    (p.s. het verhaal is hier en daar wat aangedikt)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.447
    Locatie:
    groningen
    Grootste gemene deler hier, denk ik, is: oefening baart kunst, en het is ieders smaak cq. voorkeur wat hij hoe wil leren: 'it's a free country'.

    En zijn vele wegen die naar Rome leiden, en gelukkig willen we niet allemaal naar Rome!

    Als ik klaar ben met het hobbyhok uitmesten en een aantal huishoudelijke klussen, ga ik weer bouwen from scratch met hout: een kleine Fanjet 600 (staat ook bekend als opvolger van de Fantrainer).

    En die wil ik, tegen de tijd dat die klaar is, gewoon zelf kunnen vliegen en beheersen, en daar mogen best een paar 'figuren' bij zitten.

    'Degelijk', zeg maar.

    Dat is mijn stip op de horizon. :)

    En daarna wil ik :hammer:

    Eerst maar eens die Fanjet . . . :thumbsup:


    jan.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En wat dan nog als jouw Looping niet perfect rond is, of jouw roll niet op één lijn....
    Het gaat toch om de lol van leuk vliegen, niet dan?
     

Deel Deze Pagina