Wasabi e900 setup

Hallo Roy,

Is dat vandaag gebeurd?
Brak de flexas vlak na de koppeling en ging het eindje los op je messing buis?
Weet je wat de oorzaak was; ben je ergens overheen gevaren, of had je (te) weinig speling tussen drive dog en achterlager?

Aan de foto te oordelen heb je de mazzel, dat er niet teveel flexas vrij was, anders had het je een gat in de romp kunnen slaan.

Bij een naar rechts van de hartlijn geplaatste aandrijftrein, gaat het om de motor, as en stinger.
Je zou de motor in het midden kunnen laten staan, maar dan moet je 'm wél draaien, zodat de flexas in een gebogen lijn naar de uit het midden geplaatste stinger loopt.
Doe je dat niet en blijft de motoras in het midden, dan zal de flexas in een S-bocht verlopen, op zich niks mis mee, maar het uitlijnen om het geheel zo wrijvingsloos mogelijk te krijgen is lastig. Persoonlijk zou ik er, gezien de toeren waarmee je werkt, niet aan beginnen en óf de motor iets roteren, óf de hele aandrijftrein rechts van de hartlijn plaatsen.
Minstens 5 mm; zoals ik al gemeld had is dat bij mijn Arowana's dat nog te weinig, die zou ik nu 7-8 mm uit het midden gezet hebben, jouw boot is groter, dus houdt 8 mm aan.

Blijkt dat te weinig, dan hoeft de stinger maar heel weinig naar links te wijzen middels een vulplaatje.

Groeten, Jan.
Het is mijn eigen schuld geweest.
Eerste vaartgisteren slipte de koppeling. Niet vast genoeg.
En bij de tweede heb ik de flex as saver vergeten vast te zetten. Heel dom!

Ga nu de boel demonteren en gelijk de aandrijving iets verplaatsen. Ik heb niet veel spelling maar elke milimeter is er een.

Wat ik mij nu afvraag is dat je veel rtr boten ziet zoals de traxxas spartan bijv die hebben ook de as in het midden. Hebben die geen last van propwalk dan?
 
Wat ik mij nu afvraag is dat je veel rtr boten ziet zoals de traxxas spartan bijv die hebben ook de as in het midden. Hebben die geen last van propwalk dan?
Jawel, de natuurkunde geldt ook voor RTR, alleen gaan de meeste RTR niet zo hard als jouw Wasabi en kun je propwalk deels tegensturen zonder op je dak te gaan...

Groeten, Jan.
 
Dat hoop ik dat hij straks beter en harder vaart dan een rtr.
Nu de motor en steun opzij verplaatsen.
Hoop dat ik geen last krijg van het gewicht wat nu uit het midden komt te liggen.
Ik kan alles max een milimeter of 5 naar rechts verplaatsen.
Hoop dat dit een goed begin is.
20190627_104804.jpeg
 
Hallo Roy,

Wat is de beperking, dat je maar 5 mm naar rechts kunt?
De rest zul je straks met het naar links laten wijzen van de stinger moeten compenseren.

Groeten, Jan.
 
Hallo Roy,

Wat is de beperking, dat je maar 5 mm naar rechts kunt?
De rest zul je straks met het naar links laten wijzen van de stinger moeten compenseren.

Groeten, Jan.
De ruimte voor de lipo's. Deze liggen nu plat op de bodem en kunnen niet naar rechts.

Of ik moet ze meer schuin rechtop zetten.
Maar ik wilde het zwaartepunt zo laag mogelijk in de romp houden.
 
Juist ja.
In dat geval zou ik de motor in het midden laten en alleen de uitgaande as een beetje naar rechts achter laten wijzen waardoor alleen de stinger rechts van de hartlijn komt te zitten en de lichte buiging in de flexas de verbinding tussen motor en stinger maakt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten, Jan.
 
Juist ja.
In dat geval zou ik de motor in het midden laten en alleen de uitgaande as een beetje naar rechts achter laten wijzen waardoor alleen de stinger rechts van de hartlijn komt te zitten en de lichte buiging in de flexas de verbinding tussen motor en stinger maakt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Groeten, Jan.
Ik heb de motorsteun er al uit.
Wat denk je, dan wel die 5mm pakken naar rechts anders krijg je wat je eerder zei een s vorm in de flexas.
Ik kan er misschien nog een paar mm bij sprokkelen. Moet ik zo even goed meten.

Ik denk dat ik 0,8mm wel ga redden
 
Laatst bewerkt:
Juist, dat bedoel ik; de motor staat iets scheef, zodat de flexas met een lichte buiging naar de stinger kan lopen, dan vermijd je een S-bocht.

Groeten, Jan.
 
Juist, dat bedoel ik; de motor staat iets scheef, zodat de flexas met een lichte buiging naar de stinger kan lopen, dan vermijd je een S-bocht.

Groeten, Jan.
Heb ik nog 1 vraag. Omdat de wasabi geen deep v is maar een vlakke bodem heeft aan de achterzijde.
Maakt dat dan nog uit voor het gewenste effect.
Of maakt dat niets uit.
 
Het vlakke deel is een runpad, bedoeld om het hek te liften als de boot snelheid maakt, met propwalk heeft dat weinig van doen, afgezien van het feit dat de boot door de runpad wat minder romp in het water heeft dat propwalk (iets) tegen kan werken.

Gewoon opbouwen en gaan testen!

Groeten, Jan.
 
Omdat ik aan het wachten ben op de nieuwe flexas en even niets anders kon doen.
Heb ik een van de xt90 connectors verwijderd en bullit connectors geplaatst met een weerstand.
Door het mannetje eerst even contact te laten maken met de weerstand en daarna de stekker door te drukken geen vonk meer.
20190628_225010.jpeg
 
Mooi, Anti Spark!
Welke weerstand gebruik je voor 6S?

Als je een alternatief voor de flexas wilt; vermits de flexas niet in krappe bochten gedwongen word, maar een mooie vloeiende lijn volgt, zou je een 2 mm verenstalen as kunnen overwegen, uiteraard verlijmd in het passende eindstuk.
Ik zou dit pas overwegen als de afstemming van de huidige set-up naar tevredenheid is, want met een flexas ben je in dat opzicht (letterlijk) flexibeler...
Een verenstalen as roest echter, dus na elke vaardag moet die er (ook) uit om gedroogd te worden.

Groeten, Jan.
 
"The spark is your friend"CastleCreations).

No spark, then input caps are dead and rest of controller will soon follow. Preferably taking plane down with it :(
Explanation
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?952523-too-long-battery-wires-will-kill-ESC-over-time-precautions-solutions-workarounds


On the other hand, too big a spark is bad for connectors. Not to mention your nerves.
Solution: move the spark to a cheap extra sacrificial connector.
The extra/very thin wire will reduce current, no need for resistor, or choose resistor small enough to reduce spark will still visible/audible. You'll still hear a (weaker) spark as an ok signal/indication.

from
www.mgm-compro.com (professional) &
www.mgm-controllers.com (hobby)

a9023874-26-mgm-compro_anti-spark.jpg
 
Mooi, Anti Spark!
Welke weerstand gebruik je voor 6S?

Als je een alternatief voor de flexas wilt; vermits de flexas niet in krappe bochten gedwongen word, maar een mooie vloeiende lijn volgt, zou je een 2 mm verenstalen as kunnen overwegen, uiteraard verlijmd in het passende eindstuk.
Ik zou dit pas overwegen als de afstemming van de huidige set-up naar tevredenheid is, want met een flexas ben je in dat opzicht (letterlijk) flexibeler...
Een verenstalen as roest echter, dus na elke vaardag moet die er (ook) uit om gedroogd te worden.

Groeten, Jan.
Ik gebruik een 5w 10 ohm.
Ik heb ook nog een grote liggen 50w 100ohm.
Deze mogelijk dat ik deze maak zodat ik hem kan aansluiten zoals in Ron zijn plaatje en na gebruik gewoon verwijder.
Voordeel dat je deze dan in meer modellen kan gebruiken.
 
"The spark is your friend" ([emoji767]CastleCreations).

No spark, then input caps are dead and rest of controller will soon follow. Preferably taking plane down with it :(
Explanation
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?952523-too-long-battery-wires-will-kill-ESC-over-time-precautions-solutions-workarounds


On the other hand, too big a spark is bad for connectors. Not to mention your nerves.
Solution: move the spark to a cheap extra sacrificial connector.
The extra/very thin wire will reduce current, no need for resistor, or choose resistor small enough to reduce spark will still visible/audible. You'll still hear a (weaker) spark as an ok signal/indication.

from
www.mgm-compro.com (professional) &
www.mgm-controllers.com (hobby)

a9023874-26-mgm-compro_anti-spark.jpg
Begrijp ik nu uit dit verhaal dat je aan de spark hoort dat je capacitors nog goed werken.
Maar verder heb je er niks aan?
En dat je voor extra toegevoegd draad tussen de lipo voor bijvoorbeeld de nooduit extra capacitors moet toevoegen?

Je motor draden beter langer kunnen zijn.
Ik dacht dat deze zo kort mogelijk moesten zijn juist.
 
1) Begrijp ik nu uit dit verhaal dat je aan de spark hoort dat je capacitors nog goed werken.
2) Maar verder heb je er niks aan?
3) En dat je voor extra toegevoegd draad tussen de lipo voor bijvoorbeeld de nooduit extra capacitors moet toevoegen?
4) Je motor draden beter langer kunnen zijn.
Ik dacht dat deze zo kort mogelijk moesten zijn juist.
Hallo Roy,

1) De vonk bij het aansluiten van de plus van de lipo komt door het opladen van de buffercondensators op je regelaar, daar kun je wat aan doen door óf een weerstand te gebruiken zoals jij dat gedaan hebt, óf een tweede draad te gebruiken zoals Ron laat zien, beide methoden werken, in die zin dat je de hoofdstekker vrijwaart van schade door het trekken van de dikke vonk.

2) Als er geen vonk wordt getrokken bij het aansluiten, is dat een teken dat je buffer elko's stuk zijn, die moet je dan direct vervangen, wil je regelaar niet het slachtoffer worden.

3) Eventueel kun je in de parallel draad een kleine weerstand (geen elko) opnemen zodat de vonk over de hulpstekker niet zo groot is, maar nog wel waarneembaar, zodat je weet dat de bufferelko's nog goed zijn, zie 2).

4) Je wilt de draden tussen de lipo en de regelaar zo kort mogelijk hebben, die naar de motor mogen eventueel wat langer zijn, anders zou je in, bijvoorbeeld, een vliegtuigromp geen regelaar kunnen inbouwen.

Groeten, Jan.
 
Hallo Roy,

1) De vonk bij het aansluiten van de plus van de lipo komt door het opladen van de buffercondensators op je regelaar, daar kun je wat aan doen door óf een weerstand te gebruiken zoals jij dat gedaan hebt, óf een tweede draad te gebruiken zoals Ron laat zien, beide methoden werken, in die zin dat je de hoofdstekker vrijwaart van schade door het trekken van de dikke vonk.

2) Als er geen vonk wordt getrokken bij het aansluiten, is dat een teken dat je buffer elko's stuk zijn, die moet je dan direct vervangen, wil je regelaar niet het slachtoffer worden.

3) Eventueel kun je in de parallel draad een kleine weerstand (geen elko) opnemen zodat de vonk over de hulpstekker niet zo groot is, maar nog wel waarneembaar, zodat je weet dat de bufferelko's nog goed zijn, zie 2).

4) Je wilt de draden tussen de lipo en de regelaar zo kort mogelijk hebben, die naar de motor mogen eventueel wat langer zijn, anders zou je in, bijvoorbeeld, een vliegtuigromp geen regelaar kunnen inbouwen.

Groeten, Jan.
Bedankt voor de aanvulling Jan.
Kun je de elko's ook op een andere manier testen om de werking in de gaten te houden?
 
Hallo Roy,

Ik denk dat het met 6S wel meevalt; de regelaar kan het gemakkelijk aan evenals de lipo's.
Ik heb het eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een regelaar de geest geeft bij lage Voltages (3-6S).
Regelaars die alleen spatwaterdicht zijn en dan per ongeluk zeiknat worden, is een ander verhaal (poef en een stinkende boot...)

Groeten, Jan.
 
Back
Top