Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 feb 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb geprobeerd een filmpje te maken maar dat lukt niet als je 2 handen nodig hebt, dus dan maar met foto's.
    We gaan de dichtlippen op de rolroeren plakken.
    Sergey heeft al een lijntje getrokken waar het plakband moet komen.
    Het is 5mm breed maar aangezien er wat plakband in de vleugel moet vallen om de spleet luchtdicht te maken neem ik een stuk tape van 7mm breed.
    Hier zie je het deel, het lijkt een beetje gearceerd.
    CIMG4677.JPG



    Je zet het rolroer helemaal open en fixeert dat in die houding met schilderstape.
    CIMG4678.JPG


    Dan plak je de tape langs het lijntje op het roer.
    Hij hangt als het goed is een millimeter of 2 vrij.

    CIMG4679.JPG


    Hier zie je de overhang.
    CIMG4680.JPG

    Nu sluit je voorzichtig het rolroer en zet tussen de schaal van de vleugel iets van een stukje plastic, in mijn geval een propje maar je kan ook een bankpasje of iets dergelijks zijn.
    Het moet dus maar wel redelijk sterk zijn.
    En daarmee ga je dan langs het tape, je dwingt de tape de vleugel in.
    CIMG4681.JPG


    Als de tape helemaal onder de vleugelschaal zit dan kan je het rolroer naar beneden bewegen, er mogen geen kreukels ontstaan.
    Bij een uitslag naar boven mag de tape er ook niet onder vandaan schieten, dus even heen en weer bewegen en kijken of alles goed blijft.
    Als de tape er bij naar boven uitslaand rolroer uitkomt moet je iets breder tape nemen.
    Zo ziet het er nu uit.
    De luchtspleet is in de vlucht afgedicht en er kan daar geen flutter meer ontstaan.
    CIMG4682.JPG



    Wat betreft motor.
    Ik heb contact met een bedrijf in HongKong die me een motor gaat sturen die redelijk voldoet aan wat ik zoek.
    Ik ga op 5S vliegen dus ik moet iets hebben dat tussen 3100 en 3600KV zit.
    En het moet een 4 poler zijn met een gewicht van rond de 130-150 gram want anders kan ie het vermogen niet aan.
    Ze kunnen me een 3400 KV leveren maar helaas met een 4mm as.
    Die moet ik dus op de een of andere manier afslijpen.
    Maar dat motortje kost maar 40 euro.
    Daar komt dan een vertraging met adapterplaat op, die kost totaal 85 Euro.
    Dus voor 125 Euro moet ik een goed werkende aandrijving hebben.


    GJ
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb maar even wat plaatjes geschoten, het zonnetje schijnt.
    Wat er nu nog moet gebeuren is:
    Rolroerservo's inlijmen en stuurstangen bevestigen maar ik heb nog steeds mijn zwarte stickermateriaal niet om de luchtspleet in de vleugel te dichten.
    Daarna moet de motor erin, spinner erop en alles in de zender zetten.
    Hopelijk komt mijn nieuwe Frsky X20 Tandem binnen een week of 2, dan kan ie meteen daar in.

    CIMG4683.JPG


    CIMG4684.JPG


    CIMG4685.JPG


    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Ik snap alleen nog niet waarom je de hevel op de servo verdraaid wilt monteren. Wanneer je het middenpunt v/d servo in de zender verzet kun je volgens mij veel beter de gehele servouitslag benutten en bereik je uiteindelijk ook meer uitslag naar boven dan naar beneden. B18's komen ook netjes met de hevels neutraal ingebouwd, dat zal Sergey vast niet altijd verkeerd doen.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik wil alles mechanisch goed hebben en niet gaan klooien met middelpunten en uitslagen in de zender.
    Vanaf de eerste hotliner doen we het al zo en het heeft altijd prima gewerkt.
    Sergey maakt het zichzelf makkelijk, zet de servo's in middenstand en dan het heveltje erop.
    De uitslagen van de X08 zijn niet enorm, boven de 1800 uS en onder de 900 uS doen ze niks meer.
    Je moet dus echt mechanisch dingen goed instellen.

    GJ
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bij mij stond er eind april. Is dat de datum dat ze gaan verzenden uit China? Of de verwachte levering hier in Europa?
    Bij jou iets anders? We hebben de zender rond dezelfde tijd besteld dacht ik.....is over 2 weken reëel denk je?

    Op dit moment word de x20 eind mei verzonden en de x20s begin mei.
    Ik heb de x20s besteld. Ben benieuwd!
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er staat bij mij 24 maart uit China.
    Ik heb de gewone besteld, zonder S.
    Ik hoef geen BT module en de knuppels zijn ook gewoon Hall sensor, weinig verschil dus.
    tandem.JPG
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  8. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    175
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi Gert-Jan,

    Ik zie nu pas dat je bezig bent met dit geweldige verslag! Goed dat je de moeite neemt om alles zo exact uit te schrijven en op de foto te zetten. Echt top!
    Zelf heb ik nu meerdere van deze modellen gebouwd met diverse aandrijvingen. Dit om de verschillen te kunnen onderzoeken en zo uiteindelijk naar een zo efficient mogelijke aandrijving toe te werken. Direct drive (cam speed en APC), éénblads en een vertraagde. Allemaal motorloop van net onder de minuut en snelheid gemiddeld rond de 310 km/h.
    In hoofdlijnen bouwen we ze precies op dezelfde manier. Ik gebruik alleen vaker secondelijm ipv. UHU endfest. Carbon op carbon met CA zit echt muurvast, je moet het alleen in één keer goed recht zetten ;-) Servo's in de vleugel doe ik met metaalepoxy van bison, zit goed vast en vult ook lekker op. Verder gebruik ik de YEP100 van hobbyking als regelaar. Compact en goedkoop.
    Ik heb een vleugel uitgerust met een pitot-snelheids-sensor die ook op alle rompen past. Zodoende kan ik echt meten wat er gebeurt. Peet Doddema heeft een handige excel-macro gemaakt waarin je alle unilog-data makkelijk kan uitzeven (optreksnelheid, totale looptijd, gemiddeld vermogen, afgelegde afstand etc. etc.), zeer handig om alles met elkaar te vergelijken. En om te zien of je er 10 rondjes mee kunt vliegen. Met een mini-SD verlengkabel is het datakaartje van de unilog makkelijk toegankelijk.
    Ben je ook van plan om wedstrijden mee te gaan doen? Ik zie dat je niet meer in Nederland woont, dus dat zal dan internationaal worden? Of wil je gewoon hard gaan? 450 las ik ergens tussendoor.... Dat is nogal een flinke stap vanaf 300 (gaat kwadratisch toch?!) Ben benieuwd of dat gaat lukken...

    Groet, Joris
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Joris!
    Ik ben geen fan van CA.
    Endfest vind ik fijner werken.
    Het gaat mij ook niet om de absolute topsnelheid maar gewoon om een leuk uitdagend modelletje te vliegen.
    F5B is explosiever vermogen maar ik kreeg het model niet in de zender (opentx) en de 2 meter vleugel past niet lekker in de auto, dus dan moet het kleiner, F5D dus.
    Ik heb al info over props en aandrijvingen maar ik wil ook, zoals destijds in F5B een budgetdrive maken zodat meer mensen dit kunnen doen.
    Wedstrijden ga ik niet vliegen, puur recreatief.

    GJ
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2021
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja en de Avionik F5B is bijna 2 meter, de Hawkjes 170cm.
     
  12. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Ik vind het super dat je de tijd neemt om andere liefhebbers mee te nemen in deze toch specifieke/ unieke tak van de hobby.
    Het is fascinerend om zo'n pylonracer te zien vliegen.

    De motor setup en prop keuze is moeilijk te begrijpen voor me.

    Een motor met vertraging zal een voordeel hebben, het wordt niet voor niks toegepast.
    Is het echt een grote step up ten opzichte van direct drive, of kun je dan kleiner bouwen, of heeft het andere voordelen?

    Kijkende naar mijn huidige motorkennis kom ik voor een direct drive op het volgende:

    optie 1: gelijke motor, maar 600KV (als het mogenlijk is), direct drive op 5S, 80Amp, met zelfde prop als motor met vertraging
    optie 2: gelijke motor, maar 3100KV direct drive op 5S, 80Amp, met prop met minder spoed

    Welke direct drive optie zou interessant zijn voor deze Avionik, of zijn beide niet geschikt?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoi Arjan.

    Er zijn vrij veel mensen die dit soort modellen leuk vinden maar de meesten kopen dan rotzooi zoals de Robbe Rat voor 360 Euro of wat Adop wilde kopen, de RCRCM Falcon voor 460 Euro.
    Zo'n Avionik kost 350 Euro, daar komen dan nog wel verzendkosten bij maar je koopt dan iets wat niet stuk gaat bij normaal vliegen en iets wat met heel weinig vermogen (1000 Watt) minimaal 300 km/u gaat.

    De reden waarom ik kies voor een motor met vertraging is deels ervaring, een jaar of 10 geleden hebben we dit al eens uitgeprobeerd en dat ging erg hard met heel weinig geluid.
    Ik heb ook direct drive gevlogen maar dat jankt zo enorm dat je er op de meeste clubs niet meer mee mag vliegen.
    Ook is in theorie een motor met vertraging altijd efficienter, een grote prop die weinig omwentelingen maakt is efficienter dan een klein propje dat heel veel toeren draait.

    Het probleem bij dit model is dat het zo klein, of beter gezegd, compact is.
    Neem je een Avionik F5B zwever dan is de neus 36mm en de rompbreedte waar de accu's komen 45mm.
    Dit neusje is 30mm en er is ook maar weinig ruimte voor accu's.
    Omdat dit neusje zo smal is valt een buitenloper al af, dat gaat niet in de romp passen en dan nog eens de draden erlangs.
    Dus je moet het zoeken in een 29mm binnenloper.
    Voor direct drive zou je dan naar een HETrc motor kunnen.
    Je moet dan ergens op iets van 32000 rpm uitkomen, in de praktijk is dat iets minder.
    32000 gedeeld door 17,5 Volt is 1828KV.
    Dus je moet een motor zoeken die zo rond die 1800-2000 KV draait en dan ook nog een ampere of 60 aankan.
    Dat met een APC 7x10 propje loopt 300+.
    Alleen ben je niet meer welkom op je club.

    Je kan ook met 60A op 5S met een vertragingmotor gaan werken.
    Als ik uitga van een Kontronik vertraging dan is die 5.2:1.
    Je prop moet ergens rond de 11-12000 toeren draaien.
    Dus dan doe je 12000 x 5.1 = 62000 rpm.
    Je motor zal dus ergens in die 60000 rpm range gaan draaien.
    Dat op 5S is:
    60000 / 17,5V = 3428 KV.
    Daar zet je dan een prop op met een enorme spoed, bijvoorbeeld een 10x23 van GM, dat is een klapprop dus die breekt ook niet.
    Dan zit je theoretisch, berekent via Ecalc op 338 km/u bij 63 Ampere op 5S.
    En die motor is gewoon te koop, kant en klaar.
    Kontronik Kira 480-3400 5.2:1 gear.
    Kost 200 euro.
    Regelaartje erop, Sunrise 100A, kost 50 Euro, GM prop is 35 euro, spinner met meenemer is iets van 20 Euro.

    Jouw 600KV motor zal denk ik niet in de romp passen, ik ken namelijk geen enkele kleine binnenloper die zo weinig KV draait.
    En die 3100 KV zou je op 3S moeten zetten anders draait ie 52000 toeren.

    GJ
     
    Arjan B en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met gearboxen kan je leuke grappen uithalen.
    Rendement van zelfs een brushless nog iets opkrikken.
    Nadeel... de boxen worden schaars. Levert Kontronik nog losse boxjes?
    En je zit dan met een adapterflens. Die moet bij zelfbouw loepzuiver gemaakt worden.
    Of is dat over en uit? Zijn wel hele goede. Maar zo een 10 jaar gelee al rond de 70 euro per stuk.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ze zijn nog steeds 70 Euro en de adapterplaat 10,50.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat is mooi! Verdomd goede kwaliteit.
    De Hackers dacht ik ook prima, iets duurder, doet van binnen denken aan de Planeta Pro?
     
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een 7x10 op een F5D model (tegenwoordig heet dat F3E) model is behoorlijk stil.
    Tjarko heeft daar veel mee gevlogen en Nick Vaes behaalde er destijds een niet onverdienstelijke WK plek mee (5e plek, oa met een model van Tjarko als ik me goed herinner).
    Om dat te monteren wordt de neus ingekort en de buitenloper voorop de neus geplaatst.

    Luidrichtiger zijn de direct aangedreven binnenlopers, met propjes rond 4.7x4.7. Draaien tegen de 40krpm (als ik me niet vergis, Joris/Tjarko weten het vast preciezer).
    En nog wat duidelijker te horen zijn de 1-blads props van de Tsjechen, dat is net een F1 motor uit het pre-turbo tijdperk.

    Nadeel voor het wedstrijdgebeuren is dat de klapprops de eerste ronde duidelijk langzamer op gang komen dan de directaandrijvers (prop overtrekt wegens de hoge spoed), eenmaal op snelheid maken ze dat (deels) weer goed.

    Er past overigens een veel dikkere binnenloper in de neus dan de genoemde 29mm, 36mm is ook nog mogelijk zonder al teveel kunsten.
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.013
    Klopt helemaal Gerben,

    Met een 1200kv motor en 7x10 APC kom je een heel eind. Op 5S draait het ca 20.000 RPM..
    Ik ben zo begonnen in 2011 met F5D, Scorpion HK3026, die kon je 10 jaar geleden nog voor 60 euro kopen.
    Met een plastic stroomlijnhulsje er om en een graupner 36mm spinnertje.
    IMG_3438.jpg
    Kist is gebouwd van een gekregen Jibe vleugel en balsa rompje met laagje glas.
    De APC props zijn met wat warmte ook nog aan te passen in spoed, tot 11 of 12"
    Met bv. een MEGA binnenloper 1200 kv kan het ook.
    Later nog wat netter afgewerkt in aluminium op D6 avionics, en met afgemalde APC7x10 klap props.
    424__320x240_IMG_9433.jpg

    Dit was voor mij destijds de enige manier om F5D te vliegen op mijn club. Dit doet ca 80dBa op 7 meter, nog net acceptabel p mijn club.
    Vertraging en hoge spoed props voor F5D was toen nog niet "uitgevonden" dat kwam net iets later met de zaagtand prop van Marcel Slage.




    .
     
    Gerben en Cnn vinden dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de neus 4cm inkort is de buitendiameter van de romp net geen 42mm, dus binnenin heb je dan iets van 40mm.
    Maar dan moet je wel bij een buitenloper de draden buitenom gooien.
    Wat wel kan is een 36mm binnenloper, daar vliegt Marcel Schlage nu ook mee.
    Maar ik vlieg geen wedstrijden, ben het ook niet van plan dus ik ga voor de mooie oplossing, vertraging met een mooie grote prop.

    GJ
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Himmliche Höllein heeft geleverd dus 1 klein stapje verder.
    Ik had een 30mm motorspantje besteld.
    Dit om de gaatjes voor de motor te kunnen boren op 16 en 19mm.

    CIMG4689.JPG


    Motorspantje met een stukje cellotape op de rompneus geplakt.
    CIMG4690.JPG


    En de gaatjes met 2mm boortje geboord.
    Ze moeten uiteindelijk 3mm worden.
    Zo ziet het er nu uit.
    En ja, dit is een witte romp, dat is een reserveromp.
    CIMG4691.JPG


    Nu wachten op de motor, als die binnen is dan besteld ik de vertraging en de rest.

    GJ
     

Deel Deze Pagina