3dx500

lol... nou ik vlieg hem heeel graag hoor! zeker een goede heli... dat testen vind ik ook leuk, doe ik altijd bij elke nieuwe heli. Hoef je maar in het begin e.a. testen en daarna vlieg je veel langer, beter, stabieler enz... je kan ook voor de standaard dingen gaan maar ik wil just altijd het max eruit halen en dat kan alleen met testen en zelf je eigen motor,pion,esc,gewicht,bladen,kop,flybar enz... kiezen.

mhhh messchien ook een heli gaan ontwerpen :)

ik heb 3 lipos... 1e lipo is altijd test en 2 en 3 vliegen.

update;

Ik ben er uit :)

24T en 82% curve in gov mode geeft zat power, geen toeren verlies en maar liesft 6:30 vliegtijd met 4s 3250mah.

@crash1000:
heb je de trex500 head al binnen ? Wat waren de totale kosten ?
Ben heel benieuwd naar je bevindingen of het allemaal gaat werken en of het de moeite waard is ....

Ik heb de ontvanger inmiddels binnen (schulze 8.35w) en had gisteren weer wat tijd om wat af te stellen en de nieuwe zender (graupner mx24s) te programmeren, toch wel even wennen. Ik kom nu aan +10 en -10graden pitch.
Ben benieuwd hoe dat zal gaan en of het genoeg is. Met een headspeed van ca. 2400rpm vermoed ik van wel, ik kan toch nog geen 3D ....
wordt vervolgd ....

2400/2600 rpm moet prima zijn. Trexhead moet ik nog bestelen, maar komt op 150$ incl. verzending.

En is je t-rex head al besteld ?

Enfin, na wat gedonder te hebben gehad met de jazz regelaar (zie hier : jazz-80-6-18-draad-van-bec-te-dun-let-op )

werd het weer eens tijd om de mx-24s verder te programmeren, wat niet mee viel gezien de vele mogelijkheden en het onvolledig zijn van een voorbeeld voor het programmeren van een elektro heli.

Ik kreeg het niet voor elkaar de gascurve van kanaal 6 helemaal tot aan 100% te laten doorlopen. Telkens bij 0% (stick midden) ging het gaskanaal niet verder omhoog ???!@#@!@#!
Enfin, na flink lezen en puzzelen blijkt dat er standaard op kanaal 6 een "gaslimiet" functie actief is zijn...
Hiermee kun je onafhankelijk van je gasstick, op een schuif de esc (motortoerental) afstellen . Na de schuif ge-dectiveerd te hebben blijkt dat de gaslimiet functie nog wel actief is en wel op 50% staat (stick midden).
Hierdoor kan er maar "half gas" gegeven worden. De limiet staat nu dus ingesteld op 50%. Om wel een bereik van 100% te krijgen moet je deze dus een offset van 100% geven , zucht ..... wat een gedoe.
Dit soort dingen komen volgens mij echt van een brandstof heli, waarbij je de motor apart af moet stellen, met stationair etcetera..
Voor een elektro heli dus helemaal niet nodig.

Dus nu volgt kanaal 6 netjes de throttle curve die ik heb geprogrammeerd. Bij een nieuwe heli afstelling probeer ik altijd eerst deze manier van motorregeling ivm veiligheid. Governor afstelling komt dan later wel.

Iets anders zag ik nog wel en dat is dat de metalen linkjes (=pinnetje met schroefdraad) die tussen de balllinks zitten van de mixer armen naar de bladhouders maar 2mm dik zijn. Dit wil ik eerst wat dikker maken , m2.5 of liever nog m3, want het lijkt nu zo dat als er flinke krachten op komen te staan, de metalen linkjes zo uit de ball-links kunnen schieten ....

In de tussentijd vloog ik nog wel eens met mijn honey bee king V2 , maar vond eigenlijk dat er een vervanger voor moest komen. Na de king verkocht te hebben zat ik eerst te denken aan een micro heli. Maar aangezien het in nederland eigenlijk altijd waait en zo'n micro dan lastig te vliegen wordt, was dat niet zo'n goed idee.

Dat bracht me vervolgens bij de Thunder Tiger mini titan, ik had die van Emile al eens in Haps zien vliegen, die standaard, zo uit de doos, zonder dure upgrades zeer goed vloog, looping rolls, zelfs met flinke wind ! Dat verbaasde mij enorm.
Na nog eens wat verder gezocht te hebben en veel goeds te hebben gevonden besloot ik gisteren om er ook maar een te bestellen ...... :-))
Dus dat wordt heli nummer 3 op rij. Nu maar afwachten wanneer die binnen is ...

Laatst bewerkt door een moderator:
trexhead kan nog even wachten nu... met upgrades krijg ik nu +/-12,5 en 5graden pitch, dus vind ik het voorlopig nog goed. (ik moet nog vliegen, maar je met die weer...)

en met gov mode is mijn HS echt stabiel, die kora motors zijn niet te boggen. (en ik heb maar cheapass 15C lipos)

linkje die jij noemt zijn best stevig hoor.... stevig genoeg om je pitch arm krom te maken bij een crash :) (uit ervaring)

ik heb ook een plaatsvervanger voor mijn king, copterx namelijk. wacht ik nog op ontvanger maar het zit zeker goed uit. veel mensen op onze club vliegen met een trex en die vonden het ook goed uitzien. 99% kopie :) staart hor/ver finetjes is wat anders maar de rest zoals kop,tail,body enz... is exact hetzelfde.

op hoeveel gram AUW zit jij nu? en wat is gewicht van jou lipos?

ik zit nu op 1660g AUW met 357g lipos.

ehh, welke upgrades heb je erop gezet ?
Ik heb trouwens nog goed gekeken en er loopt bij mij niks aan bij max pitch.

Die linkjes heb ik gisteren even vervangen door m2.5 schroefdraad, dat voelt een stuk beter ! (zit misschien gewoon tussen de oren hoor, maar ach, het kan geen kwaad)

Ja, de copterx ken ik wel van een bouwverslag van iemand.

Ik zal dit weekend de 500 weer eens op de weegschaal leggen, ik zit denk ik rond hetzelfde gewicht als jij.
Mijn lipo's zijn trouwens flightpower evo 25 4s 3700mAh en wegen ca. 380gram.

ik heb ;
HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades
HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades

bij mij loopt ook niks aan als ik kijk en gewon met hand draai, maar als ik heli aanzet en laat draaien hoor ik wel wat bindingen bij max naar achteren en links/rechts tegelijk of max naar voren en links/rects tegelijk... onafhankelijk bij welke pitch ik het ook doe, dus heb ik cyclic wat verlagd naar 42% (als ik zelf kijk moet ik tot 60% geen binding hebben) maar ja.. 42% is ook prima cyclic (voorlopig).

dus op de grond zie je niks, maar in de lucht heb je wel binding! heb nog niet echt tijd gehad om het uit te zoeken.... maar het komt wel.

oh, dat zijn maar 2 upgrades, dacht dat je veel meer had vernieuwd.

Ik hoop binnenkort wat te gaan proberen. Vreemd trouwens dat je die binding op de grond niet merkt? Komt misschien door de krachten die erop werken tijdens het hooveren/vliegen.

Hier wat foto's van de vernieuwde linkjes. Het was zo gepiept, ik had nog wat m2.5 boutjes liggen waarvan ik gewoon de kop heb afgezaagd.

Het gaat dus om het linkje van de bladhouder naar de mixerarm:
IMG_5105.jpg

Oud (onderste) versus nieuw (bovenste)
IMG_5106.jpg

Oud (onderste) versus nieuw (bovenste)
IMG_5107.jpg

nou, ik had al andere upgrades erop zitten... langere mainhub (die heb je ook zo te zien) en de upgraded mixigng arms en de rest is ook allemaal van alu. maar meeste voordeel haal je uit bovenste arms naar je bladhouder.

trouwens, je krijgt 2 maingears... eentje is echt wit en eentje is wat bleek, creme kleurig... welke is nou de zogenaamde nieuwe/sterkere? ik heb tot nu die creme kleurige gebruikt zonder problemen... maar ik vroeg me gewoon af :)

Dat weet ik zo niet uit mijn hoofd, ik heb het 'getest' door met een klein schroevendraaiertje voorzichtig tegen het uiteinde van een tandje te duwen. Dan zal je zien dat bij het ene tandwiel het flexibeler/taaier is dan bij het andere.
Bij de andere kun je er als het ware een stukje 'af-schrapen' , omdat het plastic harder maar dus ook brosser is.
Die taaiere zou de verbeterde versie moeten zijn. Die heb ik dan ook gemonteerd.

Dankzij de verpeste wereldeconomie (waardeloze dollar) heb ik na lang twijfelen ook maar een 3dx besteld. Ik heb deze Flying-Hobby.com combo besteld, er staat weinig info over maar het ziet er wel aardig uit. Voor 348 (!) euro vind ik het allemaal best :-D
Er zitten 2 3s2200 pakketten bij, maar deze ga ik waarschijnlijk in mn trex stoppen.
Ondertussen zit ik rond te kijken wat dan een goede accu zou zijn. Ik ben fan van unitedhobbies accu's omdat ze lekker goedkoop zijn en net zo goed werken als de duurdere merken dus vandaar de keuze:
4s 3200mah 360g lekker licht dus
of wat extra gewicht mee sleuren (440g) en naar 5s? Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY-H 3300mAh 5S1P 20-30C Lipoly Pack $77.70
Of werken de 2 meegeleverde paketten in serie ook prima? Komt dat wel uit met toerental?

nou het is zover... kora motor is smoked up ! het is geen leuke momment als je je bladen niet meer draaien op 20 meter hoogte :( het werd hem waarschijnlijk te veel :) Ik had maar 22T erop met 90% curve en +/- 12 pitch. Power zat... maar zo te zien niet voor lang.

Ik gebruik ook dezelfde 4s 3200mah 360g lipos. Tot nu doen ze het prima. Jou motor wordt HEEEEEEEEET op 4s, laat staan 5s :)

ff een vraag is de spoel door gebrand ??
mijn motor wordt niet warmer dan 40 a 45 graden.
ik vlieg dan wel met de 15-10 op 4s

yup... het is de spoel... mijne werd ook niet warm... nou zelfs net niet handwarm. Ik denk dat de amp pieken waren te hoog. wie weet.

ik had 15-12 met 4s en 22T en 90% gascurve. dus 2300hs ongeveer.

ai, da's wel balen zeg. Hoe kan dat nu gebeuren ?
Wat voor regelaar had je erop zitten ? Misschien stond de timing niet correct ingesteld? Wie zal het zeggen .....

Ik heb een kora 15-10 maar nog (steeds ...) niet mee kunnen vliegen ...

timming was op standaard medium. Ik heb een phoenix CC esc, en die zijn prima regelaars. Vreemde is dat helemaal niks warm werd ofzo?!! Maar goed, ik heb al kontakt gehad met kontronik en ik stuur het op.. als het een fabriek foutje is, wordt ie hersteld, anders moet ik gaan betalen. Maar dan ben ik net zo veel kwijt als een nieuwe motor... nou dan koop ik toch lekker die hyperion waar rcgroup gek op is.

trouwens... ik had een 2e SAH gekocht alleen voor zijn frame. Dus tail en kop heb ik nog nieuw over. Als iemand intrese heeft, hoor ik het graag.

Na 3 dagen bouwen is de mijne ook klaar!:D

Ik wacht nog op de accu die volgende week (dinsdag?) komt, en dan kan er gevlogen worden.
Nog tips voordat ie z'n luchtdoop krijgt?

Back