Bouwverslag Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO

.
Dank heren! :D

full

nooit gedacht dat het Nuenense korfbal zo'n hoge vlucht zou nemen....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Han: Met die takkeherrie kan ik heerlijk werken! :twisted: ;)
@ Femmo: :mrgreen:

Weet nog steeds niet hoe ik de "Bucker Student" logo`s op de kist ga maken. Heb via dit forum een PB gehad van iemand die het bestand voor me kan snijden op een snijplotter. Eventueel kan ik gaan proberen het met de hand uit te snijden en nog een andere optie is de logo`s overbrengen op de kist d.m.v. carbonpapier en dan met het handje inschilderen. Ga vanavond eens wat proberen.

Groeten, Ramses
 
... komt m`n buurman langs en vindt het een mooi ding, "alleen even dat logootje van de staart afhalen"....
Uitgelegd waarom "dat logootje" erop staat en dat ik nationaal-socialisme verafschuw, etc, etc....

Ik las zojuist onderstaand bericht op nu.nl en dacht ... als musea historische vliegtuigen met hakenkruis restaureren, dan is dat toch ook niet uit bewondering voor de ideologie? ... idem voor modelbouwers.

Misschien komt dit argument iemand nog eens van pas ...

Britten bergen Duitse bommenwerper
Het Britse RAF Museum is begonnen met het bergen van een Duitse bommenwerper die 70 jaar geleden boven de Engelse kust werd neergehaald.

Het is de enige Duitse bommenwerper van het type Dornier 17 die de Tweede Wereldoorlog heeft overleefd. Dat meldt de BBC.
Pas in 2008 werd door duikers opgemerkt dat het vliegtuig op de bodem van het Engelse Kanaal lag. Het bergen ervan zal ongeveer drie weken in beslag nemen.

Het vliegtuig is volgens de duikers in ''merkwaardig goede staat''. Toch neemt het RAF Museum in Hendon twee jaar de tijd om het volledig te restaureren.
 
Ik heb zelf ook twee duitse kisten en had daar ook graag de hakenkruizen op gezien, maar helaas is het nu eenmaal zo dat mensen het verschil niet (willen) zien tussen historie en verafgoding. En dat al die miljoenen slachtoffers nu niet meer leven, daar gaat het wel of niet aanbrengen van een symbooltje op een modelvliegtuig echt geen verschil meer in brengen.

Offtopic:
Wat ik ook zo krom vind is het gedoe rondom het herdenken van Duitse soldaten tijdens de dodenherdenking. Enkele groeperingen blijven maar doordrammen dat ze het niet vinden kunnen, echter hebben het merendeel van de gesneuvelde soldaten ook alleen maar hun werk gedaan, en hebben ze ( om het maar even heel bot te zeggen) zeker niet allemaal aan de gaskraan gedraaid. Als men alle gesneuvelde Duitsers dan ook maar meteen gaat demoniseren en over één kam gaat scheren vind ik dat men niet veel heeft geleerd van het verleden.

Ook het feit dat deze groeperingen aan het klagen zijn over Duitse marineschepen ( nota bene een bondgenoot van Nederland) die vandaag in een Nederlandse haven liggen geeft al aan dat ze een ziekelijke obsessie hebben met het blokkeren van alles wat Duits is of met Duitsers te maken heeft. Het neigt in mijn ogen zelfs naar een vorm van discriminatie.

Sorry voor deze lange post, maar ik begin het onderhand wel beu te worden dat elke kritische discussie over dit onderwerp direct in de kiem gesmoord wordt door de aandrager direct uit te maken voor antisemiet/nazi/racist of iets dergelijks. Niet dat dat hier is gebeurd maar ik heb het elders al regelmatig naar mijn hoofd geslingerd gekregen nadat de echte argumenten van de tegenpartij op waren.
 
schaal

sorry schaal is schaal ,als je een Duits vliegtuig bouwd op schaal uit de ww2 en er zit op het orgineel een hakenkruis dan zet je dat embleem uiteraard ook op je kist.
Voor de goede orde ,ik ben een NAZI hater.
Vogelman.
 
@ Henri, Danny en John; Ben het met jullie alle drie wel eens. Ik vind ook dat 'men' de achterliggende historische ideologie van dat ene symbool los moet zien in deze context van (semi) schaalmodellen bouwen. En dus staan de swastika`s toch na wat twijfelen op het kielvlak van m`n Bu-180.
Maar ik kan me ook inleven in mensen die er pijn van ervaren zo`n symbool te zien door persoonlijke ervaringen van de afschuwelijke gruwelijkheden waar dat symbool voor stond. Dus heb geen enkel probleem als iemand dat aangeeft de swastika`s tijdelijk af te plakken met een witte ronde sticker.

Een begrijpelijk toch zeer beladen onderwerp, zeker juist vanavond

Groeten, Ramses
.
.
ps. Overigens is deze kist geen gevechtstoestel en ook nog niet eens uit de oorlogsjaren, maar een sport/trainings/sleep-vliegtuig uit de jaren voor de oorlog. Helaas was het regime al erg machtig en stonden deze swastikas op zo`n beetje elke kist uit die tijd, ook de zwevers etc.
 
ps. Overigens is deze kist geen gevechtstoestel en ook nog niet eens uit de oorlogsjaren, maar een sport/trainings/sleep-vliegtuig uit de jaren voor de oorlog. Helaas was het regime al erg machtig en stonden deze swastikas op zo`n beetje elke kist uit die tijd, ook de zwevers etc.

En dus is je model met swastika een getuigenis van hoe ziek zo'n ideologie is.

En weer :ontopic:
 
.
Eigenlijk wel ja

En weer :ontopic:

Ah, nou verwacht je foto`s van de Bücker Student he ;)
Ben even bezig met wat anders tussendoor:

full


Nieuw frequentiebord maken voor m`n vliegclub Ornithos.
We hebben a.s donderdag (hemelvaart) een Fun-Fly en dan wil ik `t bord afhebben. Ben ook bezig met een bord voor aan de gevel van `t clubhuis met het Ornithos-logo (hand schilderen). Daarna weer verder met de Bücker Student vliegklaar maken! :D

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hahahaha, heb al tegen clubgenoten verteld, deze wordt geheel van metaal. Gaat deze in ieder geval mee tot de laatste vliegers geheel over zijn op 2.4Gig! ;)

... en dat ben ik zelf voorlopig nog niet :mrgreen:

Groeten, Ramses
 
[slechte fotokwaliteit, foto`s met mobieltje geschoten]
.
Henri, zo ziet dat eruit: :mrgreen: ;)

full


Klaar en sinds vandaag in gebruik. Eerst het clublogo bord voor aan de gevel van `t clubhuis afschilderen en weer verder aan de Bücker. Vandaag was de jaarlijkse FunFly van m`n club met heerlijk weer :zon:

Femmo en ik hebben o.a. een Mistel geimiteerd en ik had de Bücker ook meegenomen, helaas alleen nog statisch. Saito erin en weatheren dan de blanke lak erop en vliegen! :D Wil er nu wel erg graag mee de lucht in!

full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
De Saito 56 past met enkele kleine aanpassingen aan de neus gelukkig toch op de plek van de OSMax 48! :D De bestaande motorsteun kan hergebruikt worden en ook het functionele uitlaatje kan eenvoudig weer aangesloten worden. Hiervoor moet ik nog wel een haakse bocht en een stukje siliconenslang kopen, maar de motor zit iig weer op z`n plek:

full


full


full


Verder met de motorkap

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks!

Ja, de bedoeling is dat alleen de 4 uitlaatpijpjes uit de kap steken straks. De gloeiklem heeft een aansluiting in de cockpit dus die hoeft ook niet door de kap.

Groeten, Ramses
 
Update

[fotokwaliteit wat minder / met mobiel geschoten]

De motorkapbevestiging gemaakt en de motorkap pas gemaakt om de motor en uitlaat en afgemaakt.
In de neus nieuwe motorkapsteuntjes gemaakt. Vanavond e.e.a. schuren en aflakken:

full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
De pilootjes waren een identieke tweeling met hele smalle schoudertjes en erg spitse koppies. Om er piloot Edgar Gotthold en fotograaf Willi Ruge van te maken ;) eerst de koppies wat aangezet met balsaplamuur. De poppetjes zijn van piepschuim dus niet zo`n heel erg fijne basis om mee te werken:

full


Bij één poppetje de bril van z`n hoofd afgeschuurd en grof een nieuwe over z`n ogen gemaakt. Ook de mannen schouders gegeven:

full


Even een kleurtje erop om het relief beter te zien:

full


Met lintjes de brilband en gordels gemaakt:

full


Daarna met witte houtlijm wat fijner relief op de poppetjes gemaakt. Om te voorkomen dat de houtlijm uitloopt tijdens het drogen de poppetjes onder een lamp gelegd:

full


De poppetjes geverft:

full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
De raampjes zaten niet naar m`n zin op de romp en heb het aangepast, de "aluminiumstrook" zit nu zowel op het raam als de romp, net als bij het orgineel:

full


Er zat speling op het hoogteroer en inmiddels zoveel dat ik huiverig was voor flutter. De romp onder het stabilo opengesneden en de reden van de speling was gelijk duidelijk. Het gat in de hevel is groter dan de dikte van de stuurstang. Dat was opgelost met een kunststof busje over de stuurstang maar die was in de loop der tijd losgekomen:

full


De stuurstang met z-einde eruitgehaald en er een ball-link aan gesoldeerd en met een boutje aan de hevel vastgemaakt. Om er beter bij te kunnen nog een stuk onder de staart weg moeten snijden:

full


En weer dicht en een spelingloos hoogteroer! :D

full


Toch maar uit gemak gekozen voor plakletters voor de naam " Bücker Student":

full


Litho motorkap nu ook klaar:

full


full


Neus klaar voor de motor en uitlaat:

full


De Bücker is nu klaar en moet hoognodig geweathered worden om te gaan leven voordat de blanke 2-K lak erover kan. Vast twee vellen gemaakt met alle gebruikte verf erop. Straks om te testen eerst hierover de blanke 2-K lak om zeker te weten dat de gebruikte lakken niet met de 2-K lak reageren:

full


Laatste klus nu; weatheren
images


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top