Benzine Trainer

.. snap het ..

vandaag de Bell gecheckt,
mensen kijken, fantastisch,
ik ben tevreden,
morgen wat vliegen,
is allen echt wat groot die Bell,
veel actie om na de plek van vliegen te komen,

maar als het dan rust is en je kan 1 of 2 uren vliegen,
is het ook leuk.

groetjes van Uwe
 
startprobleem ?

startprobleem bij de trainer is opgelost,

throttle trim lever aan de zender moet laag staan,
anders krijgt de koude motor te veel benzine en verzuipt,

vandaag alles droog gemaakt,
een keer choken en met heel weinig throttle starten,
loopt !!!

groetjes, Heli-Uwe
 
Mooi Uwe,

Ik heb ook dat hij zo makkelijk start als jij beschrijft, heb geleerd, mede dankzij Bert dat er een trade off lijkt te zijn tussen makkelijk starten en met voldoende kracht lopen, interessant om aan te werken zo'n BT, zonde om te verbouwen in een romp volgens mij.

Succes

Tom
 
interessant om aan te werken zo'n BT, zonde om te verbouwen in een romp volgens mij.

Dat hangt helemaal van je definitie van "zonde" af.... :D

Op zich is een BT echt een héél fijne heli, maar om naar te kijken niet heel interessant, en de vliegeigenschappen zijn, op zijn zachtst gezegd, tamelijk tam (wel héél erg goedmoedig, dat wel).

Hang er een romp om heen, en je hebt opeens een heel andere heli, zowel om naar te kijken, als om mee te vliegen.
Het goedmoedige blijft, maar hij word duidelijk interessanter om te vliegen.

Het enige wat echt jammer is aan een BT met romp er om heen, is dat het niet echt de moeite loont om je uit te leven op alle boutjes en moertjes qua schaaldetaillering: Hij trilt toch nog zo hard, dat al die kleine details snel beschadigen.

Ik ben in elk geval héél blij met mijn twee benzine-rompheli's het zijn twee machines met elk een heel duidelijk en apart karakter, en ze vliegen allebei heerlijk.

Groet, Bert

PS: ben je geëmigreerd, Tom? Ik meende dat je in Zwolle zat?
 
Hallo Bert dat klopt,

Van Zwolle naar Oskarshamn, zoek de overeenkomst en je weet waarom! Daarom wat minder berichten van mij de afgelopen tijd!

Groeten,

Ps. De BT is mee en ga ik hier verder vliegen
 
Mooi Uwe,

Ik heb ook dat hij zo makkelijk start als jij beschrijft, heb geleerd, mede dankzij Bert dat er een trade off lijkt te zijn tussen makkelijk starten en met voldoende kracht lopen, interessant om aan te werken zo'n BT, zonde om te verbouwen in een romp volgens mij.

Succes

Tom

Kan kloppen met 'trade off' , ha ha
hij vliegt goed, is ook mooi,
thanks, Uwe

..en ja, Bert,
ik weet inderdaad nog niet wat ik doe,
liefst die trainer in origineel houden en een tweede,
of die andere variante met sky fox ??

groetjes, Uwe
 
ik weet inderdaad nog niet wat ik doe,
liefst die trainer in origineel houden en een tweede,
of die andere variante met sky fox ??

Tsja, Uwe, die keuze moet je helemaal zelf maken.

Feit is, voor een SkyFox in goede conditie tel je tweedehands een paar honderd Euro neer, en ook nieuw zijn ze niet echt al te schrikbarend duur.

Voor een "experiment" is dat te behappen.

Een tweede BT is prijziger, en als er dan ook nog een romp omheen moet?

Keuzes, keuzes....

Groet, Bert
 
30 minuten rondjes gevlogen,
geweldig vliegbeeld die Trainer (paddelversie),

dus ik denk ik ga niks veranderen an deze vogel,

een nieuw projekt is nog niet geplannt, maar komt wel,
als dei kouden dagen komen ...

groetjes van Uwe
 
Eindelijk weer tijd en droog weer om met de Trainer te vliegen,
echte 45 minuten rustig gevlogen zonder dat het iemand stoorte.

Bij de after flight check viel mij dat in het oog:

throttle hold heb ik op 30 staan,
dus goed voor autos oefenen,
en ook geen probleem om op de grond even de servos checken,

maar wat gebeurt als bv. die heksturing of hek-aandrijving failt,
da moet ik zeker eerst throttle-stik naar beneden doen
om met throttle hold de motor te stoppen
... zou lang duren, te lang misschien ??

Ideen? of throttle hold op 0 doen, waar ik nog 'n beetje mijn twijfels heb,
als je hold doet is het einde oefening ..

goed gevlogen, en het was niet nodig, nog nooit, ha ha

Groet, Heli-Uwe
 
Hoi Uwe, ik heb hem op 5 % staan, motor loopt dan stationair.

Als je aansturing failt en je hebt een meedraaiende staartrotor heb je wel een probleem. De heli blijft dan tollen.
 
Thanks Rene,

ik doe throttle hold zo, dat hij nog makkie stationair loopt,

dank je voor de tip

Groet, Uwe

en is al gedaan
 
Laatst bewerkt:
Ik stuur enkel met de duim,
dus de wijsvinger kan schakelen,
alle belangrijken schakelaar zijn makki te bereiken:
links IDLE
rechts THROTTLE HOLD en THROTTLE CUT
(futaba 7c)

groetjes, Uwe
 
... geen regen ...

Eindelijk geen regen,
en ook nog een dagje vrij,

60 minuten kunnen doen met de Trainer,
(komt niet overeen met mijn "35 min. max. vliegen",
maar rustige rondjes gaat wel, omdat het zo mooi was!)

Niks te repareren of te veranderen, hij vliegt gewoon,
in rate mode en in HH mode,
alleen soms de idle 2 gebruiken voor dalen bij wind,
deze curve heeft een ietsje lagere throttle curve dan idle 1 en 2 graden min. pitch.

60 minuten ook geen probleem voor de accu-pak,
en wat was nog nodig?
1 liter Aspen.

Groet, Uwe
 
Kkkkkoude wind,

maar een echte heli vlieger was dan toch buiten,
genoeg van dat gedoe in de woonkamer,
het was leuk, koude wind, en net aan de grens van regen,
maar meer geeft het weer in januari niet, helaas

dus mooi mijn 45 minuten gevlogen,
krachtig wat gemorst met benzine (gevolg van de bibberitis bij het tanken)
maar verder alles goed.

heb nu nog in mijn logboek geschreven,
dat ik na 2 jaar of zo de accu's controleer,
dat zijn nog echte accupacks,
ben erg tevreden mee,
met een lipo is het simpeler,
maar je hebt een BEC nodig,

nu gebruik ik accu's met een led-display voor de voltage, gaat goed !

Ik heb probeert , een film zelf te maken met de camera onder aan de zender,
gaat wel, maar het is moeilijk te vliegen en tegelijk kijken, waar die camera
naar toe kijkt, leuk, maar is wel te zien,

ik denk ik plaats het in de dagelijkse helibeslommering,
da vliegen nog niet zo veel buiten bij dit weer,
kunnen zij tenminste een film kijken ...

Groet
Uwe ......... was leuk !!
 
Benzin carburateur

Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen wat de fabrieksinstellingen zijn voor de carburateur op de 23cc vario zenoah motor. Ik wil graag opnieuw instellen na lang stil staan.

Groeten

Tom
 
Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen wat de fabrieksinstellingen zijn voor de carburateur op de 23cc vario zenoah motor. Ik wil graag opnieuw instellen na lang stil staan.

Groeten

Tom

Hoi Tom,

da geeft het geen recept voor,
maar stel je voor je gebruikt een pitchcurve van -2 tot 10 graden,
dan gebruik ik throttle van 15 to 80,
0 zou de carb helemaal dicht zijn b. v. voor throttle cut
100 (of ook 95) zo iets zou volgas zijn,
voor auto laat ik hem op 25 staan (iets hoger dan idle)

in idle (rondvliegen) moet je die throttlecurve op stick beneden hoger doen,
anders verlies je bij dalen te veel RPM, dus als volgt:
35 - 35 - 50 - 60 - 80

in idle 2 heb ik een curve staan, die gedacht is voor landen bij veel wind,
als de heli niet meer na beneden gaat:
met throttle overal 5 minder
en pitch tot -5 graden, dus echt een nood-curve.

verder raad ik aan, bij hover (heb ik bij midstick) de RPM te meten,
als die goed is ga je je pitchcurve aanpassen b.v. -2 ... 5,5 ... 10
en luister na de motor, wat die doet bij steigen en dalen,
hij zou de zelfde RPM houden.

Die waarden voor throttle kan je niet zo maar kopiëren,
die van pitch wel,
probeer voor beide een lineaire curve te krijgen,
en vergeet niet in idle (rondvliegen) niet de throttle op stick beneden te verhogen!

suc6
Uwe
 
Nee Uwe, je begrijpt het verkeerd....

Tom bedoelt hoever de sproeiers (ongeveer) open moeten staan...

En daar is wel degelijk een standaard instelling voor.

Ik meende 1.5 omwenteling open voor de H naald en 1.25 omwenteling voor de L naald als basis-afstelling (ben niet 100% zeker, maar dacht van wel).

Daarmee zou hij in elk geval moeten starten, als je eerst pompt (met het balletje) tot de slang vol staat, en daarne met de vinger op de luchtinlaat de motor één (1) omwenteling rustig doortrekt.
Daarna gas stationair, en starten, zou hij het moeten doen....

Groet, Bert
 
... o.k.

origineel is 1,25 en 2,0 (kleine naald en grote naald)
ik vlieg met 1,2 en 1,6 en bij de 29 cc met 1,25 en 1,75
die origineel instellingen kan je wel gebruiken,
maar moet toch kijken, of hij bij vol throttle niet te zeer verzuipt,

die 1,25 en 1,2 bij de kleine naald, die kan je goed horen bij warme motor,
en ik denk als je een zware heli hebt (boven 10 kg)
moet je die grote naald hoger niet op 1,6 zetten, erder richting 2,0

bedankt, Bert,
ik heb maar weer te snel over heen gelezen

Groet
Uwe
 
... bedankt, Bert,
ik heb maar weer te snel over heen gelezen

Groet
Uwe

Doe je vaak de laatste tijd, Uwe... in het Optifuel-draadje ook....

Iets meer tijd nemen om te lezen.... Dat komt de kwaliteit van je antwoorden ten goede...

Groet, Bert
 
Back
Top