Dag heren,
ik heb al een tijdje een MVVS .15 in huis die ik wilde gaan gebruiken voor LB speed. Toen ik bezig was te kijken wat er moest gebeuren, zag ik dat (in mijn geval) de cilinderbus een halve mm omhoog moest om te voorkomen dat de reflecterende uitlaatpuls van de pijp piston subinductie zou veroorzaken. De onderkant van de zuiger kwam in het bovenste dode punt namelijk ong. 0,45 mm boven de onderkant van de uitlaatpoort uit.
Dit is heel makkelijk te verhelpen door een ring te draaien van 0,5 mm dik die onder de bovenrand van de cilinderbus wordt gelegd. Als je dan de de bovenrand van de cilinderbus van boven af een 0,5 mm afdraait is alles weer bij het oude wat de compressieverhouding aangaat.
Het grote voordeel is dat je geen last meer hebt van piston subinductie en daarbij ook nog eens een wat wildere timing bij de boodschappen cadeau krijgt, doordat de poorten allemaal een halve mm omhoog komen.
Dit levert een uitlaattiming van 162 graden op tegen de standard van 150.
Nog lang niet full race, maar een heel verschil.
De poortenlayout voor deze motor is duidelijk gemaakt voor een achteruitlaat en niet voor een zijuitlaat, zoals je hem geleverd krijgt. Ik heb er een 6mm venturi bijgekocht bij Pe Reivers en het geheel is met een 6.5 x 6.5 prop en zonder pijp erg leuk om te horen. Levensduur niet gegarandeerd, maar een hoop lol.
Voor de veiligheid wel een carbonprop gebruiken.
Groet, Aart Swolfs
ik heb al een tijdje een MVVS .15 in huis die ik wilde gaan gebruiken voor LB speed. Toen ik bezig was te kijken wat er moest gebeuren, zag ik dat (in mijn geval) de cilinderbus een halve mm omhoog moest om te voorkomen dat de reflecterende uitlaatpuls van de pijp piston subinductie zou veroorzaken. De onderkant van de zuiger kwam in het bovenste dode punt namelijk ong. 0,45 mm boven de onderkant van de uitlaatpoort uit.
Dit is heel makkelijk te verhelpen door een ring te draaien van 0,5 mm dik die onder de bovenrand van de cilinderbus wordt gelegd. Als je dan de de bovenrand van de cilinderbus van boven af een 0,5 mm afdraait is alles weer bij het oude wat de compressieverhouding aangaat.
Het grote voordeel is dat je geen last meer hebt van piston subinductie en daarbij ook nog eens een wat wildere timing bij de boodschappen cadeau krijgt, doordat de poorten allemaal een halve mm omhoog komen.
Dit levert een uitlaattiming van 162 graden op tegen de standard van 150.
Nog lang niet full race, maar een heel verschil.
De poortenlayout voor deze motor is duidelijk gemaakt voor een achteruitlaat en niet voor een zijuitlaat, zoals je hem geleverd krijgt. Ik heb er een 6mm venturi bijgekocht bij Pe Reivers en het geheel is met een 6.5 x 6.5 prop en zonder pijp erg leuk om te horen. Levensduur niet gegarandeerd, maar een hoop lol.

Voor de veiligheid wel een carbonprop gebruiken.
Groet, Aart Swolfs